مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 9. مرداد 1396 - 13:51   |   کد مطلب: 21744
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به صنعت خودروسازی کشور گفت: خودروسازی یکی از اصلی ترین و مهم ترین زیر ساخت های اقتصادی کشور در بخش صنعت است که خوشبختانه در کشور توان و تکنولوژی تولید خودرو وجود دارد، در صورتی که کشور هایی نظیر ترکیه صنعت قطعه سازی وجود دارد ولی صنعت خودروسازی وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به صنعت خودروسازی کشور گفت: خودروسازی یکی از اصلی ترین و مهم ترین زیر ساخت های اقتصادی کشور در بخش صنعت است که خوشبختانه در کشور توان و تکنولوژی تولید خودرو وجود دارد، در صورتی که کشور هایی نظیر ترکیه صنعت قطعه سازی وجود دارد ولی صنعت خودروسازی وجود ندارد بنابراین در ایران یک صنعت استراتژیکی بنام خودروسازی وجود دارد.

 

وی با اشاره به لزوم حمایت از تولید داخل در بخش صنعت خودرو اظهارداشت: حمایت از صنعت خودرو در دو بخش داخلی و خارجی باید صورت پذیرد؛ در بخش داخلی باید فناوری و تکنولوژی را تا حدی در این صنعت افزایش دهیم که مردم دیگر به سمت خودروهای خارجی میل و رغبت نداشته باشند و این مستلزم ورود تکنولوژی و فناوری است نه صرفا واردات خودرو از کشور های خارجی .

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه این موضوع با اشاره به عدم بکارگیری از توان و ظرفیت دانشگاه ها در صنعت خودروسازی کشور بیان کرد: باید رابطه دانشگاه ها با صنایع خودروسازی کشور هموار و تنگاتنگ شود، به این صورت که دانش و فناوری دانشگاه های کشور در راستای توسعه فناوری صنعت خودروسازی کشور به سمت شرکت های خودروسازی داخلی روانه شود تا تحول عظیمی را در بخش خودروسازی کشور ایجاد کنیم.

 

قاضی‌پور همجنین در تشریح عامل خارجی عدم پیشرفت صنعت خودروسازی کشور عنوان کرد: از مهم ترین عوامل عدم پیشرفت صنعت خودروسازی کشور موضوع واردات بی رویه خودرو از اروپا ، آمریکا، امارات و سایر کشور ها است، به دلیل واردات بی رویه خودرو به کشور صنعت خودروسازی کشور سالهاست که درجا می زند و رشد آنچنانی را به خود ندیده است.

 

وی با اشاره به افزایش واردات خودرو در سال 96 اظهارداشت: با مقایسه واردات سه ماهه خودرو به کشور در سال جاری با سال گذشته در میابیم که واردات خودرو به کشور افزایش چشم گیری داشته است؛ آمار واردات خودرو نسبت به سال گذشته در کشور 70درصد افزایش یافته است.

 

نماینده مردم ارومیه در مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به قراردادهای ایران در صنعت خودروسازی با شرکت های فرانسوی گفت: قراردادهایی را با شکرت خودروسازی رنو فرانسه منعقد کرده اند که جزئیات این قرارداد تا کنون به دست ما نرسیده است اما آنچه که در این بین از اهمیت بیشتری برخوردار است عدم انتقال فناوری در این قراردادها و واگذار کردن بیش از 5 درصد سهام به شرکای خارجی در قراردادهای جدید است.

 

قاضی پور افزود: آنچه که در این قراردادهای باید رعایت شود در وهله اول موضوع انتقال فناوری است و در وهله دوم حمایت از تولید داخلی و توسعه فناوری بخش داخلی است که باید در قراردادهای جدید صنعت خودرو توجه ویژه ای به این دو بخش شود.

 

وی همچنین با اشاره به امضای تفاهم نامه همکاری صنعت خودروسازی با دانشگاه ها نیز بیان داشت: تفاهم نامه ای را با برخی از دانشگاه ها برای توسعه فناوری صنعت خودروسازی امضا کرده اند اما ظاهرا این تفاهم نامه در حد صحبت و حرف مانده است و اجرایی نشده است.

 

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار