مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 27. دى 1397 - 9:12   |   کد مطلب: 23664
پیمان جبلی در کنفرانس خبری که به دلیل بازداشت مرضیه هاشمی خبرنگار شبکه بین المللی پرس تی وی برگزار شد، گفت : افکار عمومی جهان باید آمریکا را به خاطر نقض آزادی و حقوق اولیه انسانی مرضیه هاشمی محکوم کند و ما مستقیما دولت آمریکا را مسئول اصلی هر گونه به مخاطره افکنی سلامت جسمی و روحی مرضیه هاشمی گوینده ، خبرنگار و مستندساز شبکه پرس تی می دانیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،به نقل از روابط عمومی پرس تی وی، معاون برون مرزی صداوسیما در این نشست که امروز بعدازظهر در محل سالن اجتماعات شبکه پرس تی وی برگزار شد، تاکید کرد : خانم هاشمی از 13 ژانویه توسط پلیس اف بی آی آمریکا و در فرودگاه سنت لوئیز لمبرت ، بدون تفهیم اتهام بازداشت، زندانی و در معرض فشار روحی و جسمی قرار گرفته است . از این رو  صداوسیما  و همچنین شبکه پرس تی وی  قویا اعتراض خود را نسبت به دستگیری توام با خشونت خانم مرضیه هاشمی(ملانی فرانکلین)که متولد آمریکا بوده و هم اکنون به عنوان گوینده خبری در شبکه پرس تی وی فعالیت می کند ،اعلام می دارد.
جبلی افزود: خانم هاشمی به عنوان یک خبرنگار بین المللی و در کسوت یک بانوی سیاهپوست مسلمان و همچنین یک مادر با هدف ملاقات با خانواده خود و همچنین عیادت از برادر بیمار خود که دچار سرطان است به آمریکا سفر کرده بود که در بدو ورود و بدون هیچ مقدمه ای بازداشت شد.
 
رئیس شبکه پرس تی وی  با اشاره این گوینده شبکه بین المللی پرس تی وی به محض بازداشت،توسط مسئولین زندان غل و زنجیر شده و علیرغم علم به مسلمان بودن ایشان ،  به اجبار  حجاب اسلامی ایشان را برداشته اند و مسئولین بازداشتگاه هیچ توجهی به شرایط و درخواست های دینی ایشان نداشتند.
 
معاون برون مرزی افزود : با  آنکه وی مسلمان بوده و در قوانین اسلامی فقط خوردن گوشت حلال مجاز است و این موضوع بر مسئولین بازداشتگاه نیز پوشیده نیست، اما علیرغم درخواست صریح، فقط گوشت خوک که یک غذای غیر اسلامی است برای ایشان آورده شده و طبعا ایشان هم از خوردن آن امتناع کرده است.
 
رئیس شبکه پرس تی وی تاکید کرد : مسئولیت هرگونه اتفاق و نابسامانی در شرایط جسمی و روحی ایشان و به خطر افتادن سلامت گوینده پرس تی وی برعهده دولت آمریکا بوده و باید در این زمینه پاسخگو باشد.
معاون برون مرزی ، مرضیه هاشمی را یک ژورنالیست ، گوینده بین المللی خبر و مستندساز توصیف کرد که حدود 25 سال سابقه همکاری با معاونت برون مرزی رسانه ملی  دارد و در صفحات اجتماعی شخصی وی ، مواضع و دیدگاه های او به خوبی و به طور شفاف بیان شده است . 
 
[بیانیه معاونت برون مرزی رسانه ملی در واکنش به بازداشت مجری «پرس تی وی»]
 
معاون سابق خبر صدا و سیما خاطرنشان کرد : شک و شبهه ما به دلایل این بازداشت غیرقانونی ، انتقادهایی است که خانم هاشمی از رفتار ظالمانه آمریکا و حمایت های کاخ سفید از متحدان خود در منطقه همچون رژیم اسرائیل و عربستان سعودی داشته و دارد . 
 
جبلی تاکید کرد : این گوینده مسلمان شبکه پرس تی وی همواره از مواضع آمریکا و اسرائیل و رویکرد  اسلام هراسانه دولتمردان غربی انتقاد و در مستندهایی با این مضامین فعالیت های بی شماری داشته است.
 
معاون برون مرزی افزود: اتفاقی که برای خانم هاشمی افتاد  نه اولین و نه آخرین هزینه ای است که شبکه های معاونت برون  مرزی که در خط مقدم جنگ رسانه های هستند ، می پردازند و همانطور که این معاونت خبرنگارانی همچون «مایا ناصر» و «سرنا شیم»  را برای رسالت رسانه ای خود در این راه تقدیم  داشته است ، مسئولیت و امانت به دوش نهاده ما این آمادگی را ایجاد کرده که صدای مستقل و صدای بی صدایان باشیم و در  این مسیر  آمادگی آن را داریم که هزینه بیشتری برای حق و عدالتخواهی بپردازیم.
 
ریس شبکه پرس تی وی ادامه داد: خانم هاشمی  همواره یاد و خاطره همکاران خود از جمله «سرنا شیم» و «مایا ناصر» را که در حین انجام وظیفه و شغل خبرنگاری در زمان فتنه گروه تروریستی داعش به درجه رفیع شهادت رسیدند، گرامی می داشت و از خطراتی که در ادامه راه این شهدا با آنها روبه رو بود نمی هراسید.
 
جبلی درباره راهکارهایی در عرف بین الملل برای آزادی گوینده شبکه بین المللی پرس تی وی گفت : از هیچ اقدام حقوقی برای دفاع از حقوق قانونی مرضیه هاشمی فروگذار نخواهیم کرد . برای آزادی وی ، این تعهد اخلاقی ،  انسانی و اداری معاون برون مرزی است که تمام راهکارها را دنبال کند اما با توجه به شناختی که از رفتار مقامات آمریکایی به ویژه ذیل قانون مبارزه با تروریسم و تهدید امنیت ملی که در این کشور وجود دارد و بدون هیچ  دلیل و برهانی و تفیم اتهامی افراد را  بازداشت می کند و سال های  سال در زندان نگه دارند و بعد بدون هیچ عذرخواهی و تبیین اتهامی آنها را آزاد می کنند ، به نظر می رسد اقدامات برای آزاد کردن مرضیه هاشمی کافی نباشد لذا باید تمرکز خود را بر روی افکار عمومی آزاده جهان داشته باشیم و  از همین رو همراهی و همدلی رسانه های جهان در این راه موثر و راهگشا خواهد بود.
 
به گفته معاون برون مرزی رسانه ملی؛ مساله مرضیه هاشمی ، مساله مختص ایران نیست بلکه مساله ژورنالیست، یک زن مسلمان ، یک سیاهپوست و یک آفریقای الاصل آمریکایی است و ما باید افکار عمومی جهان را برای فشار به مقامات آمریکایی بسیج و  با تمام توان و ظرفیت ها برای آزادی ایشان اقدام کنیم .
 
 وی تاکید کرد : از همین جا از مقامات آمریکایی در خواست می کنیم محل زندانی شدن گوینده شبکه پرس تی وی ، اتهام و دلیل بازداشت وی را  به افکار عمومی جهان و ما توضیح دهند  و معتقدیم روشن سازی افکار عمومی بهترین راه برای فشار به دولت آمریکاست.
 
جبلی افزود :  به عنوان بخشی از جامعه رسانه ای ،از تمام رسانه های جهان انتظار داریم تا بدون فوت وقت، درخصوص  انعکاس این موضوع در سطح رسانه های بین المللی اقدام کنند. ما خواهان آزادی بی قید و شرط  و فوری خانم مرضیه هاشمی هستیم و در حداقل شرایط انتظار می رود دولت آمریکا نسبت به این موضوع از ایشان و جامعه رسانه ای جهان عذرخواهی کند.
معاون برون مرزی رسانه ملی تاکید کرد : این اقدام دولت آمریکا یک افتضاح بزرگ است برای چیزی که به دروغ دموکراسی آمریکا خوانده می شود. مساله ای که همواره آمریکا از آن به عنوان افتخار جامعه آمریکا یاد می کند ولی در چنین مواقعی کذب بودن چنین ادعاهایش به خوبی آشکار می شود .
 
وی تصریح کرد: بر اقدامی که آمریکا در بازداشت بدون هیچ دلیل و اتهام یک خانم ژورنالیست سیاهپوست مسلمان آمریکایی الاصل انجام داده و  با وضعیت غیر انسانی در زندان نگه داشته جز یک  افتضاح هیچ اسمی نمی توان گذاشت و امیدواریم پیگیری های حقوقی و فشار افکار عمومی موثر واقع شود.
 
معاون برون مرزی خاطرنشان کرد : تمرکز ما باید روی آزادی و رسیدگی به وضعیت خانم هاشمی در زندان و فراهم کردن حداقل های ضروری برای ایشان باشد و باید منتظر بود ببینیم اتهامی که به ایشان وارد می شود چیست. قطعا اتهامات و پرونده های قضایی را مسئولین پرونده باید پاسخگو باشند ولی چیزی که قطعی است این است که خانم هاشمی از شناخت و سابقه ای که از ایشان داریم ، فردی است که به دنبال انقلاب اسلامی ، به دین مشرف اسلام گرویدند و به ایران مهاجرت و شغل رسانه ای را انتخاب کردند.
 
جبلی خاطرنشان کرد : سخنگوی محترم وزارت خارجه کشورمان امروز در بیانیه ای این بازداشت را محکوم کرد و آزادی بی قید و شرط مرضیه  هاشمی گوینده بین المللی شبکه پرس تی وی را خواستار شد. اما خواسته ما از تمام نهاد های مسئول به ویژه  وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است که به صورت قانونی به وظیفه خود عمل کنند و  ما هم به عنوان سازمان صد وسیما وظیفه خود را باید در روشنگری افکار عمومی و اعمال فشار علیه مقامات آمریکایی ادامه می دهیم.
 
وی در پایان اظهار کرد :  درباره راه های ارتباطی  با خانم هاشمی تا امروز صبح امکانی فراهم نبود. ایشان تنها امروز صبح  در یک گفت و گوی کوتاه تلفنی توانسته اند با خانواده خود صحبت کنند. متاسفانه هیچ راه ارتباطی تا امروز نبوده است و تا جایی که ما اطلاع داریم پسر ایشان آقای رضا هاشمی هم تحت نظر پلیس آمریکاست و قرار است به زودی  از وی هم  بازجویی شود.
 این نشست خبری با حضور جمعی از خبرنگاران و رسانه های ایرانی و خارجی برگزار شد.
 هنوز هیچ اطلاعی از چرایی و اتهام وارده برای دستگیری مجری، خبرنگار و مستندساز پرس تی وی در دست نیست و طبق آخرین اطلاعات، مرضیه هاشمی در شرایط نامناسبی به سر می برد.
 
انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار