مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 2. خرداد 1396 - 22:37   |   کد مطلب: 20826
نماینده شرکت بویر صنعت در کارخانه فولاد یاسوج با بیان اینکه ساعت 3 به من خبر دادند که کوره این کارخانه منفجر شده است، افزود:بر اثر این حادثه 9 کارگر مصدوم شدند که سوختگی سه نفر از آنها بسیار وخیم است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از صبح زاگرس ،کوره کارخانه فولاد یاسوج در ساعت۲:۳۰ تا ۳ بامداد 96/03/01 اتفاق افتاد که بعد از تماس با آتش نشانی شهر یاسوج این تیم عملیاتی بعد از 20 دقیقه به محل حادثه رسیدند.

در پی این حادثه تاسف‌بار مطرح می‌شود اینکه ایمنی کارگران این کارخانه تا چه اندازه تامین شده بود و مسؤلان تا چه اندازه از چنین واحدهای سرکشی داشتند و نسبت به ایمنی کارگران کارخانه حساسیت به خرج دادند و آیا کارگرانی که در این مشاغل سخت مشغول به کار هستند لباس نسوز لازم را در اختیار دارند یا خیر؟

در حاشیه این آتش سوزی تعدادی از کارگران عنوان کردند که هیچ گونه لباس ضد حریقی و کفش ایمنی نداشتند و حتی در گذشته اتفاقاتی در این مورد رخ داد. 

این مسئله به اینجا ختم نمی شود و باید گفت که چرا مسئولان به مشکلات کارگران رسیدگی نمی‌کنند و دستگاه‌های متولی کار و تعاون و سازمان صنعت و معدن پاسخگو  نیستند؟

از مسئولان سازمان صنایع و معادن استان باید سوال کرد که تا چه اندازه به مشکلات کارگران و در دسترس نبودن لباس‌های ایمنی برای این مشاغل سخت اشرافیت داشته و دارد؟

تا چه اندازه این کارگران حقوق و مزایشان پرداخت شده که با دل و جان به وظایف خود در این کارخانه عمل کنند و حال که چنین حادثه‌ای در یکی از کارخانه‌های این استان رخ داده آیا کسی پاسخگوی کارگران سوخته این کارخانه است؟

کارگران فولاد یاسوج که با انفجار کوره دچار سوختگی شدید شدند، 6ماه قبل تجمع اعتراضی کرده بودند برای1سال مطالبات پرداخت نشده شان!

فرماندار بعد از 3 ساعت از وقوع حادثه جویای مسئله شد/مدیرکل بحران استانداری تاکنون جلسه ای در این مورد تشکیل نداده است/حال کارگران مساعد نیست

در این رابطه علی اصغر جلیل در گفت و گو با  خبرنگار این پایگاه خبری افزود: ساعت 3 صبح در تاریخ 96/03/01 تماسی از کارخانه با من گرفته شد که مبنی بر اینکه انفجاری در کوره کارخانه صورت گرفته که بعد از آن فوری به اورژانس بیمارستان شهید بهشتی مراجعه کردم و دیدم که 9 کارگر بر اثر این حادثه مصدوم شده اند.

وی ادامه داد: از این 9 کارگر مصدوم شده 6 نفر از آنها فقط روی تخت بودند و سه تای دیگر مشکل خاصی نداشتند که سرپایی مداوا شدند اما حال این 6 نفر بسیار وخیم بود که در همین رابطه دو پزشک متخصص و چندین پزشک عمومی و پرستار در همین رابطه حضور یافتند اما با توجه به نبود امکانات کافی و شدت بالای جراحات 6 نفر از آنها طوری بود که باید به استانهای دیگر منتقل می شدند.

نماینده شرکت بویر صنعت در کارخانه فولاد یاسوج ضمن تشکر از مسئولان اورژانس شهید بهشتی یاسوج تاکید کرد: با توجه به اینکه مشکلاتی از جهت امبولانس و انتقال این مسدومان به دو استان اصفهان و شیراز داشتم با فرماندار، رئیس ستاد مدیریت بحران، معاون عمرانی استاندار و سهمگین مدیرکل امور اقتصادی استانداری تماس گرفتم اما متاسفانه فقط آقای سهمگین ساعت 3 و 45 دقیقه جواب داد و خیلی همکاری کرد و اگر وی نبود حتی یک آمبولانس هم نمی توانستیم پیدا کنیم.

جلیل تصریح کرد: ساعت 5:40 دقیقه صبح معاون عمرانی استاندار به اورژانس آمد و متاسفانه بعد از وی تاکنون هیچ کدام از مسئولان در این رابطه پاسخگویی نبوده اند و واقعا برای این گونه رفتارها متاسفم.

وی با بیان اینکه فرماندار شهرستان بویراحمد ساعت 7 صبح فرماندار با من تماس گرفت، ادامه داد: آقای نظری گفت دیشب خواب بودم تماس گرفته بودید مگه کاری داشتید، که من توضیح دادم اما بعد از آن تاکنون دیگر خبری از وی نشده است.

نماینده شرکت بویر صنعت در کارخانه فولاد یاسوج یادآور شد: سه مصدوم منتقل شده به استان فارس بالای صددرصد سوختگی دارند و سه نفر منتقل شده به استان اصفهان  50 تا 80 درصد سوختگی دارند.

وی گفت: علت اصلی این انفجار هنوز مشخص نشده و منتظر هستیم که جواب قطعی این در این مورد دریافت کنیم.

جلیل تصریح کرد: در بیمارستان شیراز آقایان زریر بارانی،  یوسف اکرمی،  قاسم پشت چمن و در استان اصفهان، آقای کریم بیگ دلی، حامد قاسمی و کاووس عباسی بستری شدند.

وی افزود: آقای رسول هدایت و سید حسین موسوی یکی دیگر از کارگران نیز سرپایی مداوا شدند.

نماینده شرکت بویر صنعت در کارخانه فولاد یاسوج اضافه کرد: از مسوولان انتظار داریم که حداقل همکاری در این زمینه داشته باشند و بی خیال نباشند.

وی یادآور شد: تمامی کارگران این کارخانه بیمه دارند و خبری مبنی بر اینکه فردی بیمه بیکاری داشته و آنجا مشغول کار بوده را تکذیب کرد.

حادثه کارخانه فولاد بویراحمد تاکنون فوتی نداشته است

همچین فرماندار شهرستان بویراحمد در حاشیه جلسه انتخاباتی گریزی به مسئله انفجار کوره کارخانه فولاد زد و گفت: متاسفانه حادثه بسیار سنگین برای تمامی مردم و مسوولان بوده که علت حادثه در دست بررسی است.

سید محمد کاظم نظری تاکید کرد: افرادی که سوختگی بالایی داشتند به استان ‌ای همجوار اعزام شدند و افراد با درصد پایین در استان مورد معاینه قرار بگیرند.

فرماندار بویراحمد بیان کرد: تا این لحظه گزارش مبنی بر فوت کارگران فولاد بویراحمد گزارش نشده است.

حال کارگران مصدوم کارخانه بویر یاسوج مساعد نیست

همچنین صابرمظاهری به آخرین خبرها از حادثه کارخانه فولاد صنعت بویر یاسوج اشاره کرد و گفت: این حادثه در سحرگاه امروز رخ داد که در این حادثه 9نفر ازکارگران این کارخانه دچار مصدومیت شدند که حال شش نفر از آنها مساعد نیست.

وی به آخرین وضعیت میدانی این کارخانه بعد از حادثه اشاره داشت و افزود: طبق بازدیدی که از این حادثه داشتیم، شش نفر ازکراگران دچار سوختگی شدید شده بودند که شش نفر به دلیل وضعیت حادآنها به شیراز و اصفهان و سه نفر دیگر در استان تحت درمان های پزشکی قرار گرفتند.

مدیر کل اداره کار ،رفاه و امور اجتماعی استان به علت حادثه در این کارخانه اشاره داشت و گفت:کارشناسان این نهاد و دیگر نهاد های اجرایی در حال بازرسی از تمام قضایای این حادثه هستند که گزارشی دقیق از علت این حادثه را به مسئولان و مردم ارائه دهند.

تمامی کارگران این کارخانه تحت بیمه کامل هستند

مظاهری به برخی از خبرها در مورد بکارگیری برخی از کارگران در این کارخانه تولیدی که از بیمه بیکاری استفاده می کنند و تحت بیمه در این کارخانه نیستند اشاره کرد و گفت:در اصل بیمه بیکاری به کسی تعلق می گیرد که کار نمی کند و کسی که در کارخانه و یک کارگاه تولیدی کار می کند این بیمه به او تعلق نمی گیرد، پس این خبرها را ما تأیید نمی کنیم.

رأی دادگاه به نفع کارگران صادر شد

وی به مشکلات کارگران این کارخانه و اعتراضات آنها در جلوی استانداری در سال گذشته اشاره کرد وگفت:کارگرانی که در این کارخانه کار می کنند در زمانی که این کارخانه در تملک ارتش بوده و در حال حاضر تحویل آقای باقری شده است کنتاک های بر سر مسائل حقوقی و مزایای خود داشتند که با توجه به شکایت آنها در مراجع قضایی رأی به نفع این کارگران صادر شد.

هشدار های لازم در مورد رفع نواقص این کارخانه داده شده بود

مدیرکل کار ،رفاه و امور اجتماعی استان به برخی از خبرها در خصوص ایمن نبودن بخشی از این کارخانه گفت: این اداره بیش از 5بار تذکرات لازم را در مورد ر فع نواقص و دیگر موضوعات محوله به کارخانه داده بود که بعد از علت این حادثه گزارشهای لازم را به سمع و نظر شهروندان خواهیم رساند.

مظاهری به مسئله بیمه کارگران این کارخانه نیز اشاره داشت و افزود: طبق قانون بیمه کامل به همه مصدمان  این کارخانه داده خواهد شد و با توجه به اینکه  این حادثه ناشی از  حوادث کار بوده در هر صورت کارفرما و هم سازمان تأمین اجتماعی مکلف به جوابگویی هستند.

همچنین رضا باقری مدیر عامل کارخانه فولاد بویراحمد به حادثه این کارخانه اشاره داشت و گفت:در حال حاضر شش نفر از از مصدومان این کارخانه وضعیت مساعدی ندارند که با توجه به وضعیت وخیم آنها تحت شرایط ویژه درمانی قرار گرفته اند.

تمامی کارگران کارخانه بیمه هستند

وی همچنین به مسئله بیمه این کارگران اشاره داشت و افزود:تمامی مصدومان این کارخانه بیمه هستند و بیمه از سوی این کارخانه برای آنها صادر می شود و نمی شود یک کارخانه را بدون بیمه کارگر اداره کرد.

مدیر عامل کارخانه فولاد یاسوج به آخرین شرایط درمانی کارگران مصدوم این کارخانه اشاره داشت و گفت:در حال حاضر هیچ گونه مشکلی در جهت درمان این عزیزان وجود ندارد.

لازم به ذکر است بر اثر انفجار سحرگاه روز دوشنبه در کارخانه فولاد یاسوج در 25کیلومتری مرکز استان 9نفر از کارگران این کارخانه دچار مصدومیت شدند که سه نفر از آنها با سوختگی 100درصد به بیمارستانهای شهر شیراز و اصفهان اعزام شدند.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار