مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 11. مرداد 1396 - 20:58   |   کد مطلب: 21780
استاد تاریخ معاصر ایران گفت: نعمت زاده را با امیرکبیر مقایسه کنید! او را با مصدق که با پیژامه ای از جنس پارچه های ایرانی به آمریکا می رفت مقایسه کنید. او را با گاندی مقایسه کنید که با دست خودش لباس می بافت و می پوشید. تو واقعا وزیر ایرانی هستی؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از مرآت؛ پس از انتشار بخش اول گفتگوی مرآت با خسرو معتضد استاد تاریخ معاصر ایران که معتضد در آن به واکاوی و نقد برخی از رویکردهای دولت در سیاست خارجی پرداخته بود، از فقدان یک سنگر رسانه ای مستحکم در برابر بدخواهان انتقاد کرده و سیاست های جنگ افروزانه دولت ترامپ را هم به بند نقد کشیده بود.

وی در دومین بخش از این گفتگو دیدگاه های انتقادی خود را در ارتباط با توقف طرح مسکن مهر، واردات بی رویه محصولاتی که نمونه مطلوب تر آن ها در ایران تولید می شود و برخی رانت های دولتی مطرح می کند. معتضد در این گفتگو همچنین انتقاداتی جدی نیز متوجه برخی از وزرای دولت یازدهم کرده است.

شما را به مطالعه بخش دوم گفتگوی خبرنگار مرآت با خسرو معتضد دعوت می کنیم.

برخی از جامعه­ شناسانِ آشنا با سیاست معتقدند که رویکردهای آقای روحانی با وجود شعارهای اعتدالی، رادیکال است؛ هم در حوزه سیاست داخلی و هم در حوزه سیاست خارجی. حمله به سپاه یکی از مصادیق این رویکرد رادیکال است. به ظاهر اینطور به نظر می­رسد که ایشان خواستار تغییر بنیادین در تمامی ساختارهای حاکمیت هستند! از منظر تاریخی، آیا بعدها در تاریخ خواهند نوشت که آقای روحانی یک شخصیت رادیکال داشتند و رویکردهای دولتشان مبتنی بر رادیکالیسم بود؟

آقای روحانی در گذشته بسیار رادیکال و از تندروترین شخصیت­ ها بودند. نطق ایشان در فضای مجازی موجود است و دست به دست می­ شود که ایشان در سال 59 در مجلس می­ گویند نظامی­ ها را باید در نماز جمعه به دار بیاویزید. اما در طول 38 سال انسان­ ها عوض می­ شوند. سن که بالا می­رود آدم جور دیگری می­ شود! در سال 1917 همه در روسیه تندرو بودند.

گورباچف و یلتسین خائن نبودند

به سال 1970 رجوع کنید. آیا گورباچف خائن بود؟ یلتسین خائن بود؟ خیر! بلکه هفتاد سال تجربه به آن­ها نشان داده بود که با روش­ های پیشین نمی­ توانند کارها را به پیش ببرند. بنابراین من این را رادیکالیسم نمی­ دانم.

مقصود من از رادیکالیسم البته نگاه ایشان نسبت به تغییر بنیادین در همه ساختارهای حاکمیت است!

شما این را قبول کنید که متأسفانه در تمام بخش ­های مملکت فساد وجود دارد. بسیاری از نظامیان ما بسیار خالص هستند ولی ممکن است در میان همین­ ها کسانی باشند که تغییر روش بدهند. من البته از چند جهت به آقای روحانی انتقاد می­ کنم و لطمه هم دیده­ ام. تلویزیون تقریبا من را کنار گذاشته است. به نظر من بزرگ­ترین نقطه ضعف آقای روحانی این است که ایشان نپوتیست است! نپوتیست یعنی فامیل­ باز!

اعتراض مصدق نسبت به انتصاب پسرش به معاونت وزارت راه

من نمی­ دانم این چه روشی است! آیا قوام­ السلطنه برادر خود را به معاونت خود منصوب کرد؟ شما یک نفر از فامیل­ های مصدق را نام ببرید که در دوران نخست­وزیری، دستیار مصدق شده باشد. به دلیل این که رونالد ریگان و جیمی کارتر در آمریکا این کار را کردند آدم باید برادرش را در رأس مملکت بگذارد؟ مصدق که جزو الگوهای بزرگ این مملکت است، وقتی نماینده مردم تهران در مجلس چهاردهم بود پسرش را به عنوان معاون وزیر راه انتخاب کردند. پسر مصدق یک مهندس برجسته راه و ساختمان بود اما مصدق فورا به رئیس دولت اعتراض کرد که «چرا پسر من را معاون وزیر کرده­ اند؟ آیا مهندسی بالاتر از پسر من نبود؟ شما این کار را کرده­ اید تا من را ساکت کنید.» ببینید این عکس­ العمل یک رجل ملی است؛ رجل بزرگی که نامش ماندگار شده است. من البته مصدقی نیستم. من همانطور که از آیت­ الله کاشانی حمایت می­ کنم و می­گویم اسناد آمریکا یک شاهی هم ارزش ندارد، از مصدق هم حمایت می­ کنم.

چه لزومی دارد برادر ما همه­ کاره باشد؟

این چه رسمی است که هرکس روی کار می­ آید برادرش باید مشاورش بشود؟ آقای دکتر احمدی­ نژاد هم مرتکب این اشتباه شده بودند که خوشبختانه آن را اصلاح کردند. چه لزومی دارد برادر ما همه­ کاره شود؟

چرا روحانی مسکن مهر را متوقف کرد؟

انتقاد دیگر من این است که روحانی چرا مسکن مهر را متوقف کرد؟ می­ گوید مسکن مهر را احمدی­ نژاد ایجاد کرد! ساخت مسکن مهر که دستور امام بود. بنیاد مسکن به دستور امام ایجاد شد. می­ خواهند با این حرف­ ها سر و ته قضیه را به هم بیاورند! مسکن مهری که من از آن حمایت می­ کنم باعث شد که 123 رشته شغلی کار کنند. یکی شیشه بسازد، یکی نجار باشد، یکی لوازم خانگی تولید کند و...

انقلاب کمونیستی به خاطر مسکن آغاز شد

اصلا علت ارادت من به آقای نیکزاد پرکاری ایشان و مسکن مهر است. من یک‌بار به دفتر ایشان رفتم و یکی از مقالاتم را به او دادم و گفتم انقلاب کمونیستی به خاطر مسکن آغاز شد. شهرک­ سازی شغل ایجاد می­کند. تمام پادشاهان هخامنشی، ساسانی، اشکانی و پادشاهان قبل از اسلام به نام خودشان شهر می­ ساختند. شما به اصفهان و نیشابور نگاه کنید.

روحانی در انتخاب افراد کابینه دوست­ بازی می­کند!

رئیس­ جمهور ما می­ گوید رفته­ اند در بیابان­ ها خانه ساخته­ اند. کجا بسازند؟! خوب کاری کردند! من چند سال پیش با رئیس شهرک پردیس مصاحبه کردم. او می­ گفت تا 8 سال دیگر 600 هزار نفر در پردیس اقامت می­ کنند. مگر این بد است؟ روحانی در انتخاب کابینه دوست­ بازی می­کند! او می­ خواهد به بعضی­ ها مسئولیتی بدهد تا کاری به کارش نداشته باشند.

چرا آقای روحانی نمی­ گذارد آخوندی به سر کار خود برگردد؟!

آقای آخوندی چهار سال است که مسئولیت دارد. مسکن اجتماعی چه شد؟ صنعت ساختمان در وضعیت رکود قرار دارد. جز این که در آخرین روزهای دولت مژده می­ دهند که همان مسکن مهر را تحویل م ی­دهیم چه کرده­ اند؟ آقای آخوندی شرکت­ های ساختمانی متعددی دارد؛ چرا آقای روحانی نمی­ گذارد که ایشان بروند سر کار خودشان؟

خوب کاری کردند!

من در جلسه­ ای که خود آقای آخوندی هم حضور داشتند گفتم که با ایشان مخالفم. تا زمانی که ایشان به مسکن مهر بگوید فاجعه و مزخرف و... با ایشان مخالفم. ایشان می­ گوید رفته­ اند در بیابان خانه ساخته­ اند، خب خوب کاری کردند! مگر پردیس بد ساخته شده است؟ شما بروید ببینید چه شهری در آن­جا درست کرده­ اند. گاهی که خارجی­ ها پردیس را می­ بینند ماتشان می­برد و می­ پرسند این بناها واقعا در زمان احمدی­ نژاد ساخته شده است؟

آقای وزیر مسکن! لجبازی نکن!

آقای وزیر مسکن! مسکن مهر وصیت امام بود. تو حمایت کن! لجبازی نکن! هرکاری که دولت قبل انجام داده که بد نیست. کارِ خوب چه برای خاتمی باشد چه احمدی­ نژاد باید بیان شود.

سنگ قبر را هم از قبرس به این مملکت سنگستانی وارد می­ کنند

شما به وزیر صنعت نگاه کنید. آدم اشک به چشمش می­ آید! مگر آقای خامنه­ ای نفرمودند که جنسی که در ایران تولید می­ شود را از خارج وارد نکنید؟ حتی سنگ قبر را از قبرس، یونان، مصر و چین به این مملکت سنگستانی وارد می­ کنند! نگاه کنید که ایشان چطور از خودروهای بی­ کیفیت حمایت می­ کند. ایشان خیال می­ کند که مردم نادان هستند.

نعمت­ زاده را با امیرکبیر و مصدق مقایسه کنید!

آقای نعمت­ زاده چهار سال پیش گفت من برای عمل گوش به آلمان رفتم و فهمیدم ما تا 80 سال دیگر در تکنولوژی عمل گوش به آلمان نمی­ رسیم. شما او را با امیرکبیر مقایسه کنید! او را با مصدق که با پیژامه­ ای از جنس پارچه­ های ایرانی به آمریکا می­ رفت مقایسه کنید. مردم آمریکا از او الگو گرفتند و شاید 100 هزار پیژامه و نعلین مصدق در آمریکا تولید شد.

تو واقعا وزیر ایرانی هستی؟!

شما نعمت­ زاده را با گاندی مقایسه کنید که با دست خودش لباس می­بافت و می­ پوشید. تو واقعا وزیر ایرانی هستی؟ آدم باید اینطور توی سر ایرانی­ ها بزند؟ تولیدکنندگان پوشاک به گریه افتاده­ اند! آمده­ اند یک دفتر تجارت ترکیه در تهران تأسیس کرده­ اند. چند روز پیش در روزنامه خواندم که دبیرکل شورای تجاری ایران و ترکیه گفته که ترکیه 28 میلیارد دلار در سال پوشاک صادر می­ کند و ما کاری کردیم که به ایرانی هم منفعت برسد. از او پرسیده­ اند چه منفعتی به ایران می­ رسد؟ می­ گوید ما دستور داده­ ایم اتو زدن و بسته­ بندی آن در ایران انجام شود! این آقا از زدن این حرف خجالت نمی­ کشد؟ لباس ایرانی به حدی زیبا بوده که چارلز دوم گفته بود لباس ایرانی لباس دربار ماست! این آقا در نهایت پررویی چنین حرفی می­ زند! آدم معاون وزیر باشد و از این مملکت حقوق بگیرد و چنین حرفی بزند؟

کت و شلوار تولید ترکیه 299 هزار تومان!

من اخیرا یک دست کت و شلوار بژ زیبا با پارچه­ های ایرانی به مبلغ یک میلیون و دویست هزار تومان برای سخنرانی­ هایم سفارش دادم که نفع آن به جیب خیاط ایرانی می رود اما برای من پیامکی آمد که در قلهک، به فلان مغازه مراجعه کنید، بهترین کت و شلوارهای تولید ترکیه در سایزهای مختلف 299 تا 400 هزار تومان! به همسرم گفتم این ها حقه­ بازند!

اعطای رانت به دوست نعمت­ زاده

این وضعیت صنعت ما و وزیر صنعت ماست. اتومبیل گران است و وقتی انتقاد می­ کنیم می­ گویند همین است که هست! بیخود می­ گویند! چرا آقای روحانی اینقدر وزیر صنعت را دوست دارد؟ آقای نعمت­ زاده در ابتدای وزارتش 650 میلیون­ یورو به یکی از دوستانش رانت داد تا آذوقه و خواروبار وارد کند و همه کشتی­ ها را کنار زدند تا کشتی دوست وزیر زودتر تخلیه شود. آقای احمدی­ نژاد بیانیه­ ای داد و نوشت وقتی ما می­ رفتیم برای سه تا چهار ماه آذوقه و خواروبار ذخیره کرده بودیم.

علاقه آقای روحانی به پیران!

آقای روحانی علاقه شدیدی به پیران دارد! حتی صدای روزنامه­ های طرفدار دولت هم درآمده است. چرا کسی که 70-80 سال دارد و در هیأت دولت می­ خوابد را رها نمی کنید؟ ایشان 18 شرکت دارد، خب رهایش کنید تا برود به کار شرکت­ هایش برسد. این حرف­ ها به ضرر من است اما دلم برای ایران می­ سوزد.

اغلب رجال ایران به زندان رفته­اند، چرا نگران می­ شوید؟

آقای روحانی چرا به حرف آقای سراج گوش نمی­ کند؟ آقای سراج یا راست می­ گوید و یا دروغ! دیدید که آقای سراج گفت برادر آقای رئیس جمهور تشریف آوردند و گفتند آقای صدقی را به عنوان مدیرعامل بانک رفاه منصوب کنید! سیدضیاءالدین طبابایی به زندان رفت و خیلی هم راضی بود. اغلب رجال ایران در زندان بودند. زندان سیاسی و از روی سوءظن که نباید باعث نگرانی شود. چرا این­ ها نگران می­ شوند و حالشان بد می­ شود؟

عبور از چهار خوان برای دیدن آقای بخشدار!

شما ببینید که تصاویر گورخوابی­ ها چقدر شرم­ آور است. درِ اتاق همه مدیران بسته است و نمی­ توان این دردها را به آن­ ها انتقال داد. شما یک مدیر بانک را نمی­ توانید ببینید. برای دیدن یک بخشدار باید از چهار اتاق عبور کنید! اتاق انتظار، اتاق منشی، اتاق منشی مخصوص، اتاق رئیس دفتر مخصوص!! چرا باید اینطور باشد؟ بالاترین مقام ارتش جمهوری اسلامی که الان هم پست مهمی دارد، سه سال قبل در ماه رمضان در همین اتاق خانه­ ام به دیدن من آمده است. من نه منشی دارم و نه دفتر و دستک! چرا این آقایان این­گونه عمل می­ کنند؟ یکی از دلایل خوش­بینی من به آقای احمدی­ نژاد این است که ایشان این­گونه عمل نمی­ کرد.

در میان گزینه­ های شهرداری تهران فقط مرعشی را قبول داشتم

انتخاب وزرا توسط آقای روحانی این­ بار باید خارج از چارچوب گروکشی باشد. او باید از انسان­ های لایق استفاده کند. من قالیباف را یک فرد بسیار لایق می­ دانم. در میان گزینه­ هایی که برای شهرداری تهران مطرح هستند من فقط مرعشی را قبول دارم. خانم کولایی با چه تجرب ه­ای برای شهرداری تهران مطرح شده است؟ شوخی که نیست! الان خانم ابتکار خیلی دارد کار می­ کند؟ من تصاویر ماهواره­ ای را دیده­ ام و تمام کناره­ های دریای خزر به رنگ زرد درآمده است چون فاضلاب­ ها هنوز به دریا می ریزد. آیا نمی­ شود این موضوع را کنترل کرد؟

سرکشی قالیباف از میدان آزادی با موتور!

من آقای قالیباف را یکی دو بار بیشتر ندیده‌ام. یک‌بار از ایشان خواستم به خواسته‌های عکاسان میدان آزادی رسیدگی کنند، ایشان فردای آن روز با موتور به میدان آزادی رفتند و حرف آن‌‌ها را شنیدند. خارجی‌هایی که به تهران می‌آیند ماتشان می‌برد! آقای قالیباف چهره تهران را عوض کرده است. روزنامه تحت‌نظر شهرداری هم برای نویسندگان شغل ایجاد کرده است و من با آن موافقم.

ظریف حالا می­ فهمد که نباید به طرف مقابل اعتماد داشته باشد

این نکته را هم بگویم که اینکه رئیس‌جمهوری بگوید وزرای من حتما باید نوکر من باشند درست نیست! آقای ظریف به نظر من برای ادامه کار مناسب است. با این تجارب ارزشمندی که پیدا کرده می‌فهمد که نباید این‌قدر به طرف مقابل اعتماد داشته باشد. وزیر مسکن باید حتما عوض شود. او هیچ‌کاری نکرده است. من در بانک کسی را دیدم که می‌گفت باید برای مسکن اجتماعی یک میلیون و 400 هزار تومان قسط داد! چه کسی می‌تواند این رقم را پرداخت کند؟

آقای سیف! از قوام­ السلطنه که قوی­ تر نیستی!

آقای سیف هم باید برود. او نیروهای پلیس زحمتکش ما که هر هفته تعدادی از آن‌ها شهید می‌شوند را می‌فرستد تا جلوی بانک مرکزی با مردم معترض برخورد کنند. خب مردم را بخواه و حرف آن‌ها را گوش کن! تو که از قوام و مصدق قوی‌تر نیستی! رضاشاه هم وقتی مردم شلوغ می‌کردند می‌گفت آن‌ها را بیاورید ببینم چه می‌گویند. اما آقای سیف در اتاقش به روی همه دنیا بسته است.

اخذ مجوز موسسه اعتباری، آسان­تر از اخذ مجوز سوپرمارکت!

بانک مرکزی به موسساتی مجوز می‌دهد و بعد در پاسخ مردم معترض می‌گوید خب می‌خواستید سرمایه‌گذاری نکنید! شما چرا مجوز دادید؟ باز کردن یک سوپرمارکت در یک محل، از شهرداری و بهداری و نظارت بر توزیع مواد غذایی مجوز می­خواهد اما به راحتی به موسسات اعتباری مجوز می دهند!

قاضی­ زاده هاشمی نمی­ خواست وزیر شود

البته در این کابینه وزرای خوبی مثل دکتر قاضی‌زاده هاشمی هم هستند. من از وزیر بهداشت تعریف می‌کنم چون خبر دقیق دارم که نمی‌خواست وزیر شود. در یک ماشینی نشستند و راضی‌اش کردند. آقای مکارم چندی قبل با وزیر بهداشت تماس گرفت که در این منصب بماند. من هم با دفتر ایشان تماس گرفتم و خواهش کردم که  بمانند. وزیر کشاورزی هم وعده‌هایی داده است و چه اشکالی دارد اگر بماند؟ اما در مجموع بیش از 60 درصد از وزرا باید استراحت کنند و یک‌سری چهره‌های جوان‌تر باید وارد کار شوند.

10 میلیارد تومان؛ هزینه بهسازی کاخ ریاست­ جمهوری!

اشرافیت هم یکی از مشکلات آقای روحانی است. من هم دربار را دیده‌‌ام، هم دفتر آقای احمدی‌نژاد را و هم کاخ ریاست جمهوری در زمان آقای روحانی را. چه لزومی داشت که 10 میلیارد در این کاخ خرج شود؟ من شنیدم در نقطه‌ای از سیرجان مردم جیرجیرک می‌خورند. برخی از مردم سیرجان با من تماس گرفتند و گفتند این مهاجرین هستند که جیرجیرک می‌خورند.

توالت 400 میلیونی کاخ ریاست جمهوری!

در زمان مصدق وقتی برخی از مردم ملخ می‌خوردند روزنامه‌های خارجی ما را مسخره کردند و نوشتند ایرانی‌ها با وجود ثروت نفت ملخ می‌خورند. در این کشور با این تعداد فقیر چرا باید 10 میلیارد خرج کاخ ریاست جمهوری شود؟ آقای نوبخت چرا دستور می‌دهند که برایشان توالت 400 میلیونی بسازند؟ چرا دو دستگاه توالت باید 400 میلیون تومان هزینه داشته باشد؟

از رئیس صندوق توسعه ملی تا رئیس دولت هند!

رئیس صندوق توسعه ملی برای خودش 57 میلیون تومان حقوق تعیین می‌کند! مزایا، پول بعدازظهر!، پول تفریح، پول آب! این‌ها برای ایران زشت است. ماشین آقای مهرو (رئیس دولت هند) متعلق به نایب‌السلطنه و مربوط به سال 1342 بود و با دوچرخه به محل کار می‌رفت. ما خودمان دیدیم که زیر کفشش نعل زده بود!

دولت باید به وضعیت حقوق­ ها رسیدگی کند

میزان حقوق‌بگیران دولت هم زیاد هستند و به افراد زیادی حقوق دولتی داده می‌شود. دکتر میلیسپو آمریکایی دستورالعملی را برای مشخص کردن حقوق‌ها تدوین کرده بود که این الگو تقریبا 50 سال در ایران اجرا می‌شد. و به همین خاطر اوضاع تا حدی خوب بود. ده پانزده‌سال قبل معاون وزیر صنعت وقت اعلام کرد که در شرکت ایرانخودرو -با آن خودروهای معیوبش- عیدی پنجاه میلیونی داده‌اند. حقوق­ های این افراد 14 سال پیش، 40 تا 50 میلیون­ تومان بود. ما آن زمان تعجب کردیم که چه خبر است؟! دولت باید وضعیت حقوق‌ها را سروسامان بدهد.

حقوق بیل­ گیتس و نوبخت در یک قاب!

این آقای نوبخت یک‌بار نشده که حقوقش را اعلام کند. از او می‌پرسند چقدر حقوق می‌گیری می‌گوید به میزان متعارف! متعارف چقدر است؟ 100 میلیون یا 400 میلیون؟ بیل گیتس مثلا 25 میلیون‌دلار می‌گیرد؛ شما چقدر می‌گیرید؟ چرا به مردم نمی‌گویید؟ من خودم از آقای احمدی‌نژاد میزان حقوقش را سوال کردم. ایشان گفت حقوقم 5 و نیم میلیون است و یکی دو میلیون هم بابت مزایا و سفر و... در مجموع هفت میلیون!

حقوق بازنشستگی­ ام زیر 2 میلیون است!

در زمان آقای روحانی حقوق‌ها 20 میلیون شد. حقوق بازنشستگی من به عنوان یک نویسنده که کتاب‌هایش در دنیا معتبر است زیر دو میلیون است! این شرم‌آور و خجالت‌آور است. نویسندگان حتی در زمان حکومت کمونیستی استالین یک زندگی عالی داشتند. ورزشکاران و هنرمندان هم تحت همه انواع حمایت‌ها بودند. ورزشکاران آلمان شرقی در ناز و نعمت زندگی می‌کردند چون برای مملکت افتخارآفرین بودند.

در 75 سالگی باید روزانه 10 ساعت کار کنم!

من در سن هفتاد و پنج سالگی روزانه تا 10 ساعت کار می‌کنم تا بتوانم زندگی کنم. شما اگر الان به مونیخ بروید کتاب‌های من را در محله کتاب‌فروش‌ها پیدا می‌کنید. چند روز پیش خانمی به ملاقات من آمده بود. دخترم از او پرسید شما چطور با آقای معتضد آشنا شدید؟ آن خانم گفت در آمریکا کتاب‌های ایشان را مثل خیلی‌های دیگر می‌خوانم. با این اوصاف این رئیس صندوق توسعه ملی است که حقوق 57 میلیونی می‌گیرد! دولت باید به این موضوعات رسیدگی کند.

طبقه متوسط را رها کرده ­اند

این‌ها طبقه متوسط را رها کرده‌اند. آقای نعمت‌زاده و آخوندی که شرکت‌هایشان تعطیل نیست، این مردم هستند که گرانی‌ها را تحمل می‌کنند. من البته با خانه میلیاردی آقای روحانی مشکلی ندارم؛ چون خانه‌هایی که در قدیم خریداری شده بودند گران شده‌اند. این تقصیر رئیس‌جمهور نیست که خانه‌اش گران شده؛ تورم وجود داشته و وضعیت بازار مسکن به گونه‌ای بوده که قیمت ملک ایشان میلیاردی شود.

وقتی نمی­ خواهیم مردم صاحب­ خانه شوند

قیمت خانه در آن زمان که این‌قدر بالا نبود. من در سال 56 در میرداماد خانه‌ام را متری 7 هزار تومان خریدم! منزلی که الان در آن سکونت دارم جمعا 70 میلیون‌تومان خریدم؛ آن هم با قسط بانک و پول نویسندگی و اندوخته همسرم! البته این که آقای جهانگیری و آقای روحانی خانه اشرافی داشته باشند هیچ مشکلی ندارد؛ مشکل این‌جاست که نخواهند مردم صاحب خانه شوند. به نظر من ثروتمند شدن حق چند گروه است. مثل دکتری که جان انسان را نجات می‌دهد، ورزشکاری که برای مملکت آبرو می‌خرد. یا یک موسیقیدان که آثارش جهانی می‌شود. بنابراین ثروتمند شدن از این راه‌ها اشکالی ندارد اما کسانی مثل آقای روحانی نباید اشرافی باشند.

روحانی از صبح تا شب در همایش­ هاست!

آقای روحانی نباید این‌قدر به همایش برود! شما نگاه کنید ایشان از صبح تا شب در همایش‌هاست! ایشان باید در هیات دولت مدیریت کند. من اگر جای ایشان باشم شب‌ها خوابم نمی‌برد. من وقتی قرارداد نگارش کتابی را می‌بندم بارها به خودم نهیب می‌زنم که چرا تنبلی می‌کنم؟ چرا استراحت می‌کنم؟ چرا به میهمانی می‌روم؟ حال رئیس دولت باید چگونه باشد؟

سفر استانی با اسکورت خاص!

اصلا لازم نیست که ایشان با این جاه و جلال، با هشت اتومبیل از پیش و پس به سفر استانی برود. ایشان می‌تواند سوار یک هلی‌کوپتر شود و در کرمان پیاده شود. یک‌بار رهبر با لباس مبدل به میان مردم رفت. آقای روحانی باید به میان مردم برود. هنوز مردم کرج از من می‌پرسند که چرا یک میلیارد و 500 میلیون تومان برای سفر یک‌روزه آقای روحانی به این شهر هزینه شده است؟ حتی روزنامه‌های آمریکا این موضوع را نوشتند!

باید در آمریکا دایره وکالت تشکیل شود

این فراموش نمی‌شود که 56 میلیون‌تومان خرج خرید مسواک در این سفر شده بود! آقای روحانی هرچه بیش‌تر رأی بیاورد بیش‌تر مسئول است. دادگاه‌های آمریکا ایران را محکوم کرده‌اند که به هریک از آمریکایی‌هایی که به مدت 444 روز در ایران زندانی بوده‌اند مبلغ 10 هزار دلار بابت هرروز غرامت داده شود. دولت باید وکیل بگیرد. این که فقط بگویند ما قبول نداریم و اعتراض داریم و... مزخرفات است! در آمریکا باید یک دایره وکالت برای ایران تشکیل بدهند.

الان هر اتفاقی در دنیا می‌افتد وکلای شرخر آمریکایی می‌گویند شما شکایت کنید ما در دادگاه پیگیری می‌کنیم و عواید هم آن نصف نصف! چرا برای هدر نرفتن پول ملت ایران به حرف بسنده می‌کنیم؟

گفتگو و تنظیم: محسن حسن زاده

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار