به گزارش صدای دانشجو "مجتبی حسینی" در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)_ منطقه همدان، تصریح کرد: از انگیزه های اقدام به ازدواج می توان به یافتن همدل و همزبان، استقلال خواهی، بلاتکلیفی و به دنبال سروسامان گرفتن، تامین غرایز، تمکین حکم دین، عاشق شدن، توصیه های مکرر دیگران، مجاورت های خونی، مکانی و کیفی، واسطه ایی، ویژگی های خوب، فرار از شرایط بد خانه و خانواده ها، به دست آوردن یک امکان و ترس از دست دادن موقعیت اکنون اشاره کرد که این انگیزه ها برای یک عمر زندگی کافی نیست.
حسینی دو ویژگی انگیزه مناسب را تولید شدن از من و آسیب ناپذیر و قابل اتکا بودن آن در هر شرایطی عنوان و تاکید کرد: اگر شریک زندگی با ملاک هایی که سمت و سوی خدایی دارد انتخاب شود بهترین است چراکه به خاطر خدا دوستش داریم اگر هم به ما بدی کند.
18 تا 27 سالگی بهترین سن برای ازدواج
وی با اشاره به بهترین سن برای ازدواج اظهار کرد: سن مناسب در دوران شور عاطفی همراه با درک مفهوم ازدواج و توانایی انجام مسئولیت های آن بوده که معمولا از سن 18 سالگی شروع و تا 27 سالگی ادامه دارد.
وی ادامه داد: در این دوره تنها دغدغه جوانان ازدواج بوده و بیشتر به توسعه و تحکیم زندگی توجه می شود.
حسینی با اشاره به سن آقایان برای ازدواج گفت: آقایان در دوران راهنمایی و دو سال اول دبیرستان فاقد درک بوده و نگاهشان به ازدواج به عنوان سرگرمی است، در دو سال آخر دبیرستان درک جزئی و تصور خام داشته، 18 تا 27 سالگی توجه به مصداق و اشتیاق به ازدواج دارند، بالای 28 سال تردید و وسواس در انتخاب داشته و بالای 35 سال نسبت به ازدواج بی خیال هستند.
وی در ادامه همچنین خانم ها را در دوران راهنمایی و دو سال اول دبیرستان دارای درک جزئی و بدون توجه به مصداق و خواهان محبت، دو سال آخر دبیرستان توجه به مصداق و محک زدن افراد، 18 تا 28 سالگی اشتیاق به ازدواج، بالای 28 سال نگرانی از ازدواج و بالای 35 سال دارای التهاب ازدواج دانست.
حسینی اظهار کرد: علت اینکه گفته می شود باید آقا بزرگتر از خانم باشد این است که در گذشته خانم ها در سن پائین ازدواج می کردند و آقا باید در سنین بالاتر قرار می گرفت اما اگر خانم ها در سنین 18 تا 27 سالگی باشند نیاز به فاصله سنی نبوده حتی دختر می تواند بزرگتر نیز باشد.
وی از اساسی ترین مسئولیت های آقایان در یک زندگی مشترک را تامین نیازهای روانی، عاطفی و اقتصادی دانست و ادامه داد: نیازهای خانم در زندگی تامین نیاز اقتصادی به اندازه لازم و تدریجی و تامین عاطفی به صورت یکجا و خیلی زیاد است.
این مدرس دانشگاه از اشکالات اشتغال بعد از ازدواج را سقوط عاطفه، نگاه سود و ضرر به خانم و زندگی، خستگی روانی، حس سوء استفاده، قدر شناسی کمتر خانم و آقا از هم و لذت کمتر از زندگی خواند.
ضروری بودن مشارکت همه در بحران اشتغال جوانان
حسینی با اشاره به شرط اول ازدواج بعد اشتغال گفت: در این مرحله مرد باید دارای سه علامت قرار گرفتن در مسیر تامین، داشتن همت کار و اشتغال و داشتن پشتیبان بوده و همه از جمله پسر، دختر، خانواده های هر دو و به خصوص دولت در این بحران مشارکت داشته باشند.
وی در بخش دیگری با اشاره به زیبایی تاکید کرد: انسان به صورت فطری به زیبایی گرایش داشته و به طور یقین زیبایی ملاک او خواهد بود.
وی از دلایل ملاک بودن زیبایی به توام بودن با اخلاق، زیبا بودن برای خود فرد و نه با ملاک های عموم مردم و امنیت داشتن اینکه زن برای مرد خود زیبا باشد و نه برای دیگران اشاره کرد.
حسینی افزود: زیبایی حد ندارد و اگر دختر یا پسری چشم چران باشد با دیدن دیگری سرد خواهد شد، چراکه انسان خواهان بی نهایت بوده و اگر بخواهد این میل را با دنیای مادی ارضا کند و چون ماده بی نهایت است به تنوع طلبی تبدیل خواهد شد.
وی از جمله چالش های افراط در زیبایی را خودآرایی دختر و پسر، بالا رفتن آمار جراحی زیبایی و استفاده از لوازم آرایشی، کمتر شدن شانس ازدواج دختران متوسط به پائین، آشفتگی روانی از بابت زیبایی به علت تنوع طلبی و بقیه ملاک هایی که بی ارزش می شوند مانند ایمان، تحصیلات و هنر برشمرد.
حسینی ادامه داد: انتخاب از روی اشتیاق و التهاب، تردید، اکراه و تنفر بوده که در همه این حالات تصمیم گیری ممنوع است چراکه در پایان به تنفر ختم می شود.
بالا رفتن توقع جوانان از اثرات ماهواره و رسانه ها
وی اذعان کرد: امروزه به علت چشم چرانی بیش از حد و اثرات رسانه و ماهواره حد توقع ها بسیار بالا رفته و بعضی افراد نسبت به ظاهر از جمله قد، چاقی، لاغری، رنگ پوست و رنگ چشم حساسیت هایی دارند که این حساسیت ها غلط بوده و باید قبل از ازدواج حساسیت زدایی شود اما اگر وجود دارد باید ملاحظه شود چراکه با کمترین چالش نمود پیدا می کند.
وی در ادامه انواع خواستگاری را سنتی، مدرن و آشنایی با نگاه به زندگی خواند و افزود: در نوع سوم تشخیص خیلی سخت است، چراکه وابستگی اجازه تصمیم صحیح را نخواهد داد.
حسینی ادامه داد: انسان ها دارای دو جنبه خصوصی و عمومی هستند که در جنبه اول هست ها نمود دارند و در جنبه دوم باید به خصوص نظارت طرف مقابل و خانواده ها بوده و رعالیت ها تشدید می شود.
وی با تاکید بر اینکه دختر ها و پسرها نباید به صورت مستقیم انتخابگر باشند، گفت: خانم ها به علت اینکه با احساسات و آقایان عامل موثر در انتخاب چشمشان است و با شهوت نه با عقل پیش می روند بهتر است انتخابگر نباشند.
وی همچینین در ادامه به خانواده ها توصیه کرد: با داشتن امکانات برای فرزند خود همسر برگزینند چرا که اگر فرزند مرتکب گناهی شود والدین شریک خواهند بود.
صیغه بهترین شیوه آشنایی برای یک زندگی
حسینی تصریح کرد: دختر و پسری که به طور قطع تصمیم به ازدواج دارند می توانند در دوره هایی بعد از مراسم خواستگاری زیر نظر والدین بیشتر با هم آشنا شوند و سیستم صیغه محرمیت که در دین طراحی شده بهترین شیوه آشنایی برای یک زندگی است.
وی در بخش دیگری عشق را به دو نوع عشق فراق و وصال تقسیم کرد و گفت: عشق فراق با زاده تخیلات بوده و وصال مدفن آن است اما عشق وصال زاده واقعیت های زندگی است.
حسینی با اشاره به نحوه برخورد با فرد عاشق شده تصریح کرد: روش غلط منع این افراد است چراکه امکان بهره زندگی بعدی نیز از آن ها گرفته خواهد شد اما در روش تذکر به علت اینکه محبوبین معشوق نباید مورد آزار و اذیت عاشق قرار گیرد بهترین روش است.
وی خاطر نشان کرد: اصل علاقه مندی به علت اینکه ذهن و فکر و همه ابعاد زندگی او را تحت الشعاع قرار می دهد به ضرر پسر است.
دوستی بدون انگیزه ازدواج، محصول سبک زندگی غرب
حسینی دوستی بدون انگیزه ازدواج را محصول سبک زندگی غرب در چند دهه اخیر دانست و گفت: با توجه به سختی های تشکیل خانواده و حس راحت طلبی انسان و لذت طلبی او در جوامع غربی مفهوم خانواده معنی نداشته و سبک های زندگی مثل هم جنس بازی، زندگی مشترک بدون ازدواج، حیوان بازی و رفاقت های و ارتباط های جنسی دوران مجردی و متاهلی قانونی و هیچ منعی نداشته بلکه به طور دائم در رسانه ها تبلیغ هم می شود.
خانواده مفهومی حیاتی در سبک زندگی اسلامی
حسینی خانواده را مفهومی حیاتی در سبک زندگی اسلامی دانست و گفت: در هر شیوه قانون گذاری در دنیا برای مفاهیم اساسی از طریق سیاست های تشویقی و تنبیهی، خود اقدام به کشیدن کمربندهای ایمنی به دور آن هسته مرکزی می کنند.
وی در ادامه نمونه هایی از این کمربندهای ایمنی را واجب بودن اطاعت از والدین بعد از حکم خداوند، جهاد بودن کار کردن برای مخارج خانواده و وجوب ازدواج برای مجردها برشمرد.
دیدگاه شما