مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 2. آبان 1396 - 20:35   |   کد مطلب: 22960
وزارت بهداشت باید برای ساماندهی طرح تحول باید کنترل هزینه ها را در دست داشته باشد. به عبارت دیگر برای مدیریت هزینه ها باید پرونده الکترونیک، پزشک خانواده و سیستم مناسب ارجاع بیمار در کل کشور به درستی پیاده سازی شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از صدای سلامت؛ برخی معتقدند کشور در سال 1392 با سیر قهقرایی میزان شاخص های سلامت ملی و پرداختی های کلان مردم از جیب خودشان روبرو بود و این پرداختی ها تا حدود 60 درصد هم افزایش پیدا کرد. این رقم ها در مقابل استاندارد جهانی آن که 17.9 درصد است تفاوت چند وجبی داشت و در کنار قسمت های دیگری مانند میانگین تخت های بیمارستانی 1.4 برای هر یکهزار نفر، زیر میزی های پزشکی و رتبه 114 ایران در بین 119 کشور در دست یابی به اهداف کلی وضعیت خوبی را بروز نمی داد و دولت جدید در همین بحران ها عهده دار سلامت مردم شد.

بسته پیشنهادی قاضی زاده هاشمی برای برون رفت از این مشکلات «طرح تحول نظام سلامت» بود که رضایت مندی قابل قبولی را در برخی حوزه ها مانند افزایش تخت های بیمارستانی، کاهش پرداختی از جیب مردم و موارد مشابه کسب کرد. برآوردها نشان می دهد که بین هفت تا 10 هزار میلیارد تومان دریافت های غیر قانونی یا زیر میزی وجود داشته و طرح تحول توانسته است که بین 20 تا 30 درصد از آن را کاهش دهد؛ هر چند عده ای معتقدند این کاهش تا مرز 90 درصدی هم پیش رفته است. اما این طرح نیازمند هزینه های زیاد مالی بود تا بتواند اهداف خود را در کشور به بار بنشاند که نقش صندوق های بیمه ای در این جا بسیار حائز اهمیت قلمداد شد.

* شروع معضلی به نام “ناپایداری منابع مالی”

در کشور ما، 18 صندوق بیمه ای وجود دارد که اکثر این صندوق ها به مرز ورشکستگی رفته اند و وضعیت مالی خوبی ندارند و مهم ترین موضوع یعنی پایداری منابع مالی برای بخش سلامت مورد توجه قرار نگرفت که امروزه این موضوع مشکلات زیادی را به همراه آورده است. مشکلات مالی طرح تحول نظام سلامت امروزه به یک مسئله جدی در دولت تبدیل شده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: در جلسات ابتدایی که برای طرح تحول نظام سلامت گرفته شد، پیشنهادات خیرخواهانه ای مطرح و مباحث زیر بنایی مد نظر قرار گرفت.

حیدرعلی عابدی ادامه داد: وزارت بهداشت باید برای ساماندهی بهتر به این طرح کنترل هزینه ها را در دست داشته باشد، به عبارت دیگر برای مدیریت هزینه ها باید پرونده الکترونیک، پزشک خانواده و سیستم مناسب ارجاع بیمار در کل کشور به درستی پیاده سازی شود.

* خارج شدن کنترل هزینه ها از دست وزارت بهداشت
وی افزود: از طرفی هم باید سیستم ارجاع برای آزمایش های تشخیصی و سیستم بستری هم به کار گرفته شود؛ این طور نباشد که هر کسی با درد قلب مراجعه کرد به سمت آنژیوگرافی هدایت شود و این کار باید بر اساس ضوابط انجام شود.

عابدی معتقد است: در حال حاضر هیچ کدام این کارها با این کیفیت انجام نشده و کنترل هزینه ها از دست وزارت خانه خارج شد و بیمه ها هم حمایت نشدند.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان، درد و دلی هم از بیمه ها داشت و گفت: سازمان بیمه گر 11 میلیون نفر را تحت پوشش بیمه قرار داد که در اصل فقط دفترچه بیمه صادر کرده و اعتبارات مناسب برای بیمه شدن این جمعیت را پیش بینی نکرد.

با این وجود که دولت اهمیت زیادی به مقوله سلامت می دهد، اما نمی تواند تمام توان خود را فقط روی این موضوع متمرکز کند چرا که کشاورزان پول گندم خود را می خواهند، هر ماه مردم یارانه ها را می خواهند و بسیاری هزینه های زیاد پیدا و پنهان دیگری در کشور وجود دارد. پس باید چاره ای بهتر برای این مسئله اندیشیده شود.

* چراغ سبز سازمان ها به وزارت بهداشت

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره تعهدات سازمان های بیمه ای گفت: همان روزهای اول سازمان های مختلف متعهد شدند که هزینه اجرای این طرح را پرداخت کنند و برای این موضوع در جلسات زیادی توافق کردند و وزارت بهداشت هم با همین چراغ سبز پا به میدان اجرای طرح گذاشت.

کیانوش جهانپور تصریح کرد: معضل مالی این طرح به دلیل نبود درآمدهای پایدار است و از طرفی هم سازمان ها باید مشخص کنند که تا چه حد برای بیمه شده ها سرویس ارائه می کنند.

* زنگ خطر بحران

به هر حال مشکلات مالی طرح تحول نظام سلامت نباید خدشه ای به سیستم خدمت رسانی وارد کند. زنگ خطر موقعی صدایش همه جا خواهد گرفت که تنها راه وزارت بهداشت تعدیل نیرو باشد که به طور قطع روی کیفیت ارائه خدمات سلامت به مردم تأثیر خود را خواهد گذاشت. موضوعی که نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره آن می گوید: تعدیل نیرو به هیچ عنوان کار صحیحی نیست؛ آن هم در قشر پرستاری که ما امروزه با کمبود پرستار مواجه هستیم و اگر تعدیل نیرو انجام شود مسئله به مرحله بحران می رسد.

البته تجمع هایی هم در این زمینه شکل گرفت که آخرین نمونه آن را در شهرستان فلاورجان شاهد بودیم؛ در برنامه ششم هم دولت مکلف شده که به اقدامات اولیه که شامل پرونده الکترونیک، سیستم ارجاع و پزشک خانواده است پایبند باشد و آن را به طور صحیح اجرا کند. شاید اگر وزارت بهداشت مدیریت سخت گیرانه تری داشته باشد و دولت هم کمک بیشتری کند قدری از این مشکلات کاسته شود.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار