مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 18. شهريور 1399 - 9:59   |   کد مطلب: 24117
دکتر حمیدرضا دزفولیان عضو هیأت علمی و مدیر گروه مهندسی صنایع دانشگاه بوعلی سینا صبح دوشنبه 17 شهریور ماه در نشست علمی با دبیرخانه طرح اعتلاء بسیج دانشجویی استان همدان که با حضور جمعی از دانشجویان فعال در زمینه مطالبه‌گری تخصصی برگزار شد به بیان نظام مسائل حوزه صنعت در استان همدان پرداخت. این نشست علمی با رویکرد مسأله محوری در حوزه صنعت و با پوشش رسانه ای در صفحه های اینستاگرامی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، دکتر دزفولیان در ابتدای نشست  با اشاره به رویکرد اقتصادی در  نامگذاری اسامی سالهای اخیر توسط مقام معظم رهبری، گفت: جهش تولید صرفاً از طریق مطالبه گری و تهیه لیست مشکلات حوزه صنعت حاصل نمی‌شود. کشور ما، هم اکنون در جنگ اقتصادی به سر می‌برد. در جنگ اقتصادی، سرمایه‌گذار و تولید کننده حکم همان رزمنده‌ای را دارد که در جنگ تحمیلی به دفاع از میهن و انقلاب اسلامی پرداخت. باید نگاه مسئولین به سرمایه‌گذار و تولیدکننده، همان نگاه رزمندة جنگ باشد. همانطور آن رزمنده نیاز به حمایت و امکانات داشت، سرمایه‌گذار هم نیاز به حمایت و امکانات دارد. اما متأسفانه در حوزة صنعت این حمایت وجود ندارد

دکتر دزفولیان با اشاره به مسائل، مشکلات و آسیب‌های مالی و حتی جانی در مسیر تولید افزود: کسانی که در عرصة تولید وارد می‌شوند سرمایه و سلامتی خود را در طبق اخلاص گذاشته اند. باید دیدگاه مسئولین نسبت به سرمایه گذار عوض شود. متأسفانه در رتبه بندی بین المللی کسب و کار از بین 150 کشور، ما در رتبة 120 ام هستیم. از طرفی، در بین 31 استان کشور هم استان همدان اوضاع مناسبی ندارد. با این که قوانین برای کل کشور ثابت است اما در همدان طوری با سرمایه‌گذار برخورد می‌شود که او را راغب می‌کند که در استان های دیگری همچون یزد و اراک سرمایه‌گذاری کند. سرمایه گذاری که پس از ماه‌ها پیگیری و دوندگی در همدان موفق به سرمایه‌گذاری نمی‌شود، می‌تواند در استانی مثل یزد، ظرف دو ماه همین کار را به راحتی انجام دهد. این نشان دهندة خوانش نادرست مسئولین استانی از قوانین و دستورالعمل هاست. چرا صنعت‌گر باید ترجیح دهد که شرکتش را در استان اراک ثبت کند؟

 

در یک مورد شاهد بودیم که صنعتگر تأییدیه علمی از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشته است، اما مسئولین ذی‌ربط استانی این مجوز را از او قبول نکرده‌اند! به طور کلی در استان های دیگر دیدگاه خیلی بهتری به سرمایه‌گذار وجود دارد و این ضربة مهلکی به صنعت استان همدان وارد می‌کند.

برای برطرف شدن چالش‌های صنعت استان، باید قبل از بروز مشکل و قبل از اینکه واحد تولیدی درخواست بدهد، نهادهای ذی‌ربط به کمک واحدها بشتابند، ما باید به سراغ صنعت‌گر برویم و پیگیر کارش باشیم. اما شاهد آن هستیم که یک واحد صنعتی نوپا که هنوز با مشکلات عدیده تولید و فروش دست و پنجه نرم می‌کند، با انواع مشکلات بیمه و ناظر محیط زیست و مالیات و... مواجه می‌شود. انرژی واحد تولیدی باید صرف رفع مشکلات تولید شود و به رقابت بپردازد. لازم است به جای تصمیم‌های خلق الساعه، دخالت‌های بی‌مورد و سنگ‌اندازی نهاد‍‌های صادرکننده مجوز ، حمایت مالی و حقوقی از صنعت‌گر و تولیدکننده صورت گیرد تا شاهد گشایش در صنعت استان باشیم.

 

وی همچنین به مسئله کمیته‌های به اصطلاح حمایتی چون ستاد تسهیل و رفع موانع تولید پرداخت و گفت: این کمیته‌ها موفق به انجام رسالت خود در حوزه صنعت نشده‌اند. شرکت هایی نیز تحت عنوان «عامل در توسعه و حمایت از خوشه‌های صنعتی» بوجود آمده‌اند که پروژه‌هایی تحت عنوان پروژه‌های عارضه‌یابی را به عهده می‌گیرند. اما خروجی آن‌ها صرفاً دوره‌های آموزشی و کتاب است. خوشة صنعتی، مجموعه‌ای از واحد‌های صنعتی است که در یک محدودة جغرافیایی خاص قرار گرفته اند مزیت مدیریت خوشه‌ای یک صنعت این است که خرید مواد اولیه مورد نیاز آنها به صورت خرید عمده انجام می شود که به مراتب هزینه ی کمتری دارد. همچنین فروش آنها نیز به صورت کلی خواهد بود. در نتیجه فروش بالاتر و موفق‌تری خواهند داشت. اما استان ما متأسفانه در بحث خوشه‌های صنعتی هم فعال نیست و عامل‌های توسعه دهنده خوشه های صنعتی نتوانسته‌اند اهداف خوشه‌های صنعتی را محقق کنند.

 

دزفولیان با اشاره به سامانه پیگیری 137 گفت: به واقع باور مردم این است که کسی پاسخگو نیست. از آنجایی که حتی پیگیری‌های حضوری مردم هم راهگشای آنها نبوده است.

در پایان نشست، دکتر دزفولیان از سردار شهید سلیمانی نام برد و گفت: شهید سلیمانی روحیه‌ای جهادی و عملکردی جهادگرایانه و به دور از پشت میز نشینی و عملگرا داشت. این روحیة عملگرا در حوزه صنعت هم باید تسری یابد تا در جنگ اقتصادی امروز پیروز شویم، ما نیاز به کار جهادی داریم و با پشت میز نشینی مشکلات صنعت استان حل نمی‌شود. این رو لازم است مطالبه‌گری‌های مسأله محور جریانات دانشجویی هم با پیگیری و پشتکار انجام شود تا به سرانجام برسد. تهیه کلیپ‌های یک دقیقه‌ای از درد و دل کارگران واحد‌های تولیدی، صنعتگران و سرمایه‌گذاران و آحاد مردم یک راهبرد مفید برای ثمربخش کردن مطالبه‌گری‌های مسأله محور جریانات دانشجویی است. همچنین ایده گرفتن از الگوهای موفق در زمینة مطالبه‌گری تخصصی یکی دیگر از راهکارهاست. مسئولین نیز باید از این جریانات استقبال کنند.

 

انتهای پیام

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار