مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. مرداد 1394 - 9:08   |   کد مطلب: 15412
انتخابات خبرگان مهم تر از انتخابات مجلس شورای اسلامی
مجلس خبرگان و آغاز زودهنگام فعالیت گروه‌های سیاسی
برخی چهره‌های برجسته نظام که با دولت قرابت فکری دارند، به دنبال چهره‌سازی از بین شخصیت‌ها و روحانیون جوان برای مجلس خبرگان هستند؛ این گروه سیاسی به دنبال جایگزینی افرادی همسو با دولت در این مجلس است.

پایگاه اطلاع رسانی صدای دانشجوبه نقل از صبح توس، با عبور فضای سیاسی جامعه از تب‌وتاب موضوع هسته‌ای، تکاپوی احزاب و گروه های سیاسی برای کسب کرسی های مجلس شورای اسلامی و خصوصاً مجلس خبرگان بیشتر شده است. شاید بتوان گفت که مهم‌ترین تحول سیاست داخلی پیش‌رو، انتخابات مجلس شورای اسلامی دهم و مجلس خبرگان رهبری پنجم باشد که قرار است در اسفندماه سال ۱۳۹۴ برگزار شود. هرچند توجه به این انتخابات خیلی زود به ­نظر می‌رسد؛ اما برخی ملاحظات و ضرورت‌ها موجب شده تا شاهد نشر اخباری باشیم که از فعالیت‌های زودهنگام جریان‌ها و گروه‌‌های سیاسی حکایت دارد.

در کنار اهمیت انتخابات مجلس دهم که پرداختن به آن، مجال دیگری می‌خواهد، انتخابات مجلس خبرگان را داریم که طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، به­طور همزمان با یکدیگر برگزار خواهد شد. آماده شدن برخی از شخصیت‌های سیاسی پر حاشیه برای در اختیار گرفتن مجلس خبرگان و اظهارات تأمل‌برانگیز آن‌ها باعث شده تا زودتر از موعد به این مقوله پرداخته شود.

بر همین اساس، در سال گذشته یکی از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی در جلسه‌ای گفت: «جریان اصلاحات با همدستی آقای خاتمی به دنبال فتح مجلس شورای اسلامی آینده و خبرگان رهبری است و فهرست پنجاه‌ نفره‌ای را برای در اختیار گرفتن خبرگان رهبری تهیه‌کرده که با دانش و بصیرت مردم و توانایی نظام، این اتفاق نمی‌افتد.»

برخی پایگاه‌های سیاسی نیز مدعی شده‌اند که «سید محمد خاتمی» در جمع برخی اعضای مجمع روحانیون گفته است: «ما باید خود را برای انتخابات خبرگان آماده کنیم. من انتخابات خبرگان را مهم‌تر از انتخابات مجلس می‌دانم. باید ترکیب خبرگان را عوض کنیم. با مجمع محققین قم صحبت کرده‌ایم که از میان روحانی‌های جوان و خوش‌فکر، نیروهایی را شناسایی و برای حضور در خبرگان آماده‌سازیم».

هرچند معلوم نیست انتساب چنین اظهاراتی به خاتمی و دیگران تا چه اندازه صحت داشته باشد. اما از طرفی نیز جریان اعتدال به دنبال همسو ساختن هر دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری می‌باشد. موضوعی که در پیام نوروزی رئیس دولت به آن اشاره شد و روحانی نتوانست برنامه و نیات خود را برای انتخابات پایان سال پنهان کند. بر اساس پیام آماده باش نوروزی رئیس دولت، بخشی از گروه های سیاسی همسو و چهره‌های سیاسی نزدیک به دولت دنباله‌روی این راهبرد، تدارکات زود هنگامی را دیده‌اند.

در واقع چهره‌های برجسته نظام مانند هاشمی که با دولت قرابت فکری دارند؛ به دنبال چهره‌سازی از بین شخصیت‌ها و روحانیون جوان برای مجلس خبرگان می‌باشند. این گروه سیاسی به دنبال جایگزینی افرادی با ذائقه‌ها سیاسی همسو با دولت برای این مجلس می‌باشد.

بخش دیگری از این فعالیت‌های تبلیغی برای مجلس خبرگان، برعهده بخشی از رسانه‌های زنجیری این جریان می‌باشد. از فضاسازی‌های رسانه ای و بزرگ‌نمایی بخشی از نظرات و دیدگاه‌های افراد حاشیه‌دار تا پیش‌داوری‌های سیاسی برای برخی از ذائقه‌های سیاسی، یکی دیگر از اقدامات زودهنگام این رسانه‌ها می‌باشد.

در مجموع، فعالیت‌های انتخاباتی مجلس خبرگان این بار خیلی زودتر از گذشته آغازشده است که این مسئله از اهمیت انتخابات مجلس خبرگان پنجم حکایت دارد.

اما مهم‌ترین نکته که جریانات و احزاب در آرایش سیاسی خود به آن توجهی ندارد؛ نگاه تکلیفی مردم به این مجلس و جایگاه آن برای حراست از آینده نظام و انقلاب است. لذا علی رغم تمام مهندسی‌ها و فضاسازی‌های سیاسی گروه‌های سیاسی، این مردم می باشند که حرف اول و آخر را در روز انتخابات و پای صندوق‌های رأی خواهند زد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار