مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 31. شهريور 1399 - 13:54   |   کد مطلب: 24153
پروانه پیمانکار شرکت واحد اتوبوس‌رانی تبریز که با ۱۰ سال سابقه، مشکلاتی در پرداخت حقوق کارگران به وجود آورده بود، با پیگیری‌های بسیج دانشگاه سهند باطل شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،اولین اتوبوس در سال ۱۳۴۲ وارد شهر تبریز شد و بعد از آن برای سرعت بخشیدن در امورات مردم، رفته رفته تعداد آن‌ها افزایش یافت، به طوری که این روند تا به امروز البته با تغییرات بسیاری ادامه دارد. امروز در تبریز شرکت واحد اتوبوسرانی مانند شهر‌های دیگر کشور وظیفه ساماندهی اتوبوس‌ها و جابجایی مسافران درون شهری را برعهده دارد.
 

 
شرکت واحد اتوبوس‌رانی تبریز با حدود ۱۴۰ نفر از نیرو‌های پیمانکاری و حجمی فعالیت می‌کند که این نیرو‌ها در بخش‌های مربوط به فروش، شارژ کارت بلیت الکترونیکی و کنترل تراکنش کارت بلیت الکترونیکی ایستگاه‌های مسیر تندرو فعالیت دارند.

خدمات شارژ و کنترل بلیت مسیر بی آر تی از حدود ۹ سال گذشته و پیش از صورت حجمی، از طریق برگزاری مناقصه و مزایده به شرکت پیمانکار «ایمن مکان مهران» واگذار شد. اما به گفته کارگران این شرکت پیمانکاری، حق و حقوق کارگران این مسیر را بر اساس قانون کار پرداخت نکرد و موجب تضییع حقوق این افراد شد.

به گفته نیرو‌های شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز، علی‎رغم اینکه آنها مشمول قانون کار هستند اما از برخی مزایا و گا‌ها حق طبیعی‎ خود همچون واریز حق بیمه به‎صورت کامل (سی‎روز)، پرداخت حقوق‎ خود مطابق قانون کار و پرداخت سر موعد حقوق، ‎ محروم‎اند و این موضوع موجب اعتراض و شکایت آن‌ها به اداره کار شد.
 
 
حتی برخی کارگران می‌گویند شرکت پیمانکار برای کاهش میزان پرداخت حقوق از بازنشسته‌ها یا از افراد کمتری استفاده کرده و حدود ۷۰۰ هزار تومان حقوق ماهانه به کارگران این مسیر پرداخت می‌کرد.

اما غنی زاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه در این باره می‌گوید: این شرکت تابع قانون کار بوده و به کارگرانی که به صورت مستقیم با این شرکت طرف قرارداد هستند، براساس قانون کار حقوق پرداخت می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه در امور شرکت دیگری نمی‌تواند دخالت کند، تصریح می‌کند که با این حال موضوع حقوق کارگران مسیر بی آر تی را پیگیری می‌کند.
اعتراض کارگران این شرکت و انتقاداتی که آن‌ها نسبت به وضعیت شغلی خود، موجب شد تا بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز پیگیر مطالبات کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی این شهر شود. 
 
[پیگیری بسیج دانشجویی برای احیای حقوق کارگران اتوبوس رانی تبریز / پروانه پیمانکار شرکت بعد از یک دهه باطل شد]
پس چند ماه پیگیری وضعیت کارگران از سوی دانشجویان بسیجی، پروانه شرکت ایمن مکان مهران، پیمانکار طرف قرارداد شرکت واحد اتوبوس‌رانی تبریز که حداقل به مدت ۱۰ سال، پیمانکاری بخش خطوط بی آر تی را برعهده داشته، باطل شد؛ در این مدت کارگران این بخش با مشکلات زیادی اعم از عدم دریافت حقوق سر موعد و مطابق قانون‌کار و پرداخت بیمه به صورت کامل، دست و پنجه نرم می‌کردند و حالا پروانه شرکت پس از پیگیری‌های چندماهه بسیج دانشگاه سهند و طبق گفته‌ عبدحافظ، رئیس اداره‌ی‌کار تبریز، باطل شد.
 
در نتیجه آن با توجه به اتمام قرارداد حجمی شرکت مذکور در اسفند سال گذشته، اقدامات لازم برای برگزاری مناقصه و مزایده جدید انجام شد. البته در شرایط عمومی مناقصه قید شد که حق و حقوق کارگران باید طبق قانون کار پرداخت شود و نواقص قرارداد گذشته در آن برطرف شده است.

به گفته فاطمه سیه چهره، مسئول بسیج واحد خواهران دانشگاه سهند تبریز، خود شرکت ایمن مکان مهران صریحا اقرار دارد که ضررده بوده و بر اساس ادعای خودشان، اموال شخصی‌شان را به فروش گذاشتند.

این درحالی است که طی این ۱۰ سال، ساز و کار صحیحی جهت نظارت بر سوابق داوطلبین مناقصه و مزایده‌ها و همچنین بر عملکرد شرکت پیمانکار از جانب نهاد‌های مسئول صورت نگرفته بود و به مدت حداقل ۱۰ سال وضعیت کارگران این مجموعه با پیمانکار اسفناک بود.
 
 
این فعال دانشجویی می‌گوید: طی صحبت‌هایی که با رئیس اداره کار تبریز صورت گرفت، وی اذعان کرد که نامه‌ای از جانب اداره کل کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی به شرکت واحد اتوبوس‌رانی تبریز ارسال شد. در آن نامه از مدیر عامل شرکت واحد خواسته شد تا قبل از تسویه حساب پیمانکار فعلی (شرکت ایمن مکان مهران) با کارگران، شرکت واحد اتوبوس‌رانی با ایمن مکان مهران تسویه حساب نکند و نهایتا از ضمانت‌هایی که شرکت واحد در ابتدای کار از ایمن مکان مهران اخذ کرده بود، حق و حقوق کارگران داده شود.

حالا شنیده‌ها حاکی از آن است که شرکت واحد اتوبوس رانی تبریز به پیمانکار جدید که در مجموعه‌ شهرداری مشغول به کار بود، با رعایت تمام قوانین کار سپرده خواهد شد.
 

احیای حق و حقوق کارگران بخش کارت بلیت در اولویت!

غنی زاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه در این باره می‌گوید: در روند برگزاری مزایده و مناقصه کنترل مسافرین و شارژکارت بلیت، شفاف سازی امورات قراردادی و مدیریت هزینه و زمان و قانون‌مداری در جهت حمایت از قشر زحمت کش کارگر مدنظر قرار گرفته است و نواقص قبلی قرارداد‌ها مرتفع شده است.
 
به گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه، در اسناد مزایده و مناقصه‌ی جدید با همفکری مدیران و معاونین، کلیه حقوق کار و کارگری و پیمانکاری در نظر گرفته شده است.
 
 در ۱۰ سال گذشته قرارداد‌های یک‍جانبه و مشکل‌داری با پیمانکار مربوطه بدون در نظر گرفتن حق وحقوق واقعی کارگران و پیمانکار منعقد شده بود که در طول زمان منجر به مشکلات اخیر شد.
 
این مشکلات از گذشته شروع شده و متاسفانه مدیران قبلی نسبت به حل مشکلات بی توجهی و یا چشم پوشی کردند و در حال حاضر با توجه به مشکلات اقتصادی این مشکلات حادتر شده است. حال با واگذاری شرکت به پیمانکار جدید امید است که برای احیای حق و حقوی کارگران اتوبوس رانی قدمی مثبت برداشته شود.

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار