مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 17. مرداد 1396 - 10:18   |   کد مطلب: 21859
روزنامه‌‌های زنجیره‌‌ای اینگونه القاء می‌‌کنند که آمریکا و اروپا بر سر فرجام برجام اختلاف دارند و اروپا به عنوان طرف توافق مطمئن تری می تواند بقاء و سلامت برجام را تضمین نمایند که برای روشنگری بیشتر باید به چندین سوال جواب داده شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از آناج، بسیاری از رسانه‌‌‌ها و مخصوصا رسانه‌‌های منتقد دولت، طی امروز و دیروز به بازتاب وسیع خبری سلفی حقارت بار برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با موگرینی پرداخته‌‌اند که البته جای تحلیل‌‌های شگرف‌‌تر و بررسی‌‌‌های بیشتری دارد، اما یک طرف دیگر این فضاحت که پرداخت زیادی نشده است، لایک موگرینی به یک شعار است که از عاشقان سلفی و موگرینی ندیده‌‌‌‌ها سر داده شده است.

نماینده اصلاح طلب مجلس در گفت‌‌و‌‌گویی ابراز داشته است که من رو در روی موگرینی شعار دادم " مرگ بر آمریکا و درود بر اروپا " و موگرینی انشگست شصت نشان داد و لایک کرد. 

حال سوال اینجاست که آیا مواضع و پیشینه آمریکا و اروپا در طول تاریخ از ادورا مختلف گرفته تا همین اواخِر برجام، با هم تفاوت مبنایی داشته است؟ یا آیا بین آمریکا و اروپا بر سر اجرای برجام اختلاف شگرفی روی داده است که ما می‌‌‌توانیم اروپا را طرف مطمئنی برای اجرای برجام بدانیم؟ یا پروژه‌‌ای دیگر در حال اجرا هست که با بزک کردن اروپا بتواند مرزهای مقاومت در مقابل استکبار را متزلزل نماید؟

دولت تدبیر و امید برای محکم کردن جای پای برجام و برای اینکه نشان دهد بر خلاف تلاش‌‌‌های ترامپ منزوی نشده است، برخلاف رویه‌‌‌ی مراسمات تحلیف که از اول انقلاب تاکنون انجام شده است، اقدام به دعوت مسئولین برخی کشورهای دور و نزدیک و مطرح و غیرمطرح و گاها بسیار ضعیف نموده است، گذشته از تمام هزینه‌‌‌هایی که برای چنین دعوتی انجام شده است خط تبلیغی رسانه‌‌‌های حامی دولت متمرکز بر این امر شده است که معنای حضور فدریکا موگرینی به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، عمیقا حسن روابط دولتهای اروپایی طرف برجام و پایبندی آنها به اجرای این توافق نامه را می‌‌‌رساند. 

جالب اینجاست که طرف‌های اروپایی در اجرای بندهای برجام همانند گشایش ال سی بانک های بزرگ و رفع تمامی تحریم‌‌ها اقدام لازم را انجام نداده‌‌اند و تا به حال نیز در مورد تمامی تحریم‌‌‌های ظالمانه بعد از برجام به‌‌صورت کامل پیرو ایالات متحده در این اقدامات خصمانه بوده‌‌‌اند. اگر این اقدامات را در کنار رویکرد استعماری تاریخی دول اروپایی قرار دهیم می‌‌توانیم به تصویر کامل‌‌‌تری از اروپا دست یابیم. اما یک ابهام باقی می‌‌‌ماند و آن اینست که علت حضور موگرینی در مراسم تحلیف دکتر روحانی و البته مذاکره ضمنی با روحانی در مورد برجام چیست؟ که صدالبته علت این حضور چیزی نیست مگر نگرانی های اقتصادی کشورهای اروپایی از نفعی که از اجرای برجام برایشان حاصل می شود مانند قرارداد پرسود و مبهم توتال و هواپیماهای فروخته شده یا در حال فروش شرکت ایرباس و قراردهایی که در خط تحمیل است.

البته با توجه به اشتهار این دولت به دولت مخفی‌‌ها، بعید نیست در آینده ی نزدیک علت اصلی این سفر پر حاشیه که البته حاشیه های آن نیز مشکوک است، مشخص گردد.

انتهای پیام/ چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار