مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 5. شهريور 1396 - 22:29   |   کد مطلب: 22135
شاید در میان هیاهوی انتخاب وزرای دولت دوازدهم، معرفی برگزیدگان کنکور سراسری، جز جنجالی‌ترین اخبار نیمه دوم مردادماه بوده است.برای آشنایی بیشتر با نفرات برتر کنکور سراسری، خبرگزاری دانشجو، نشست صمیمانه‌ای را با حضور تعدادی از برگزیدگان ترتیب داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،  نقل از خبرگزاری دانشجو؛ پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری، کنکوری ها، روزهایی را پشت سر گذاشتند که پر از، اما و اگر بود. اما واگرهایی برای انتخاب رشته و محل تحصیل که می‌تواند سرنوشت و آتیه دانشجویان آینده رارقم بزند.

شاید در میان هیاهوی انتخاب وزرای دولت دوازدهم، معرفی برگزیدگان کنکور سراسری، جز جنجالی‌ترین اخبار نیمه دوم مردادماه بوده است.
 
برای آشنایی بیشتر با نفرات برتر کنکور سراسری، خبرگزاری دانشجو، نشست صمیمانه‌ای را با حضور تعدادی از برگزیدگان ترتیب داد.
در نشست اول، پسران برتر کنکوری مهمان خبرگزاری دانشجو بودند: سیدامیراحسان میری، رتبه پنجم علوم انسانی، که سخنور خوبی بود و در جواب همه سوالات ما، تحلیل خاص خودش را داشت.

علی مهرایی رتبه سوم علوم انسانی، که به دقت همه جوانب را بررسی می‌کرد و در جواب هر سوالی، سنجیده عمل می‌کرد.

محمدحسن احمدیارندی رتبه چهارم گروه آزمایشی علوم ریاضی، که از کم صحبتی ظاهری اش مشخص بود که ذهن پر سر و صدایی دارد و مثل همه نابغه‌های ریاضی، بیشتر به تحلیل مسایل ریاضی و فیزیک علاقه‌مند بود و پاسخ هایش از بله و خیر تا یک خط توضیح بیشتر، فراتر نمی‌رفت.

سعید نعیمی، رتبه پنجم کنکور ریاضی که با برنامه ریزی خاصی جلو می‌رفت و روحیه جهادی اش، باعث شده بود از لحظه لحظه‌ی زمان، بیشترین استفاده را ببرد.

نابغه‌های کنکور ۹۶، با ما سر یک میز نشستند و از دغدغه هایشان گفتند و آینده‌ای که برای فردا ترسیم کردند. در ادامه، مشروح این گفت: وگو را می‌خوانید:

کلیشه یا شکستن کلیشه، مسئله این است!

چه رشته و دانشگاهی را انتخاب کردید و آیا در انتخاب این رشته فقط به علاقه توجه کردید؟

میری: من رشته حقوق دانشگاه شهیدبهشتی را انتخاب کردم البته رتبه‌های برتر بیشتر دانشگاه تهران را انتخاب می‌کنند چرا که معتقدند این دانشگاه از نظر علمی نسبت به بقیه دانشگاه‌ها جلوتر است، اما به نظر من عوامل دیگری هم در انتخاب دانشگاه موثر هستند که باید آن‌ها را در نظر گرفت. عواملی که به احساس و میزان آرامش فرد مربوط می‌شود.

مهرایی: من علی مهرایی رتبه سوم علوم انسانی را کسب کردم که رشته حقوق دانشگاه تهران را برای ادامه تحصیل انتخاب کردم البته این انتخاب با مشورت با اساتید و مشاورانم انجام شده و از آن راضی هستم.

احمد یارندی: من رشته برق دانشگاه صنعتی شریف را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده ام. چون ب. ریاضیات علاقه زیادی دارم و با شناختی که از خودم دارم امیدوارم در این رشته موفق باشم.
من رشته مهندسی شیمی دانشگاه شریف را انتخاب کردم دلیل این انتخابم این بود که کلیشه برق و کامپیوتر در برگزیده‌های کنکور باید شکسته می‌شد و من معتقدم بعد از مدتی این رشته‌ها به اشباع می‌رسند سوای آنکه برخی از افراد به خاطر نیاز کشور و علاقه به سمت این رشته می‌روند، اما یکسری افراد هم به خاطر جوزدگی سراغ آن می‌روند

نعیمی: من رشته مهندسی شیمی دانشگاه شریف را انتخاب کردم دلیل این انتخابم این بود که کلیشه برق و کامپیوتر در برگزیده‌های کنکور باید شکسته می‌شد و من معتقدم بعد از مدتی این رشته‌ها به اشباع می‌رسند سوای آنکه برخی از افراد به خاطر نیاز کشور و علاقه به سمت این رشته می‌روند، اما یکسری افراد هم به خاطر جوزدگی سراغ آن می‌روند، اما کشور ما نفت زیادی دارد و ما نفت خام را می‌فروشیم در حالی که اگر این نفت پالایش شده و عرضه شود برای کشور بهتر خواهد بود برای همین احساس نیاز در این رشته داشتم که کمتر به آن  ها داده شده است.

اگر رتبه‌های برتر کنکور در رشته‌های مختلف پراکنده شوند بازدهی کشور در امور مختلف بالا می‌رود.
 

محیط مدرسه، یکی از عوامل موفقیت

چند ساعت در روز مطالعه داشتید و چه قدر محیط مدرسه را در موفقیت تان موثر می‌دانید؟

میری: من، چون از ابتدا به مدال طلای المپیاد ادبی فکر می‌کردم و تمامی تابستان را درگیر المپیاد بودم مانند دیگر داوطلبان از تابستان شروع به مطالعه برای کنکور نکردم و وقتی مدال نقره را کسب کردم برنامه ریزی برای کنکور شروع شد به طوری که از اواخر شهریور مطالعه را آغاز کردم.

فضای مدرسه خیلی تاثیر داشت چرا که فضای آرام و صمیمی برای ما فراهم بود که فارغ از دغدغه و مسئولیت ذهنی فقط و فقط به تحصیل فکر کنیم.

مهرایی: برنامه پیش دانشگاهی ما در سه مرحله تنظیم شده بود برای تابستان قبل از شروع سال تحصیلی شش تا هفت ساعت را در مدرسه می‌گذراندیم و پس از آن هم در منزل چهار ساعت مطالعه داشتیم در طول سال تحصیلی تا ساعت چهار بعد از ظهر در مدرسه حضور داشتیم و پس از آن نیز من مدرسه را ترک می‌کردم و در منزل چهار ساعت مطالعه داشتم. از نظر محیط مدرسه فضای شاد و پویاتری داشت و حتی وقتی احساسات نظیر اضطراب یا ناامیدی داشتیم با ورزش کردن آن را برطرف می‌کردیم، اما چون برای من سکوت محیط اهمیت داشت ترجیح می‌دادم بعد از مدرسه در خانه ادامه مطالعه را داشته باشم.

بعد از عید نیز کلاس‌ها تعطیل شده بود و روزی ده و نیم ساعت مطالعه داشتیم.

احمد یارندی: از تابستان سال چهارم شروع به درس خواندن برای کنکور کردیم و هفته‌ای میانگین ۵۰ ساعت مطالعه داشتم و مدرسه خیلی زیاد به تاثیر بیشتر در مطالعه کمک می‌کند.
 
نعیمی: در طول دوران مدرسه شش الی هفت ساعت در مدرسه مطالعه داشتم و پس از آن نیز در منزل این کار را ادامه می‌دادم که به روزی ده الی دوازده ساعت می‌رسید، اما بعد از عید نوروز ساعت‌های مطالعه ام کمتر شد طوری که در ماه رمضان به روزی پنج ساعت رسید.

نمایش قد کشیدن رویای کودکی در شکست غول کنکور
 آیا رویایی در کودکی درباره تحصیلات خود داشتید؟

میری: آرزوی هر فردی سرآمد بودن است و من هم از این قضیه مستثنی نبودم، ولی همیشه اهداف بلندی را در ذهنم داشتم.

مهرایی: تا قبل از سوم دبیرستان اصلا به رتبه برتر شدن فکر نمی‌کردم، اما از زمانی که در آزمون‌های آزمایشی رتبه خوبی کسب کردم اعتماد به نفس گرفتم تا حتما رتبه زیر ۱۰ باشم.

احمد یارندی: دوست داشتم در زمینه علم پیشرفت کنم و آنچه که مسلم است هوش اهمیت زیادی دارد، اما پشتکار می‌تواند هوش را جبران کند البته هدف و بازده مطالعاتی اهمیتی زیادی دارد.

نعیمی: مسلما هر کس برای خود آرزوهایی دارد و من برنامه ریزی خاصی برای حضورم در این رشته دارم و می‌خواهم در آینده فوق لیسانس در گرایش شیمی و پالایش را اخذ کنم البته در این روزهایی که انتخاب رشته نهایی را انجام داده ایم هر کسی که متوجه شده من مهندسی شیمی را انتخاب کردم شاخ درآورده و حتی دکتر توکلی نیز با شنیدن این انتخاب من تعجب کرده است خوشبختانه امسال این تابو شکسته شده و رتبه‌های برتری بودند که رشته هایی را جز رشته هایی که کلیشه‌ای شدند انتخاب کردند.

دور ماندن از آفت کنکور؛ فضای مجازی تعطیل!

 آیا تفریحات تان در دوران کنکور کمتر شده بود و چه میزان در فضای مجازی حضور داشتید؟

میری: اتفاقا من تفریحات بیشتری داشتم و حتی حضورم در مهمانی‌های مختلفی بیشتر شده بود تا هفته قبل از کنکور نیز در فضای مجازی حضور نداشتم.
 
مهرایی: من در طول هفته بیشتر درس می‌خواندم وجمعه‌ها از ساعت چهار بعدازظهر درس خواندن را تعطیل می‌کردم و تفریحات خوبی داشتم. بعد از عید میزان مهمانی‌های من زیاد شده بود که حتی مشاوره ما از این روند ناراضی بود.در فضای مجازی نیز خیلی فعال نیستم و در کل روزی یک ساعت در این فضا حضور دارم.

احمد یارندی: اصلا از فضای مجازی خوشم نمی‌آید و در آن نبودم. میزان تفریحاتم نیز مانند سال‌های قبل بود و کم و زیاد نشده بود، اما تلویزیون زیاد می‌دیدم.

نعیمی: کلا در فضای مجازی حضور ندارم و هفته آخر منتهی به کنکور اینستاگرام نصب کردم چرا که زیاد در هفته آخر دل و دماغ درس خواندن نداشتم تا الان هم ۲۷۰ فالوور دارم.

درمان استرس کنکور با ورزش

در ایام کنکور، اضطراب به سراغ تان می‌آمد؟

میری: خوشبختانه، چون ما تا روز قبل از کنکور در مدرسه حضور داشتیم و کنار دوستان خود قرار داشتیم استرس کمی داشتیم و به نظر من با هم درس خواندن بهتر و موثرتر است البته برای کاهش استرس هر کس یک نیازی را در خود احساس می‌کند مثلا من نیاز به ورزش دارم و باید حتما روزی نیم ساعت ورزش کنم، ولی نمی‌توان این را به همه تعمیم داد.سال کنکور و پیش دانشگاهی سال متفاوتی از بقیه سال‌ها نیست.

مهرایی: استرس تا حدودی می‌تواند به افزایش کارایی کمک کند، اما نباید زیاد به آن توجه کرد.

احمد یارندی: من استرس داشتم و گاهی اوقات این استرس در روند آزمون‌های آزمایشی نیز تاثیر می‌گذاشت.

نعیمی: هفته آخر با همکلاسی‌های خودم که صحبت می‌کردم متوجه می‌شدم که ما کلا گروهی بودیم که استرس نداشتیم و در هفته منتهی به کنکور با دوستانم به حرم عبدالعظیم حسنی رفتیم و کلا زیاد استرس نداشتیم.

شب پر التهاب کنکور: از کباب زدن تا بی خوابی!

 شب قبل از کنکور چه حسی داشتید؟

میری:، چون از هفت صبح روز قبل از کنکور بیدار شده بودم و به مدرسه رفتم و پس از آن نیز به امامزاده علی اکبر چیذر رفته بودم وقتی به خانه رسیدم بسیار خسته بودم و بعد از خوردن شام سبک خوابم برد به نظر من بازده مطالعاتی اهمیت زیادی دارد و در سالی که کنکور داری عوامل موثری بیشتر از مطالعه در افزایش کارایی تاثیر دارد برای من این امر در ورزش خلاصه می‌شد و همین استرس من را کم می‌کرد.
 
مهرایی:، چون محیط مدرسه محیط شادی بود باعث می‌شد بسیاری از ترس‌ها و نگرانی‌های من برطرف شود.

احمد یارندی: شب کنکور ساعت ۱۰: ۳۰ برای خواب اقدام کردم، اما دو ساعت خوابم نبرد و استرس زیادی داشتم حتی روز کنکور هم این اضطراب همراهم بود، اما خوشبختانه تاثیر زیادی نداشت.

نعیمی: شب قبل از کنکور برای من شب خیلی خوبی بود و با خانواده به گردش رفتیم و کباب زدم و شب خیلی راحت خوابیدم.
روز کنکور نیز استرس نداشتم و، چون در هفته آخر زیاد آزمون مطالعاتی داشتیم روز کنکور هم احساس می‌کردم آزمون مطالعاتی شرکت کردم.

راه حل مبارزه با ناامیدی

در میانه راه از موفقیت تان ناامید می‌شدید؟

میری: هر کسی از ناامیدی یک تعریفی دارد، اما من برخی اوقات امیدوار بودم، ولی می‌توانم به جرات بگویم رتبه کنکور بهترین رتبه من در آزمون هایم شد.

مهرایی: به هر حال در میانه راه احساساتی به وجود می‌آید، اما من آن‌ها را کنترل می‌کردم و اجازه نمی‌دادم تاثیری در روند کارم داشته باشد.

احمد یارندی: ناامید هم می‌شدم و فکر می‌کردم همه اطلاعاتم از ذهنم پاک شده، اما وقتی در فضای مدرسه قرار می‌گرفتم خود به خود از بین می‌رفت.

نعیمی: من بعد از عید میزان درس خواندنم کاهش چشمگیری داشت واحساس کردم که دیگر به رتبه خوب داشتن امیدوار باشم، اما در اردوی آخر که امام رضا علیه السلام طلبید من به همراه دوستانم عهد کردیم تا بهتر درس بخوانیم که خوشبختانه به عهد خودم وفا کردم.

تدریس و برگزاری جلسات مشاوره، شکرانه قبولی

 به پاس اینکه برگزیده کنکور شدید چه کاری برای پشت کنکوری‌ها انجام می‌دهید؟

میری: من خیلی دوست دارم که تدریس را آغاز کنم و ان شاالله بتوانم در این زمینه اطلاعات خودم را با کسانی که به آن نیاز دارند به اشتراک بگذارم.

مهرایی: من بیشتر روی تدریس و تعریف کتاب‌های کمک درسی تمرکز دارم چرا که کتبی که بتواند دروس را برای دانش آموزان ملموس‌تر نماید بسیار کم است و می‌خواهم در این حوزه فعالیت کنم.

احمد یارندی: من نیز می‌خواهم بحث آموزش را بیشتر ادامه دهم و در این زمینه فعالیت کنم.
 
نعیمی: در حال حاضر پشتیبان و مشاور در یکی از مدارس تهران هستم و پیش از این کانون دانش پژوهان نخبه اقدام به برگزاری کلاس‌های آمادگی المپیاد می‌کردیم که الان می‌خواهیم این کلاس‌ها را در سطح کلاس کنکور نیز افزایش دهیم و جلسات اخلاقی و اجتماعی را نیز در این کانون برگزار کنیم.

کانون دانش پژوهان نخبه به صورت جهادی فعال است و تشکیلات عظیمی دارد و حتی ما واسطی شدیم تا نخبگان مدال‌های خود را به رهبر معظم انقلاب تقدیم کنند. این کانون برای هر شش ماه ارائه خدمات حدود ۱۲۰ هزار تومان یعنی هزینه برق و اجاره واحد را از دانشجویان اخذ می‌کند.

معرفی یک جمله ای!

اگر بخواهید در یک جمله خودتان را معرفی کنید چه تعریفی دارید؟

میری: احسان میری کسی است که کنکور را غول بی شاخ و دمی ندانست برای همین آرامش داشت و توانست کارهایش را با شیب ملایمی پیش ببرد و موفق شود.

مهرایی: علی مهرایی کسی بود که توانست با پشتکار و برنامه ریزی موفق شود چرا که برنامه ریزی از هر چیز دیگری مهم‌تر است و این امکان را ایجاد می‌کند تا فرد بداند که می‌خواهد چه شغلی را در آینده داشته باشد.

احمد یارندی: محمدحسن احمدیارندی کسی بود که با علاقه درس خواندن باعث شد موفق شود.

نعیمی: دوستانم درباره من می‌گویند سعید نعیمی مثل یک ماشینی است که وقتی در آن داده را وارد کنی به بهترین صورت آن را فرآوری می‌کند البته خودم هم نگران این قضیه هستم چرا که من ایده در ذهن ندارم و نمی‌توانم اختراع داشته باشد و این یک ویژگی منفی من است، اما من در مدرسه علامه حلی جزو پنج نفر آخری بودم که در این مدرسه پذیرش شد، اما به لطف خدا جزو پنج نفر برتر کنکور بودم.

جایگاه نخبه‌های کنکوری در ۲۰ سال آینده

بیست سال آینده شما را با چه عنوانی به خبرگزاری دانشجو دعوت می‌کنیم؟
میری: درباره بیست سال آینده نظری ندارم، اما به طور جدی تدریس در مقاطع پایین‌تر را دنبال می‌کنم و می‌خواهم در زبان هم پیشرفت کنم تا برای فوق لیسانس رشته حقوق بین الملل را انتخاب کنم.

مهرایی: من هم هنوز نتوانسته ام به این فکر کنم که در چه جایگاهی قرار دارم. فضای رشته حقوق طوری است که برای آنکه بخواهیم گرایش ارشد را انتخاب کنیم باید ابتدا در این رشته وارد و خود را در گرایش‌های مختلف محک بزنیم البته من می‌خواستم یک رشته دیگر را برای تحصیل انتخاب کنم علوم تربیتی رشته مورد علاقه من بود، ولی با دیدن فضای ناامید کننده دانشگاه در این رشته از آن منصرف شدم و مطمئنم، چون با آگاهی انتخاب کردم پشیمان نمی‌شوم.

در کنار رشته حقوق نیز به صورت دو رشته‌ای رشته ادبیات انگلیسی را از کنکور زبان انتخاب کردم.

احمد یارندی: هنوز به بیست سال آینده فکر نکردم، اما می‌خواهم به صنعت کشور کمک کنم و در فوق لیسانس گرایش الکترونیک را انتخاب کنم.

نعیمی: شاید بیست سال بعد رئیس پالایشگاه تهران و رئیس شرکت نفت باشم.

نه قاطع برترین‌های کنکور به مهاجرت

آیا به مهاجرت نیز فکر می‌کنید؟

کسی که دو پای لنگ دارد خطاست اگر لبه دره قرار بگیرد به همین دلیل به نظر من بهتر است در کشور خودم حضور داشته باشم و با وجود تمامی نقایص و ضعف‌های خودم و امکانات جامعه در ایران بمانم چرا که نمی‌توانم از ایران دل بکنم.
میری: از بچگی وقتی می‌دیدم که اطرافیانم به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند نمی‌توانستم این مسئله را بپذیرم که از کشور خودم دور شوم، اما به من می‌گفتند که تو بچه‌ای و الان نمی‌توانی این مسئله را درک کنی، اما وقتی که در شرایط قرار بگیری نظرت عوض می‌شود تا الان که نظرم عوض نشده، اما شاید به تحصیل در خارج از کشور فکر کنم.

یک خاطره جالب از استادم در این خصوص به یاد دارم که می‌گفت: وقتی که در خارج از کشور تحصیل کنی مثل این است که با ماشین مدل بالا در خیابان شلوغ انقلاب رانندگی کنی و این یعنی تحصیل در خارج از کشور برای ایران فایده‌ای ندارد.

مهرایی: به تحصیل در خارج از کشور فکر هم نمی‌کنم چرا که علوم انسانی نیاز جامعه کنونی ماست و من از این تحصیلات در کشورهای دیگر نمی‌توانم استفاده کنم.

احمد یارندی: برای تحصیل ممکن است که خارج از کشور را انتخاب کنم، ولی برای ادامه زندگی فکر نمی‌کنم این کار را انجام دهم.

نعیمی: من معتقدم کسی که دو پای لنگ دارد خطاست اگر لبه دره قرار بگیرد به همین دلیل به نظر من بهتر است در کشور خودم حضور داشته باشم و با وجود تمامی نقایص و ضعف‌های خودم و امکانات جامعه در ایران بمانم چرا که نمی‌توانم از ایران دل بکنم.

کمبودمطالعه، نقطه ضعف مشترک

 آیا کمبودی در خودتان احساس می‌کنید؟

میری: به نظر من مطالعه من در زمینه‌های مختلف کم بوده و احساس می‌کنم تازه به نقطه صفر رسیدم و حالا باید در زمینه‌های علمی شروع به مطالعه کنم و در بین حوزه‌های مختلف روان شناسی را خیلی دوست دارم.

مهرایی: علوم انسانی همه حوزه‌ها را شامل می‌شود و به همین خاطر باید مطالعه را بیشتر کنم.

احمد یارندی: دوست دارم مطالعه بیشتری داشته باشم و اطلاعاتم را افزایش دهم خصوصا در زمینه مذهبی.

نعیمی: یکی از ضعف‌های من در کامپیوتر و زبان است و می‌خواهم فلسفه کلام، اعتقادات و جامعه شناسی را در حد خودم بدانم.
 

بادیگارد بی وطن تا شوالیه تاریکی

آخرین فیلم وکتابی که دیدید؟

میری: آخرین فیلم را همین دیشب دیدم. اثری از کریستوفر نولان با نام شوالیه تاریکی و کتابی که خیلی دوست دارم کتاب جنگ مقدس.

مهرایی: کتاب تکنوپولی و فیلم بادیگارد.

احمدیارندی: در حال خواندن کتاب توحید شهید مطهری هستم و سریال ده قسمتی نابغه‌ها که به زندگی انیشتین می‌پردازد را دنبال می‌کنم.

نعیمی: خیلی اهل فیلم دیدن نیستم وآخرین فیلمی که دیدم ژوراژ سایبورگ بود. درحال خواندن کتاب بی وطن رضا امیرخانی هم هستم.

ازدواج، مهمترین تصمیم بعد از انتخاب رشته

و سوال آخر: چه زمانی را برای ازدواج در نظر گرفته اید؟

میری: هر چه زودتر باشد بهتر است به طور مثال شش سال بعد زمان مناسبی برای این کار است.

مهرایی: من هم معتقدم هر چه زودتر این اتفاق بیفتد بهتر است و وقتی که توانایی مالی وجود داشته باشد، اما زودتر از لیسانس این اتفاق نمی‌افتد.

احمد یارندی: من هم بعد از گذراندن مقطع لیسانس به ازدواج فکر می‌کنم.

نعیمی: من از بقیه دوستانم یک سال کوچکترم و، چون جهشی درس خواندم پس یک سال بیشتر فرصت دارم، اما می‌خواهم در دوره فوق لیسانس و در اواخر سال اول خواستگاری انجام شود و با اخذ مدرک فوق لیسانس ازدواج صورت گرفته باشد.
انتهای پیام/چ
 

دیدگاه شما

آخرین اخبار