مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 28. خرداد 1396 - 23:17   |   کد مطلب: 21181
80 کارگر اخراج شده روغن نباتی جهان که از آذر ماه سال گذشته به سرکارهایشان برنگشته‌اند مقابل استانداری زنجان تجمع کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از دانا؛ 80 کارگر اخراج شده روغن نباتی جهان که از آذر ماه سال گذشته به سرکارهایشان برنگشته‌اند مقابل استانداری زنجان تجمع کردند.

بعد از تجمعات روزانه کارگران در سال گذشته مسئولان دولتی و همچنین شرکت روغن نباتی جهان هر یک اظهار نظرهای خاص خود را داشتند، سیدبیوک موسوی معاون سیاسی امنیتی استاندار زنجان در نخستین روزهای تجمع کارگران گفت: مشکلات روغن نباتی جهان و تعطیلی این شرکت، مربوط به نحوه واگذاری آن در دولت قبل است و قرار نیست ضعف‌های ناکرده و قصورهای انجام نشده به حساب دولت یازدهم گذاشته شود.

بعد از این سخنان مسئول حقوقی روغن نباتی جهان با بیان اینکه مشکل اصلی ما تنها نبود مواد اولیه است گفته بود که هر موقع مواد اولیه در اختیار ما قرار گیرد 300 نفر که هیچ برای 1000 نفر ظرفیت استخدام داریم.

بعد از کش و قوسهای فراوان ناصر فغفوری رئیس سازمان صنعت و معدن از تلاش استاندار زنجان برای تامین مواد اولیه این شرکت خبر داد و گفت:  به محض تامین مواد اولیه کارگران برسرکارهایشان برخواهند گشت.

مواد اولیه روغن نباتی جهان بالاخره تامین شد و معاون سیاسی استاندار زنجان اواخر اسفند ماه در جریان بازدید از آغاز به کار این شرکت با اشاره به اینکه روغن نباتی جهان طی سالجاری و سال گذشته به دلایلی تعطیل شده بود، گفت: درحال حاضر چرخ های این کار خانه با ۱۸۵ نفر کارگر دوباره فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی افزود: این کار خانه یک ماه تعطیل بود و برخی از نیروهای خود را تعدیل کرده بود اما با جلساتی که با مدیرعامل این شرکت و با اعضای امنیت کار گری دراستانداری تشکیل شد تعهداتی این شرکت داد و استانداری هم کمکهای لازم را کرد.

موسوی بیان کرد: در حال حاضر مواد اولیه به این کار خانه تزریق شده و کارگران مشغول به کار هستند و مابقی کارگران هم مشغول می‌شوند.

بعد از این سخنان معاون سیاسی استاندار زنجان همه کارگران و خانواده‌‌های آنها از اینکه دوباره نان آورانشان بر سر کار بر می‌گردند خوشحال شدند اما در اواخر فروردین ماه مشخص شد که 80 کارگر نه تنها هنوز در بیکاری به سر می‌برند بلکه شرکت برگه‌های عدم نیاز این کارگران را نیز صادر کرده است.

بعد از گذشت نزدیک به به پنج ماه از سرگردانی 80 کارگر امروز این کارگران برای گرفتن حق و حقوق و اعلام اعتراض دوباره به مسئولان استانی مبنی بر برنگشتن به کار با وجود قول اکید مسئولان مقابل استانداری زنجان تجمع کردند.

یکی از کارگران با بیان اینکه از سال 92 زمانی که بیژن اسماعیلی این کارخانه را تحویل گرفت 654 نفر پرسنل مشغول کار بودند، افزود: این شخص متعهد شده بود به پرسنل کاری نداشته باشد و ظرفیت تولید نیز روزانه نیز 450 تا 500 تن بود.

وی افزود: به مرور زمان این شخص اقدام به اخراج کارگران کرد تا آذر ماه سال 95، بعد از آذر ماه شرکت به جز نیروهای نگهبانی کم کم کارگران اخراج و شرکت به کل بسته شد و پرسنل اخراج شده نیز مقابل فرمانداری و استانداری زنجان تجمع کردند.

این کارگر با اشاره به قول مسئولان برای برگشت کل کارگران بر سر فعالیت‌هایشان افزود: مسئولان تاکید کردند که ما اجازه نمی‌دهیم نفری از شرکت اخراج شود، مسئولان فقط امروز و فردا کردند و خبری از برگشت کارگران نشد در شرایطی که سال به پایان می‌رسید و ما نگران سفره‌های خالی بودند.

وی بیان کرد: یک هفته مانده به عید نوروز آقای موسوی معاون سیاسی استاندار و آقای اسکندری مدیرکل امنیتی استانداری زنجان به همراه صدا و سیما به شرکت رفته و طوری برای مردم وانمود کردند که شرکت با تمام ظرفیت کار می‌کند و عنوان کردند که بیش از 180 کارگر به سرکارهایشان برگشته‌اند در حالی که این درست نبود و در حال حاضر ظرفیت کارخانه 131 یا 133 نفر است.

کارگر اخراجی روغن نباتی جهان گفت: قرار بود بعد از عید ما به سر کارمان برگردیم اما هیچ خبری نشد، ما رو به شکایت بردیم بعد از دوندگی‌های فراوان کل سنوات ما مشخص شده که مبلع ناچیزی است و برای این مبلغ حکم توقیف گرفته‌ایم تا از شرکت حق مان را بگیریم.

وی ادامه داد: این همه ماجرا نیست چرا که گویا مدیرکل امنیتی استانداری زنجان تاکید کرده که پرسنل اخراج شده روغن نباتی جهان نمی‌توانند حتی به اندازه یک پیچ وسیله خارج کنند و باید آن چه که توقیف می‌شود در داخل شرکت بماند، این تاکید مدیرکل امنیتی به خاطر تهدید مالک شرکت بوده است که اگر چیزی از شرکت من توقیف شود کارخانه بسته خواهد شد.

یکی دیگر از کارگران نیز گفت: ما بعد از ماه‌ها دوندگی نه ریالی پول گرفته‌ایم و نه برای بیمه بیکاری ما اقدام شده است، ما در این مدت زندگی‌مان را با هزاران زحمت چرخانده‌ایم.

وی بیان کرد: ما از آذر ماه سال 95 بیکاریم و کسی برای برگشت به کار به سراغ ما نیامده و هر روز وضعیت بدتر از دیروز می‌شود، کارخانه اکنون به صورت صوری باز است و از فروردین ماه به بعد کارگران در کل یک ماه در شرکت حضور کامل نداشته‌اند.

این کارگر اظهار داشت: ما از مسئولان و رسانه‌ها عاجزانه تقاضا داریم به درد کارگران برسند و آن چیزی که اتفاق می‌افتد نوشته و یا از زبان مسئولان بیان شود چرا که کسی به فکر بیکاری چندین ماهه کارگران نیست.

وی تصریح کرد: 20 ماهی است که حق بیمه ما پرداخت نشده و اکنون که می‌خواهیم برای بیمه بیکاری اقدام کنیم با مشکل مواجه شده‌ایم.

کارگران تعدیل شده روغن نباتی جهان بعد از نزدیک به 5 ماه خانه‌نشینی قید جهان را زده به فقط به فکر گرفتن حق شان هستند آنها دیگر به قول مسئولان بدبین شده‌اند و برای برگشتن به کار امیدی ندارند.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار