به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری دانشجو، وحید جلیلی فعال فرهنگی و رسانهای در سی و ششمین نشست جنبش عدالتخواه دانشجویی ضمن اشاره به چرایی شکل گیری جنبش عدالتخواه در اوایل دهه ۸۰ پرداخت و گفت: که گفتمان عدالتخواهی ابتدا توسط حضرت آقا و بعد توسط دانشجویان شکل گرفت.
وی افزود: در آن زمان، چون کار انقلابی دانشجوها بیشتر موضع گرفتن در تقابل با دانشجویان لیبرال بود با این وجود جریانهای مخالف را دشمن خود در دانشگاهها میدانستند، اما عدالتخواهی آمد و دشمن خود را آمریکا قرار داد.
جلیلی با طرح این سوال که عدالت چیست و چگونه محقق میشود؟ به آسیب شناسی تحقق عدالت از منظر روشها پرداخت و گفت: کسانی که قبلا عدالت را هدف قرار داده بودند و صدای بلندی هم داشتند الان عدالت را حتی از کل زندگی خود خط زدند، زیرا با مشکلات و سختیهای عدالت مواجه شدند به عنوان مثلا تحکیم وحدت دهه شصت که الان سرگذشت آنها عبرت آموز است.
وی بیان کرد: کسانی هم هستند که عدالت را هدف میدانند، اما زمانی که به بن بست میخورند میگویند که مبانی مشکل دارند و اصلا چرا باید از اسلام خرج عدالت کنیم و اشتباه ما در مبانی بوده است.
فعال فرهنگی رسانهای گفت: کسانی که میگویند مثلا چرا زمانی که ما بیانیهای دادیم یا فعالیتی انجام دادیم، نتیجهای حاصل نشد. به این دلیل است که برای آن تلاشی نکرده ایم و فقط در ذهن آن را تصور کرده ایم.
جلیلی با طرح این سوالات که ما عدالتخوهیم یا عدالت دانیم و یا از ما خواسته شده که به عدالت برسیم، افزود: هزاران نفر در راه عدالت شهید شدند، اما به هدف نرسیدند آیا اینها خسارت کردند؟ آیا هدف این است که ما به مقصد برسیم یا اینکه در راه باشیم. در هر حال ما هزاران بار از خدا میخواهیم که ما را در راه قرار دهد (اهدنا الصراط المستقیم)، اما آیا قرآن و پیامبرانی که آمدند هدف را نشان دادند یا اینکه ما را در مسیر قرار دادند و مسیر را برای مشخص کردند؟
وی با بیان اینکه جدیدا عدالت اجتماعی با سلوک فردی مطرح شده است، اضافه کرد: با شعار عدالت میشود سری در بین سرها در آورد؟ اما مشکل ما فساد در معامله با خداست.
فعال فرهنگی رسانهای با اشاره به اینکه حججی میرود و برای همین جمهوری اسلامی جان و میدهد و بعضی اراذل و اوباش میگویند که الان زمان عبور از جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: بعضی زیر کولر دراز کشیده اند و در فضای مجازی مبانی عدالتخواهی میدهند.
جلیلی در توضیح این سوال که جاهایی که شکست میخوریم دلیلش چیست؟ افزود: حضرت علی (ع) در خطبه ۳۴ نهج البلاغه قسم جلاله میخورد که کسانی که هم افزایی نداشته باشند والله شکست میخورند.
وی با بیان اینکه بعضیها عدالتخواهی را در ایجاد کانال تلگرامی و فقط نق زدن میدانند، تصریح کرد: اینها عدالتخواهی را مرحله بندی میکنند یعنی ابتدا خود را عدالتخواه، بعد مرجع عدالتخواه و بعد آیت الله عدالتخواهی میدانند.
فعال فرهنگی رسانهای با اشاره به اینکه عدهای دارند نعمت جمهوری اسلامی را کفران میکنند و بعضیها نیز طرح مسئله را با القا بن بست اشتباه گرفته اند، گفت: جنبش دانشجویی باید طرح مسئله کند از طرفی نیز باید بدانیم که بهترین راه مطالبه از مسوولین از طریق مردم هست.
جلیلی با بیان اینکه برخیها وقتی با چالشها و سختیهای برپایی عدالت مواجه شدند عدالت را به عنوان هدف خط زده و اهداف را عوض کردند، افزود: در واقع بخش عمدهای از اینها هم بچههای جنبش دانشجویی بودند که در این رابطه باید سرنوشت برخی از افراد دفتر تحکیم وحدت را نگاه کنیم.
وی افزود: یک عده دیگر هم که اخیرا بیشتر داریم حرفهای آنها را میشنویم در اینکه عدالت هدف است خدشه وارد میکنند، ولی وقتی میبینند آن چیزی که مطلوب بود محقق نشد در مبانی و خواستگاهها شک میکنند. با این وجود میگویند چه کسی گفته باید از طرف دین و از موضع ولایت به عدالت وارد شویم.
فعال فرهنگی رسانهای با بیان اینکه برخیها میگویند که ۴۰ سال از انقلاب گذشته و چرا در فلان حوزه به نتیحه نرسیدیم و یا اینکه میگویند ما ۱۰ سال پیش در فلان موضع بیانیه دادیم و چرا تا الان محقق نشده است؟ گفت: واقعیت این است که هر چه از اول انقلاب دورتر میشویم و انقلاب بزرگتر میشود این سوالات نیز پر شورتر میشوند.
جلیلی افزود: عمده مشکل ما امروز در زمینه تحقق عدالت به مسیر بر میگردد. در واقع خیلی از ما در راه نیسیتم و اصلا به هیج راهی معتقد نیستیم. مثلا شب در فضای مجازی مطلبی انتشار میکنیم و بعد انتظار داریم فردا از خواب بیدار شویم قوه قضاییه اصلاح شده باشد وگرنه وای به حال جمهوری اسلامی؟!
وی با بیان اینکه فاجعه اینجاست که ما در اوج قدرت شکست بخوریم و امیرالمومنین (ع) و امام حسن (ع) هم در همین شرایط شکست خوردند، اظهار کرد: برخی از دوستان در نیمه خالی لیوان غرق میشوند. با این وجود اگر در روشها به نوع آوری نرسند به مبانی دست بزنید.
جلیلی به افرادی همچون سلطانی، خسروآبادی و شهابی اشاره کرد و افزود: بعضی جاها اگر ما دچار سردرگمی میشویم دلیلش مکتب فکری ما نیست. بعضی جاها دلیلش مشرب اخلاقی ماست. یک سوال که باید از خودمان داشته باشیم این است که یک عدالتخواه چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ حرف من این است که یک آدم عدالتخواه باید با خودش خلوت داشته باشد. عدالتخواهی یعنی باید بایستیم و کار کنیم. عدالتخواهی با حرف نمیشود.
فعال فرهنگی رسانهای گفت: یک عده شده اند جویای کام و یک عده هم شده اند جویای نام به گونهای که میبینند که چه کسی کدام حرفها را زده تا بالاترش را بزنند تا بیشتر چشمها را به خود جلب کنیم.
انتهای پیام/چ
دیدگاه شما