مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 20. تير 1396 - 10:29   |   کد مطلب: 21476
بررسی آمار سایت وزارت راه و شهرسازی در خصوص عملکرد حمل‌ونقل دریایی در بخش واردات و صادرات حاکی از آن است که در چهار ماهه اول سال 96 بیشترین واردات خودرو و پارچه را به کشور داشته ایم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از دانا؛ بررسی آمار سایت وزارت راه و شهرسازی در خصوص عملکرد حمل‌ونقل دریایی در بخش واردات و صادرات حاکی از آن است که در چهار ماهه اول سال 96 بیشترین واردات خودرو و پارچه را به کشور داشته ایم ؛ بر اساس نظر کارشناسان و آمارهای رسمی ارئه شده در خصوص آمار واردات و صادرات به کشور 30 درصد افزایش واردات از سال گذشته تا کنون به کشور داشته ایم.

 

 

براساس آمار ارائه شده از سوی انجمن واردکنندگان خودرو، طی سال گذشته ۷۶ هزار و ۵۹ دستگاه خودروی سواری به ارزش یک میلیارد و ۹۹۰ میلیون و ۱۰۷ هزار دلار به کشور وارد شد؛ واردات خودرو از سال گذشته تا کنون بنا بر آمار  ارائه شده از سوی انجمن واردکنندگان خودرو رشد ۴۹درصدی داشته است.

 

بر اساس آماری که از سوی انجمن واردکنندگان خودرو منتشر شده  ۷۶ هزار و ۵۹ دستگاه خودروی سواری به ارزش یک میلیارد و ۹۹۰ میلیون و ۱۰۷ هزار دلار به کشور وارد در سال گذشته وارد شده است.

 

رئیس جمهور کشور در سال گذشته طی سخنانی در برنامه زنده تلویزیونی به ارائه گزارش های آماری و اظهاراتی در خصوص آمار واردات و صادرات موجود در کشور پرداخت و گفت: صادرات ما بر واردات پیشی گرفته است، البته بدین معنا نیست که همیشه واردات بد است. اگر واردات کالای اولیه و مواد اولیه کارخانجات و قطعات باشد، خوب است.

 

وی در ادامه اظهارات خود گفت: خوشبختانه در سال گذشته در کل سال صادرات غیرنفتی ما بر واردات پیشی گرفت و امسال نیز در چهار ماهه اول رشد داشتیم. سال گذشته صادرات ما ۱۱ میلیارد دلار و امسال ۱۳.۴ میلیارد دلار است.افزایش صادرات علامتی است که نشان می‌دهد امسال مسیر حرکت ما به سمت حرکت مثبت اقتصادی است.

 

این در شرایطی است که طبق آمار ارائه شده در سایت وزارت راه و شهر سازی در خصوص تخلیه و بارگیری جنس های وارداتی در بنادر کشور و بسیاری دیگر از آمارهایی که از مراجع رسمی در کشور ارائه شده است شاهد پیشی گرفتن آمار واردات بر صادرات در کشور هستیم.

 

برخی از کارشناسان معتقداند که با افزایش واردات درآمد دولت نیز افزایش می یابد و محل درآمد دولت را از محل تعرفه های گمرکی ، شماره گذاری خودرو ها و ... می دانند ؛ در صورتی که این میزان درآمد از طریق واردات کالاهای غیر نفتی به کشور است اگر دولت همین امر را به صورت برعکس انجام دهد سود و درآمد بیشتری را کسب می کند.

 

در همین رابطه حجت الله عبدالملکی ، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گفت: اگر دولت بجای افزایش صادرات نفتی ، صادرات غیر نفتی را افزایش دهد چندین برابر بیشتر از این میزانی که از طریق واردات درآمد کسب می کند ، درآمد و سود خواهد برد.

 

وی افزود: باید برای افزایش درآمد دولت و اشتغال زایی در کشور صادرات محصولات غیرنفتی و فراوری شده را به سایر کشور ها افزایش دهیم و در مقابل از واردات بی رویه کالاهای لوکس و غیر ضروری که نیازی به انها در کشور وجود ندارد و مشابه داخلی آن وجود دارد جلوگیری کنیم.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار