مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 27. مهر 1396 - 19:16   |   کد مطلب: 22903
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیان کرد: دولت باید تعامل بیشتری با کشورهای مختلف اعم از اتحادیه اروپا، روسیه و چین برقرار کند و این مسئله برای ترامپ هم در موضوع سیاسی و هم اقتصادی می‌تواند یک هشدار باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، دکتر علی‌رضا آقابالایی رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس اقتصادی تهران نیوز، در خصوص تاثیرات خروج آمریکا از برجام گفت: طبیعتا خروج آمریکا تغییرات محسوسی در ارتباطات ما خواهد داشت و البته ما باید سعی کنیم که همان تعامل را حفظ کنیم، برخی افراد بدقولی و دبه درآوردن آمریکا را طی ۴۰سال گذشته دیده بودند اما باور نداشتند در حالی که امروز با چشم خود این حقیقت را دیدند.

آقابالایی افزود: با توجه به روی‌گردانی اروپا از آمریکا و همچنین یکی نشدن آن‌ها با این کشور، ما می‌توانیم به راحتی رابطه خود را با اتحادیه اروپا تقویت کنیم و جایگاه خود را حفظ کنیم، آن‌ها می‌دانند مشکلاتی که ترامپ ایجاد کرده یک طرفه است.

وی تصریح کرد: ما می‌گویم ۵+۱ نه ۱+۱، ممکن است ترامپ بر اروپا فشار بیاورد و از نظر بانکی و همچنین صادرات نفت برای کشور ایجاد مشکل کند اما ما هم تجربه لازم را داریم و هم تهدیدهای مختلفی را دیدیم به همین دلیل عواقب زیادی نمی‌تواند برای کشور داشته باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیان کرد: در این مدت دولت باید تعامل بیشتری با کشورهای مختلف اعم از اتحادیه اروپا، روسیه و چین برقرار کند و این مسئله برای ترامپ هم در موضوع سیاسی و هم اقتصادی می‌تواند یک هشدار باشد.

آقابالایی با اشاره به اینکه ملت ایران به این واقعیت رسیدن که به آمریکا نمی‌توان اعتماد بیشتری کرد، خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه کرد که اگر آمریکا بخواهد فشاری بیشتر بر ایران بیاورد منجر به فعال شدن نیروهای کارآمد ما خواهد شد و همچنین یاد گرفتیم که چگونه از راهی به راه دیگر گریز کنیم و از سوی دیگر ما بدترین روزها را از آمریکا دیدیم چه در جنگ‌های گذشته و چه ناامن کردن منطقه، حال که از این درگیری‌ها نتیجه نگرفتند، مجبورند هر روز دبه جدیدی در بیاورد.

وی اذعان کرد: درست است که کشورهای عربی از جمله عربستان و امارت با رژیم صهیونیستی و آمریکا متحد هستند اما ترامپ نمی‌تواند کل دنیا را برعلیه ما کند و تنها کشورهایی که منافعشان با آمریکا مشترک است سعی دارند بر ایران فشار وارد کنند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: فکر نمی‌کنم این حرکت ترامپ بیش از ۶ماه تا یک سال دوام بیاورد، این در حالی است که مسئولان آمریکا مخالف این حرکت هستند و با توجه به صحبت‌های آن‌ها احساس می‌شود از کارهای ترامپ رضایت ندارند، با این وجود در آنجا هم تندروهای زیادی هستند، نمی‌خواهند جایگاه ایران در سطح جهان به خصوص خاورمیانه تقویت پیدا کند.

آقابالایی گفت: برهم زدن برجام برای آمریکا آن‌ نتیجه‌ای را که به دنبال آن هستند در بر نخواهد داشت چراکه کشورهای عضو گروه ۵+۱ در این توافق با آمریکا همسو نخواهند شد.

وی افزود: به دلیل اینکه کشورهای اروپایی، روسیه و چین یک ابر قدرت هستند خروج ترامپ از برجام تنها به خود آمریکا ضرر می‌رساند. فکر نمی‌کنم اتحادیه اروپا این‌همه بی‌بالغ باشد که با یک حرکت ترامپ بخواهند رابطه صورت گرفته با ایران را بر هم بزنند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تنها عامل بازدارنده ابرقدرت‌ها را داشتن توان نظامی قوی برشمرد و اظهار کرد: خوشبختانه ایران دارای قدرت نظامی بالایی است و این تنها عامل بازدارندگی آمریکا می‌باشد، آنچه که باعث شد آمریکا به نشست با کره شمالی تن دهد پی بردن به قدرت نظامی این کشور بود.

وی اذعان داشت: فکر می‌کنم ترامپ بیشتر می خواهد یک حالت استراتژی انجام دهد، مگر به این سادگی می‌شود رئیس جمهور بیاید یک توافق را پاره کند مگر دست ترامپ است.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی در رابطه با صادرات محصولات گفت: باید در این مورد دقت لازم را داشته باشیم و با توجه به اینکه بعید است به غیر از خود آمریکا، کشورهای دیگر از برجام خارج شوند به همین منظور فعالان اقتصادی و مسئولان کشور باید آمادگی لازم را جهت تبادلات اقتصادی داشته باشند.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار