مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 27. مهر 1396 - 19:08   |   کد مطلب: 22893
کماکان و با وجود گذشت چند سال از اجرای طرح تحول نظام سلامت، بازار داروی کشور روزهای بدی را سپری می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از مرصادنیوز، با وجود اینکه شمار زیادی از بیماران نیازمند به مصرف مداوم دارو از پرداخت هزینه های فعلی دارو نیز ناتوان هستند متاسفانه زمزمه هایی مبنی بر افزایش قیمت دارو شنیده می شود این در حالی است که در پی اجرای طرح تحول نظام سلامت مردم انتظار بیشتری از دولت جهت قیمت گذاری اقلام دارویی داشتند.

موج ابتلا به انواع بیماری ها به ویژه بیماری های خاص و صعب العلاج در کشور در حال شیوع است و آنان با مشکلاتی جدی در حوزه دارو نظیر کمبود اقلام دارویی، افزایش سرسام آور قیمتها، عرضه داروهای تقلبی و قاچاق مواجه هستند این در حالی است که به گفته مقام معظم رهبری:" کاری کنید بیمار جز درد و رنج بیماری اش، ناراحتی دیگری ‏نداشته باشد"  بنابراین مسئولین باید نگاه دقیق تری به حوزه سلامت و تلاش برای کاهش آلام و نگرانی های قشر آسیب پذیر جامعه به دلیل مشکلات ناشی از افزایش قیمت و کمبود دارو داشته باشند.

افزایش قیمت دارو بدون اختصاص یارانه ممکن نیست/ واردات بیش از ۹۵ درصد از مواد اولیه دارو

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با تاکید بر اختصاص اعتبار در بودجه سنواتی برای افزایش قیمت دارو،گفت: بیش از ۹۵ درصد از مواد اولیه دارو وارداتی است.

رسول خضری با اشاره به اینکه صنعت دارویی در کشور در صورت عدم حمایت دولت و مجلس درمرز ورشکستگی قرار می گیرد،گفت: اگر دولت به دنبال افزایش قیمت دارو است، باید مابه تفاوت قیمت تمام شده و قیمت عرضه را به صورت یارانه به وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو ، سازمان های بیمه گر و یا شرکت های تامین و تولیدکننده دارو پرداخت کند.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر درمجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه طبق اصل 29 قانون اساسی پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت نباید افزایش پیدا کند، افزود: اگر قیمت تمام شده دارو افزایش داشته و شورای اقتصاد میل به افزایش قیمت فروش دارو دارد، باید یارانه لازم را به بیمه ها، شرکت های تولید و تامین کننده دارو پرداخت کند.

[واردات دارو]

وی با بیان اینکه بیش از 85 درصد مردم توان پرداخت هزینه های افزایش قیمت دارو را ندارند، تصریح کرد: برای افزایش قیمت دارو باید یارانه حمایتی در بودجه سنواتی به این موضوع اختصاص پیدا کند، به طورحتم باید 50 درصد از  48 هزار میلیارد اعتبار حاصل از یارانه باید صرف موارد حمایتی از جمله کاهش پرداخت ها از جیب مردم درحوزه سلامت شود.

خضری با تاکید براینکه در صورت افزایش قیمت دارو از سوی شورای اقتصاد باید مابه تفاوت هزینه را به صورت یارانه به بیمه ها و شرکت های تامین کننده دارو پرداخت کند، گفت: باید قیمت تمام شده دارو به صورت کارشناسی محاسبه شده و مابه تفاوت آن دربودجه سنواتی از محل پرداخت یارانه ها درنظرگرفته شود.

این نماینده مردم درمجلس دهم، با بیان اینکه سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان و شورای اقتصاد،سازمان غذا و دارو و شورای عالی بیمه درقیمتگذاری دارو دخیل هستند، افزود: مابه تفاوت افزایش قیمت دارو باید توسط دولت در بودجه سنواتی درنظرگرفته شود، البته میزان افزایش قیمت دارو با توجه به قیمت تمام شده به اضافه سودسرمایه و استهلاک محاسبه می شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با اشاره به اینکه بالای 95 درصد مواد اولیه دارو ها از خارج وارد می شود، تصریح کرد: دراین شرایط نوسات ارزی بر قیمت تمام شده دارو اثرگذار است و دراین وضعیت یارانه باید مشکلات مردم را حل کند.

آمادگی دولت برای تسویه یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از بدهی بیمه‌ها به صنعت دارو/بدهی ۱۵ هزار میلیاردی بیمه‌ها به بخش‌های درمانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بدهی بیمه‌ها به حوزه سلامت به حدود پانزده هزار میلیارد تومان رسیده است. 

همایون هاشمی با اشاره به میزان بدهی که بیمه سلامت و سایر بیمه‌ها به شرکت‌های دارویی دارند، گفت: این بیمه‌ها نه تنها به شرکت‌های دارویی بلکه به بخش تجهیزات پزشکی هم بدهی‌هایی دارند، که در بخش دارو جمع این بدهی‌ها حدود سه هزار میلیارد تومان و در بخش تجهیزات پزشکی نیز بیش از دو هزار میلیارد تومان بدهی است، که در کل مبلغی حدود شش هزار میلیارد تومان را رقم می‌زند.

نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پرداخت بدهی های بیمه به بخش دارو در اولویت قرار گرفته است افزود: قرار بود حدود سه هزار میلیارد تومان برای تسویه این بدهی تزریق شود، اما اعلام شد این امر به علت کمبود منابع و نقدینگی محقق نشده است، هر چند در روزهای اخیر اعلام کرده‌اند، حدود هزار و دویست میلیارد تومان توزیع می‌شود، که از نتیجه آن اطلاعی ندارم.

وی در یادآوری سایر بدهی‌هایی که در حوزه سلامت وجود دارد، ادامه داد: به غیر از این مطالباتی که در دو بخش دارو و تجهیزات پزشکی وجود دارد، سایر مطالباتی هم که در حوزه نیروی انسانی و سایر بخش‌های حوزه سلامت وجود دارد، رقمی حدود پانزده هزار میلیارد تومان را رقم زده، که وزارت بهداشت باید برای آن چاره‌اندیشی کند، و این در حالی است که، این وزارتخانه تاکنون حدود هجده میلیارد تومان از بودجه‌ای که دولت به این بخش اختصاص داده را، دریافت نکرده است.

هاشمی تاکید کرد: میزان مطالبات وزارت بهداشت از دولت نشان می‌دهد، این وزارتخانه تاکنون عملکرد قابل قبولی داشته است، اما این دولت بوده که باید با سرعت بیشتری به انجام تعهداتش بپردازد، تا در پی آن، وزارت بهداشت نیز بتواند به تعهدات خود در بخش تامین تجهیزات بیمارستان‌ها و پرداخت بدهی سایر بخش‌های حوزه سلامت عمل کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در رابطه با موضوع تعرفه پزشکان بیهوشی که قرار است هفته آینده، در جلسه‌ای که اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با وزیر بهداشت دارند، مورد بررسی قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: پزشکان بیهوشی مطب محور نبوده و بیشتر عمر خود را صرف حضور در اتاق‌های عمل می‌کنند و مهم‌ترین وظیفه را نیز حین عمل برعهده دارند، بنابراین انتظار می‌رود روند پیگیری مطالباتشان توسط مسئولان با اخلاقی حرفه‌ای صورت بگیرد، ضمن اینکه نمایندگان مجلس تا حصول خواسته‌های این قشر از آنها حمایت خواهند کرد.

[دارو]

تضییع حقوق بیماران با افزایش غیرموجه قیمت دارو/ شورای عالی بیمه از افزایش غیرقانونی جلوگیری کند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان اینکه تغییر در قیمت گذاری دارو باید به تایید شورای عالی بیمه برسد،گفت: درحال حاضر افزایش قیمت دارو هیچ توجیهی ندارد. 

رسول خضری، با تاکید براینکه افزایش قیمت دارو درحال حاضر شدنی نیست، گفت: افزایش قیمت دارو تنها در شرایطی قابل قبول است که بیمه ها نیز توان پرداخت سهم خود در بازار دارویی را داشته باشند، زیرا بیمه ها طبق سیاست های شورای عالی بیمه به ریاست رییس جمهور درحوزه سلامت فعالیت می کنند؛ بنابراین برخی تصمیمات مورد تایید شورای عالی بیمه شاید مورد موافقت وزارت بهداشت قرار نگیرد.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر درمجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه درصورت تصیم به افزایش قیمت دارو بیمه ها باید از چند ماه قبل سیاست های جدید را اعلام کنند، افزود: عدم حمایت بیمه ها از برخی دارو باید به مردم توسط سازمان های بیمه گر اطلاع رسانی شود، اگر بدون هیچگونه آگاهی به یکباره قیمت برهی اقلام دارویی افزایش پیدا کند، به طورحتم مردم یعنی مصرف کنندگان دچار خسران و ضرر می شوند.

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو، وزارت بهداشت و وزارت رفاه به ویژه سازمان های بیمه گر باید نسبت به هرگونه تغییر در قیمت دارو توضیحات لازم را ارایه کنند، تصریح کرد: البته در افزایش قیمت دارو شورای اقتصاد نیز دخالت دارد، ضمن اینکه سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان نیز نقش موثری در بحث قیمت گذاری دارو دارد؛ اما درنهایت شورای عالی بیمه تصمیم گیری می کند.

خضری با تاکید براینکه مسئولان وزارت بهداشت بحث عدم تغییر در قیمت دارو را بارها مطرح کردند،گفت: درحال حاضر هیچ دلیلی برای افزایش قیمت دارو در کشور وجود ندارد، ضمن اینکه هرگونه تغییر در قیمت دارو باید در بودجه سنواتی مورد توجه قرار گیرد؛ زیرا افزایش بودجه جز درآمدهای اختصاصی برای وزارتخانه هایی مانند رفاه و بهداشت محسوب می شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با اشاره به اینکه سازمان های بیمه گر باید هزینه های درمان را تامین کنند، افزود: افزایش قیمت دارو درحال حاضر به دلیل تضییع حقوق مصرف کنندگان این رویکرد با روح و نفس سازمان های بیمه گر در تضاد است.

[.]

اینترنتی شدن فروش داروهای قاچاق و بی کیفیت/ بازدارنده نبودن مجازات ها در مبارزه با داروهای تقلبی/ مسیرهای ورود داروهای قاچاق به کشور مسدود شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مجازات ها در مبارزه با داروهای تقلبی و قاچاق بازدارنده و کافی نیست و سیستم قضایی باید در میزان جرائم تجدیدنظر کند. 

بشیر خالقی، با بیان اینکه فروش و عرضه دارو بدون نسخه و از طریق فضای مجازی و اینترنتی غیرقانونی است، گفت: متاسفانه خرید و فروش داروهای قاچاق اینترنتی شده است و در واقع اغلب این داروها قاچاق و بی کیفیت بوده و سلامت مردم را به خطر می اندازند.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری اینکه فروش اینترنتی دارو آسیب جدی را متوجه بخش درمان و سلامت مردم می کند، تصریح کرد: به طور قطع داروهای با کیفیت در اینترنت عرضه نمی شود بلکه افراد دلال و سودجو با سوء استفاده از افزایش ضریب نفوذ اینترنت میان مردم در فضای مجازی اقدام به تبلیغ داروهای قاچاق و بی کیفیت با برچسب تقلبی می کنند.

وی ضعف نظارت دستگاه های مسئول را در عرضه اینترنتی داروهای قاچاق و تقلبی موثر دانست و گفت: در این رابطه می طلبد نظارت مناسبی از سوی وزارت بهداشت، دستگاه قضا، سازمان غذا و دارو، وزارت ارتباطات و پلیس فتا بر عرصه و خرید و فروش اینترنتی دارو صورت گیرد و متخلفان شناسایی و برخورد قاطع با آنها در دستور کار قرار گیرد.

 این نماینده مردم در مجلس دهم، با هشدار نسبت به اینکه خرید اینترنتی اقلام دارویی سلامت افراد را تهدید می کند، تصریح کرد: باید معضل فروش اینترنتی داروهای قاچاق، غیرمجاز و تقلبی مدیریت شود و همچنین فرهنگ سازی مناسبی از سوی رسانه ها برای جلوگیری از خرید این داروها انجام شود تا مردم داروی مورد نیاز را از طریق مراکز مجاز یعنی داروخانه ها تهیه کنند.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه مجازات ها در مبارزه با داروهای تقلبی و قاچاق بازدارنده و کافی نیست، تصریح کرد: مسیرهای ورود داروهای قاچاق به کشور باید شناسایی و مسدود شود و همچنین سیستم قضایی کشور باید در میزان جرائم تجدیدنظر کند و به گونه ای جرائم تعیین شود که بازدارندگی لازم را داشته باشند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر برای برخورد با متخلفان حوزه دارو خلاء قانونی وجود دارد بهتر است مسئولان مذکور لایحه ای تدوین و به مجلس ارسال کنند تا تخلفات حوزه دارویی کاهش یابد.

 

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار