مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 29. خرداد 1396 - 11:43   |   کد مطلب: 21184
کارشناسان معتقدند که آنچه این روزها گریبان تحلیل‌های مربوط به مسئله "آتش به اختیار" را گرفته، بازی با کلمات و نهایتا تلاش برای مصادره به مطلوب این مسئله است؛ در حالی که بهترین راه برای پرتاب اولین آتشِ به اختیار؛ دست به کار شدن قشر فرهیخته و دانشگاهی است تا به جای تئوری پردازی، "آتش به اختیار" را در نمونه‌ای عینی و عملی برای مردم به منصه ظهور بگذارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از دانا؛  چند سالی است که مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه، مسائل و مشکلات فرهنگی و اجتماعی را تحت‌الشعاع خود قرار داده و باتوجه به مشکلات مالی که خانواده‌ها را با خود درگیر کرده؛ مسئله فرهنگ تبدیل به اولویتی دسته چندم در زندگی‌ها شده است؛ از طرفی کم‌کاری مسئولان امر هم موجب شده تا در سال‌های اخیر با یک ولنگاری فرهنگی در جامعه مواجه شویم.

این موضوع تا جایی پیش‌ می‌رود که رهبر معظم انقلاب، در نامگذاری سال‌ها، مسائل فرهنگی را در کنار مسائل اقتصادی قرار می‌دهند تا اهمیت موضوع را به مسئولان گوشزد کنند؛ پس از مدتی با به کار بردن عبارت "ولنگاری فرهنگی" نارضایتی خود را از عملکرد مسئولان اعلام کردند و در نهایت با صدور فرمان "آتش به اختیار" برای دانشجویان، ناامیدی خود را از مسئولان حوزه فرهنگ ابراز کردند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار رمضانی با دانشجویان فرمودند: "من به همه‌ی آن هسته‌های فکری و عملیِ جهادی، فکری، فرهنگی در سرتاسر کشور مرتّباً میگویم: هرکدام کار کنید؛ مستقل و به‌قول میدان جنگ، آتش‌به‌اختیار."

رهبری در این دیدار تاکید می‌کنند که دانشجویان افسران جنگ نرم هستند و هر کجا که احساس کردند دستگا‌‌ه‌ها دچار اختلال شده‌اند و نمی‌توانند درست مدیریت کنند؛ دانشجوها آتش به اختیارند و باید وارد میدان شوند؛ تصمیم بگیرند و حرکت کنند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در ادامه به برخی مسائل مهم فرهنگی کشور اشاره می‌کنند و در خصوص اختلال در دستگا‌ه‌های فرهنگی کشور می‌گویند: " اداره‌ی هنر کشور و سینما که چیز کوچکی نیست؛ مثلاً فرض کنید ده مسئله‌ی این‌جوری میشود پیدا کرد، [امّا] ناگهان می‌بینید مثلاً فرض کنید اینکه فلان آهنگ قبل از افطار پخش بشود یا نشود، میشود مسئله‌ی اصلی؛ نامه‌نگاری میکنند! پیدا است که این دستگاه اختلال پیدا کرده که مسئله‌ی اصلی را از مسئله‌ی فرعی تشخیص نمیدهد."

 

آتش به اختیار و بحث و گفت‌وگوها در شبکه‌های اجتماعی

هشتگ آتش به اختیار چند روزی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد و هر کدام از کاربران نظر خود را در این رابطه اعلام می‌کردند؛ هر چند رهبر معظم انقلاب مسئله آتش به اختیار را صراحتا در مسائل فرهنگی مطرح کردند اما برخی در شبکه‌های اجتماعی به شدت سعی می‌کردند تا این موضوع را به مسائل سیاسی ارتباط دهند و اینطور به جامعه القا کنند که "آتش به اختیار" فرمانی برای انجام اقدامات خودسرانه است؛ در حالی که به جرات می‌توان رهبر معظم انقلاب را یکی از اصلی‌ترین مخالفان اقدامات خودسرانه در کشور دانست.

 

آتش به اختیاری دانشجویان قرار نیست قانون را نادیده بگیرد

متین منتظمی دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ اظهار داشت:  در جمهوری اسلامی هیچکس به اندازه رهبری معتقد به ساختار و قانونمندی نیست؛ "آتش به اختیار"ی دانشجویان قرار نیست قانون را نادیده بگیرد، این آتش به اختیاری در چارچوب قانون جمهوری اسلامی است و ما هر کجا احساس کنیم کشور با خلاء مواجه است وارد عمل می‌شویم.

وی ادامه داد: برای مثال در حوزه هنر انقلابی احساس شد که دانشگاه‌ها ضعیف عمل می‌کنند؛ ما آمدیم و گروه‌های تئاتر و سرود انقلابی را ایجاد کردیم و شرایط را به طور حرفه‌ای برای دانشجویان فراهم کردیم تا اگر علاقه‌مند بودند بعد از دوران دانشگاه هم این مسیر را ادامه دهند.

دبیر کل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان عنوان کرد: دانشجویان قرار است خلاءهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور را پر کنند؛ قرار است به کشور کمک کنند نه اینکه برای نظام هزینه‌ بیافرینند؛ دانشجوی حزب اللهی راضی به ایجاد هزینه برای کشور نیست.

 

کارهای خودسرانه دانشگاه‌ها، توسط دانشگاهیان ترد و زمین‌گیر می‌شود

عباس سلیمی نمین کارشناس مسائل سیاسی در خصوص تلاش‌ها برای القا معنی انجام فعالیت‌های خودسرانه از عبارت "آتش به اختیار" به خبرنگار دانا گفت: جنبش دانشجویی چه حرکت خودسرانه‌ای می‌تواند داشته باشد؟ هر حرکت خودسرانه و سطحی در دانشگاه‌ها در همان ابتدا متوقف می‌شود چرا که جنبش‌های دانشجویی دارای تشکیلات هستند و در صورت انجام کارهای خودسرانه در همان دانشگاه و توسط دانشگاهیان ترد و زمین‌گیر می‌شوند.

سلیمی نمین ادامه داد: به همین دلیل هم دولت یازدهم نپذیرفت که دانشگاه‌ها فعال باشند و منطق سطحی فضای مجازی را در جامعه حاکم کرد.

"آتش به اختیار"ی دانشگاهیان کم کاری مسئولان را جبران می‌کند/ مسئولان دچار تعاملات فاسد شده اند

وی افزود: عبارت " آتش به اختیار" برخی ملاحظات خارج از دانشگاه‌ها را رد می‌کند و دست جنبش‌های دانشجویی را برای فعالیت باز می‌گذارد، فعالیتی طبق قوانین دانشگاه و اصول دانشگاهی که هم ساختار دارد و هم مبانی.

کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: "آتش به اختیار"ی دانشگاهیان کم کاری مسئولان را جبران می‌کند، امروزه برخی مسئولان از طرفی دچار یک سری قواعد دست و پا گیر هستند که البته وجود این قواعد لازم است و از طرف دیگر ملاحظاتی گریبان‌گیر مسئولان شده و آن‌ها دچار تعاملاتی فاسد با مبنای غلط حفظ منابع حزبی و گروهی شده‌اند که این موجب می‌شود دست‌اندرکاران در مسیر صحیح حرکت نکنند.

 

از سوی دیگر عملکرد عده‌ای در روزهای اخیر موجب به وجود آمدن حاشیه در زمینه مسئله "آتش به اختیار" شده است؛ نصب توماری در نماز جمعه تهران که پای آن از عنوان " دانشجویان حزب الله" استفاده شده بود این روزها سروصدای زیادی در شبکه‌های اجتماعی به پا کرد موجب سوء استفاده برخی از کانال‌‌های تلگرامی شد؛ مسئله‌ای که بلافاصله پس از رسانه‌ای شدن با واکنش اتحادیه‌های دانشجویی مواجه شد.

 

دانشجویان حزب اللهی، تومار نماز جمعه را محکوم می‌کنند

متین منتظمی دبیر کل جامعه اسلامی دانشجویان در خصوص بنری که به نام دانشجویان حزب اللهی در نماز جمعه تهران نصب شده بود به خبرنگار دانا گفت: عده‌ای به نام دانشجوهای حزب اللهی در نماز جمعه تهران تومار نصب کردند و پای آن امضا زدند در حالی هیچ کدام از تشکل‌های دانشجویی چنین اقدامی انجام ندادند و آن را رد می‌کنند.

وی اظهار داشت: فعالان دانشجویی وظیفه کمک به رشد و تکامل را برعهده دارند و هیچ کدام از اتحادیه‌های دانشجویی دخالتی در مسئله تومار نماز جمعه نداشتند و این کار را هم محکوم کردند.

 

"آتش به اختیار" مخصوص دانشگاهیان و قشر فرهیخته است

از سوی دیگر عباس سلیمی نمین استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی معتقد است که توصیه رهبر معظم انقلاب مخصوص جنبش‌های دانشجویی است و دیگران نباید از این توصیه رهبر معظم انقلاب سوء استفاده کنند.

این استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار دانا با بیان اینکه عبارت " آتش به اختیار" مربوط به جنبش‌های دانشجویی است که خود افسران جنگ نرم هستند و دارای میزانی از فرهیختگی و شناخت؛ عنوان کرد: این قاعده برای همه درست نیست، خیلی‌ها چون قدرت تشخیص درستی ندارند نباید آتش به اختیار عمل کنند آن ها باید در واقع الهام بگیرند از مراکزی که اهل تدبیرند، اهل تشریحند و اهل تشخیص مسائل پیچیده سیاسی هستند و اینکه فردا چند قشر دیگر هم هم حساب کنند باید آتش به اختیار باشند اینطور نیست.

وی افزود: امیدواریم که جنبش‌های دانشجویی از این رهنمود رهبری کمال استفاده را داشته باشند و سایرین هم از این تعبیر سوء استفاده نکنند؛ یعنی آن بخش‌هایی که برای خود قاعده‌هایی دارند و توان آن‌ها به لحاظ توانمندی متفاوت است نباید این مطلب را به خودشان بگیرند و باید بر اساس قواعدی که دارند عمل کنند، حتما باید به عناصر فکری مراجعه کنند و بعد از دریافت رهنمود و مشاوره وارد عمل شوند.

 

یکی از نگرانی‌های موجود در این مسئله؛ اکتفا به تئوری پردازی به جای کار عملی در مسئله "آتش به اختیار" است؛ و این مسئله‌ای است که نه تنها در این زمینه که در خصوص تمام اظهارات و تذکرات رهبر معظم انقلاب باید مورد توجه قرار گیرد و حتی اگر پیش از این به آن توجه می‌شد و همان زمان که رهبری مسئله "ولنگاری فرهنگی" را مطرح کردند مسئولان به جای حضور در رسانه‌ها تحلیل سخنان رهبر معظم انقلاب دست به کار می‌شدند کار دیگر به اینجا ختم نمی‌شد.

کارشناسان معتقدند که آنچه این روزها گریبان تحلیل‌های مربوط به مسئله "آتش به اختیار" را گرفته، بازی با کلمات و نهایتا تلاش برای مصادره به مطلوب این مسئله است؛ در حالی که بهترین راه برای پرتاب اولین آتشِ به اختیار؛ دست به کار شدن قشر فرهیخته و دانشگاهی است تا به جای تئوری پردازی، "آتش به اختیار" را در نمونه‌ای عینی و عملی برای مردم به منصه ظهور بگذارند؛ این بار شاید پیشی‌گرفتن عمل بر تئوری بیش از همیشه موفق باشد.

 

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار