مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. شهريور 1396 - 15:30   |   کد مطلب: 22229
در مورد سرمایه‌گذاری خارجی، یک مسئله بسیار مهمی در این دولت اتفاق افتاد. در واقع درستکاری آمار‌ها بود، به‌نحوی‌که برای مردم شائبه سرمایه‌گذاری خوب و جذاب ایجاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ مهدیار اسماعیلی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار این خبرگزاری در رابطه با وام ۸ میلیارد یورویی از کره گفت:«در مورد سرمایه‌گذاری خارجی، یک مسئله بسیار مهمی در این دولت اتفاق افتاد درواقع درستکاری آمار‌ها بود، به‌نحوی‌که برای مردم شائبه سرمایه‌گذاری خوب و جذاب ایجاد کرد، در این حال تلاش شده که دروغ هم گفته نشود.»

جلب سرمایه به جای جذب سرمایه، جدیدترین راهکار دولت برای بیان آمار غیر واقعی
وی در رابطه با بحث دست‌کاری آمار‌ها خاطرنشان کرد: «مهم‌ترین اتفاقی که در این موضوع شاهد آن بودیم، این بود که ما تا الآن از عنوان جذب سرمایه‌گذاری خارجی استفاده می‌کردیم که منظور همان پولی است که از خارج به اینجا آمده و سرمایه‌گذاری شده، دولت محترم آمد و کلمه «جلب» سرمایه‌گذاری خارجی را استفاده کرد. با این تعریف آن قبیل سرمایه‌هایی که ما برای آمدن آن‌ها مذاکره کردیم و تفاهم‌نامه نوشتیم و توجه آن‌ها را جلب کردیم، اسم این را گذاشتند جلب سرمایه خارجی. سپس هر توافق‌نامه، معاهده و... که انجام شد تحت عنوان جلب سرمایه‌گذاری خارجی معرفی شد، حالا اگر مثلاً بعد از برجام با یک کشوری مذاکره کردند و مثلاً آن کشور موافقت اولیه برای انجام این سرمایه‌گذاری را انجام می‌داد، به‌عنوان جلب سرمایه خارجی مطرح می‌شد. تحت این عنوان ارقام بزرگی مطرح شد. این ارقام به‌عنوان موفقیت‌های پس از برجام اعلام شد.»

کاهش چشمگیر سرمایه گذاری خارجی در دولت یازهم بر اساس آمارهای جهانی
این استاد دانشگاه در پاسخ به این سؤال که چرا دولت واژه‌ها را تغییر داد بیان داشت:« ما در کشور تااندازه‌ای دچار مشکل سرمایه هستیم و کشورهای خارجی به‌سختی سرمایه می‌آورند و یکی از مشکلات کشور این بود که به دلیل تحریم‌ها ما از آمدن سرمایه خارجی محروم شدیم. یکی از استدلال‌های موافقان برجام این بود که با لغو تحریم‌ها، فضای جذب سرمایه‌گذاری خارجی دوباره رونق می‌گیرد؛ که در این قالب این موضوع موجب شد که دولت به سمت ارائه آمارهای خلاف واقع برود. گفتند تحریم نفت برداشته شد، تحریم دلار برداشته شد، اما در عمل این‌گونه نبود، هرچند ناموفق هم نبود، در حوزه جذب سرمایه خارجی هم همین اتفاقات شکل گرفت و برجام منجر به آمدن سرمایه به کشور نشد. حتی بر اساس آمارهای جهانی، ورود سرمایه خارجی به کشور به‌شدت افت پیدا کرد و رکوردهای قبلی، هیچ‌کدام تکرار نشدند؛ و از 4.5 میلیارد دلار در قبل از دولت یازدهم به ۳ میلیارد دلار رسید و در ادامه تا مرز ۱ تا 1.5 میلیارد دلار هم پایین آمد. خب این در حالی بود که هم‌زمان دولت آمار جذاب جلب را می‌داد و وعده می‌داد ما در آینده شاهد سرمایه‌گذاری خارجی هستیم.»

گفتند سرمایه جذب شده، به یک‌دفعه دیدیم وام گرفته‌اند!
وی در ادامه درباره وام از کره جنوبی خاطرنشان کرد: «در اواخر دولت یازدهم وزارت اقتصاد و نمایندگان دولت رفت‌وآمدهایی به کره داشتند و خبری را رسانه‌ای کردند که ما یک سرمایه‌گذاری ۱۲ میلیارد دلاری از خارج برای ایران رقم زدیم. که مخاطب در نگاه اول فکر می‌کند که سرمایه وارد کشور شده است، اما درحالی‌که این‌گونه نبود. ما باید نسبت به جامعه طوری حرف بزنیم که مردم به حقیقت امر پی ببرند. نه اینکه با مغالطه، کاری انجام دهیم که مردم برداشتی متفاوت از حقیقت داشته باشند. اگر کارشناسی هم فهمید که مسئولین دارند مغالطه می‌کنند واکنش دولت به این نحو است که ما دروغ نگفتیم. ما نگفتیم سرمایه را به کشور آوردیم. ما گفتیم سرمایه را جلب کردیم. در ماجرای کره هم این اتفاق رخ داد.»

وی افزود:«وقتی قرارداد با کره امضا شد تازه فهمیدیم این رقم اعلام‌شده سرمایه‌گذاری نیست. بلکه وام است؛ یعنی قرار نیست اینجا مشارکتی پدید بیاید. خب همین وام هم باز این‌گونه نیست که قرار باشد در ایران سرمایه‌گذاری شود، به این صورت است که از محل بدهی‌های نفتی کره به ایران، قرار است ما بخشی از این پول را به سمت سرمایه‌گذاری و خرید کالا و خدمات از کره ببریم. آن‌هم به‌صورت وام؛ یعنی بدترین شرایط ممکن. اینکه می‌گویند ایران به دلیل فعالیت‌هایی که در رابطه با برجام انجام داده و اعتبار بین‌المللی‌اش زیاد شده و توانسته سرمایه بگیرد، این هم خلاف واقع است. جای این سؤال جدی وجود دارد اگر ما معتقد هستیم به اینکه بعد از برجام توانسته‌ایم نفت را بفروشیم، آیا پول آن‌هم به کشور برگشته است؟»

بدهی‌های نفتی کره به ایران، ضمانت وام ۸ میلیارد یوریی!
مهدیاراسماعیلی درباره درآمدهای نفتی کشور و تهیه وام بیان داشت:« آیا پولی که از فروش نفت نصیب کشور می‌شود، کفاف هزینه‌های کشور را نداده و به این دلیل دولت وام گرفته؟ یا اینکه ما بسیاری از پول‌های خود را نتوانستیم وارد کشور کنیم و به دل گرمی پول‌هایی که در کشورهای دیگر داریم، وام گرفتیم. این دو مسئله خیلی متفاوت است.»
وی در پایان درباره نحوه تهیه وام از کره خاطرنشان کرد: «ما با ضمانت‌هایی که داده‌ایم که این ضمانت‌ها همان بدهی نفتی کره به ماست، وام گرفته‌ایم و قرار است آن را با یک نرخ سودی بازگردانیم. این مسئله نفع چندانی برای کشور ندارد. دولت متأسفانه واقعیت را در رسانه‌ها به مردم نمی‌گوید و این مسئله باعث می‌شود یک انزجار عمومی بین مردم شکل بگیرد. این انزجار باعث کاهش اعتماد مردم به دولت می‌شود که درنهایت به ضرر اقتصاد کشور خواهد بود.»

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار