مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 28. شهريور 1396 - 14:39   |   کد مطلب: 22474
نمایندگی‌های مجاز پس از قطع ثبت نام رنو ساندرو از طریق سایت سایپا، از آب گل آلود ماهی گرفتند!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،  به نقل از خبرگزاری دانشجو روز یکشنبه در خبری جامعه مخاطبان را از پیش فروش اینترنتی رنو ساندرو استپ وی توسط شرکت خودروسازی سایپا مطلع کرد. سایت سایپا از روز دوشنبه ساعت ۱۱ اقدام به پیش فروش کرد و سود مشارکت ۱۵ درصدی و موعد تحویل آذر و دی ماه را وعده داده بود.
برای مراجعه به اخبار تکمیلی پیرامون پیش فروش ساندرو به اینجا مراجعه کنید.
 
ماشین نداریم!
با مراجعه مکرر خبرنگار سرویس اقتصادی خبرگزاری مشخص شد، هر بار متقاضیان برای ثبت نام این خودرو به سایت مراجعه می‌کنند با صفحه انتظار برای ورود به درگاه رو به رو می‌شوند. مشتریان برای ورود حدود ۱۰ هزار نفر دیگر را پیش روی خود می‌بینند. در بسیاری از موارد مراجعین به دلایل مختلف پس از انتظار تا رسیدن به نفرات نخستین و اقدام به پیش خرید یا با قطعی سایت و یا با تقاضای به روز رسانی سایت مواجه می‌شدند که باز مجبور به شروع مراحل از ابتدا بودند. تا پایان روز دوشنبه مردم با صفحه دلربای زیر رو به رو شدند: تمام شد!

جاده مخصوصی‌ها بازار آزاد راه انداخته‌اند!
اما نکته اینجاست که علت اختلاف قیمت فاحش کارخانه و بازار آزاد برخی خودرو‌ها در چیست؟ ماجرا از این قرار است که اولا خرید خودرو با نرخ‌های کارخانه‌ای با توجه به افزایش قیمت‌ها در سال‌های اخیر، چندان هم خوب و به صرفه به نظر نمی‌رسد، اما خودروسازان با وجود لابی‌های قیمت‌گذاری باز هم تحت فشار مجبور به تعیین قیمت ثابت برای محصولات خود در طول دوره یکساله هستند (بگذریم که مثلا همین ساندرو استپ وی چراغ خاموش دو سه تومان ظرف یک سال گذشته گران شد.)

دلال‌ها وارد می‌شوند
مسأله اینجاست؛ وقتی کالایی توسط نهادهای دولتی قیمت گذاری می‌شود و استقبال از آن زیاد است به دلیل عدم تعادل بین عرضه و تقاضا اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار آزاد پیدا می‌کند. برای مثال همین خودروی ساندرو به دلیل کیفیت مناسب‌تر نسبت به بیشتر محصولات داخلی و بهره‌مندی از گیربکس اتوماتیک، موتور پرقدرت و سایر مولفه‌های حائز اهمیت طرفدار پیدا کرده است. اما اینجاست که این حاشیه قیمت بحث برانگیز می‌شود. یقیناً پیش فروش یک محصول خودروسازی هرچقدر هم محدود باشد نباید ظرف کمتر از ۲۴ ساعت به پایان برسد. وقتی سرمایه آزاد اطلاع از این حاشیه قیمت زیاد و فروش محدود پیدا می‌کند ورود می‌کند و قیمت‌ها را از توان مصرف کننده تا حد امکان خارج می‌کنند.

نمایندگی‌ها چه می‌کنند؟
متاسفانه در زمان پیش فروش محدود خودروهای داخلی که حاشیه قیمت کارخانه و بازار دارند موضوعی که وجود دارد طلب وجه اضافی نمایندگی‌ها از مردم برای ثبت نام محصولاتشان است. برای مثال روز دوشنبه برخی از مردم با مراجعه به نمایندگی‌های سایپا پیگیر قطعی و ازدحام سایت سایپا شدند که نمایندگی‌ها با طلب یک تا دو میلیون اضافه‌تر برایشان ثبت نام می‌کردند که جای تأمل دارد.

سوال خبرگزاری دانشجو از خودروسازان بومی اینجاست:
اولاً اگر فروش اینترنتی به پایان رسیده یا مختل شده و به ازای هر کد ملی فقط یک دستگاه واگذار می‌شود و قابل انتقال به غیر نیست فروش این خودرو‌ها با قیمت بالاتر توسط نمایندگی‌ها چه معنایی دارد؟
ثانیاً به فرض مراجعه و استقبال بسیار بالای مردم از یک خودرو که در زودترین زمان ممکن سه ماه یک‌بار پیش فروش می‌شود، آیا نباید تمهیداتی اندیشیده شود که لااقل برای یک هفته هم که شده مردم امکان خرید داشته باشند؟
 

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار