مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 11. مرداد 1396 - 20:53   |   کد مطلب: 21778
تنها نتیجه ای که از برآیند صحبت های مسئولان در این زمینه برمی آید این است که فقط باید منتظر ماند و به دیگر صحبت ها و تشکیل جلسات توجه کرد، تا شاید روزی شاهد احیای دریاچه ارومیه این نگین فیرزوه ای باشیم.

 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از زرین خبر، دریاچه ارومیه، نگین فیروزه ای آذربایجان سال هاست که دیگر حال خوشی نداشته و از حضور گسترده مردم در ساحل آن در تابستان ها خبری نیست.

این نگین آذربایجان که عنوان بزرگ‌ترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه شور جهان با بیش از ۵۰۰۰کیلومتر مربع مساحت، را نیز یدک می کشد، از حدود ۲۰ سال پیش شروع به خشکیدن کرد و این روند به گونه ای ادامه یافت که مردم و مسئولان از چند سال پیش به صورت جدی خطر خشک شدن این دریاچه را احساس کردند.

روند خشک شدن دریاچه ارومیه به گونه ای پیش رفت که ازسوی کارشناسان و افراد مختلف هشدارهایی درباره پیامدهای آن در زمینه سلامت, بهداشت و کشاورزی و اجتماعی داده شد که بیشترین آنها مربوط به بخش سلامت و تبعات اجتماعی بود.

در شهریور ‌سال ٩٠ بود که سلامت نیوز به نقل از حسن عباس‌نژاد مدیرکل وقت محیط‌زیست استان آذربایجان‌غربی درخصوص مشکلات زیست‌محیطی دریاچه ارومیه و بحران آن گفته بود: «نگرانی ما از خشک شدن دریاچه ارومیه این است که ریزگردهای نمکی به وجود می‌آیند. بر اثر آن دشت‌های حاصلخیز منطقه آسیب می‌بیند و درواقع وجود این ریزگردها برای مردم این منطقه مشکلات زیانباری به دنبال دارد. این در حالی است که درحال حاضر هم برخی از روستاهای شرقی دریاچه ارومیه به دلیل مشکلاتی که وجود داشت به شهرهای اطراف این دریاچه مهاجرت کردند.»

وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه کاندیداهای ریاست جمهوری را در سال ۹۲ بر آن داشت تا بر روی این موضوع توجه اساسی داشته و روحانی نیز در آن زمان وعده رسیدگی ویژه به دریاچه ارومیه را داده و در نخستین جلسات هیئت دولت یازدهم این موضوع را مطرح کرد.

با ورود دولت، مسیر احیای دریاچه ارومیه با پیشنهاد و تصویب دهها طرح آغاز و با اجرای چندین و چند طرح ادامه یافت و اقداماتی برای احیای دریاچه ارومیه انجام گرفت که از آن جمله می‌توان به انتقال آب به دریاچه ارومیه، اتصال زرینه به سیمینه رود، کاهش مصرف آب از طریق افزایش بازده آبیاری در بخش کشاورزی و… اشاره کرد.

به نوشته تابناک برنامه‌های مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه شامل برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت بود که سه بخش کوتاه‌مدت بین سال‌های ۹۳ تا ۹۴ به‌عنوان دوره تثبیت (توقف روند خشکی) به اجرا درآمد و سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۱ نیز به‌عنوان سال‌های احیا و سال ۱۴۰۲ به بعد به‌عنوان احیای نهایی دریاچه در نظر گرفته شده است.

اقدامات اولیه انجام گرفت و فارغ از نحوه عملکرد ستاد احیا که در مواردی اعتراض نمایندگان مجلس را در پی داشته, هر از گاهی برخی کارشناسان این اقدامات را بی نتیجه عنوان کردند.

در همین زمینه نیز «فرهاد سرخوش» در گفت وگو با اروم نیوز، اشاره ای به سیر نزولی سطح آب دریاچه ارومیه داشت و اظهار کرد: وضعیت دریاچه طی چندین سال گذشته روند نزولی داشته که در سال های ۹۳ و ۹۴ به بحرانی ترین و کم ترین وسعت دریاچه رسیده بودیم. در سال های قبل یک هزار و ۲۰ کیلومتر وسعت این دریاچه بوده که در شهریور و مهرماه ۹۴ این میزان به حدود ۶۰۰ الی ۷۰۰ کیلومتر رسیده است.

رئیس دفتر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفته راهکارهای ضرب الاجل دولت با تشکیل کارگروه و ستاد احیای دریاچه ارومیه به منظور تثبیت وضعیت و نیز احیای این حوضه آبریز، برای اثرگذاری بلندمدت برنامه ریزی شده و به صورتی است که در ۱۰ ساله یعنی تا سال ۱۴۰۳ نتیجه مثبت خود را به نمایش خواهد گذاشت.

کاهشی ۲۵ سانتی آب نسبت به سال گذشته و تثبیت نسبت به سه سال گذشته

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی در حاشیه همایش احیای دریاچه ارومیه در میاندوآب در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه به دلیل وضعیت بارندگی امسال نسبت به سال گذشته، ۲۵ سانتی آب دریاچه کم شده است، گفت: در دراز مدت و نسبت به سه سال گذشته، با اقدامات انجام گرفته وضعیت دریاچه تثبیت شده است.

امیرعباس جعفری اظهار کرد: برنامه ما در سه سال اول تثبیت بود که به آن دست یافته ایم و امیدواریم که بر اساس برنامه سال ۱۴۰۲ سال احیای دریاچه ارومیه باشد.

خشک شدن دریاچه ارومیه جان ۱۴ میلیون نفر را تهدید می کند

اما امیرعباس جعفری در سخنرانی خود در این همایش هشداری را نیز نسبت به خشک شدن دریاچه ارومیه مطرح کرد و گفت:خشک شدن دریاچه ارومیه جان ۱۴ میلیون نفر را تهدید می کند.
وی در همایش احیا دریاچه ارومیه در میاندوآب با بیان اینکه روزگاری دریاچه ارومیه، طغیان می کرد و شاید هیچ کس باور نمی کرد که روزی ۹۵ دریاچه ارومیه خشک شود، افزود: اگر دریاچه ارومیه احیا نشود، بیش از ۱۴ میلیون نفر جانشان در خطر خواهد بود و انواع بیماری ها آنها را تهدید می کند.

وی گفت:کشاورزان و همه اقشار مختلف مردم باید به نقش خود در مقابله با این بحران عمل کرده و احساس مسئولیت کنند.

جعفری با اشاره به اینکه وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به سه سال گذشته، تثبت شده است، تصریح کرد: اقداماتی مانند اتصال رودخانه های زرینه و سیمینه رود میاندوآب، انتقال آب از رودخانه زاب، تغییر الگو و انتقال آب با لوله به مزارع کشاورزی از جمله اقدماتی بودند که انجام گرفته اند.

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی اظهار کرد: هر ساله باید به طور میانگین هشت درصد از مصرف آب کشاورزی را کاهش دهیم تا در برنامه پنج ساله، مصرف آب را ۴۰ درصد کاهش دهیم.

برگشت این دریاچه به حالت سابق آن ممکن نیست

پرویز کردوانی، پدر علم کویرشناسی ایران نیز در رابطه با این که سطح آب دریاچه ارومیه تغییر چندانی نمی کند گفته بود: هزینه برای دریاچه ارومیه بی فایده است و به جایی نمی رسد چراکه برگشت این دریاچه به حالت سابق آن ممکن نیست.

بهرحال نباید هشدارها را در این زمینه نادیده گرفت و تنها نتیجه ای هم که از برآیند صحبت های مسئولان در این زمینه برمی آید این است که فقط باید منتظر ماند و به دیگر صحبت ها و تشکیل جلسات توجه کرد، تا شاید روزی شاهد احیای دریاچه ارومیه این نگین فیرزوه ای باشیم.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار