به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از دانا؛ اواخر سال 94 بود که اخباری مبنی بر خرید یک فروند هواپیمای king air از سوی شرکت فرودگاه ها با سه و نیم برابر قیمت در رسانه ها منتشر شد.
بر اساس این خبر، شرکت فرودگاه ها اقدام به خرید یک فروند هواپیمای دست دوم با قیمتی بالاتر از قیمت هواپیمای نو کرد که اسناد خرید آن و مقایسه آن با یک فروند هواپیمای نو منتشر شد.
در همین راستا یکى از مدیران ارشد شرکت فرودگاهها پرده از این راز برداشته و قیمت اولیه خریدارى شده را حدود 10 میلیون یورو (١٢میلیون دلار) اعلام کرد در حالی که این هواپیما در نوع دستدوم و ساخت سال 2013 میلادی بوده و با احتساب کلیه تجهیزات روز دنیا و همچنین با محاسبه قیمت سیستمهاى Aerodata AD-AFIS-113 و سایر هزینه هاى جانبى آن با هواپیماى مشابه آن با گارانتى کامل حداقل دو ساله حدود 5 میلیون دلار است.
نکته قابل توجه این است که شرکت Aero Data قیمت این هواپیما را به همراه لوازم جانبی واررسی پرواز حدود 6 میلیون دلار قرار داده است اما شرکت فرودگاه ها این هواپیما را از یک شرکت واسطه دانمارکی با این مبلغ خریداری کرد.
با گذشت دو سال از این ماجرا باز هم شرکت فرودگاه ها اقدام به عقد یک قرارداد با شرکت کرده است در همین راستا مدیر عامل شرکت فرودگاه ها اعلام کرد که با صدور مجوز اوفک برای خرید هواپیمای وارسی، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور قرارداد خرید یک فروند فلایت چک King air ۳۵۰i را به قیمت حدود ۱۱ میلیون یورو با شرکت اتریشی Aerodata AG امضا کرده است.
شرکت فرودگاه ها در حالی دوباره اقدام به خرید چند برابر قیمتی یک فلایت چک کرده است که به طور همزمان یک شرکت انگلیسی پیشنهادی با قیمت مناسب تر به شرکت فرودگاه ها داده است اما همچنان اصرار این شرکت بر خرید هواپیمای واررسی پرواز با قیمت چند برابری است.
در پیشنهاد این شرکت انگلیسی به طور شفاف بیان شده که پکیج هواپیما به همراه سیستم FIS نصب شده بر روی آن از سوی این شرکت 2.885.123 یورو بوده است می تواند منجر به صرفه جویی بیش از 8 میلیون یورو برای اقتصاد کشور شود.
این شرکت در پیشنهاد اولیه خود آورده است که حاضر است یک هواپیمای خود را قبل از هرگونه خرید به صورت رایگان در اختیار ایران قرار داده تا ایران از عملکرد و کارایی آن مطمئن شده و سپس اقدام به خرید آن کند.
این شرکت که با پیگیری های خود به نتیجه ای دست پیدا نکرد در نهایت شکایت خود را نسبت به مسئولین شرکت فرودگاه ها به سازمان بازرسی کل کشور برده و این سازمان نسبت به بررسی قیمت های پیشنهادی و کارشکنی های آنها اقداماتی انجام داده است.
این شرکت مدعی شده است که بدون نیاز به مجوز افک می تواند هواپیماهای خود را وارد کشور کند و حتی در صورت تحریم های مجدد نیز از آنجایی که قطعات هواپیماهای آنها آمریکایی نیست نیازی به مجوز وزارت خزانه داری آمریکا ندازد.
این شرکت همچنین در حال حاضر کار وارسی پرواز فرودگاه های دبی که وسیع تر و گسترده تر از فرودگاه های ایران هستند را بر عهده دارد.
باید منتظر ماند و دید شرکت فرودگاه ها همچنان به دنبال خرید از شرکت خاص دانمارکی با مبالغ نجومی بوده و یا اینکه اجازه حضور بقیه شرکت های فروش هواپیما در کشور را صادر می کند.
انتهای پیام/چ
دیدگاه شما