مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 29. مرداد 1396 - 22:11   |   کد مطلب: 22038
در روزهایی که نخلداران هرمزگانی در حال جمع آوری محصول خود هستند با ورود دلالان و واسطه‌ها به بازار کمترین سود از فروش این محصول به جیب کشاورز روانه می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از هرمز؛درخت نخل و خرما جز لاینفک اقلیم جنوب است از این رو هزاران هکتار از اراضی استان های جنوبی کشور به کشت این محصول استراتژیک و منحصر به فرد اختصاص یافته است.

قدمت این درخت همپا با تاریخ است و خرمای تولید شده در هرمزگان به دلیل تنوع فراوان و کیفیت بالا جز مرغوب ترین محصولات دنیاست که از جایگاه ویژه ای نیز برخودار است.

بالغ بر ۳۷ هزار هکتار از اراضی هرمزگان زیرکشت نخلستان های است و سالیانه قریب به 100 هزارتن خرما به ارزش ۴۰ میلیون دلار از اراضی استان برداشت می شود.

مردم هرمزگان مانند دیگر نخلداران علاوه بر برداشت محصول خرما از سایر اجزاء این درخت استفاده می کنند و در تهیه انواع وسایل زندگی مانند فرش، حصیر ، کلاه، لباس، طناب، وسیله ی حمل و نقل، تخت و خواب ،سبد و غیره استفاده های مختلف می برند همچنین بعضی از قسمت های نخل مانند پنیر، تارونه و هسته ارزش غذایی و خواص دارویی دارند.

فصل برداشت خرما در هرمزگان با رقم زودرس آلمهتری در خرداد ماه شروع و با چیدن خرما پیارم که مرغوبترین خرمای جهان است، در آبان ماه به پایان می رسد از این رو تلاش نخلداران از دوره باروری درختان تا برداشت آخرین دانه های خرما حدود ده ماه طول می کشد.

 

 

اکنون در ابتدای سومین ماه از تابستان برداشت خرما به اوج خود رسیده و همه باغداران در نخلستان هایشان مشغول جمع آوری محصولاتشان هستند؛خرما به دلیل لطافت و آسیب پذیری بالا در هنگام برداشت شیوه منحصر به فرد خود را دارد به این شکل که افراد با بستن کمربندهایی از جنس برگ های خرما به بالای درختان می روند و عده ای نیز پایین درخت با گرفتن چادرهای بزرگ دورتا دور درخت مانع از زمین افتادن دانه های خرما می شوند.

خوشه های خرما پس از بریده شدن با داس به پایین درخت فرستاده می شود سپس افرادی که گرد درخت جمع شده اند با ظرافت دانه های خرما را از خوشه جدا می کنند تا برای بسته بندی به مشتا یا اتاق های مخصوص بسته بندی فرستاده شود.

در روزهایی که نخلداران به همراه خانواده هایشان مشغول جمع آوری محصول خود هستند تا روزی یکسال خود را بدست آورند عده ای فارغ از هرگونه زحمت و مشقت با ایجاد بازار سیاه و شکستن قیمت ها به دلالی در این عرصه می پردازند.

هنوز قیمت سرسام آور خرما در ماه رمضان از ذهن مردم فراموش نشده و در دوره ای که قیمت ها به مرز 30هزار تومان می رسد نخلداران خرمای خود را با قیمت کمتر از سه هزار تومان می فروشند. یعنی 90 درصد دلال سود می برد و 10 درصد کشاورز. از این رو سود حاصل از فروش این محصول در جیب عده ای دلال می رود و کشاورز باید محصول یک سال زندگی اش را با حداقل قیمت عرضه کند.

یکی از نخلداران استان هرمزگان به خبرنگار هرمز؛گفت:نخلداری شغل آبا و اجدایی ماست و از بدو تولد تا بدین لحظه که هفتاد سال از عمرم می گذرد با خرما و محصولات آن زندگی خود را گذرانده ام لذا زندگی ما با نخل و خرما عجین شده اما در سال های اخیر وضعیت نخلداران روزبه روز بدتر از قبل است.

وی اظهار کرد: نخلداران بالغ بر یک سال برای تولید خرما عرق می ریزند و هزینه می کنند اما در نهایت سودی که شایسته این تلاش‌هاست و باید در جیب کشاورز برود به جیب دلالان سرازیر می شود.

این نخلدار تاکید کرد: درآمد حاصل از خرما هزینه‌های یک سال زندگی باغداران را تامین کند اما در زمان فروش محصول با ورود دلالان و عدم حمایت صحیح سازمان های متولی نه تنها سودی عاید ما نمی شود بلکه باید از جیب هزینه نگهداری باغ هایمان را بپردازیم.

 

یکی از نخلداران رودانی با اشاره به هزینه های بالای نگهداری و برداشت خرما و سود کم حاصل از فروش گفت: خشکسالی های چندین سال اخیر باعث نابودی بسیاری از نخل های کهنسال و ثمرده شده همچنین تغییرات ناگهانی جو در سال های اخیر موجب شده بخش اعظمی از محصول در آستانه برداشت نابود شوند.

وی اظهار کرد: این موضوعات تنها بخشی از مشغله نخلداران است که با عشق و علاقه حرفه آّبا و اجدادی خود را دنبال می کنند اما هزینه ها کفاف خرج کشاورز را نمی دهد و قیمت بالای خرما در بازار تاثیری در  درآمد کشاورزان نداشته است.

این باغدار ادامه داد: قیمت پایین خرما در سال گذشته موجب شد عده ای هزینه نگهداری محصول در سردخانه را هم متحمل شوند اما به دلیل عدم فروش و متقاضی محصول پارسال هنوز در سردخانه مانده که جز زیان نتیجه دیگری برای نخلدار نداشته است.

 

یکی دیگر از باغدان بندرعباسی با اشاره به ورود دلال های خرما در فصل قبل از برداشت گفت:دلالان که غالبا واسطه ای برای دلالان کلان هستند در ماههای نزدیک به فصل برداشت اقدام به پیش خرید خرما با نرخی که خود تعیین می کند می نمایند از این رو بخشی از کشاورزان که قشر محروم و نیازمند از سر ناچاری محصول خود را پیش فروش می کنند.

وی اظهار کرد: این اقدام دلالان در سال های اخیر ضربه های سختی را به جامعه نخلداری زده چرا که عده دیگری که محصول خود را پیش فروش نمی کنند در فصل برداشت با کمبود متقاضی روبرو می شوند و در نهایت مجبورند محصول خود را با قیمت دلالان بفروش برسانند.

این باغدار یادآور شد:در سال های اخیر سازمان جهاد کشاورزی با هدف تنظیم بازار اقدام به نرخ گذاری و تشکیل تعاونی می دهد اما نرخ های اعلامی سازمان نه تنها مقرون به صرفه نیست بلکه شهامت دلالان را بیشتر می کند تا با خیال آسوده به کار خود بپردازند.

وی افزود: بی‌انگیزه شدن کشاورزان و نخلداران در نتیجه تعیین نرخ تضمینی خرید محصولاتشان  افزایش مشکلات اقتصادی وزیان جامعه نخلداران به همراه دارد.

انتظار می رود در روزهایی که گرمای هوا عرصه را برای همه تنگ کرده و نخلداران با صبر و متانت در نخلستانهایشان مشغول جمع آوری محصول هستند سازمان های متولی با نگاه ویژه و اقداماتی تاثیر گذار با رنگ حمایت نسبت به بهبود شرایط نخلداران همت کنند.

 

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار