مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 8. دى 1397 - 11:13   |   کد مطلب: 23565
محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در موضوع انتخاب نجفی به عنوان شهردار تهران گفت: الان بعد از گذشت 9 ماه از ماجرا که تمام نقاط ابهام روشن شده است، اگر من با این موقعیت و اطلاعات بودم و همینطور اعضای شورا وی را انتخاب نمی کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا اظهارداشت: در موضوع انتخاب شهردار، شورا با مشکلاتی درانتخاب مدیرانی که به هرحال انتخاب احسن باشند و از چهره های شایسته توانمند و پاکدست باشند، روبرو بود. در این مسیر حتی متاسفانه شاهد برخورد با موانعی بودیم که خود شورا در آن دخالتی نداشته است.

حق شناس با اشاره به وظیفه نظارتی و سازماندهی شورا اظهار کرد: حوزه ای که منجر به بروز و ظهور عملکرد اجرایی می شود و قابلیت احصاء برای شورا را دارد انتخاب مدیر ارشد شهری است.

وی با اشاره به دلایل کناره گیری نجفی از مدیریت شهرداری گفت: نجفی به خاطر روز زن و آن مسئله ای که در برج میلاد شکل گرفت و بعد احضار شهردار و گشایش پرونده قضایی و نهایتا با مشکلاتی که برای خودش در حوزه شخصی پیش آمد، نتوانست ادامه بدهد.

این عضو شورا با اشاره به اینکه الان بعد از گذشت 9 ماه از ماجرای انتخاب شهردار تمام نقاط ابهام روشن شده است بیان کرد: الان اگر به عقب برگردیم و من با این موقعیت و اطلاعات بودم و همینطور اعضای شورا، نجفی را انتخاب نمی کردند و حتی خود آقای نجفی هم نمی پذیرفت. زمانی که ایشان انتخاب شد انتخاب قابل دفاعی بود.

حق شناس درباره سایر گزینه های مطرح شده در زمان انتخاب نجفی از سوی کارشناسان گفت: بهرحال مردم تهران آمدند و 21 عضو شورای شهر رای دادند و علی القاعده همین 21 نفر باید درباره انتخاب شهردار به نتیجه برسند. ما که نمی توانیم نظرات خارج از این شورا را برای انتخاب شهردار ملاک قرار دهیم. آنجا خیلی بحث شد و یکی از شاخص هایی که مطرح شد این بود که شهردار از میان اعضای شورا نباشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر درباره علت عدم انتخاب شهردار از میان اعضای شورای شهر اظهار کرد: مانند دومینو اگر یک نفر از این ماجرا بیرون بیاید، تمام مهره های فرعی دلیلی ندارند که بایستند. آن روز برای حفظ و حراست از رای مردم این تصمیم گرفته شد و برای همین باید تا آخر دوره بایستیم و مجموعه را راهبری کنیم.

وی اختلاف نظر اعضای شورا در موضوعات مختلف علی الخصوص انتخاب شهردار طبیعی دانسته و بیان کرد: قاعده این نیست که هر 21 نفر در تمام حوزه ها هم رای باشند؛ مثل مجلس، مثل هیئت دولت. در خود هیئت دولت ممکن است وزراء به رئیس جمهور نگاه کنند و رای بدهند ولی به لحاظ قانونی هر وزیری مسئول رای خودش است. در مرتبه اول که نام مهندس هاشمی مطرح شد، 5 نفر با ایشان همراهی کردند و اعلام کردند که ایشان می تواند شهردار باشد حالا این عدد شد 8 نفر و به هرحال 8 نفر در مقابل آن اکثریت یعنی 13 نفر موافق نبودند و نظرشان این بود ایشان در شورا بماند و نهایتا هم خود آقای هاشمی تایید کرد و همه 21 نفر آقای هاشمی را به عنوان رئیس شورا انتخاب کردند.

حق شناس با بیان اینکه اصلا فک نمیکند جایگاه و موقعیت رئیس شورا به نسبت شهردار جایگاه و موقعیت پایین تری باشد، اظهار کرد: هماهنگ کردن کلیت اعضای شورا یک کار بسیار سخت، یک کار بسیار مهم و تاثیرگذار در موفقیت شورا است. لذا ما امروز یک شهردار داریم و مهندس هاشمی هم داریم. لذا اتفاق ناگواری بود اگر اجازه می دادیم مهندس هاشمی از شورا برود  چون به مجموعه لطمه وارد میشد و بر میزان موفقیت شورا اثرگذار بود.

این عضو شورا کاهش تعداد اعضای اصلی شورای شهر را به عنوان یک نقض و ایراد ذکر کرده و اظهار کرد: ما لواسان را داریم با 30 هزار جمعیت که 5 عضو شورای شهر دارد، یعنی برای هر 6هزار نفر یک عضو؛ درحالیکه تهران 10 میلیونی 21 عضو دارد، یعنی در حدود هر 500 هزار نفر یک عضو. این یعنی بار یک تریلی را با موتور یک پراید بکشید. این برمیگردد به ندانستن یک منطق دقیق رفتاری در مجلس که علی القاعده باید استاندارد می کرد که مثلا در کل کشور در کلانشهرها برای هر 100 هزار نفر یک عضو شورا در نظر گرفته شود. در تمام دنیا هم همین است شما ببیند پارلمان محلی پاریس، لندن، برلین، توکیو، استانبول؛ پارلمان های محلی شهرهای بزرگ دنیا تقریبا در حدود 150 تا 250 نفر عضو دارد. این بار می افتد بر دوش یک نفر از اعضا و باید به جای 10 کار کند. این ساختار هیچ نسبتی با انتظارات عمومی مردم ندارد. عدالت ساختاری بین شهرهای کوچک و کلانشهرها به نسبت جمعیت باید برقرار شود.

وی با اعلام اینکه در تهران این دوره جمعیت، مشکلات و هزینه ها بیشتر شده است گفت: باوجود این مسائل تعداد اعضا از 30 نفر به 21 نفر رسیده است. با چه منطقی در مجلس محترم قبل این تصمیم گرفته شده است. به نظر من این تصمیم مجلس بسیار غیرمنطقی و غیرکارشناسی بوده است

حق شناس درباره ارزیابی خود از عملکرد شورای پنجم شهر تهران اظهارکرد: با این وجود من به عملکرد شورا از 20، نمره بالای 17 را می دهم.

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار