مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 7. خرداد 1398 - 14:24   |   کد مطلب: 23832
چگونه است که طراح سبد کالا یا همان "سبد حقارت" که بازتاب‌های منفی بین‌المللی برای کشورمان رقم زد، می‌تواند گزینه مناسبی برای یک پست و مقام جدید اقتصادی دیگر در بدنه دولت باشد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،از مهمترین اتفاقات سیاسی مطرح شده در فضای سیاسی روز گذشته طرح انتخاب یونس سینکی به عنوان گزینه رئیس جمهور برای پست معاونت بازرگانی بود، انتصابی که گرچه هنوز صحت و سقم آن تأیید نشده، اما از آنجا که مردم خاطره خوشی از سینکی ندارند، شاهد بودیم که کاربران شبکه های اجتماعی بخصوص در توییتر با ترند کردن هشتگ سینکی در مطالب مستند و متعددی این مسئله را یک فاجعه در ادامه انتصاب های مدیران اقتصادی دولت برشمردند.

کاربران فضای مجازی تأکید داشتند که چگونه سینکی، طراح سبد کالا یا همان "سبد حقارت" که بازتاب‌های منفی بین المللی برای کشورمان رقم زد و فردی که در اوج بحران اقتصادی سال 96 از مسئولیت خود از معاونت وزرات صمت استعفا داد، می‌تواند گزینه مناسبی برای یک پست و مقام اقتصادی دیگر در بدنه دولت باشد.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
تشکیل معاونت بازرگانی ریاست جمهوری برای فرار از پاسخگویی است/ با موجودیت این معاونت مخالفم

نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز، با اشاره به برنامه ریزی ها برای تشکیل معاونت بازرگانی ریاست جمهوری، اظهار داشت: تشکیل چنین معاونتی تنها با هدف دشوار ساختن سوال از مسئول مربوطه که در حال حاضر وزیر است انجام می شود.

وی، افزود: برای سوال در خصوص عملکرد معاونت رییس جمهور، باید ۷۵ نماینده نامه را امضا کنند تا از شخص رئیس جمهور سوال شود. حال اینکه در صورت انجام تخلف از سوی وزیر به راحتی می توانیم وی را مورد مواخذه و سوال قرار دهیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه در صورت تشکیل معاونت بازرگانی در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت موافق است، گفت: تنها در این شرایط با چنین حرکتی موافق هستم و در صورتی که خواهان تشکیل آن در ذیل نهاد ریاست جمهوری باشند به شدت مخالف چنین اقدامی هستم.

وی، در خصوص فرد مدنظر برای نشستن بر جایگاه معاونت بازرگانی رئیس جمهور نیز بیان داشت: کلیت این معاونت زیر سوال است و در صورتی که فردی با سابقه نامناسب نیز برای تصدی آن در نظر گرفته شود قطعا شاهد مشکلات بزرگ تری در این حوزه خواهیم بود.

قاضی پور، در پایان خاطرنشان کرد: سوال در مورد وضعیت اقتصادی حق امروز نمایندگان است اما مسئولان دولتی با چنین کارهایی به دنبال سخت کردن این رویه هستند و همین امر دلیل مخالفت بنده است.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:
ایجاد تشکیلات اجرایی برای معاونت بازرگانی خلاف قانون اساسی است

علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص تصمیم دولت در رابطه با ایجاد معاونت اقتصادی گفت: این اقدام دولت در راستای مقابله با تصمیمات مجلس مبنی بر مخالفت با تفکیک وزارت صنعت معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی است.

کریمی افزود: با توجه به اینکه طرحی هم که در مجلس برای همین موضوع تشکیل وزارت بازرگانی تهیه شد با مخالفت اکثریت نمایندگان مواجه شده است و پیش بینی ها این است که این طرح در مجلس به تصویب نرسد به همین خاطر دولت به تکاپو افتاده است که معاونت بازرگانی را تشکیل دهد.

وی عنوان کرد: طبق قانون اساسی رئیس جمهور می تواند در امور برنامه و بودجه برای خودش معاونینی بگذارد و اموری که متولی مشخصی در دولت و وزارت خانه مشخصی دارد به احتمال خیلی قوی با قانون اساسی هم تعارض دارد چون باعث تداخل در امور می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر منظور از تشکیل معاونت بازرگانی تشکیل ساختار بازرگانی است که بخواهد اقدامات اجرایی انجام دهد این کار توسط معاونت ذیل نهاد ریاست جمهوری قابل انجام نیست و نمی تواند معاونت را تبدیل به یک ساختار تشکیلاتی کند.

وی افزود:  این اقدام خلاف قانون اساسی است و اگر قصد ایجاد تشکیلات نداشته و صرفا بخواهند فرد هماهنگ کننده انتخاب کنند این هم باز با وظایف وزارت صمت تداخل پیدا می کند.

کریمی اظهار کرد: در نتیجه، این اقدام، اقدام درستی نیست و اگر آقای رئیس جمهور می خواهد فرد جدیدی را در این حوزه انتخاب کند باید برای وزارت صمت تصمیم بگیرد و وزیر صمت را اگر لازم می داند تغییر دهد یا تیمی که در وزارت صمت در حوزه بازرگانی هستند را تغییر دهد نه اینکه بخواهد تحت عنوان یک معاونت یک کار موازی با وزارت صنعت معدن و تجارت سامان دهد زیرا این اقدام قطعا باعث تداخل در امور می شود و این مشکل کنترل بازار و تنظیم بازار را تشدید می کند به همین خاطر این اقدام منطقی نیست.

وی ادامه داد: اگر معاونی هم انتخاب شود نمی تواند تاثیری در امور تنظیم بازار داشته باشد زیرا معاون رئیس جمهور تشکیلات اجرایی خاصی ندارد و از این نظر این کار، کار درستی نیست و فایده ای ندارد و هر تغییری بخواهد بدهد باید در درون وزارت صمت ایجاد کند.

نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در خصوص مباحث مطرح شده از طرف رئیس جمهور در مورد کمبود اختیاراتش گفت: کمبود اختیارات هم ادعای بی خودی است. رئیس جمهور طبق قانون اساسی اختیارات کافی دارد.

وی تصریح کرد: قطعا آقای روحانی هم روزی که برای کاندیداتوری ریاست جمهوری آمده است همه این مطالب را می دانست و حتی ایشان در صحبت های تبلیغاتی اش تصریح کرد که اگر می دانستم نمی توانم کار کنم و نمی توانم مشکلات کشور را حل کنم نمی آمدم.

کریمی افزود: وقتی خودشان با این صراحت این ادعا را کردند در حال حاضر و بعد از چند سال که ضعف و ناکار آمدی دولت مشهود شده است و بی تدبیری های انجام شده هزینه های سنگینی برای اقتصاد کشور ایجاد کرده طرح موضوع عدم داشتن اختیارات کافی به نظر یک بهانه جویی و فرافکنی است.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
معاونت بازرگانی نباید منجر به بزرگ شدن تشکیلات دولت شود/ صرف یک معاونت بدون بار مالی مشکلی ایجاد نمی‌کند

محمد رضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیار آفتاب؛ در خصوص تفکیک وزارتخانه صمت و تشکیل معاونت بازرگانی گفت: ما نباید به دنبال بزرگ شدن دولت باشیم و اصل ۴۴ هم همین را می خواهد. به همین خاطر نمایندگان با تفکیک وزارت صمت مخالف هستند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی افزود: تشکیل معاونت بازرگانی به شرطی که به طور کامل بتواند بازار را کنترل کند و منجر به بزرگتر شدن تشکیلات هم نشود و در واقع مشکلی به مشکلات افزونتر نکند می تواند راه حل باشد.

وی ضمن تاکید بر اینکه تشکیل وزارتخانه تحت هیچ شرایطی به صلاح نبود، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رئیس جمهور طبق قانون می تواند معاونتی با تشکیلات اجرایی ایجادکند گفت: رئیس جمهور قبلا معاون اجرایی داشت و می تواند بخش بازرگانی را به معاون اجرایی تفویض کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن بیان کرد: اینکه این کار تا چه حد می تواند موفق باشد و یا اینکه وزیر مربوطه نمی تواند انجامش دهد بحث دیگری است. صرف ایجاد معاونت ها اگر بار مالی نداشته باشد خیلی مشکلی ایجاد نمی کند. البته باید برای اضافه شدن معاونت به رئیس جمهور به قانون مراجعه کرد و بررسی شود که آیا تشکیل این معاونت مصوبه می خواهد یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: نظر بر این است که معاونت قوی ای برای وزارت صمت در ساختمان جدا از وزارت خانه انتخاب شود تا حکم یک وزیر را داشته باشد ولی در نهایت وزیر سر جای خودش هست و ساختار تغییری نکند.

 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:
تشکیل معاونت بازرگانی خاصیتی ندارد/ کاستی‌های حوزه بازرگانی در کشور با تقویت وزارت صمت صورت بگیرد

علی اکبر کریمی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به تصمیم دولت برای تشکیل معاونت بازرگانی ، اظهار داشت:  در ابتدا باید بدانیم که هدف دولت از تشکیل این معاونت چیست اگر هدف دولت اثرگذاری در فرآیند های اجرایی حوزه بازرگانی در کشور است که این مسئله وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت است و منطقا با تشکیل یک معاونت در نهاد ریاست جمهوری نمی شود وارد فرآیندهای اجرایی در حوزه بازرگانی شد.

وی ادامه داد: در نتیجه این تصمیم قاعدتا خیلی خاصیتی ندارد ضمن اینکه با وظایف وزارتخانه های تخصصی از جمله صنعت و معدن و تجارت هم مقایرد دارد و باعث تداخل وظایف با این وزارت خانه می شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ابراز داشت: همچنین به لحاظ ایجاد ساختار معاونت وقتی در نهاد ریاست جمهوری تشکیل می شود فردی هم در این سمت به عنوان معاون منصوب می شود این فرد تنها خودش و دفترش می باشد و ساختار و تشکیلاتی برای او ایجاد نمی شود مانند معاونت
اقتصادی که در حال حاضر در نهاد ریاست جمهوری هست.

وی بیان داشت: به همین دلیل اگر قرار باشد هر موضوعی که در دولت وزارت خانه تخصصی دارد و قانونا وظایف آن حوزه و بخش بر عهده آن می باشد یک معاونت هم در ریاست جمهوری ایجاد شود کار منطقی نیست.

بایدکاستی های حوزه بازرگانی در کشور با تقویت وزارت صمت درست شود
نماینده مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: به نظر ما باید ضعف و کاستی هایی که درحوزه بازرگانی در کشور وجود دارد با تقویت و اصلاح امور در وزارت صنعت و معدن و تجارت درست شود چه در حوزه نصب و عزل مدیران و چه در اصلاح فرآیندها و نحوه تصمیم گیری ها.

وی عنوان داشت: با ایجاد این معاونت قاعدتا اتفاق ویژه ای رخ نخواهد افتاد.

 

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
ایجاد معاونت بازرگانی غیر منطقی و غیرکارشناسانه است/نخبه گرایی باید محور انتخاب مدیران در دولت باشد

سید جواد حسینی کیا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بابیان این‌که ایجاد معاونت بازرگانی در دولت گره‌گشای مشکلات فعلی کشور نیست، اظهار داشت: دولت باید اختیارات را تفویض کند به‌طوری‌که یا از جهاد بگیرد و به وزارت صنعت معدن و تجارت بدهد یا این‌که از وزارت صمت بگیرد و به جهاد کشاورزی بدهد.

وی ادامه داد: ایجاد معاونت نمی‌تواند اثربخش باشد به در زمان فعلی که دو سال از عمر دولت باقی‌مانده است و تا این معاونت بتواند سازوکار ایجاد بکنند دوران دولت تمام می‌شود و تنها یک کار اضافه و بیهوده دیگر انجام‌شده است.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: این کار غیر کارشناسی شده است و یک‌بار مالی اضافی را برای دولت ایجاد خواهد کرد.

وی تصریح کرد: در زمینه‌ای کالاهای اساسی نیازمند مدیریت و تصمیم‌گیری صحیح هستیم تا ایجاد یک معاونت جدید شود که قطعاً چاره‌ای کار نیز نخواهد بود.

سید جواد حسینی کیا در خصوص گمانه‌زنی برای مدیریت این سازمان نیز گفت: در این زمینه فعلاً صحبت کردن زود است چون ایجاد چنین سازمانی هنوز قطعی نشده است اما در صورت ایجاد باید در انتخاب آن از افرادی نخبه و کسانی بهره گرفته شود که در سال‌های اخیر کارنامه‌ای روشن و قابل قبولی داشتند.

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:
سهم‌خواهی برخی گروه‌ها از دولت/ انتصاب افراد نالایق، ناتوان، بی حال و سهل انگار؛ زمینه ساز شکست روحانی

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با خبرنگار نافع گفت: اگر موضوع انتصاب سینکی سینکیبه عنوان معاونت بازرگانی ریاست جمهوری صحت داشته باشد با این سوابقی که در کارنامه دارد گزینه مناسبی نیست.

وی در ادامه به تأکید بر اینکه انتصاب های دولت بسیار بی حساب و کتاب است، اظهار کرد: در مجموع به نظر می رسد یک انتصاب های سهامی در دولت باز شده و بیشتر به جای اینکه افراد شایسته شناسایی شوند و مطابق با نیازها به کارگیری شوند برای افراد جا و پست و مقام پیدا می کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: این بدان معناست که دولت پست و مقامی را  به طور مثال به عنوان سهمی برای هر قشری، گروه و یا مجموعه هایی در نظر می گیرد و به آن ها می دهد.

حاجی دلیگانی عنوان کرد: به تازگی دامادپرستی و فرزندپرستی در دولت مد شده است و این گونه مسئولیت ها را به افرادی می دهند که اتفاق خوب و مناسبی برای کشور نیست، چرا که  یکی از راه های شکست یک کشور و اقتصاد آن این است که تنها افراد ناتوان، نالایق و نابلد در پست و مقام هایی مسئولیتی بر عهده بگیرند، خود این افراد ناتوان می توانند نقش کامل یک نوع عنصر نفوذی دشمن را بازی کنند.

وی با بین اینکه ادامه داد: ماجرای  میلوشویچ رئیس‌جمهور جمهوری فدرال یوگسلاوی را خوب می دانیم همانی که در چند ده سال یک آدم نفوذی از سوی کشورهای متخاصم در یوگسلاوی بود و او را بر قدرت نشاندند، زمانی که این فرد دستگیر شد از او پرسیدند چه نقشی برای شکست این کشور بازی کردی؟  گفت من کار خاصی انجام نمی دادم، اما هر گاه که قرار بر آن بود تا یک آدم کاربلد و کارشناسی را در مسئولیتی بگذارند، می گفتم این به درد نمی خورد و برعکس افراد ناتوان را می گفتم این فرد اتفاقاً برای این مسئولیت مناسب است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار کرد: حال به نظر برخی انتصاب هایی که دولت انجام می دهد شبیه ماجرای فوق باشد، از این رو در جلسه علنی روزیکشنبه هفته جاری در نطقی خطاب به رییس جمهور گفتم که اگر افراد ناتوان و نالایق، بی حال، بی عار و سهل انگار را چه در سطح وزرا و چه در سطح مدیران میانی از دولت دور نکنید و کنار نزنید وبه طور قطع بدانید شکست می خورید.

 

رییس مجمع نمایندگان کردستان:
فردی با عملکرد ضعیف و حاشیه دار نمی‌تواند مشکلات اقتصاد کشور را حل کند

حمدالله کریمی در گفتگو با کُردتودی، با اشاره به خبر انتصاب فردی به نام سینکی بعنوان معاونت بازرگانی ریاست جمهوری اظهار داشت: امیدواریم آقای رییس جمهور در بحث انتصاب این شخص تجدید نظر کنند.

وی افزود: فعالیت این فرد در زمان وزارت نعمت زاده و شریعتمداری موجب بروز هزینه های برای نظام شده است که نشانگر عملکرد ضعیف وی در حوزه اقتصادی است و عذر خواهی مداوم شریعتمداری از خبرنگاران مصداق بارز این سخن است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر عملکرد ضعیف سینکی در حوزه اقتصاد ، گفت: جای سوال است با توجه به سوابق ضعیف اقتصادی و سیاسی چرا این فرد باید بعنوان معاون بازرگانی ریاست جمهوری انتخاب شود؟

کریمی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص توجه به جوانان، عنوان کرد: ما تا کی باید هزینه این آقایان را بدهیم، ولایتمداری به شعار نیست بلکه در عمل می توان ثابت کرد که ولایتمدار هستیم.

نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: عدم توجه به حضور جوانان معضل فراگیر در کابینه دولت است که موجب بروز مشکلاتی برای جامعه شده است و امیدواریم رییس جمهور در انتصابات خود به شایسته سالاری، جوان گرایی و خوش فکر بودن افراد توجه ویژه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه حوزه اقتصاد از حوزه های مهم کشور است و مطالبه اصلی مقام معظم رهبری و مردم رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی است ، افزود: آقای رییس جمهور آیا با حضور افرادی مانند سینکی می خواهد مشکلات مردم را حل کند؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: اگر کارنامه این افراد بررسی شود دارای کارنامه رد شده ای هستند و امیدواریم آقای رییس جمهور در این انتصاب خود تجدید نظر کند و فرد کاردان ، باتجربه ، باسواد و جوان در این پست قرار دهد .

کریمی خاطر نشان کرد: این فرد دارای حاشیه های خیلی زیادی است و انسان حاشیه دار نمی تواند حاشیه های اقتصاد کشور را حل کند و به معضلی به نام حاشیه اندر حاشیه تبدیل می شود.

وی به احترام خاص رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگزاران نظام به رییس جمهور اشاره کرد و بیان داشت: بهتر است آن احترام با یکسری مسایل ضایع نشود و رییس جمهور وارد مسائل سفارشی و حاشیه ای نشود.

رییس مجمع نمایندگان استان کردستان تاکید کرد: سینکی با عملکرد ضعیف و پرحاشیه نمی تواند بعنوان معاون اقتصادی بازرگانی معرفی شود.

 

نماینده مردم سقز و بانه در مجلس:
امروز کشور در بخش اقتصادی نیازمند مدیرانی توانمند است/ سینکی شایستگی عنوان معاونت ریاست جمهوری در بخش اقتصادی را ندارد

محسن بیگلری نماینده مردم سقز و بانه در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، با بیان اینکه سینکی شایستگی عنوان معاونت ریاست جمهوری را ندارد، اظهار داشت: آقای سینکی کارنامه مثبتی ندارد و در وزارت صمت نتوانسته است موفقیتی کسب نماید و برنامه های خود را به خوبی عملی نماید.

وی با بیان اینکه سینکی نمیتواند از عهده مسئولیت اقتصادی بربیاید، افزود: کسی که نتوانسته است در معاونت وزیر نقش خود را به درستی ایفا کند چگونه می تواند در معاونت رییس جمهور ایفای نقش مثبتی داشته باشد.

نماینده مردم سقز و بانه با اشاره به مشکلات مردم در حوزه تامین نیازهای اقتصادی، خاطر نشان کرد: امروز مردم دارای مشکلات عدیده معیشتی هستند و کسانی که در مسئولیت مستقیم با بازار و معیشت مردم قرار می گیرند باید توانایی خدمت صادقانه را داشته باشند.

به گفته بیگلری رییس جمهور باید شخصی که دارای توانمندی و سابقه درخشان و مثبت در امور اقتصادی بوده باشد را در چنین مسئولیتی قرار دهد.

 وی با اظهار امیدواری به تجدید نظر رییس جمهور در انتخاب خود افزود: بدون شک امروز کشور در بخش اقتصادی نیازمند مدیرانی توانمند است و رییس جمهور باید با دقت بیشتری در انتخاب مشاورین و معاونین خود عمل کند.

 

نماینده مردم یزد و اشکذر:
فربه تر شدن دولت کمکی به مشکلات کشور نمی‌کند/ دولت باید سیاست مشخصی برای توزیع کالا داشته باشد

نماینده مردم یزد و اشکذر در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، در رابطه با ایجاد معاونت جدید بازرگانی و انتصاب حسن یونس سینکی در این پست اظهار داشت: دولت به این نتیجه رسیده است که در سیستم واردات، نظارت و توزیع کالاهای اساسی و ارزاق مردم برای اینکه بتواند وضعیت فعلی را سامان دهد و توزیع درست و مناسبی داشته باشد به یک وزارتخانه جدید نیاز دارد تا بازرگانی داخلی را مدیریت کند.

سید ابوالفضل موسوی، افزود: یعنی دولت به این نتیجه رسیده است برای اینکه توزیع کالا و تولیدات داخلی مستقیم به دست مردم برسد و کمکی برای معیشت مردم باشد، این اتفاق در یک نهاد و سازمان مستقل و مجزا صورت بگیرد.

وی ادامه داد: اما نظر مجلس این است که دولت از ظرفیت و وزارت خانه های موجود خود استفاده کند به هرحال دولت یک مجموعه واحد است و می تواند با بخشنامه و دستورالعمل های مناسب، سازوکار مناسبی برای توزیع کالا ایجاد کند.

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: مشکل اصلی دولت این است که سیاست واحد و مشخصی برای توزیع کالاهای اساسی ندارد و وظیفه هر وزارت خانه به طور دقیق مشخص نیست به عنوان مثال گوشت کالایی است که هم وزارت صمت و هم وزارت جهادکشاورزی برای تامین و واردات آن دخیل هستند یعنی برای واردات و توزیع آن هر دو درگیر هستند و در نهایت سیاست مشخصی برای آن وجود ندارد و به طریق مناسبی دست مردم نمی رسد.

وی در پاسخ به سوالی درباره سابقه طرح سبد کالا در سال 92 با مدیریت ضعیف حسن سینکی اذعان داشت: نگاه مجلس این است که دولت سازوکار دقیقی برای توزیع کالا تنظیم کند چراکه ایجاد یک وزارت خانه جدید باعث بزرگ تر شدن و به دنبال آن تنبل تر شدن دولت می شود؛ اینکه دولت دوباره به دنبال ایجاد یک معاونت جدید است ذاتاً در تضاد با نظر مجلس است و به نوعی گسترش تشکیلات است که منجر به فربه تر شدن دولت می شود.

گفتنی است " یونس حسن سینکی" به عنوان معاون تام الاختیار بازرگانی رئیس جمهوری در دوره های یازدهم و دوازدهم ریاست جمهوری روحانی  با سفارش اصلاح‌طلبان بارها به مسئولیت‌های مهم در وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخش بازرگانی وزارت کشاورزی در حوزه کالاهای اساسی منصوب شده و هربار هم به دلیل ناکارآمدی و یا فرار به جلو بعد از ایجاد حواشی و هزینه های بسیار برای نظام، مجبور به ترک یا خروج هوشمندانه از مسئولیت های مهم ‌و حساس خود شده است. طراحی سبد کالا یا همان سبد حقارت از جمله اقدامات این شخص است.

 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس:
ایجاد معاونت بازرگانی در ریاست جمهوری را قبول نداریم/ متأسفانه برای انتصاب در حوزه اقتصاد به جای کارنامه فرد، جناح سیاسی ملاک قرار می‌گیرد

محمد مهدی زاهدی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به برنامه ریزی ها برای تشکیل معاونت بازرگانی ریاست جمهوری گفت: متأسفانه دولت در حوزه واردات کالاهای اساسی، نحوه توزیع آنها، عدم کنترل و نظارت جدی بر توزیع کالاهایی که بر اساس ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است تا کنون نا کارآمد بوده است.

وی با تأکید بر اینکه ایجاد معاونت بازرگانی در ریاست جمهوری نوعی فرافکنی است، ابراز کرد: اینکه بخواهند به دلیل ناکارآمدی و عدم توزیع مناسب وزارت و یا  معاونت بازرگانی در نهاد ریاست جمهوری ایجاد شود فرافکنی است  و ما به هیچ عنوان قبول نداریم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت می تواند در هر یک از حوزه ها معاون قوی بگذارد؛ معاونینی که کار بلد باشند نه اینکه تحمیل شوند.

زاهدی با بیان اینکه فشارهای سیاسی از روی وزیر باید در انتخاب معاونین قوی و کارآمد باید برداشته شود تا بتواند افراد قوی روی کار بیاورد و یقینا اگر این اتفاق بیافتد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد، اظهار کرد: پیشرفته ترین کشورها با ده وزیر اموراتشان را دنبال می کنند و می توان گفت که آنها سیستمی فعالیت می کنند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ما به جای سیستمی، سیاسی کار می کنیم و بعد می گوییم که باید وزیر یا معاون بازرگانی بیاید، عنوان کرد: و زمانی که معاون بازرگانی می خواهد منصوب شود به دنبال فردی هستیم که حتما وابستگی سیاسی به یک جناح خاص داشته باشد و  نگاه نمی کنیم که کارنامه این فرد درست بوده است یا خیر و آیا توانسته در حوزه کاری قبلی خود موفق باشد یا خیر؟

وی در پایان خاطر نشان کرد: معتقدم اگر دولت دنبال این رویه باشد؛ نه تنها اتفاق درستی رخ نخواهد داد؛ بلکه با همین روند ناکارآمدی مضاعف خواهد داشت.

 

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس:
ایجاد معاونت بازرگانی بیهوده است/وزرات صمت مشکل اساسی مدیریتی دارد

بشیر خالقی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی سبلان‌ما، در مورد تشکیل معاونت بازرگانی ریاست جمهوری که دولت مطرح کرده است، اظهار داشت: بارها وزرات صمت  ادغام و جداسازی شده و  هم اکنون نیز دولت در صدد جداسازی و ایجاد معاونت بازرگانی است.

وی افزود: با ادغام و یا جداسازی وزرات صنعت ،معدن و تجارت مشکلی حل نخواهد شد زیرا این وزراتخانه  مشکل زیر بنایی  و مدیریتی دارد .

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس گفت: ایجاد معاونت بازرگانی ریاست جمهوری نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بله ایجاد هزینه اضافی و اسراف است .

وی با بیان اینکه با ایجاد معاونت بازرگانی مخالفم تاکید کرد: در کل سیستم وزرات صنعت و معدن و تجارت مشکل اساسی  وجود دارد و با جداسازی یک معاونت تنها  تابلویی عوض می شود.

خالقی گفت: خلخال قطب معدنی استان اردبیل اما به حال خود رها شده است و فقط از جاده‌های این شهرستان  مصالح ساختمانی جابه جا می شود در حالی که سنگ های گرانبهایی برای استخراج وجود دارد.

 

عضو مجمع نمایندگان لرستان در مجلس:
انتخاب «سینکی» گزینه‌ای غلط برای معاونت بازرگانی است

علی رستمیان در گفت‌وگو با سفیر افلاک اظهار داشت: درگذشته وقت و جلسات متعددی برای ادغام وزارتخانه‌ها صرف شد و نمایندگان مجلس در آن زمان به این نتیجه رسیدند که مدل تفکیک برای کشور نتیجه مثبتی نخواهد داشت و اکنون نیز نمایندگان با تفکیک وزارت صمت مخالف هستند.

وی افزود: با توجه به اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد از بودجه دولتی صرف امور جاری می‌شود، هیچ دلیلی برای افزایش تعداد وزارتخانه‌ها قابل‌قبول نیست و دولت برای اداره امور باید چابک‌تر شود.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی در رابطه بااینکه آیا ایجاد معاونت بازگانی قانونی است یا نه گفت: ایجاد معاونت بازرگانی جز اختیارات رئیس‌جمهور است و گزینه‌های پیشنهادی زیادی وجود دارد البته هنوز صحت انتخاب سینکی تائید نشده اما به نظرم گزینه‌های مناسب‌تری از گزینه‌ای که شایعات در مورد آن وجود دارد هست.

وی عنوان کرد: با توجه به جنگ اقتصادی موجود باید برای این سمت، شخص مناسبی انتخاب شود چرا که این موضوع مهم و مرتبط با معیشت مردم است و نیازمند مدیریت خوبی است.

 

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی:
تشکیل معاونت بازرگانی، گره کور دیگری در اقتصاد و معیشت است/ گزینه مطرح برای این معاونت، نامناسب است

حسین هاشمی تختی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو اختصاصی با خبرنگار هرمز با بیان اینکه تاسیس معاونت بازرگانی امری درست و شایسته نیست، اظهار کرد: در حال حاضر وزارت صنعت و معدن و تجارت پوشش دهنده کارهای بازرگانی نیز می باشد و نیازی به تشکیل یک معاونت جدید ندارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تشکیل معاونت بازرگانی چیزی جز هزینه تراشی اضافی برای دولت فایده ای دیگر ندارد، عنوان کرد: اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت نا کار آمد بوده و از پس کارهایش به درستی بر نمی آید باید وزیر آن راعوض کرد نه اینکه معاونت جدیدی را اضافه کرد.

هاشمی تختی تصریح کرد: اگر روحانی به دنبال بازگشایی گره از معیشت و اقتصاد مردم است راه حل آن راه اندازی معاونت جدید نیست زیرا با این کار گره اقتصاد و معیشت را محکم تر می کند.

وی با بیان اینکه با راه اندازی معاونت بازرگانی مخالف هستم، خاطر نشان کرد: تشکیل معاونت جدید خود خبطی بزرگ بوده چه برسد که می خواهند فردی را که نه تنها کارنامه درخشانی از خود نداشته بلکه خطاهای فراوانی نیز انجام داده را به تصدیگری آن در آورند.

 

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس:
تقابل‌ دولت با مجلس در تشکیل معاونت بازرگانی/ انتصاب «سینَکی» اقدامی بچه‌گانه است

احمد علیرضا بیگی نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار آناج ضمن اعلام مخالفت با تشکیل معاونت بازرگانی اظهار داشت: اقدام به تشکیل این معاونت به موازات وزارتخانه‌ها، تقابل با مجلس است چرا که مجلس به دولت، این اجازه را نداد که وزارت بازرگانی تشکیل شود از طرفی، سینکی را به عنوان معاونت بازرگانی رئیس جمهور را مطرح کردند که یک کار کودکانه است.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس خاطر نشان کرد: ورود دولت به این موضوع، طبعا سبب تضعیف وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد شد چرا که یک معاونت ستادی ریاست جمهوری بدون ابزار و ساز و کار اجرایی تشکیل می شود که قطعا مشکلات قانونی در روند کار و هرینه کرد ها و اعمال نظارت مجلس پیش می آید.

وی با بیان اینکه  شواهد نشان می‌دهد که فرد مورد نظر برای تصدی معاونت جدید بازرگانی رئیس‌جمهور از سابقه قابل دفاعی برخوردار نیست، اظهار داشت: فارغ از اینکه صلاحیت و اهلیت آقای حسن یونس سینکی خود جای بحث دارد، این سِمت در نظر گرفته برای این فرد، به دلیل اینکه تشکیل این معاونت در ریاست جمهوری بی سابقه بوده و در کنار معاونت اقتصادی، معاونت بازرگانی  از جهت ساختاری مشکل دارد.

بیگی در ادامه با اشاره به وظایف کاری وزارت صمت اظهار کرد: این مجموعه جدید، سبب موازی کار با وزارت صمت خواهد شد و حتی اگر از جهت نظارت از سوی مجلس مشکلی پیش آید، لاجرم به خاطر نبود وزیر مربوطه، شخص رئیس جمهور باید پاسخگوی سوالات باشد.

وی با تاکید بر اینکه معاونت بازرگانی سبب تسریع فعالیت های اقتصادی نمی شود، بیان کرد: با توجه به وضعیت مسئولیت منابع  اجرایی، تشکیل مجموعه جدید هیچ توجیهی ندارد نه تنها سبب تسریع فعالیت ها نمی شود بلکه مانعی در مقابل فعالیت های وزارت صمت میشود چرا که این وزارت مسئولیت بازرگانی را به عهده دارد.

گفتنی است، حسن یونس سینکی طراح طرح مشکوک سبد کالا است که مردم را تحقیر و به شکل هماهنگ عکس ها و اخبارش دستمایه رسانه های معاند شد،همچنین وی در پاسخ به سوال خبرنگارها که پرسیده بودند برای تنظیم بازار چه اقدامی انجام داده است گفته بود: چرت و پرت نگید. که شریعتمداری وزیر وقت صمت به جای وی عذر خواهی کرده بود، از طرفی تصاویر معروفی از وی در روزهای فتنه منتشر شده بود.

سینکی سال گذشته بعد از اوج گیری بحران اقتصادی به شکل مشکوکی و بدون اطلاع وزیر، دفتر کار را ترک و در واقع بازار کشور را رها  و استعفا داده بود.

 

عضو هیأت رئیسه مجلس:
رئیس جمهور در ایجاد معاونتها در وزارتخانه از راه قانون وارد شود/ انتخاب فرد مسئله‌دار در پستی دولتی قطعاً با واکنش مجلس همراه است

اکبر رنجبرزاده در گفت‌وگو با نافع؛ در خصوص ایجاد معاونت بازرگانی در صنعت، معدن و تجارت کشور و انتخاب فردی به نام سینکی ، اظهار کرد: در بحث وزارتخانه‌ها  ساختار و تشکیلات اداری انها مشخص است و اگر چنانچه تغییر ساختاری هم در وزارتخانه باشد، باید به تصویب هیأت دولت برسد.

وی گفت: اینکه رئیس جمهور بخواهد معاونتی را در وزارتخانه تشکیل دهد در چارچوب قوانین و مقررات خود دولت هم نیست چنانچه مسیر قانونی آن هم طی شود، به لحاظ شکلی در انتخاب فرد هم باید وزیر کربوطه اعلام نظر کند و البته اگر افراد مسئله دار هم در معاونت ها قرار بگیرد، مجلس واکنش خود را نشان می دهد.

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: در  زمان مسئولیت آقای سینکی حرف و حدیثهای زیادی وجود داشت، هرچند ممکن است آدم ورزیده ای به نظر برسد، اما واکنش مجلس را به همراه خواهد داشت.

وی اذعان داشت اقای رئیس جمهور تلقی اش این است که اگر وزارت بازرگاتنی از وزارت صمت مجزا شود، همه مشکلات کشور حل میشود در صورتی که مشکلات اداری بخ جایگاه دادن و پست مربوط نمی‌شود بلکه به نفرات آن مربوط است، سلامتی کاری و پاکدامنی درستی سرلوحه کاری داشته باشند.

رنجبرزاده تأکید آقای رییس جمهور باید خود هم جهادگونه و مصمم در مدیریت کارها پیش ببرد و شرایط را برای افراد مسئول سخت کند، البته اگر در نیروی انسانی توانمند، شایسته و پاکدامن با کمبود مواجه است از ضعفهای رئیس جمهور و دولت است.

وی گفت: رئیس جمهور خود را محدود کرده و از آن شعار اعتدالی که می‌توانست در گستره نیروی انقلابی و توانمند در مسیر خود قرار دهند، امروز با کمبود آن موه است.

 نماینده مردم اسدآباد در مجلس گفت: در پایان دوره مجلس تلقی می‌شود که واکنشها به رییس جمهور زیاد خواهد بود و اگر دولت مراقبت نکند با چالش مواجه خواهد شد.

وی گفت: در حال حاضر معاونت داخلی بازرگانی در وزارت صمت داریم و اقای قبادی مسئول آن است و اگر رییس جمهور میخواهد معاونتی ایجاد نکند باید از راه قانونی آوارد شود و در گماردن افراد در پست و مسئولیتها وزرا خود تصمیم بگیرند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار