مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 30. آبان 1393 - 22:21   |   کد مطلب: 14520
مصاحبه تفضیلی با دکتر کارخانه ای در خصوص ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان، راه‌های جذب سرمایه‌گذار و مسائل مربوط به سرمایه‌گذاری در حاشیه همایش سرمایه گذاری در استان.
دکتر کارخانه ای

همدان 28 و 29 آبان ماه میزبان همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری است تا سرمایه‌گذاران با شناخت ظرفیت‌های استان در شاخه‌های مختلف، در مسیر سرمایه‌گذاری وارد شوند.

در این زمینه طی مصاحبه‌ای با ابراهیم کارخانه‌ای نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس در خصوص ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان، راه‌های جذب سرمایه‌گذار و مسائل مربوط به سرمایه‌گذاری به گفت‌وگو پرداختیم.

چه نوع سرمایه‌گذاری می‌تواند موفق و پایدار باشد؟
کارخانه‌ای:با توجه به اجرای اصل 44 قانون اساسی، مسیر توسعه کشور باید در بخش خصوصی تحقق پیدا کند.
سرمایه‌گذاری باید بر پایه وضعیت‌ها و توانمندی‌های موجود در استان انجام شود یعنی ریشه در وضعیت‌های استان داشته باشد تا بتواند یک صنعت مستحکم را ایجاد کند.
اگر ریشه سرمایه‌گذاری خارج از استان و مواد اولیه آن وابسته به واردات باشد این سرمایه‌گذاری نمی‌تواند صنعتی پایدار را محقق می‌کند.
آن سرمایه‌گذاری که ریشه در وضعیت موجود استان باشد یک صنعت پایدار را در استان ایجاد می‌کند، بنابراین یکی از شرایط سرمایه‌گذاری پایدار این است که سرمایه‌گذاری ریشه در توانمندی استان داشته باشد.
از دیگر فاکتورهای سرمایه‌گذاری پایدار، بازاریابی لازم در عرصه داخلی و خارجی است و این بازاریابی باید در درازمدت ارزیابی شده و آینده‌پژوهی در بازاریابی‌ها انجام شود تا سرمایه‌گذاری دچار مشکل نشود.
از طرف دیگر فراهم ساختن امکان بهره‌گیری از فناوری‌های نوین علمی باعث ایجاد توسعه در صنعت بر پایه دانش روز می‌شود.

تسهیل خدمات از ایده تا تولید چه نقشی در ترغیب سرمایه‌گذاری دارد؟
کارخانه‌ای: سرمایه‌گذار در بدو شروع کار خود با فرآیندهای خدماتی از جمله صدور پروانه روبه‌رو می‌شود که این خدمات باید به سرعت و با تسهیل انجام شود تا بتوان سرمایه‌گذاران را علاقمند به ادامه روند کاری کرد.
سرمایه‌گذار در ادامه مراحل از جمله انتخاب زمین، طراحی پروژه، خرید دستگاه و تولید فرآیندها یعنی از ایده تا تولید باید با تسهیلات لازم برای سرمایه‌گذاری مواجه شود.

فاکتورهای موفقیت سرمایه‌گذاری در چیست؟
کارخانه‌ای: بهره‌گیری از خلاقیت و نوآوری در روند تولید از فاکتورهای موفقیت سرمایه‌گذاران است که باید در روند تولید پویایی و نوآوری وجود داشته باشد تا سرمایه‌گذاران بتوانند با نوآوری و خلاقیت محصولاتی با کیفیت بالا تولید کنند.
از طرفی دیگر برنامه‌ریزی لازم در راستای استانداردسازی محصولات باید صورت بگیرد و این بدان منظور است که سرمایه‌گذار حین انجام مراحل سرمایه‌گذاری خود استانداردسازی‌های لازم را انجام دهد چرا که محصولات با استاندارد لازم می‌توانند وارد رقابت جدی شوند.
نقش منابع انسانی ماهر و توانمند در مراحل تولید بسیار قابل توجه است و می‌توان نقش منابع انسانی را یکی از فاکتورهای موفقیت سرمایه‌گذاران دانست به طوری که نبود آن‌ها، تولید محصول را با مشکل مواجه می‌کند.
توجه به بهره‌وری از دیگر نکات قابل توجه است چرا که در روند یک سرمایه‌گذاری باید از تمام امکانات موجود تا تولید محصول بهترین بهره‌وری انجام شود تا محصول با هزینه کمتری به دست مصرف‌کننده برسد.

مشکلاتی که سرمایه‌گذاران با آن‌ها مواجه هستند چیست؟
کارخانه‌ای: مهم‌ترین عامل در کاهش سرمایه‌گذاری سود تسهیلات بانکی است که در حال حاضر در بحث تولید در بانک‌های دولتی حداقل 22 درصد است که این امر یکی از بزرگ‌ترین موانع سرمایه‌گذاری است.
با فرض اینکه سرمایه‌گذار با استفاده از تسهیلات بانکی سرمایه‌گذاری کند برای تولید محصول خود علاوه بر 22 درصد بهره بانکی حداقل نیاز به سود 20 درصدی خود دارد و این یعنی سرمایه‌گذاری که حداقل 50 درصد سودآوری داشته باشد این سوددهی بسیار کم است.
این بهره بانکی در بانک‌های خصوصی بسیار بیشتر از بانک‌های دولتی است و دولت باید فکر جدی در این زمینه داشته باشد.

چه قوانینی در مجلس در راستای حمایت از سرمایه‌گذار مطرح شده است؟
کارخانه‌ای: قوانین بهبود کسب و کار از قوانین حمایتی سرمایه‌گذاران است ولی اخیرا دولت لایحه رفع موانع تولید را ارائه داده که در مجلس فوریت آن تصویب شده و در حال بررسی است تا به صحن علنی مجلس بیاید.
در کشور مشکل مدیریتی وجود دارد چرا که یک مدیر باید بتواند بر اساس امکانات موجود در راستای اهداف خود بهترین استفاده را داشته باشد.

ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان کجاست؟
کارخانه‌ای: اولویت توسعه استان در بخش گردشگری است که محور توسعه قرار گرفته و توجه به جاذبه‌های طبیعی گردشگری استان است که سرمایه‌گذاری در این بخش باعث رشد می‌شود ولی زیرساخت‌های لازم در این زمینه فراهم نیست.
لازم است در بخش‌های گردشگری و صنایع دستی در راستای ایجاد زیرساخت‌های لازم سرمایه‌گذاری تدابیری صورت گیرد.

ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری استان همدان در چیست؟
کارخانه‌ای: یکی از محورهای توسعه استان در بخش صنایع دستی «قالیبافی» است که سابقه و قدمت بسیار بلندی در استان دارد ولی در حال حاضر رها شده که می‌توان با سرمایه‌گذاری، آن را احیا کرد.
صنعت «سفال لالجین» همدان که در جهان کم‌نظیر است نتوانسته با پیشرفت و نیاز روز خود را تطبیق دهد که می‌توان با سرمایه‌گذاری در این بخش باعث بالا رفتن قدرت رقابت و ورود این محصولات به عرصه واقعی بازار رقابت شد.
متاسفانه مدیریت هماهنگ و برنامه‌محور و خلاقانه در این زمینه وجود نداشته و تاکنون محصول به صورت پراکنده و ناهماهنگ وارد بازار شده که باید در ارتباط با سرمایه‌گذاری در حوزه سفال لالجین نیازسنجی شود.
بحث بسته‌بندی محصولات لالجین یکی از موارد مهم در بحث سرمایه‌گذاری سفال است که باید منطبق بر سلیقه خریداران و در قالب فرهنگ ملی و دینی و جذاب کردن بسته‌بندی‌ها در کشور باشد.
«سیر» یکی دیگر از محصولات استان است که اگر فرآوری بر روی آن انجام شود در قالب صنایع تبدیلی، ارزش افزوده بالایی را برای استان در برخواهد داشت.
در حال حاضر سیر به صورت فله‌ای در خارج از استان توزیع می‌شود در حالی که با سرمایه‌گذاری می‌توان موجبات رونق کشاورزی، صنعتی و اشتغال را ایجاد کند و در نهایت در سطح جهانی وارد رقابت شود.
«گردو» از دیگر محصولات کشاورزی استان است که به صورت فله‌ای عرضه می‌شود در حالی که اگر در بسته‌بندی‌های جذاب و استاندارد باشد می‌تواند بازار زیادی را ایجاد کند.
این نمونه‌ها و موارد دیگر نیاز به احداث کارخانه‌هایی برای بسته‌بندی استاندارد دارد که رونق اشتغال را به همراه خواهد داشت.

دیدگاه شما

آخرین اخبار