مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 15. آبان 1396 - 12:57   |   کد مطلب: 23144
وزارت علوم در دولت جدید سر و سامان گرفت و وزیر علوم مشخص شد و حالا دانشجویان بورسیه که سه سال است که با مشکل‌شان دست و پنجه نرم می‌کنند امیدوارند که وزیر جدید با دستور قاطع مشکل‌ را برطرف کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،به نقل از خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، داستان پر پیچ و خم و تلخ بورسیه‌ها از روز چهارم خردادماه سال 93 آغاز شد، آن زمان که مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان کشور در نشستی خبری از 3 هزار بورسیه غیرقانونی در دولت دهم خبر داد و تأکید کرد که ردپای آقازاده‌ها در این بورسیه‌ها دیده می‌شود.

این خبر جنجالی در آموزش عالی کشور ایجاد کرد و نهادهای قانونی به تکاپو برای بررسی افتادند، حساسیت مسأله به جایی رسید که مقام معظم رهبری نیز در این زمینه اظهارنظر کردند و جریان بورسیه‌ها را غلط‌ترین کار دولت دوازدهم در امر آموزش عالی دانستند.

دانشجویان بورسیه که آبروی خود را از بین رفته دیدند اعتراض کردند تا حدی که وزارت علوم مجبور به صدور بیانیه عذرخواهی شد.

اما قضیه با این عذرخواهی پایان نیافت و بورسیه‌ها همچنان با مشکل مواجه بودند و اعتراضات خود را ادامه دادند.

این مساله سبب شد تا نجفی سرپرست وقت وزارت علوم از تشکیل کمیسیون 5 نفری مسئول تطبیق بورسیه‌ها با قوانین وقت خبر داد.

پس از آن نتایج بررسی بورسیه‌ها توسط وزارت علوم اعلام شد که براساس آن از تعداد 3772 نفر بورسیه شده بین سال‌های 88 تا 92 بورسیه 508 نفر لغو شده اما با پرداخت هزینه مجاز به ادامه تحصیل هستند و فقط از تحصیل 36 نفر جلوگیری می‌شود.

پس از اطلاعیه وزارت علوم سخنگوی وقت کمیسیون آموزش تأکید کرد که اطلاعیه وزارت علوم بخش اعظمی از ادعاهای قبلی‌ این وزارتخانه را رد کرده است.

قاسم جعفری گفت: «همین 36 بورسیه‌ای که از بین 3700 ادعای قبلی‌ می‌‌گویند نمی‌توانند تحصیل کنند را نیز راستی‌آزمایی می‌کنیم.»

در پی اعلام نتیجه بررسی وزارت علوم درباره وضعیت دانشجویان بورسیه که بر اساس آن از 3772 دانشجو تنها از ادامه تحصیل 36 نفر جلوگیری خواهد شد، کمیته هماهنگی دانشجویان بورسیه از طرح شکایت قضایی علیه آقایان فرجی دانا(وزیر علوم سابق)، صدیقی(رئیس سازمان امور دانشجویان) و نیز برخی روزنامه‌ها به دلیل اتهام به خود خبر داد.

تصور این بود که مساله بورسیه‌ها اینجا خاتمه می‌یابد ولی این افراد که از نظر خود وزارت علوم بورسیه قانونی هم محسوب شدند برای جایابی با مشکل مواجه بودند و اعتراضاتشان را در محافل مختلف مطرح کردند.

هنوز هم این بورسیه‌ها اعتراض دارند و امیدوار هستند تا وزیر دولت دوازدهم مشکل آن‌ها را برطرف کند.

دانشجویان بورسیه معتقدند که هیچ عزم و اراده‌ای برای پایان دادن به این موضوع وجود ندارد و تنها در این عمر و تلاش‌ آن‌ها هدر می‌رود.

آن‌ها می‌گویند بعد از هر تذکر مقام معظم رهبری گوشه‌ای از مشکلات و برای تعدادی از افراد محدود حل می‌شود و باز بقیه افراد بلا تکلیف باقی می‌مانند و هر ارگانی که ورود می‌کند مشکل گروهی را در اولویت قرار می‌دهد و باز بقیه همچنان با مشکل مواجه هستند. در حالیکه راهکار مشخص است، تمام افرادی که مصوبه شورای مرکزی بورس را دارند باید از تمام تسهیلات بورسیه مثل پرداخت شهریه، پرداخت مقرری و استخدام به عنوان هیات علمی برخوردار شوند ولی هر زمان مشکل عده‌ای حل و مشکل بعضی دیگر با بهانه تراشی بیهوده حل نمی‌شود.

دانشجویان بورسیه در رابطه با مشکل‌شان می‌گویند: کلا شاید بتوان اصلی‌ترین دلیل را تقسیم بندی بورسیه‌ها به گروه‌های مختلف دانست.

آن‌ها می‌گویند: هر بار به بهانه‌ای حل مشکل تعدادی از ما با مانع مواجه می‌شود در حالیکه همه افراد در یک پروسه کاملا قانونی که توسط کمیسیون اصل نود، آموزش و دیوان محاسبات و همچنین سازمان بازرسی تایید شده بورسیه شده‌ایم و باید روال عادی در موردمان اجرا شود ولی ظاهرا نفع عده‌ای در باقی ماندن مسئله است.

در هر صورت همچنان این سوال برای بورسیه‌ها بی پاسخ مانده است که جرمشان چیست و در این 4 سال به چه جرمی این همه بی مهری و فشار روانی را تحمل کردند.

آیا این افراد در بلاتکلیفی به سر می‌برند؟ راهکار برای حل مشکل چیست؟ بیشتر افراد به غیر از تعداد کمی مشکلاتشان همچنان باقی است و بلا تکلیف هستند.

هنوز مشکل ثبت نام برای بعضی افراد به دلیل عدم پرداخت شهریه‌ها وجود دارد، افراد فارغ التحصیل جایابی نشده‌اند، مقرری بعضی از افراد پرداخت نشده است، تعدادی از مربیان بلا تکلیف هستند، عده‌ای از فارغ التحصیلان عدم نیاز خورده‌اند و راهکار مشکل اولا عزم و اراده جدی وزارت علوم برای حل مشکل است.

در این زمینه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم ورود کرده است، دیوان عدالت اداری نیز می‌تواند با ورود قاطع مشکل را حل کند، ولی این بورسیه‌ها معتقدند که کار با نامه‌نگاری و توصیه حل نمی‌شود و به ارائه راهکاری مشخص و عزمی قاطع برای حل مشکل‌شان از سوی وزیر علوم امید دارند.

محمد فرهادی وزیر سابق علوم در مراسم تکریم خود اشاره کوچکی به موضوع بورسیه‌ها داشت و گفت: از مسائل دیگر دوره قبل مسئله بورسیه‌ها بود، که این موضوع هنوز هم متاسفانه جریان دارد با اینکه واقعا پرونده آنها بسته شده است اما برخی از این افراد فارغ‌التحصیل شده و منتظر جذب خود هستند.

دانشجویان بورسیه معتقدند مطالباتشان همان تذکر مقام معظم رهبری است که چرا پرونده بورسیه‌ها تا این حد طولانی شده است.

این دانشجویان از وزیر علوم می‌خواهند با توجه به اهمیت موضوع بورسیه‌ها و اینکه حتی اگر بی تدبیری هم اتفاق افتاده باشد دانشجویان در این زمینه بی تقصیر هستند با دستور اکید و قاطع برای حل مشکل بورسیه‌ها اقدام کند.

انتهای پیام/چ

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار