مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 14. شهريور 1392 - 13:40   |   کد مطلب: 8423
باید از موضع گیری و اقدامات انفعالی پرهیز کرد
لزوم نگاه جامع به مسائل کشور و جهان
به گزارش صدای دانشجو به نقل ازKHAMENEI.IR حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب پیش از ظهر پنجشنبه در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان، در سخنان مهمی، ضمن توصیه همه مسئولان و تصمیم گیران و تصمیم سازان در سطوح مختلف نظام اسلامی به نگاه كلان و جامع در قبال مسائل كشور، منطقه و جهان و موضع گیری همراه با بصیرت و بینش و به دور از انفعال، تأكید كردند: همه مسئولان باید در تصمیم گیریها و موضع گیریهای خود، حتماً سه مؤلفه، «آرمانها و اهداف»، «راهبردهای عمومی و كلی»، و «واقعیات» را مد نظر داشته باشند و با رویكرد عاقلانه و خردمندانه و امیدوار به آینده، در جهت تقویت ساخت درونی نظام و حل مشكلات و ایستادگی بر اصول حركت كنند.

رهبر انقلاب اسلامی، نگاه جامع، كلان و همه جانبه به حوادث و مسائل را بسیار ضروری دانستند و افزودند: یكی از این حوادث، شكل گیری نظام جمهوری اسلامی است كه در كوران تندبادها و با تكیه بر اسلام و در دنیای در حال حركت به سوی مادیگری، اتفاق افتاد كه این رویداد بیشتر شبیه معجزه بود.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به معارضه ها و دشمنی ها با نظام اسلامی، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاكنون خاطرنشان كردند: علت اصلی همه این دشمنی ها نیز اسلام است.
ایشان لازمه تحلیل صحیح از شرایط كنونی منطقه و جهان و صف بندیهای موجود در مقابل نظام اسلامی را نیز داشتن نگاهی كلان و همه جانبه و منطبق بر واقعیات دانستند و تأكید كردند: با وجود آنكه منطقه غرب آسیا، از سالها قبل مورد سلطه و تاخت و تازِ استكبار قرار گرفته، اما در چنین شرایطی، حادثه بزرگ بیداری اسلامی بوجود آمده كه بر خلاف خواسته استكبار است.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: این تصور كه بیداری اسلامی از بین رفته، تصور غلطی است زیرا بیداری اسلامی یك حادثه سیاسی محض نبود كه با آمدن برخی افراد یا رفتن آنها، از بین برود بلكه بیداری اسلامی، حالت تَنَبّه و خودباوری و تكیه بر اسلام است كه در جوامع اسلامی گسترش یافته است.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان كردند: آنچه كه ما امروز در منطقه مشاهده می كنیم، در واقع واكنش استكبار و در رأس آن امریكا، به بیداری اسلامی است.
ایشان با اشاره به تلاش جبهه استكبار برای حل مسائل منطقه براساس منافع خود تأكید كردند: حضور استكبار در این منطقه متجاوزانه، زورگویانه و زیاده خواهانه و با هدف از بین بردن هرگونه مقاومت در مقابلِ این حضور است، اما جبهه استكبار نتوانسته این مقاومت را از بین ببرد و از این پس هم نخواهد توانست.
رهبر انقلاب اسلامی هدف اصلی استكبار در منطقه را تسلط بر آن با محوریت رژیم صهیونیستی، دانستند و افزودند: در قضایای اخیر سوریه هم كه به بهانه سلاح شیمیایی آغاز شده، هدف، همین است اما امریكاییها سعی می كنند با لفاظی و زبان بازی، اینگونه وانمود كنند كه برای یك هدف انسانی وارد قضیه شده اند.
حضرت آیت الله خامنه ای با تأكید بر اینكه آنچه برای سیاستمداران امریكایی مهم نیست، مسائل انسانی است، خاطرنشان كردند: امریكاییها در حالی ادعای مسائل انسانی را می كنند كه در سابقه آنها زندان های گوانتانامو و ابوغریب، سكوت در برابر استفاده صدام از سلاح شیمیایی در حلبچه و شهرهای ایران، كشتار مردم بیگناه افغانستان و پاكستان و عراق وجود دارد.
ایشان تأكید كردند: مسئله انسانیت، موضوعی نیست كه كسی در دنیا باور كند كه امریكاییها به دنبال آن باشند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: ما معتقدیم امریكاییها در حال خطا و اشتباه در سوریه هستند و بر همین اساس نیز ضربه وارده به خود را احساس و قطعاً ضرر خواهند كرد.
حضرت آیت الله خامنه ای تأكید كردند: نظام جمهوری اسلامی ایران اكنون بعد از گذشت سی سال از دشمنی ها و توطئه ها و شرایط فعلی منطقه نه تنها ضعیف تر نشده بلكه از لحاظ اقتدار و توسعه نفوذ و تواناییها بسیار قوی تر شده است.
ایشان بعد از بیان واقعیات شكل گیری نظام جمهوری اسلامی و اقتدار روزافزون آن با وجود همه دشمنی ها و صف بندیهای منطقه و جهان، گفتند: همه مسئولان باید در تصمیم گیریها و موضع گیریهای خود سه مؤلفه بزرگ را مد نظر داشته باشند: 1- آرمانها و اهداف 2- راهبردهای عمومی و كلی و 3- واقعیات.
رهبر انقلاب اسلامی در تبیین آرمانها و اهداف تأكید كردند: آرمان جمهوری اسلامی ایران، «ایجاد تمدن اسلامی» و جامعه ای پیشرفته از لحاظ مادی و معنوی است.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: راهبردهای رسیدن به این آرمان نیز مشخص است. راهبردهایی همچون تكیه بر اسلامیت، ملاحظه ظالم نبودن و مظلوم نشدن در تعاملات گوناگون، راهبرد تكیه به آراء مردم، راهبرد كار و تلاش عمومی و راهبرد وحدت ملی.
ایشان نگاه صحیح به واقعیات، به عنوان مؤلفه سوم را بسیار ضروری خواندند و خاطرنشان كردند: آرمانگرایی باید همراه با نگاه به واقعیات باشد اما این نگاه به واقعیات نیز باید بصورت صحیح و همه جانبه و بدور از یكجانبه نگری باشد.
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به وجود واقعیات شیرین و تلخ در جامعه گفتند: در تصمیم گیریها و نگاه به مسائل كشور نباید فقط واقعیات تلخ را دید بلكه باید واقعیاتی همچون، وجود فكرهای برجسته و عناصر فعال و مبتكر در جامعه، رواج دین در میان مردم بویژه نسل جوان، بقای شعارهای دینی و اسلامی و نفوذ روزافزون نظام جمهوری اسلامی در منطقه و دنیا را نیز دید و با تكیه بر این واقعیات شیرین، برای زدودن واقعیات تلخ و یا كم كردن آنها، تلاش كرد.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: وجود برخی واقعیات تلخ كه همچون مانعی در مقابل ما قرار دارند، نباید ما را از ادامه مسیر منصرف كند بلكه باید با نگاه صحیح آن مانع را برطرف و یا از آن عبور كرد.
ایشان عملكرد امام بزرگوار (ره) در دهه اول انقلاب را نیز بر همین مبنا و روش دانستند و تأكید كردند: امام (ره) در مقابل واقعیات چشم خود را نبستند اما از اصول نیز هیچگاه كوتاه نیامدند.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: امام خمینی (ره) همان كسی است كه گفت «رژیم صهیونیستی یك غده سرطانی است كه باید از بین برود» و هیچگاه نیز در مورد رژیم صهیونیستی تقیه نكرد.
حضرت آیت الله خامنه ای تأكید كردند: امام خمینی (ره) در مقابل امریكا و شرارت های او نیز تقیه نكرد و جمله معروف «امریكا شیطان بزرگ است» سخن امام است.
ایشان گفتند: این عبارت كه «تسخیر سفارت امریكا، انقلاب دوم و شاید مهمتر از انقلاب اول است» نیز جمله امام (ره) است.
رهبر انقلاب اسلامی در بیان رفتار و عملكرد امام خمینی (ره) در دهه اول انقلاب، به موضوع جنگ تحمیلی اشاره كردند و افزودند: در همان زمانی كه همه شعار «جنگ جنگ تا پیروزی» سر می دادند، امام می فرمود: «جنگ تا رفع فتنه».
حضرت آیت الله خامنه ای در جمع بندی این بخش از سخنان خود تأكید كردند: این ایستادگی های امام بزرگوار (ره) بود كه پایه های نظام اسلامی را مستحكم كرد.
ایشان افزودند: وضعیت افراد یا كشورهایی كه به خاطر بدست آوردن دل مستكبران، از اصول خود گذشتند، اكنون در مقابل دیدگان ما است.
رهبر انقلاب اسلامی ادامه دادند: اگر در مصر شعار مبارزه با اسرائیل وجود داشت و در مقابل وعده های امریكا، كوتاه نمی آمدند، قطعاً اینگونه نمی شد كه دیكتاتور ذلیل كننده مردم مصر از زندان آزاد شود و منتخبان مردم مصر به زندان بروند و محاكمه شوند.
حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: اگر در مصر، بر اصول ایستادگی می شد، معترضانی كه در مقابل منتخبان مردم ایستاده بودند، بطرف آنها می آمدند.
ایشان در این بخش از سخنان خود یك نكته را نیز متذكر شدند كه عبارت بود از راهبرد اساسی دشمنان اسلام برای ایجاد اختلاف های فرقه ای و مذهبی در منطقه.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: دشمن برای اجرای این راهبرد خود و برافروخته كردن آتش فتنه، از دو گروه مزدور استفاده می كند، یك دسته مزدور تكفیری زیر نام سنی و یك دسته دیگر مزدورانی كه زیر نام شیعه فعالند.
حضرت آیت الله خامنه ای تأكید كردند: هر مجموعه و دولتی كه فریب این توطئه بزرگ را بخورد قطعاً به حركت اسلامی ضربه خواهد زد.
ایشان افزودند: بزرگان علمای شیعه و سنی باید مراقب باشند كه اختلافات میان فرقه های اسلامی، موجب جبهه بندیهای جدید و غفلت از دشمن اصلی نشود.
رهبر انقلاب اسلامی در ادامه مباحث خود درخصوص لزوم نگاه كلان و جامع به مسائل و واقعیات جامعه، به برخی مشكلات كشور اشاره كردند و گفتند: راه حل اصلی مشكلات كشور، تقویت ساخت درونی نظام براساس نگاه عاقلانه و خردمندانه است.
حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان كردند: تقویت ساخت درونی كشور نیز از طریق پیشرفتهای علمی، و مدیریت درست اقتصادی امكان پذیر است.
ایشان افزودند: علت اینكه امروز فشارها متوجه نفت كشور شده آن است كه از بعد از جنگ، نتوانستیم، تكیه خود را بر نفت كم كنیم، بنابراین باید همواره در جهت استحكام ساخت درونی و حل كردن مشكلات با كمك نیرو و اراده خود، حركت كنیم.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: یكی از امتیازات شرایط كنونی، روی كار آمدن دولتی تازه نفس با مجموعه ای از افرادِ صاحب توانایی ها و مصمم برای پیشبرد كشور به سمت اهداف است.
حضرت آیت الله خامنه ای رئیس جمهور را نیز یك روحانی با سابقه و فعال در عرصه های گوناگون، و انقلابی دانستند و تأكید كردند: در چنین شرایطی، همه باید به دولت كمك كنند و من همانگونه كه از همه دولتها حمایت كرده ام، از این دولت نیز حمایت خواهم كرد.
ایشان خاطرنشان كردند: البته حمایت من از دولتها به معنای تأیید همه كارهای آنها نیست و ممكن است ایرادهایی هم باشد ولی این ایرادها نباید مانع از كمك به دولت شود.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: علاوه بر كمك به دولت، باید نصیحت خیرخواهانه هم كرد.
حضرت آیت الله خامنه ای تأكید كردند: مسئولان نیز باید پذیرای این نصیحت های خیرخواهانه باشند حتی اگر این نصیحت ها در برخی مواقع تند و تیز باشد.
ایشان همچنین با اشاره به جبهه بندیهای شفاف منطقه ای و جهانی افزودند: نرمش و انعطاف هنرمندانه و قهرمانانه در همه عرصه های سیاسی، مطلوب و مورد قبول است اما این مانور هنرمندانه نباید به معنای عبور از خط قرمزها و بازگشتن از راهبردهای اساسی و توجه نكردن به آرمانها باشد.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان كردند: قاعدتاً هر دولتی ابتكارات و روش هایی دارد كه براساس آنها پیش خواهد رفت.
حضرت آیت الله خامنه ای در ارزیابی شرایط كشور، آینده را بسیار خوب و روشن توصیف كردند و گفتند: من كاملاً به آینده خوشبین هستم و معتقدم همه مشكلات كشور اعم از اقتصادی، سیاسی و فرهنگی كه عمیق تر از بقیه است، قابل حل هستند.
رهبر انقلاب اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با قدردانی از اقدام بسیار مفید و سازنده مجلس خبرگان، در تشییع شهدای گمنام، تأكید كردند: حضور رئیس و نمایندگان محترم مجلس خبرگان در تشییع شهدای گمنام درس بزرگی برای جامعه بود زیرا كشور و جامعه همواره نیازمند زنده نگه داشتن یاد و راه شهدا است.
درابتدای این دیدار آیت الله مهدوی كنی رئیس مجلس خبرگان، اجلاس دو روزه خبرگان را خوب ارزیابی كرد و با اشاره به مباحث مطرح شده گفت: در این اجلاس رئیس جمهور محترم گزارشی از مسائل و شرایط كشور بیان كرد و برخی نمایندگان مجلس خبرگان نیز دغدغه ها و پیشنهادهای خود را مطرح كردند.
آیت الله مهدوی كنی افزود: مجلس خبرگان بر لزوم كمك به دولت محترم برای حل مشكلات تأكید داشت.
همچنین آیت الله هاشمی شاهرودی نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری نیز گزارشی از مباحث مطرح شده در جلسات با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری و تشكیل دولت جدید، آن را تحقق حماسه سیاسی مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی خواند و افزود: البته در كنار این حادثه ی شیرین، شاهد حوادث تلخی در منطقه هستیم كه با فتنه گری امریكا و رژیم صهیونیستی منطقه به آشوب كشیده شده است.
نایب رئیس مجلس خبرگان طرح دغدغه های فرهنگی و اقتصادی، مسائل سوریه، تحولات مربوط به بیداری اسلامی و ضرورت ایستادگی جمهوری اسلامی در برابر توطئه ها را از دیگر مباحث مطرح شده توسط اعضا در چهاردهمین اجلاس خبرگان رهبری بیان كرد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار