مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 8. شهريور 1396 - 21:21   |   کد مطلب: 22174
هوا به شدت گرم بود؛ اما تابش رحمت و گرمای الهی کوچکترین خللی در کار جهادگران به وجود نیاورد و لباس‌های خیس عرق دانشجویان در راه شاد کردن دل پیرزن روستایی تعظیم ملائک را به همراه آورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری دانشجو، «اردوهای جهادی را توسعه بدهید، تداوم بدهید. من خوشحال شدم که این جوان آمد اینجا و از اردوی جهادی صحبت کرد و شرح داد. بله، همین حرفهایی که ایشان گفت، همه مورد تأیید من است؛ این اردوهای جهادی، هم تمرین است، هم خدمت است، هم خودسازی است، هم آشنایی با فضای جامعه است؛ خیلی چیز با ارزشی است. روزبه‌روز این‌ها را بتوانید توسعه بدهید؛ جهاد هم هست، واقعاً جهاد است؛ کار است، جهاد است، تلاش است، خدمت به محرومین است.»
این جملات بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در ۲۶ رمضان سال ۹۵ در دیدار با دانشجویان بود.
تاکید رهبر معظم انقلاب نسبت به توسعه و تداوم اردوهای جهادی در حالی است که این این اردوها، مجموعه‌ای از فعالیت‌های خود جوش است که توسط دانشجویان، طلاب حوزه‌های علمیه، دانش آموزان، دانشجویان و سایر جوانان داوطلب در مناطق محروم کشور برگزار می‌شود که هر کدام بنابر ظرفیت‌ها و توانایی‌های موجود، انواع خدمات از جمله انجام پروژه‌های عمرانی مورد نیاز منطقه، خدمات کشاورزی، پزشکی-درمانی، آموزشی- تحصیلی و ... را در کنار فعالیتهای فرهنگی ارائه می‌دهند.
امسال هم همچون سال‌های گذشته شاهد بودیم که جهادگران و دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های سراسر کشور در راستای خدمات رسانی به مناطق محروم در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، عمرانی، آموزشی و ... به فعالیت پرداختند که بخشی از آن به صورت مختصر در گزارش زیر به آن پرداخته شده است:
گروه‌های جهادی حوزه بسیج دانشجویی شهید علم‌الهدی عازم مناطق محروم شدند
افتتاحیه اردوهای جهادی بسیج دانشجوی حوزه شهید علم الهدی شامل بسیج دانشجویی دانشگاه‌های فرهنگیان، فنی و حرفه‌ای و موسسات آموزش عالی استان با حضور مسئولین دانشگاه‌ها و دانشجویان جهادگر درسالن اجتماعات دانشگاه پیام نور اردبیل برگزار شد.
معین الدین اسدی، مسئول بسیج دانشجویی استان در این مراسم ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای اسلام، انقلاب اسلامی، ۸ سال دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم، گفت: شهید حججی از جمله جهادگرانی است که توانست با خودسازی در اردوهای جهادی خود را ساخته و به ملکوت اعلی برسد.
اسدی در ادامه سخنان خود به تاریخچه تشکیل گروه‌های جهادی اشاره کرد و گفت: اردوهای جهادی در سال ۷۹ توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد و از آن تاریخ تا کنون حرکت‌های جهادی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، محلات و مدارس بصورت مستمر هر سال اجرا می‌شود.

شهید گمنام؛ میهمان ویژه اردوی جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد زاهدان
اردوی جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد زاهدان که در روستای دامداران زاهدان در حال برگزاری است، با حضور پیکر مطهر شهید گمنام ۱۷ ساله از عملیات خیبر در جزیره مجنون، عطراگین شد.
گفتنی است، پیکر این لاله بی نام و نشان پس از روستای دامداران زاهدان به محل ناحیه بسیج دانشجویی سیستان و بلوچستان انتقال یافت.
آغاز ثبت‌نام اردوی جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شیراز
پیش ثبت نام خواهران متقاضی شرکت در اردوی جهادی گروه شهید مسعود طاهری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان شیراز آغاز شد.
این اردو از ۸ تا ۱۶ شهریورماه در روستاهای محروم استان فارس برگزار و دانشجویان در عرصه‌های فرهنگی، آموزشی، عمرانی، بهداشتی و ... به خدمت رسانی مردم محروم و کم برخوردارمی پردازند.
ارائه خدمات دندانپزشکی به مردم خاش توسط گروه جهادی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

سرگزی، قائم مقام گروه جهادی شهید محسن باقری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان داشت: گروه جهادی شهید محسن باقری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان اردوی جهادی را در شهرستان خاش برگزار کردند.
وی افزود: در این اردو خدمات دندان پزشکی از قبیل: آموزش بهداشت دهان و دندان، ترمیم وکشیدن دندان ارائه شد.
قائم مقام گروه جهادی شهید محسن باقری دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تصریح کرد: در این اردو رخشانی، رئیس شبکه درمان خاش و بخصوص کرد، ریاست بیمارستان امام خمینی خاش کمال همکاری را با گروه جهادی داشتند.

پایان مرمت دو خانه محروم به همت گروه جهادی شهید محمدزاده

پژمان پورزنجانی، مسئول گروه جهادی شهید محمدزاده گفت: کار مرمت منزل دو خانواده محروم در روستاهای نصرت آباد و ناصری از توابع شهرستان خاش پایان یافت.
وی با بیان اینکه کار جهادی یعنی از موانع عبور کردن، افزود: گروه‌های جهادی نباید آرمان‌ها را جهت شوق به کار فراموش کنند؛ چرا که مهمترین رسالت جهادگران این ویژگی هاست، کار را باید جهادی انجام داد تا ان شاءالله خدمت به خوبی انجام بگیرد.
مسئول گروه جهادی شهید محمدزاده با شرح برنامه اردو جهادی ابراز داشت: در بخش عمرانی، مرمت منزل و ساخت سرویس بهداشتی و حمام برای دو خانواده انجام شد؛ همچنین مطالبه چند مشکل عمده این دو روستا در برنامه این گروه جهادی قرار دارد.

اعزام ۸۰ گروه جهادی از دانشگاه‌های خراسان رضوی به مناطق زلزله زده
محمود بناحقدوست، مسئول سازندگی و کارآمدسازی سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی با بیان اینکه ۸۰ درصد اقتصاد مردم مناطق زلزله زده سفید سنگ وابسته به دامداری است، افزود: از جمله اقدامات جهادگران بسیج دانشجویی استان ساخت خانه دام برای روستاییان بود که متاسفانه این مهم مورد غفلت واقع شده است.
وی بیان کرد: سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی جهت کاهش مشکلات مردم زلزله زده سفید سنگ ۸۰ گروه جهادی از بین دانشگاه‌های استان تشکیل داد که تاکنون از این تعداد ۳۰ گروه به مناطق شناسایی شده سفید سنگ اعزام شده‌اند.
بناحقدوست متذکر شد: بقیه گروه‌های جهادسازندگی بسیج دانشجویی خراسان رضوی تا پایان شهریور ماه به مناطق زلزله زده سفید سنگ اعزام خواهند شد.
وی گفت: با وجود این که مسئولان در بعد از زمان زلزله قول‌هایی در جهت مساعدت به مردم این مناطق دادند؛ اما این وعده‌ها به طور کامل مححق نشده است و ساخت خانه‌های روستاییان با کندی پیش می‌رود.
ساخت قرارگاه جهاد سازندگی بسیج دانشجویی در مناطق زلزله زده
هادی باادب، مسئول سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی با بیان این‌که در منطقه زلزله‌زده فریمان سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی قرارگاهی ایجاد کرده است، گفت: تمامی حرکت‌های جهادی استان در جهت به مردم این مناطق توسط این سازمان سازماندهی شده است.
مسئول سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی ادامه داد: در زلزله منطقه فریمان بیش از دو هزار خانه روستایی تخریب شد که جهاد سازندگی سازمان بسیج دانشجویی خراسان رضوی تلاش دارد با نگاه و همت جهادی بخشی از مشکلات این مناطق را کاهش دهد.
وی با بیان این موضوع که اعزام گروه‌های جهادی دانشجویی دانشگاه‌های خراسان رضوی تا پایان تابستان ادامه خواهد داشت، بیان کرد: فعالیت عمده برادران جهادی دراین مناطق در حوزه عمرانی است و فعالیت خواهران جهادی در حوزه آموزش، علمی و تربیتی است.
باادب خاطرنشان کرد: جهادگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با ۲۵۰ نیرو به مناطق زلزله زده فریمان اعزام شدند که کارهای درمانی در این مناطق انجام دهند.

ارائه خدمات پزشکی، بهداشتی و فرهنگی به 300 نفر از اهالی منطقه محروم جیرفت

اردوی جهادی کانون جهادی انصارالمهدی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از اول شهریور ماه به مدت هشت روز در مناطق محروم شهرستان عنبرآباد در حال برگزاری است.

نعمت اله شفیعی، معاون فرهنگی و دانشجویی و رئیس ستاد جهادی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ضمن اعلام این خبر، بیان داشت: تمهیدات برگزاری این اردو شامل شناسایی منطقه، هماهنگی با دهیاران و مسئولین منطقه، تهیه اقلام مورد نیاز و برنامه ریزی جهت حضور دانشجویان رشته‌های مختلف، پزشک متخصص و عمومی و دندانپزشک از تیر ماه ۹۶ با پیگیری دبیر کانون جهادی دانشجویی انصارالمهدی و سایر اعضای ستاد جهادی انجام شده است.

وی یادآور شد: خدماتی که تا کنون در این اردو ارائه شده است شامل:ویزیت رایگان اهالی روستا توسط پزشک و دندانپزشک، غربالگری فشارخون و قند خون، ارائه مشاوره‌های درمانی و دارویی، خدمات بهداشت دهان و دندان، توزیع مکمل غذایی میان افراد ۶ ماه تا ۹۰ سال، آموزش بهداشت فردی، آموزش بهداشت و سلامت خانواده، توزیع بسته‌های فرهنگی و نوشت افزار ویژه کودکان و ... می‌باشد که در مناطق محروم شهرستان عنبرآباد و جبالبارز جنوبی در روستاهای (مهتابی ـ. عبدل آباد ـ. کشکمور ـ. گمرکان – خیرآباد و.) در حال انجام می‌باشد.
اعزام ۲۰۰ دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به اردوی جهادی/ روزانه ۴۰۰ نفر از خدمات درمانی بهره‌مند می‌شوند
دانشجویان جهادگر دانشگاه علوم پزشکی کرمان از پنجم تا ۱۲ شهریور ماه در منطقه "زهکلوت" خدمات دندان پزشکی، مامایی، پرستاری و غربالگری و همچنین خدمات فرهنگی و عمرانی به مردم محروم این منطقه ارائه می‌دهند.
در آیین بدرقه دانشجویان اردوی جهادی این دانشگاه، سردار ابوحمزه؛ فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان، دکتر علی اکبر حق دوست؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان و معاون فرهنگی ستاد عتبات عالیات کشور حضور داشتند.

حق دوست در این مراسم گفت: ارتباط مستقیم و خدمت رسانی به افراد نیازمند یکی از برکات برگزاری و حضور در این اردوهای جهادی است.

کمبود آب آشامیدنی هم نتوانست جهادگران را از پای درآورد

رضا جعفری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد زاهدان گفت: دانشجویان جهادگر در مدتی که روستای دامداران میزبان آنان است، در عرصه‌های مختلفی همچون عمرانی، بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی خدمت‌رسانی می‌کنند.

جعفری با اشاره به کمبودهای فراوانی که جهادگران با آن روبرو هستند، عنوان کرد: اعضای گروه جهادی با وجود تمام مشکلات حتی نبود آب آشامیدنی از همه داشته‌های خود گذشتند تا بتوانند ذره‌ای از مشکلات مردم منطقه را حل کنند.
اردوی جهادی، شیرین‌تر از عسل!
مسئول اردو جهادی دانشگاه علوم پزشکی تبریز اردو جهادی امسال تابستان این دانشگاه در مناطق مستضعف استان آذربایجان شرقی را شیرین‌تر از عسل توصیف کرد.
اردو جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز امسال تابستان در روستاهای اورتاسه و دوه‌یاتاقی از روستاهای وابسته به بخش شادیان شهرستان چاراویماق برگزار شد.
ساخت استخر سه هزار لیتری برای یک روستای محروم

به همت گروه‌های جهادی علی بن ابی طالب (ع) و شهید وزوایی ایلام با اتمام کف سازی استخر ۳۰۰ هزار لیتری روستای قلعه جوق ملکشاهی عملیات دیوار سازی استخر بزودی آغاز می‌گردد.
گفتنی است که این منبع آب سبب اتصال ۴ چشمه آب شیرین این روستا می‌شود که منتج به اشتغال زایی ۳۵ خانوار این روستا خواهد شد و این عملیات حدود یک ماه به طول می‌انجامد.

خدمت رسانی دانشجویان بسیجی دانشگاه شهید باهنر کرمان در مناطق محروم

به همت بسیج دانشجویی دانشگاه شهید باهنر استان کرمان اردو جهادی در روستاهای محروم استان کرمان آغاز می‌شود.

این اردو با حضور برادران در روستای مردهک ار توابع شهرستان جیرفت برگزار می‌شود.

قابل ذکر است این اردو ۵ تا ۱۲ شهرویر ماه برگزار می‌شود.
دیده‌شدن روستاهای محروم و ترویج ازدواج آسان علت برگزاری مراسم ازدواجمان در روستا بود/ استقبال بی‌نظیر مردم و جهادگران
حسن رضایی اندیشمند، جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با موافقت همسر و پدر ایشان مراسم عروسی خود را در روستای سالم آباد و در حین اردوی جهادی برگزار کردیم تا مروج ازدواج آسان و برجسته سازی روستاهای محروم بشویم.
رضایی ادامه داد: این ازدواج با استعانت از حضرت زهرا (ع) و توسل بر شهید علی حاتمی که به شهید ازدواج معروف است سر گرفت و مراسم ما نیز ساده و در خط مقدم جهادی صورت پذیرفت که روستاییان این منطقه با اشتیاق زیادی در این مراسم شرکت کردند.
وی افزود: مراسم در روستای محروم سالم آباد انجام شد که حسینیه آن از پیش توسط جهادگران برای مراسم آماده شده بود و مراسم تا پاسی از شب برگزار شد.
از وداع با ۲ شهید گمنام دفاع مقدس تا آغازی برای انجام فعالیت‌های درمانی و فرهنگی در مناطق محروم

آیین بدرقه گروه جهادی صراط الحمید دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور مسئولان استانی و دانشگاهی برگزار شد.
در ادامه این مراسم دو شهید گمنام زینت بخش محفل دانشجویان بودند.

این دو شهید از شهدای دفاع مقدس بودند که برای وداع در جمع دانشجویان جهادگر گروه صراط الحمید علوم پزشکی مشهد آورده شده بودند.

گروه صراط الحمید با ۷۰ دانشجوی خواهر و بیش از ۵۰ دانشجوی برادر به مدت ۱۰ روز به کار درمانی و فرهنگی در منطقه قلندرآباد فریمان می‌پردازند.

گروه جهادی دانشگاه علوم پزشکی فسا به روستاهای محروم اعزام شدند

سمانه قهرمانی، عضو فعال تشکل بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: گروه جهادی "شهید جاویدی" بسیج دانشجویی شهرستان فسا با همکاری بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی فسا به منطقه شیبکوه این شهرستان اعزام شدند.

قهرمانی ادامه داد: در این اردو کلیه دانشجویان سطح شهرستان و علاقه‌مندان به فعالیت‌های جهادی حضور دارند که طی برگزاری دوره‌ای از کلاس‌های توانمندسازی و آموزشی، جهت امداد رسانی به مناطق محروم اعزام شدند.

وی خاطرنشان کرد: فعالان اردوی جهادی در حیطه‌های بهداشت، کودک و نوجوان، مشاوره خانواده و اقتصاد مقاومتی به ساکنان این مناطق خدمات ارائه دادند.
محرومیت‌زدایی افسران ولایت در شرجی/ فعالیت پزشکی، دامپزشکی، دندانپزشکی و ساخت و ساز در مناطق محروم

در شرجی و گرمای ۳۰ مرداد با مسئولین بسیج دانشجویی و سازمان بسیج سازندگی استان بوشهر همراه شدیم تا گوشه‌ای از صحنه‌های حماسی مشارکت دانشجویان و نوجوانان بسیجی را در خدمت رسانی به مردم محروم بخش بوشکان شهرستان دشتستان به نظاره بنشینیم.

مقصد ما روستاهای امامزاده و ایل شهر بوشکان بود؛ جایی که جوانان و نوجوانانی مشتاق کوله‌ای پر از مهر را روانه آنجا کرده و دست پر عطوفت آن‌ها سر کودکان، زنان، مردان و جوانان روستایی و محروم را نوازش می‌دهد.

روستای امامزاده یکی از روستاهای بخش بوشکان شهرستان دشتستان است که گروه جهادی افسران ولایت با توجه به نیازمندی‌ها و محرومیت هایی که در این روستا است به انجام اقدامات محرومیت زدایی پرداخته است.

احداث حسینیه در روستای امامزاده از جمله طرح‌های محرومیت زدایی سپاه در این روستا است که امروز به دست توانمند جوانان دانشجوی بسیجی شروع به ساخت شده است.

۲۰ نفر از جهادگران دانشجو و طلبه و نوجوانان بسیجی گردان امام حسین (ع) آستین همت بالا زده و در ۲ شیفت کار حسینیه را پی می‌گرفتند.

ذوالفقار عباسی فر در این خصوص گفت: کاری که امروز این نیروهای جوان و نوجوان بسیجی در عرصه‌های خدمات روستایی و کم برخوردار به انجام می‌رسانند نوعی جهاد برای وطن و عرصه کمک به هم‌میهنان محروم بوده و اجر و پاداش ویژه‌ای در بر دارد.

از کلاسهای بهداشت عمومی تا پایش سلامت مردم محروم/ برگزاری مراسم شبی با شهدا با حضور پیکر شهید گمنام
مسئول اردوی جهادی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: ۶۰ نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در اردوی جهادی شهید ابراهیم هادی که به مدت ۱۰ روز در روستاهای کرّی، کلات و سالم آباد دهستان بوالخیر از توابع شهرستان تنگستان بوشهر برگزار می‌شود؛ خدمات متنوع فرهنگی، آموزشی، بهداشتی درمانی به مردم محروم این مناطق ارایه می‌کنند.

حسن باربرز افزود: علاوه بر آموزش‌های فرهنگی در زمینه قرآن، اعتقادات مشاوره تحصیلی و کنکور، خدمات آموزش بهداشت از قبیل: بهداشت عمومی و فردی، تغذیه سالم، بیماری‌های غیر واگیر، فشارخون و دیابت نیز به مردم این روستا‌ها ارایه می‌شود.
چکاپ بینایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل توسط دانشجویان علوم پزشکی زاهدان
با فرارسیدن تعطیلات تابستانی و به تبع آن کاهش فعالیت‌های دانشجویی "کانون خیریه CPR مهرورزی" دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، این دانشجویان در جهت حفظ پویایی و استمرار فعالیت‌های خیرخواهانه کانون چندین پروژه را به انجام رساند که از جمله آن‌ها می‌توان به چکاپ بینایی سنجی تعدادی از کودکان بازمانده از تحصیل که در فصل تابستان به یادگیری دروس ابتدایی مشغول بودند اشاره کرد.
در این اقدام خیرخواهانه دانشجویان، ۱۵۰ دانش آموز بازمانده از تحصیل در منطقه شیرآباد تحت معاینه چشم قرار گرفتند که از این تعداد ۲۳ نفر از دانش آموزانی که مشکوک به داشتن مشکلات چشمی بودند به مرکز چشم نورپژوهان ارجاع داده شدند.
 

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار