مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 28. دى 1402 - 11:53   |   کد مطلب: 24886
وزیر امور خارجه کشورمان در اجلاس داووس به اشاره به حمله موشکی ایران به مقر موساد در اربیل گفت: این به معنی حمله به عراق نیست. با پاکستان و عراق روابط خیلی خوبی داریم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقا از دانشجو، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست داووس در گفتگو با "فرید زکریا" گفت: ما با پاکستان و عراق روابط خوبی داریم. با هر دو کشور در خصوص ضرورت مقابله با تروریسم و تامین امنیت مرز‌های مشترک گفتگو کردیم. اتفاق روز گذشته در اربیل عراق موضوعی است که مرتبط با عوامل موساد است. عواملی از موساد عملیات‌هایی را در ایران انجام دادند و به صراحت پذیرفتند.  

مقر موساد در اقلیم کردستان را با موشک دقیق هدف قرار دادیم

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه ایران هر اقدامی که از طرف رژیم اسرائیل انجام بپذیرد را با قدرت پاسخ خواهد داد، ادامه داد: ما مقر موساد در اقلیم کردستان را با موشک دقیق هدف قرار دادیم. این به معنای هدف قرار دادن عراق نیست. اسرائیل دشمن مشترک ما است. اطلاعات نیرو‌های امنیتی ما در خصوص مکان هدف قرار گرفته دقیق است. عوامل موساد و کارگزارانی که در ناامن کردن ایران دست داشتند هدف اقدام ما بودند. مقامات امنیتی ما با مشاور امنیت ملی عراق در حال گفتگو هستند.

وزیر امور خارجه با اشاره به توافقنامه امنیتی ایران با عراق، افزود: در مورد عراق ما موافقتنامه امنیتی داریم. دولت و مقامات محلی کردستان متعهد شدند امنیت مرزی ما را حفظ کنند. اقدام ما در این چارچوب و در چارچوب مقابله با سو استفاده اسرائیل است.

هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و اقلیم کردستان عراق نداریم

امیرعبداللهیان با تاکید بر این موضوع که در عملیات ایران علیه گروه‌های تروریستی در پاکستان هیچ یک از اتباع پاکستانی مورد هدف ایران نبوده‌اند، افزود: گروهی موسوم به جیش العدل که گروه ایرانی است و در پاکستان پناه گرفتند و ما بار‌ها با مقامات پاکستان گفتگو کردیم، عملیاتی را در ایران انجام دادند از جمله در راسک. پاسخ ما به تروریست‌های ایرانی است. قبلا با وزیر خارجه پاکستان گفتگو کردم. ما به حاکمیت پاکستان و عراق احترام می‌گذاریم، اما اجازه نمی‌دهیم امنیت ما را به بازی بگیرند و هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و اقلیم کردستان عراق نداریم. اقدام ما در راستای کمک به امنیت ایران پاکستان و عراق و منطقه است.

ریشه بحران در منطقه در ۷۵ سال پیش و اشغال فلسطین است

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به اینکه در منطقه غرب آسیا امروز شاهد توسعه بحران و تنش هستیم، گفت: ریشه بحران به هفت اکتبر بر نمی‌گردد. حماس یک گروه فلسطینی آزادی بخش است که در مقابل اشغالگر عملیات انجام داده است. کشتار زنان و کودکان را در هیچ کجا نمی‌پذیریم. ریشه بحران در ۷۵ سال پیش و اشغال فلسطین است. ما از آغاز نسل کشی اسرائیل در غزه هشدار دادیم که اگر جنگ در غزه و جنایات جنگی متوقف نشود دامنه جنگ گسترش می‌یابد.

وی ادامه داد: این به دلیل نقش ایران نبود به دلیل درک درست ایران از شرایط منطقه بود. آمریکا دو خطا مرتکب شد. اول رژیم اسرائیل را همراهی کرد. دوم درگیری را به دریای سرخ و روی یمن کشید. امنیت کشتیرانی مورد توجه ایران است. یمن بر همین موضوع باور دارد. امنیت دریای سرخ به تحولات در غزه گره خورده و همه ما ضرر می‌کنیم اگر جنایت در غزه متوقف نشود و جبهه‌های مختلف فعال باقی بماند.

عملیات‌ها علیه پایگاه موساد در اقلیم کردستان و جیش العدل در داخل پاکستان ارتباطی با وضعیت غزه ندارد

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه عملیات ایران علیه مواضع موساد و گروه‌های تروریستی ارتباطی با وضعیت غزه ندارد، گفت: عملیاتی که در ۲۴ ساعت گذشته روی پایگاه موساد در اقلیم کردستان و جیش العدل در داخل پاکستان انجام شد ارتباطی با وضعیت غزه ندارد. ما حماس را گروه تروریستی نمی‌دانیم. حماس جریان آزادی بخش فلسطینی در مقابل اشغال فلسطین است. ۷۵ سال اشغال فلسطین یک واقعیت است. فلسطینی‌ها انسان هستند و باید حقوقشان تامین شود. حتی آنچیزی را که قطعنامه سازمان ملل به آن اشاره دارد از طرف اسرائیل نادیده گرفته شده است. وقتی جنگی در می‌گیرد دو قاعده تفکیک و تناسب باید رعایت شود. در عملیات انتقام جویانه اسرائیل اصل تفکیک رعایت نشد و ۲۴ هزار فلسطینی کشته شدند. دوم اصل تناسب رعایت نشد. آیا در عملیات متقابل باید ۱۰ برابر فلسطینی کشته شوند؟ اسرائیل رژیم آپارتاید و اشغالگر است. راه حل نظامی نیست و در تامین حقوق فلسطینی‌ها است.

ایران بر امنیت دریانوردی تاکید دارد

وزیر خارجه ایران با اشاره به اهمیت امنیت دریانوردی برای کشورمان  گفت: ما بر امنیت دریانوردی تاکید داریم. تجارت ما، صادرات نفت ما از طریق دریاست و امنیت دریا‌ها مورد تاکید ماست و ما سود می‌بریم. اخباری ما داریم که یمن و عربستان به توافق نزدیک شدند و معتقدیم ناامن سازی به نفع این توافق نخواهد برد. آنچه که اتفاق افتاده مربوط به نسل کشی در غزه و حمایت یمن از فلسطین است. توقف نسل کشی در غزه ما را به توقف دیگر حملات خواهد رساند. ما همواره بخش مثبت تحولات در منطقه هستیم. در سال‌های گذشته برای مبارزه با تروریست در منطقه بهترین مستشاران ما به شهادت رسیدند. امنیت منطقه امنیت ایران است.

توقف نسل کشی در غزه می‌تواند منجر به توقف درگیری‌ها در جنوب لبنان شود

وی در پاسخ به سئوالی درباره بحث درگیری حز ب‌الله لبنان با رژیم صهیونیستی گفت: من در ۱۰۰ روز گذشته با آقای نصرالله دیدار داشتم. ۴۸ ساعت بعد از آتش بس در غزه از او پرسیدم اگر حملات اسرائیل متوقف شود آیا حملات حزب الله متوقف خواهد شد؟ او گفت بله. جهان شاهد بود در آتش بس یک گلوله از سوی حزب الله شلیک نشد. از سال ۲۰۰۶ در یک توافق نانوشته پایتخت‌ها هدف قرار نمی‌گرفت، اما اسرائیل ترور را به خارج از غزه کشاند و در بیروت یکی از افراد حزب الله را ترور کرد. توقف نسل کشی در غزه می‌تواند منجر به توقف درگیری‌ها در جنوب لبنان بشود. امروز شاهد نسل کشی و شدت جنگ در گرسنه نگه داشتن مردم فلسطین هستیم. این یعنی جنگ ادامه دارد. نتانیاهو باید بفهمد جنگ راه حل نیست و اسرای اسرائیل آزاد نخواهند شد. راه حل روشن است؛ توقف جنگ، متوقف کردن کوچ اجباری و تبادل اسرا. برای اداره پسا جنگ در گفتگو با رهبران فلسطین راه حل‌هایی مطرح است. راه حل برگزاری رفراندوم بین فلسطینی‌ها در غزه و کرانه است. مقاومت در مقابل اشغالگری به فعالیت خود ادامه خواهد داد. نتانیاهو فکر می‌کند راه حل در جنگ است و به آمریکا اتکا دارد. ما راه حل سیاسی را مورد توجه قرار دادیم و جنگ را راه حل نمی‌دانیم.

طرف آمریکایی از اراده لازم برخورددار باشد توافق دست یافتنی است

امیرعبداللهیان در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: ما در دولت آقای رئیسی، گفتگو‌هایی را با طرف‌های اروپایی و غیرمستقیمی را با آمریکا آغاز کردیم. در نهایت این گفتگو‌ها با ابتکار عمل عمان مواجه شد. هدف این گفتگو‌های غیرمستقیم نزدیک کردن دیدگاه است. ما همچنان از هر اقدامی که کمک کند همه طرف‌ها به تعهدات در برجام برگردند استقبال می‌کنیم. فکر می‌کنیم اگر طرف آمریکایی از اراده لازم برخورددار باشد توافق دست یافتنی است.

هیچ پهپاد و موشکی به روسیه برای بکارگیری در جنگ اوکراین ندادیم

وزیر خارجه کشورمان درباره اتهامات مطرح شده علیه ایران در خصوص ارسال پهپاد به روسیه در جنگ اوکراین گفت: در مورد اوکراین ما هیچ پهپاد و موشکی به روسیه برای بکارگیری در جنگ ندادیم. در تماسی که با وزیر خارجه اوکراین داشتم گفتم مدارک را به ما ارائه دهند و توافق کردیم تیمی از دو کشور در عمان دیدار کنند. تیم اوکراینی عدله برای اثبات نداشت و گفت اسناد را بعدا ارائه می‌کنیم. سندی به ما ارائه نشد. ما به کشور‌های مختلفی پهپاد ایرانی را واگذار کردیم. اینکه کشوری از نمونه ایرانی کپی کند مسئولیتش به ما برنمی‌گردد. هنوز اوکراین سندی ارائه نکرده است. ما همانطور که در غزه، عراق و سوریه کشتار غیرنظامیان را نادرست می‌دانیم، جنگ را در اوکراین محکوم می‌کنیم. راه حل در جنگ نیست. ما از روسیه سئوال کردیم در چارچوب همکاری‌های دفاعی سلاحی از ایران مورد استفاده قرار گرفته؟ پاسخ آنان این است از هیچ سلاح ایرانی استفاده نکردیم. حتی من بیش از سه بار از آقای بورل خواستم تشویق کنند طرف اوکراینی را ارائه دهد. چنین چیزی اتهام بی اساس است.

امیرعبداللهیان درخصوص صادرات نفت ایران گفت: تحریم‌ها علیه ایران یکجانبه و غیرقانونی است. ما در چارچوب حقوق بین‌المللی حق خود می‌دانیم نسبت به صادرات نفت اقدام کنیم. آمریکا ارباب دنیا نیست. ما از حقوق خودمان دفاع می‌کنیم و از صادرات نفتمان در چارچوب حقوق بین‌المللی دفاع می‌کنیم.

ایران بخش مثبت تحولات در منطقه است

وی همچنین گفت: ما اسرائیل را به رسمیت نشناختیم. اینکه ۷۵ سال فاسطین در اشغال است حقی را برای اسرائیل به وجود نمی‌آورد. اینکه کشور‌های منطقه در تعاملات خود چه تصمیمی بگیرند به آنان برمی‌گردد، اما ما شاهدیم برخی از کشور‌هایی که با فشار ترامپ رابطه خود را با اسرائیل عادی کردند با مشکلات بیشتری مواجه شدند. ایران منزوی نیست. ایران بخش مثبت تحولات در منطقه است. برای ما امنیت منطقه مهم است. ما در دولت خود سیاست همکاری فزاینده با منطقه و همسایگان را مورد توجه قرار دادیم.

وزیر خارجه در پاسخ به سئوالی درباره بحث روابط میان ایران و آمریکا گفت: ما هر اقدام مبتنی بر احترام متقابل از سوی آمریکا را با اقدام متقابل پاسخ خواهیم داد. مشکلی که الان وجود دارد ما در سال ۲۰۱۵ به توافق رسیدیم. توافق هسته‌ای تعهداتی را برای همه مورد تاکید قرار داد. آن توافق به یک قطعنامه رسمی منجر شد، آمریکا بدعهدی کرد. برای ما آمریکا است، تفاوتی بین ترامپ و بایدن قائل نیستیم. وقتی که توافق هسته‌ای به مرحله نهایی رسید از زمان اوباما نقضش شروع شد و بدترین تصمیم را ترامپ گرفت. آمریکا بدعهدی کرد. ما توافقاتی با آمریکا کردیم اکنون نیز آثاری از بدعهدی را شاهد هستیم. بد عهدی گویا جزو ثابت سیاست خارجی آمریکا است و تفاوتی بین دولت‌ها وجود ندارد. رفتار غیرسازنده آمریکا را بدون پاسخ نخواهیم گذاشت. به نفع صلح و امنیت در جهان است که آمریکا رویکرد خودش از تقابل را به صلح تغییر دهد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار