نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اساس تفاهم کشورهای 1+5 در برجام مبتنی بر بهانه‌جویی، خلع‌سلاح و خالی کردن دست ایران از توانمندی‌هایش است.

به گزارش صدای دانشجو، علیرضا زاکانی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به نامگذاری امسال به نام «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» توسط مقام معظم رهبری، اظهار کرد: باید از شعار دست برداشت و اقدام کرد و نتیجه عملکرد خود را به معرض قضاوت مردم بگذاریم.

وی با بیان اینکه نامگذاری سال‌ها مبتنی بر اولویت‌های کشور در عرصه‌های داخلی و خارجی تنظیم می‌شود، افزود: اگر نامگذاری‌ها تنها در مقام شعار باقی بماند و به منصه عملی نرسد از فرصت‌هایی که فراروی ماست محروم می‌شویم و خود را گرفتار تهدیدهایی می‌کنیم که پیرامون ما گسترده شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید از شعار دست برداشت و اقدام عملی کرد، اضافه کرد: باید نشان داد راه دوگانه‌ای که آمریکا فراروی ما قرار داده که یا باید سختی‌ها را تحمل کنیم و یا به آغوش شیطان بزرگ پناه ببریم، راه نجات ما نیست، بلکه راه سومی نیز وجود دارد.

زاکانی عنوان کرد: راه سوم اینکه بتوانیم روی پای خود بایستیم و با رعایت استقلال و توجه به سازندگی داخلی مبتنی بر داشته‌ها و توانمندی داخلی دشمنان که چشم طمع به کشورمان دوخته‌اند، را ناامید کنیم.

وی درباره وضعیت برجام تصریح کرد: مدافعان اقدام برجام از ابتدا پیش‌فرض‌هایی را مطرح کردند و در مرحله رسیدگی به طور عملی ثابت شد که نادرست است.

نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: تعهد بین ما و گروه 1+5 ایجاد شد و ما باید اقدام‌هایی را انجام می‌دادیم که به‌ موقع این کار صورت گرفت.

زاکانی با بیان اینکه اقدام‌های برجام از طرف ایران انجام شده است، توضیح داد: در مقابل، مدافعان غربی برجام اقدام‌هایی که باید انجام می‌دادند را عمل نکردند و بنده اعتقاد دارم آنها تصمیم به انجام اقدام‌های خود در برجام را ندارند.

وی افزود: اساس تفاهم دنیای غرب در برجام مبتنی بر بهانه‌جویی، خلع‌سلاح و خالی کردن دست ما از توانمندی‌های خودمان است.

نماینده مردم تهران در مجلس عنوان کرد: کشورهای 1+5 به این مسئله توجه داشتند که ما در بحث صلح‌آمیز هسته‌ای توانمندی بالایی داریم، بنابراین نمی‌خواستند به طرف قابلیت‌های خود برویم، بلکه می‌خواستند حالت کاریکاتور و شمایلی از توانمندی داشته باشیم و با آن دل خود را خوش کرده و در مقابل تمام داشته‌های خود را به معرض مبادله و جایگزین کردن با وعده‌های آنها قرار دهیم که این کار انجام شد.

زاکانی با اشاره به اینکه غرب به وعده‌های خود عمل نکرد، متذکر شد: اعتقاد داریم که کشورهای 1+5 به تعهدات خود در برجام عمل نمی‌کنند، چراکه در تعارض با اصل، اساس و بنیان وجودی، جذب سلطه‌گری، زیاده‌خواهی و همه‌خواهی آنهاست.

وی گفت: کشورهای غربی حاضر نیستند ظرفیتی که برای ایران قابلیت ایجاد می‌کند را ببینند.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها: 
یادمان شهید سید میلاد مصطفوی به پاس زحمات ایشان در اردوهای راهیان نور در خرمشهر ایجاد شده است.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از بهارانه، شهید سید میلاد مصطفوی اولین شهید مدافع حرم و لیسانس عمران شهرسازی در سن 29 سالگی در دفاع از حرم حضرت زینب (س) در جبهه سوریه به مقام شهادت نایل شد.

خبرشهادت وی در آخرین روزهای مهر ماه سال گذشته حال و هوای دیگری به شهر داد و پس از بیست روز ازپیکر مطهر این شهید وارد ایران شد و در گلزار شهدای شهر بهار به خاک سپرده شد. 

این شهید بزرگوار سابقه همکاری و فعالیت در هیئت های مذهبی شهرستان و فعالیت در گردان امام حسین (علیه السلام) شهر بهار را داشت و به طور مستمر در اردوهای راهیان نور همکاری داشت. 

امسال به یاد و پاسداشت زحمات وی در اردوهای راهیان نور در خرمشهر یادمانی ویژه این شهید بزرگوار برپا شده بود که دل هر بازدید کننده ای را به درد می آورد و یاد این شهید را زنده می کرد.

در زیر تصویری از این یادمان آورده شده است.

انتها پیام/م

برچسب‌ها: 
اظهارات و فعالیت های سیاسی مولاوردی در طول سال 94 کم نبودند و همین موضوعات باعث شد که فعالیت برای بهبود شرایط زنان در جامعه نادیده گرفته شود و نیاز های اصلی زنان در مجموعه کل کشور گم شود؛ شاید اگر مولاوردی می توانست ارتباط منطقی تری با قشر بیشتری از زنان جامعه برقرار کند بهتر می توانست وارد فضای اجرایی شود.

به گزارش صدای دانشجو؛ سال 94، سال پر حاشیه ای برای دولت یازدهم بود تا جایی که پرحاشیه ترین افراد در سیاست از نزدیکان به دولت یازدهم به ویژه مشاوران روحانی بودند.

یکی از حاشیه‌سازترین معاونان روحانی در سالی که گذشت، شهیندخت مولاوردی، معاون روحانی در امور زنان و خانواده بود که از همان ابتدای سال اظهارات وی در محافل نیمه خصوصی و خبری، برای دولت دردسرهای زیادی به وجود آورد و حتی در جایی اظهارات او خوراک خبری برای رسانه‌های غربی به وجود آورد.

جنجالی ترین سخنان مولاوردی که عده ای آنها را مقدمه ورودش به دولت یازدهم می دانند 9 مرداد ماه سال 1392، در آستانه برگزاری مراسم تحلیف رئیس دولت یازدهم و معرفی کابینه جدید از سوی وی به مجلس بود.

در حالی که شنیده ها حاکی از عدم حضور زنان در کابینه پیشنهادی بود؛ نشست "سهم زنان در دولت تدبیر و امید"، به همت انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران، با حضور جمعی از فعالان سیاسی و اجتماعی زن، با محوریت عدم حضور زنان در کابینه دولت روحانی، در محل دفتر موسسه مطالعات و تحقیقات زنان برگزار شد.
شهیندخت مولاوردی به عنوان دبیر کل جمعیت دفاع از حقوق بشر زنان و عضو ائتلاف اسلامی زنان در این جلسه در اعتراض به آنچه که در پیش بینی ها عنوان شده بود گفت: «دیوارهایی برای ورود زنان به سیاست قد برافراشته اند که مانع ورود آن ها به دروازه قدرت می‌شود . از دیرباز سیاست را قلمرو مردان می‌دانستند، برای همین آنان امکانات، قدرت و ثروت را در اختیار دارند.»
مولاوردی با انتقاد از انتصاب‌های حسن روحانی و قرار نداشتن وزیر زن در کابینه دولت یازدهم عنوان می‌کند: «سهم زنان در لیست 33 نفره دولت یازدهم صفر است، چرا به زنان اعتماد نمی‌کنند و تناسب رشته با پست مدیریتی را به زبان می‌آورند، در حالی که یک پزشک اطفال 16 سال وزیر امورخارجه کشور بوده است.»

مولاوردی طی روزهای گذشته با تحلیل فضای انتخابات و خوشحالی از ورود زنان به مجلس مدعی شده است: در دوسال گذشته تمام تلاش ما بر این بود تا در تعامل با فراکسیون زنان مجلس بتوانیم به همگرایی برای بهبود شرایط زنان و خانواده بپردازیم، ولی متاسفانه بعضا با سوء تفاهماتی که ناشی از اختلاف سلیقه و نظر بود مواجه شدیم که موانع زیادی در مسیر همکاری و هماهنگی دو قوه در حوزه زنان و خانواده قرار می داد و امید است در مجلس دهم با هماهنگی بیشتر و با تعامل جدی تری بتوانیم برنامه های خود را به دور از تنش و درگیری پیش ببریم. نتیجه رأی مردم هم ثابت کرد که دیگر تمایل و رضایتی به ادامه این وضعیت ندارند.

این اظهارات مولاوردی در حالی است که مجلس بارها از وی خواسته بود تا به کمیسیون زنان آمده و پیگیر امور زنان باشند اما گلایه مجلس از مولاوردی کم کاری بود تا جایی که یکی از نمایندگان مجلس گفت: گزارش مولاوردی در سال گذشته به ما تنها یک خط و آن هم "ایجاد دغدغه زنان در هیئت دولت" بود.

مولاوردی تنها یک روز قبل از انتخابات هم اظهاراتی داشت که نه تنها خوراک رسانه های غربی شد، بلکه احمد شهید، گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل، گزارش های جدیدی علیه ایران نوشت که این گزارش ها مبنای وضع تحریم های جدید علیه ایران به خاطر نقض حقوق بشر خواهد بود.

مولاوردی در مصاحبه ای با خبرگزاری مهر مدعی شده بود که روستایی در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد که همه مردان آن اعدام شده اند؛ این موضوع از سوی همه مقامات این استان تکذیب شد و مولاوردی هیچگاه راضی نشد نام این روستا را بیان کند و در این مورد نیز رسانه ها را متهم به حاشیه سازی برای وی کرد.

مولاوردی در 30 بهمن امسال هم در گفت و گو با ایسنا مدعی شده بود:  تشکیل مجلس معتدل می‌تواند موجب بهبود وضعیت زنان و خانواده‌های ایرانی شود چراکه تنش و درگیری مداوم میان دولت و مجلس کاهش تمرکز در پرداختن به آسیب‌های زنان و خانواده را در پی دارد.

این در حالی است که معاونت زنان در دولت اعتدال تا کنون نتوانسته است دم دستی ترین مشکلات زنان مانند اجرای قانون مرخصی زایمان در ادارات، بیمه زنان خانه دار و ... را برطرف کند و تنها به دنبال افزایش تعداد زنان در ورزشگاه ها و مجلس بوده است و هیچ اقدام کیفی برای زنان صورت نگرفته است.

26 بهمن ماه ماه نیز معاون رئیس جمهور در امور زنان با بیان اینکه باید تهدیدهای حوزه زنان را به فرصت تبدیل کنیم،گفت: با در نظر گرفتن سهم زنان در بازار کار می‌توانیم به بخش مهمی از تعادل و عدالت جنسیتی دست پیدا کنیم و مسیر را برای حضور زنان در جامعه تسهیل کنیم.

این اظهارات وی نیز مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت؛ چرا که در حال حاضر مشکل زنان حضور در بازار کار نبوده و دغدغه اصلی آنها داشتن نگاه عادلانه در بازار کار به آنهاست؛ هرچند طبق سیاست های جمهوری اسلامی باید برای زنان شرایطی فراهم شود که بدون داشتن دغدغه مالی به تربیت فرزندان شایسته و نسلی نیکو در جامعه بپردازند.

در نیمه بهمن ماه نیز هنگامی که لایحه کاهش ساعات کاری زنان تصویب شد مولاوردی از این موضوع ابراز نگرانی کرد که کاهش ساعت کاری از 44 ساعت به 36 ساعت در هفته و دریافت حقوق و مزایا بر اساس همان 44 ساعت مهم‌ترین اصل این لایحه است. پس از تصویب این لایحه پیشنهادهایی مبنی بر عمومی شدن این قانون و کاهش ساعت کار همه زنان شاغل به گوش رسید که به نظر می‌رسد به صلاح زنان شاغل ایرانی نیست. هم اکنون آمار بیکاری زنان دو برابر مردان است و لوایحی مبنی بر کاهش ساعات کار یا دورکاری به حذف تدریجی زنان از بازار کار منجر خواهد شد.

مولاوردی در حقیقت اولویت زنان را حضور در جامعه به هر قیمتی می داند که این موضوع بر خلاف سیاست های کلی و اصلی نظام است.

مولاوردی در جای دیگر بدون در نظر گرفتن توانمندی های زنان و همچنین قدرت انتخاب مردم در خصوص حضور زنان در مجلس مدعی شده است: در حال حاضر تنها ۳ درصد کرسی‌های مجلس به زنان اختصاص دارد که این وضعیت با توانایی‌های این قشر به عنوان نیمی از افراد جامعه تناسبی ندارد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور افزود: شعار اختصاص ۳۰ درصد از ظرفیت مجلس به زنان یک هدف بلندمدت است که برای رسیدن به این هدف باید توانمندی‌های زنان در اقشار مختلف افزایش یابد.

معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده در آذرماه نیز در حالی که یک سال گذشته خود را صرف حضور در نشست های سیاسی و انتخاباتی کرده و زمانی برای پیگیری مشکلات زنان نداشت در گفتگویی خاطرنشان کرده بود که پنج سال برای اصلاح شرایط فعلی به ارث مانده از دولت پیشین زمان زیادی نیست و دراین شرایط جامعه خود شاهد است که حتی با تزریق پول مستقیم به اقتصاد هم نمی تواند اشتغال جدید ایجاد کند.
 
مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در نیمه آبان ماه نیز با اشاره به اینکه دختران روستایی با مشکلات مضاعفی مواجه هستند بدون در نظر گرفتن اساسی ترین مشکلات این بانوان گفت: بخشی از روستاها به علت مهاجرت و گسترش شهرنشینی خالی از مردان و پسران شده و دختران روستایی با مسئله نوظهوری به نام بازماندگی از ازدواج روبرو هستند.
 
در همین زمان آمنه بهرامی که 11 سال پیش مورد اسید پاشی قرار گرفته بود از مولاوردی گلایه کرده و گفته بود: تئاتری در مورد زندگی‌ام اجرا شد که شنیدم خانم مولاوردی معاون امور زنان رئیس‌جمهوری و آقای هاشمی، وزیر بهداشت هم به تماشای تئاتر رفتند و تحت‌تأثیر هم قرار گرفتند اما واقعیت این است که تحت‌تأثیر قرارگرفتن آنها دردی از من دوا نمی‌کند؛ من نیاز دارم آنها از من هم حمایت کنند تا حداقل بتوانم نفس بکشم اما دریغ از حتی یک تماس تلفنی». هرچند که مولاوردی به درخواست های آمنه بهرامی هرگز پاسخی نداد.
 
خروج زنان از کشور بدون اجازه همسر چالشی ترین اظهار نظر مولاوردی
شاید یکی از چالشی ترین نظرات مولاوردی بحث خروج زنان از کشور بود؛ وی در این خصوص در مهرماه اظهار کرد: بیش از 1040 ایمیل در این خصوص دریافت کرده‌ام که به موضوع عدم امکان خروج زنان از کشور بدون اجازه همسر به عناوین مختلف اعتراض می‌کند.
مولاوردی اظهار کرده بود که تا زمانی که این قانون اصلاح نشود به دنبال استثناها خواهیم گشت تا حداقل زنان علمی و ورزشکاران بتوانند به کنفرانس‌ها و میادین بین‌المللی بروند.
این موضوع از آنجایی که مخالف و مغایر با احکام الهی و دین اسلام بود با واکنش همه مراجع تقلید و بیشتر علما قرار گرفت و آنها در نامه ای از وی خواستند در خصوص مسائل دینی اظهارات شخصی را دخالت ندهد و حساسیت بیشتری را قائل شود.
این اظهارات از آنجایی که یکی از پروژه های غرب برای پیگیری مطالبات فمنیستی در دنیا است مورد حمایت رسانه‌های غربی قرار گرفته و به دفاع تمام قد از آن پرداختند که همین موضوع باز هم نشان داد مولاوردی برای بیان برخی از نظرات خود بایستی مصلحت کشور را در نظر بگیرد.
"تورم جوانی" یکی دیگر از اظهارات مولاوردی بود؛ وی با بیان اینکه دختران مسائل مشترکی با سایر جوانان دارند گفته بود که در حال حاضر با پدیده تورم جوانی رو به رو هستیم چرا که حدود یک سوم از جمعیت کشور 15 تا 29 سال دارند و نیمی از آنان را دختران تشکیل می‌دهند که پدیده منحصر به فردی به شمار می‌آید. اگر از این پدیده به درستی استفاده کنیم می‌توانیم بر مشکلات فائق بیاییم در غیر این صورت باید انتظار بار جمعیتی را داشته باشیم.
 
روزهای ابتدایی مرداد ماه امسال نیز مولاوردی سخن از انتخاب دختر شایسته سال به زبان آورد و گفت یکی از وظایفی که پیگیر آن است برنامه ریزی برای چنین عملی است این در حالی بود که در همان روزها اجرای قانون مرخصی زایمان در ادارات نیازمند همتی از جانب این معاونت بود تا به درستی در ادارات اجرا شود.
 
تلاش های بی وقفه برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها در کنار بی توجهی به ورزش بانوان
اگرچه حضور زنان در ورزشگاه‌ها شاید امکانی باشد که اگر روزی برای زنان با توجه به رعایت قوانین و شرع صورت بگیرد جای خوشحالی دارد اما در حالی که هنوز زیرساخت های لازم برای این امر در ورزشگاه ها فراهم نشده و بسیاری از ورزشها نیز از نظر شرعی امکان حضور زنان را ندارند، این موضوع یکی از مهمترین شعارهای مولاوردی در سه ماه ابتدایی سال 94 به حساب می آمد.
تا جایی که رسانه های غربی و اپوزیسیون نیز در این موضوع دمیده و خواستار برقراری این امکان شدند اما نکته اصلی این بود که دغدغه اصلی زنان در این امر حضور زنان در ورزشگاه نبود و بسیاری با گلایه از روند دولت خواستار امکان شرایطی برای زنان برای پرداختن به ورزش های حرفه ای بودند.
در حالی که بسیاری از بانوان حاضر در تیم ملی از امکانات اولیه برای تمرین بهره مند نبوده و مشکلاتی نظیر عدم ادامه تحصیل، بیمه و ... را داشتند موضوع اصلی معاونت بانوان حضور تماشاگران زن در ورزشگاه شده بود.
اظهارات مولاوردی در این زمینه اعتراض مجلس را هم بلند کرد و باعث شد فراکسیون زنان مجلس در این خصوص تذکراتی را به روحانی بدهند.
لاله افتخاری در این راستا گفت: معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده پس از پیروزی تیم ملی والیبال کشورمان در مقابل آمریکا یادداشتی را منتشر کرده و مطالبی را در آن آورده است و اظهار نظرهایی در مورد حضور زنان در ورزشگاه‌ها داشت که این مطالب غیرکارشناسانه و به نحوی غیر مسئولانه مطرح شده بود به دنبال آن اعضای فراکسیون زنان مجلس برای این اظهارات به رئیس جمهور تذکر دادند.
 
ماجرا از آنجا شروع شد که در حالی که هیچ زنی تا کنون برای دیدن مسابقات به ورزشگاه نرفته بود بعد از جنجال هایی که مشخص شد از درون دفتر معاونت زنان روحانی شروع شده است، حدود 10 خانم به ورزشگاه مراجعه کردند که با ممانعت از ورود مواجه شدند.
پیگیری های مکرر معاونت زنان و گلایه های وی که حتی صدای هیأت دولت را نیز در آورد باعث شد که فدراسیون جهانی والیبال محرومیت هایی را برای والیبال کشور صادر کند.
مولاوردی در واکنش به اعتراض رسانه ها درباره اظهاراتش مدعی شد: آقای رئیس‌جمهور در این‌باره توضیح خواستند و من به آقای روحانی توضیح دادم که قبلا این ممنوعیت برای حضور زنان در ورزشگاه و تماشای مسابقه والیبال وجود نداشته و این زیبنده دولت تدبیر و امید نیست که این ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها به نام این دولت گره بخورد و برخلاف برنامه‌ها و هدف دولت است که به دنبال افزایش سرمایه اجتماعی و جلب رضایت عمومی جوانان است».
مولاوردی در ابتدای سال بارها اعلام کرده بود که حضور زنان در ورزشگاه ها اشکال شرعی ندارد و همین موضوع منجر به مراجعه برخی از زنان به ورزشگاه شده بود؛ از طرفی دیگر این سوال از ابتدا در ذهن همگان وجود داشت که معاون روحانی از وضعیت ورزشگاه‌ها و نبود زیرساخت در آنها اطلاعی نداشت که چنین فتوایی را صادر کرد.
 
اظهارات و فعالیت های سیاسی مولاوردی در طول سال 94 کم نبودند و همین موضوعات باعث شد که فعالیت برای بهبود شرایط زنان در جامعه نادیده گرفته شود و نیاز های اصلی زنان در مجموعه کل کشور گم شود؛ شاید اگر مولاوردی می توانست ارتباط منطقی تری با قشر بیشتری از زنان جامعه برقرار کند بهتر می توانست وارد فضای اجرایی شود.
 
 
انتهای پیام/م

در مصاحبه اخیر رئیس جمهور اتریش دو نکته برجسته و قابل تامل وجود دارد. ابتدا اعتراف به عدم رفع تحریم سوئیفت تا این لحظه و دوم اعتراف به نقش خاص آمریکا در رفع تحریم‌های بانکی. نکته‌ای که در بیانات نوروزی رهبر انقلاب بدان تصریح شده بود.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از فارس؛ « هنوز همه تحریمهای ضدایرانی برداشته نشده‌اند، چون گامها و اقدامات مهمی وجود دارند که باید در مسیر لغو تحریم‌ها برداشته شوند، اما در مورد این مطلب آخرتان که به مسئله انجام تراکنش‌های مالی بین المللی از طریق سامانه سوئیفت مربوط می‌شد باید بگویم که اتریش به‌تنهایی نمی‌تواند این تحریم را بردارد و تا آنجا که من می‌دانم اروپا نیز به‌تنهایی نمی‌تواند چنین کند بلکه این جامعه بین‌المللی است که باید این موضوع را مورد رسیدگی قرار دهد. در این زمینه آمریکا نیز نقش‌آفرین است. فرآیندی در مورد مسئله لغو تحریمها تشکیل شده است و به همین خاطر من نمی‌توانم هیچ پیش‌بینی‌ای داشته باشم که این مسئله چقدر دیگر به طول می‌انجامد، اما امیدوارم که همه طرف‌ها به‌طور کامل به توافق (هسته‌ای) پایبند باشند تا در نهایت همه تحریمهای ایران در موعدهای مقرر و تعیین شده نیز برچیده شوند. اختصاصاً در مورد سوئیفت باید بگویم که هنوز در این زمینه مذاکراتی در جریان است و در این میان اتریش، عضو بسیار کوچکی در شورای (سوئیفت) به شمار می‌رود و اصلاً عضو بزرگی از این مجموعه نیست.»

جملات بالا بخشی از مصاحبه صداو سیما با «هاینتس فیشر» رئیس جمهور اتریش است که در آستانه سفر حسن روحانی رئیس جمهور به این کشور(که البته در دقیقه ۹۰ لغو شد) صورت گرفته است. همانگونه که در سخنان فیشر به عنوان رئیس جمهور یکی از اعضای موثراتحادیه اروپا می‌بینیم وی در این مصاحبه رسما به برداشته نشدن سوئیفت تا به امروز اعتراف می‌کند. موضوعی که دولتمردان طی دو ماه اخیر بارها و بارها از برداشته‌شدن آن خبر داده و حتی منتقدین را با ادبیات نامناسبی همچون «چشمان خود را بازکنند و ببینند مشکل سوئیفت حل شده» مورد نوازش قرار دادند.

                  روحانی: امروز هزار ال‌سی در بانک‌های مختلف باز شد

هنوز ساعاتی از اجرایی شدن برجام نگذشته بود که رئیس جمهور در نشست خبری خود در محل سالن اجلاس سران با اشاره به دستاوردهای بسیار برجام از باز شدن «هزار ال سی» خبرداد و تصریح کرد: «در همین تجربه چند ساعته امروز هزار ال‌سی در بانک‌های مختلف باز شد و این نشان داد آنها که می‌گفتند باور نکنید. اشتباه می‌کردند».

رئیس جمهور در حالی خبر از باز شدن هزار ال سی آنهم در یک روز تعطیل برای غربی‌ها خبر می‌داد که بدانیم برای باز کردن ال‌سی، بانک‌ها موظف هستند کد اعتباری بین‌المللی بانکی (سوئیفت‌کد) داشته باشند در حالی که هنوز تحریم سوئیفت بانک‌های ایرانی لغو نشده بود ثانیا بانک‌های خارجی در روز اجرای برجام که مصادف با یک‌شنبه ۲۷ دی بود، تعطیل بوده‌اند و طبیعتا ال‌سی نیز نمی‌توانستند  باز کنند.

            فعالان اقتصادی و منتقدان: بانک‌ها در روز تعطیل چطور می‌توانند ال سی باز کرده باشند؟

موضوع باز شدن ۱۰۰۰ ال سی بلافاصله با واکنش فعالان اقتصادی و نمایندگان مردم در خانه ملت مواجه شد و صحت و سقم این امر را با ادله مختلف مورد تردید قرار دادند. که در ذیل فقط به معدودی از این واکنش‌ها اشاره می‌کنیم:

سلیمانی نماینده تهران در مجلس گفت: در روزهای شنبه و یکشنبه بانک های غربی و خارجی عموماً تعطیل هستند. آقای رئیس جمهور بر چه اساسی گفتند که 1000 ال سی باز شده است؟

امیرآبادی نماینده قم نیزاظهار داشت: به نظر می‌رسد مقداری باور اینکه روز شنبه فرمان رئیس‌جمهور آمریکا صادر و روز یکشنبه عملیاتی شود و در همان روز یکشنبه 1000 ال‌سی باز شود، برای ما که در کمیسیون برنامه و بودجه بوده‌ایم و با مسئولان دولت قبل و فعلی درباره نحوه بازگشایی ال‌سی همواره صحبت کردیم و مشکلات موجود در این زمینه را می‌دانیم، سخت است.

مظاهری رئیس کل اسبق بانک مرکزی  نیز گفت: گشایش هزار ال سی نمادین است، زیرا ال سی در روز‌های شنبه و یکشنبه باز نمی‌شود و اقدامات لازمه هنوز انجام نشده است،

فولادگررئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی مجلس نیز بیان داشت: ممکن است در آن روز درخواست‌هایی برای باز شدن ال‌سی ارسال شده باشد یا تقاضاهایی از قبل مطرح شده باشد اما اینکه در همان روز یکهزار ال‌سی باز شده باشد، با توجه به رویه‌ای که در سیستم بانکی و ارزی وجود دارد، امکان‌پذیر نیست.

عسگراولادی از فعالان برجسته اقتصادی نیز ابراز کرد: وقتی تحریم سوئیفت هنوز برقرار است و تازه شاید 10 روز دیگر برداشته شود، چگونه باید انتظار بازگشایی ال سی داشته باشیم. متاسفانه علی رغم اخبار منتشر شده درباره لغو تحریم‌های سوئیفت، تحریم سوئیفیت همچنان پابرجاست و لغو آن دروغ است.

حاتمی، مدیرعامل اسبق بانک صادرات نیزبا توضیح فرایند گشایش ال سی گفت: فرآیند کارکردن 2 بانک با یکدیگر را می‌توان به جلسات خواستگاری تشبیه کرد. 2 طرف باید برای همکاری اظهار تمایل کنند و بعد از این، طرفین به تحقیق و بررسی می‌پردازند. مثلا اگر بانک «الف» ایران قصد همکاری با بانک «ب» خارجی را داشته باشد، بانک خارجی از بانک ایرانی می‌خواهد ترازنامه و چارت سازمانی خود را بفرستد تا رتبه اعتباری، سوابق مطالبات معوق، عملیات ارزی و مجوزها را بررسی کند. پس از این بررسی‌هاست که بانک خارجی تصمیم می‌گیرد اولا با این بانک ایرانی کار کند یا نه و ثانیا اگر تصمیم به همکاری گرفت، تا چه حدی با آن کار کند. یعنی حد و سقف اعتباری برای بانک در نظر می‌گیرند و در همین حد، همکاری می‌کنند. بعد از این، باید صاحبان امضای مجاز بانک‌ها به هم معرفی شوند تا مشخص شود مدیری که اجازه ایجاد تعهد دارد، کیست تا این اطمینان به‌وجود‌‌ آید که افراد غیرمسئولی رمز و پیام سوئیفتی را نمی‌فرستند. این مراحل یک بروکراسی دارد که از بررسی اعتبار تا آماده‌شدن زمینه همکاری، حدود یک ماه به‌طول می‌انجامد.

             تصحیح سخنان روحانی توسط سیف/ ۱۰۰۰ ال سی به مرور گشایش می یابد

پس از واکنش  بسیار منتقدان در خصوص چگونگی باز شدن ۱۰۰۰ ال سی در روز تعطیل، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی سعی کرد به نوعی سخنان رئیس جمهور را تصحیح کند. وی روز ۲۹ دی ماه گفت: «مقدمه گشایش هزار ال‌سی فراهم شده و روز گذشته نیز گشایش‌ها آغاز شده است». سیف در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر برقراری سوئیفت خاطرنشان کرد: «بلافاصله بعد از اجرایی شدن برجام، سوئیفت برای بانک‌های ایرانی قابل استفاده بود و برخی بانک‌ها نیز حتی در شرایط تحریم به شبکه سوئیفت متصل بودند اما برای مابقی بانک‌ها که ارتباط‌شان در دوران تحریم قطع شده بود، امیدواریم بتوانیم ظرف ۸ روز سوئیفت را برقرار کنیم».

                   همراهی ذوق‌زدگان برجام با منتقدان:۱۰۰۰ ال‌سی فعال نیستند و پولی جابجا نمی‌شود

علاوه بر منتقدان و فعالان اقتصادی، حتی رسانه‌های ذوق‌زده برجام نیز به موضوع گشایش ۱۰۰۰ ال سی واکنش نشان داده و آن را زیر سوال بردند. از جمله آنها روزنامه شرق با استناد به سخنان سیف نوشت: با این اظهارنظر سیف، معمای گشایش هزار ال‌سی حل شد؛ به‌این‌صورت که این میزان ال‌سی گشایش شده؛ اما فعال نیستند.

شرق همچنین از قول یعقوبی، مدیرکل بین‌الملل بانک مرکزی توضح داد:  براساس مقررات، به‌محض اینکه یک بانک یا مؤسسه درخواست رسمی ارائه دهد، موضوع آن درخواست از سوی اعضای سوئیفت بررسی می‌شود و چنانچه مورد تصویب هیأت‌مدیره قرار گیرد، از زمان ارائه مستندات پس از سه‌هفته مقدمات آن انجام می‌شود و با دریافت کد بانک‌ها مورد شناسایی سوئیفت قرار می‌گیرند.

در ادامه مطلب شرق آمده: این گفته نشان می‌دهد براساس بیانیه سوئیفت، بانک‌های ایرانی در وصل‌شدن به سوئیفت مشکلی ندارند و بعد از بررسی درخواست می‌توانند مانند بانک‌های سایر کشورها از خدمات سوئیفت استفاده کنند؛ به‌بیانی‌دیگر، درحال‌حاضر که درخواست بانک‌ها به‌نتیجه نرسیده، خبری از نقل و انتقال پول نیست.

               بانک مرکزی:۱۲ بانک ایرانی  به سوئیفت وصل شدند /رویترز: وصل نشده‌اند

روز اول بهمن‌ماه بانک مرکزی طی اطلاعیه‌ای مدعی شد ۱۲ بانک ایرانی به سوئیفت وصل شده‌اند این بانک‌ها عبارت بودند از: تجارت، رفاه کارگران، توسعه صادرات، سپه، پست‌بانک، صنعت و معدن، بانک ایران و اروپا، بانک توسعه همکاری، سینا، ملت و ملی. هنوز دو روز از ادعای بانک مرکزی نگذشته بود که خبرگزاری رویترز ادعای وصل شدن بانک‌های ایرانی به سوئیفت را رد کرد. این خبرگزاری از قول یک مقام ارشد بانک خاورمیانه نوشت: « بانک‌های ایرانی همچنان به سوئیفت متصل نشده‌اند و این روند هفته‌ها طول خواهد کشید»

                 وعده مجدد سیف برای اتصال  ۹ بانک ایرانی به سوئیفت و عدم تحقق آن 

پس از اتمام مهلت ده روز بانک مرکزی برای اتصال سوئیفت، سیف یازدهم بهمن ماه در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «9 بانک تحریم شده امشب به سوئیفت متصل می‌شوند»

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه ممکن است نصب نرم‌افزار اتصال به سوئیفت یک تا دو روز زمان ببرد ولی در این هفته به طور کامل فرایند اتصال به این سامانه برای این بانک‌ها حل خواهد شد و این بانک‌ها می‌توانند برای مخابره پیام‌های مالی از این سامانه استفاده کنند. وده ای که روزهای بعد مشخص شد عاری از واقعیت بود.

روز بیستم بهمن و چند روز پس از وعده سیف بار دیگر بانک مرکزی به کمک رئیس خود شتافت واعلام کرد: « از ابتدای اجرای برجام تا ١٩ بهمن، ١٤٢ هزار تراکنش توسط بانک‌های ایرانی عضو در شبکه سوئیفت پردازش شده است.»

مستخدمین حسینی معاون اسبق بانک مرکزی ضمن رد ادعای جدید بانک مرکزی گفت: بانکهای ما هنوز در اروپا هیچ کارگزاری را ندارند، کل اروپا قبل از برجام فعالیتهای بانکی خود را با ما قطع کرده بود و این قطع ارتباط تنها منحصر به سوئیفت نبود. دسترسی به سوئیفت از طریق بانکهای اروپایی بدون قرارداد ممکن نیست و در این 24 روز هم هیچ قراردادی بین بانکهای اروپایی و بانکهای ما منعقد نشده است.

                 ظریف اتصال سوئیفت را حاصل سفر خود به بروکسل خواند

یک‌ماه پس از اجرایی شدن برجام این بار نوبت به ظریف و تیمش رسیده بود تا خبر اتصال سوئیفت را به عنوان ارمغان سفر دو روزه خود و همراهانش به بلژیک اعلام کنند.ظریف روز ۲۸ بهمن بعد از بازگشت از بروکسل با اشاره به مذاکرات اقتصادی خود با اتحادیه اروپا، تصریح کرد: در روزهای اخیر تحرک سیاسی و بانکی برای وصل شدن بانک‌ها به سوئیفت صورت گرفته بود، اما عملیاتی شدن آن به طول انجامیده بود. بانک‌های ما و شعباتشان به سوئیفت وصل شدند و کارهای خود را انجام می‌دهند و اینها همه اقداماتی است که با همکاری اتحادیه اروپا به نتیجه رسید.

حمید بعیدی‌نژاد نیز همان روز در صفحه شخصی خود با کنایه به منتقدان اتصال سوئیفت نوشت: ما در چندین مرحله به این دوستان عزیز توضیح دادیم که تحریم سوئیفت از همان روز اول اجرایی شدن برجام برداشته شده است و تنها موضوعی که باقی‌مانده این است که بانک‌های ایرانی ملزومات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم برای وصل شدن به سوئیفت را فراهم کنند. ما حتی به این دوستان توصیه کردیم که اعتبار خود را بر اساس یک موضع نادرست بنا نکنند، چرا که وصل شدن بانک‌های ایرانی به سوئیفت فقط یک موضوع فنی است و حتما انجام خواهد شد. اما به هر صورت امروز خوشحالیم که بانک مرکزی و 15 بانک دیگر ایرانی با موفقیت این مراحل فنی را طی کردند و تمامی آنها به سوئیفت وصل شدند.

        گشایش ال سی اروپایی در انتظار اذن خزانه‌داری آمریکا/ اتصال سوئیفت و ال‌سی به سال بعد موکول شد  

چند روزی از نوشتار کنایه‌آمیزبعیدی‌نژاد نسبت به منتقدان نگذشته بود که یک مقام مسئول بانکی ماجرای تازه‌ای از فیلنامه سوئیفت را افشا کرد. وی گفت: در زمان تحریم‌ها گشایش ال‌سی یورویی از طریق بانک‌هایی در چین و ترکیه صورت می‌گرفت و در شرایط پسابرجام نیز مسقط بانک و بانکی در هامبورگ به این بخش اضافه شدند. در حال حاضر گشایش ال‌سی از طریق این دو بانک نیز در برخی از بانک‌های کشور متوقف شده و بانک مرکزی دلیل این مسئله را کمبود منابع ارزی عنوان می‌کند که برای رفع این مشکل باید منابع ریالی به دلار تبدیل و در صورت نیاز به یورو تغییر کند. برای این تبدیل منابع مالی بانک مرکزی باید از خزانه‌داری آمریکا مجوز مالی دریافت کند تا این اطمینان ایجاد شود که دوباره تحریم جدیدی در این بخش اعمال نخواهد شد.

این مقام مسئول بانکی با بیان اینکه در دوران تحریم برخی بانک‌ها از این محل مشمول جریمه شده‌اند، گفت: برای اینکه این اتفاق‌ دوباره تکرار نشود، بانک مرکزی به دنبال دریافت مجوزی از خزانه‌داری آمریکا است. برقراری ال‌سی در روزهای باقی‌مانده از سال جاری صورت نخواهد گرفت و به سال آینده موکول خواهد شد.

در سطور فوق مواضع متناقض و وعده‌های مختلف مسئولان اقتصای وسیاسی دولتی در خصوص رفع تحریم سوئیفت به عنوان یکی از دستاوردهای ادعایی برجام آورده شد. موضوعی که در اخر مشخص شد نیازمند اذن وزارت خزانه‌داری امریکاست یعنی همان وزارتخانه‌ای که اخیرا رئیسش اذعان کرد در تلاش برای یافتن راه‌های نو  برای تحریم‌های جدید علیه کشورمان است.

              صحه رهبر انقلاب بر عدم رفع تحریم‌های بانکی/رفع کاغذی تحریم‌ها

بهانه‌جویی‌های متعدد آمریکا و طرف غربی در انجام تعهدات برجامی خود که یک نمونه آن را در قضیه سوئیفت دیدیم، رهبر فرزانه انقلاب را برآن داشت تا در سخنرانی نوروزی خود بار دیگر فریبکاری وعهدشکنی آمریکا را به آحاد جامعه علی‌الخصوص دولتمردان گوشزد کنند.

« درهمین توافقی هم که ما با آمریکایی‌ها در قضیه‌ی پنج بعلاوه‌ یک و مسئله هسته‌ای کردیم، آمریکایی‌ها به آنچه وعده داده بودند عمل نکردند و کاری را که باید می‌کردند انجام ندادند. بله، به تعبیر وزیر خارجه محترم ما، روی کاغذ کارهایی را انجام دادند امّا از راه‌های انحرافی متعدّد، جلوی تحقّق مقاصد جمهوری اسلامی را گرفتند.»

ایشان در ادامه ضمن صحه‌گذاشتن بر عدم رفع تحریم‌های بانکی می‌فرمایند: «شما نگاه کنید امروز در سرتاسر کشورهای غربی و کسانی که تحت تأثیر آنها هستند، همچنان معاملات بانکی ما دچار مشکل است، بازگرداندن ثروت‌های ما در بانک‌های آنها دچار مشکل است، معاملات گوناگون تجاری‌ای که احتیاج به دخالت بانک‌ها دارد دچار مشکل است»

رهبر انقلاب علت این بدعهدی را اینگونه تحلیل می‌کنند: «وقتی دنبال می‌کنیم، تحقیق می‌کنیم و می‌گوییم چرا این‌جور است، معلوم می‌شود از آمریکایی‌ها می‌ترسند. آمریکایی‌ها گفته‌اند که ما تحریم‌ها را برمی‌داریم و روی کاغذ هم برداشتند امّا از طرق دیگر جوری عمل می‌کنند که اثر رفع تحریم‌ها مطلقاً به‌وجود نیاید و تحقّق پیدا نکند»

                      دولتمردان در برابر اعتراف رئیس‌جمهور اتریش چه پاسخی دارند

در مصاحبه اخیر فیشر، رئیس جمهور اتریش دو نکته برجسته و قابل تامل وجود دارد. ابتدا اعتراف به عدم رفع تحریم سوئیفت تا این لحظه و دوم اعتراف به نقش خاص آمریکا در رفع تحریم‌های بانکی. نکته‌ای که در بیانات نوروزی رهبر انقلاب بدان تصریح شده بود.

هر چند انتقاد کارشناسان و دلسوزان طی دو ماه اخیر در خصوص عدم رفع واقعی تحریم‌های نظام بانکی کشورمان و موضوع سوئیفت با هجمه و ادبیات نامناسب دولتمردان مواجه می شد اما باید دید اعتراف اخیر فیشر، رئیس‌جمهور اتریش( به عنوان یکی از کشورهای موثر در حوزه سوئیفت) برعدم اتصال سوئیفت تا این لحظه و در جریان بودن مذاکرات در این خصوص را چگونه پاسخ می‌دهند. آیا باز آن را توجیه خواهند کرد و یا اینکه به دنبال برای پاسخگویی به عهدشکنی آمریکا و متحدانش خواهند گشت.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها: 
منتخب مردم قم در مجلس شورای اسلامی با گلایه از دو سال فرصت سوزی دولت در عرصه اقتصادی تصریح کرد: مسئولان و دولتمردان باید بدانند که اقتصاد مقاومتی صرفاً با شعار و سخنرانی محقق نمی شود.

به گزارش صدای دانشجو؛حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری در گفتگو با خبرنگار انقلاب نیوز با اشاره به مطلب فوق ابراز داشت: این که مقام معظم رهبری با نگاه حکیمانه و دوراندیشانه خویش سال 95 را به عنوان سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" نام گذاری کردند، نشان دهنده آن است که ما دیگر باید وارد فاز عملیاتی و اجرایی شویم و دست از شعار دادن صرف، برداریم.

وی اضافه کرد: واقعیت آن است که حدود دو سال از ابلاغ سیاست های 24 گانه اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری می گذرد و متاسفانه در این مدت اقدام شایسته ای صورت نگرفته است و آنچه اتفاق افتاده هم شامل یک سری مقدمات بی تاثیر و کم تاثیر بوده به طوری که می شود گفت دولت دو سال وقت سوزی و فرصت سوزی کرد.
جانشین سابق نماینده ولی فقیه در سپاه همچنین با تاکید بر لزوم اعتقاد و باور عمیق به اهمیت و ضرورت اقتصاد مقاومتی گفت: اگر دولت نگاهش صرفاً به واردات از خارج باشد، هیچ وقت به دنبال نسخه شفابخش اقتصاد مقاومتی نمی رود و متاسفانه برخی فکر می کنند که با آزاد شدن حجمی از پول های بلوکه شده ایران و رفع تحریم ها مشکلات اقتصادی مردم به طور کامل حل می شود و حال آن که این طور نیست.
وی خاطرنشان کرد: بی شک راه درمان و علاج بیماری های مزمن اقتصادی همانا  تلاش برای اجرایی شدن سیاست های 24 گانه ابلاغی مقام معظم رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی است و این که بر توانمندی های داخلی تکیه کرده و از نسل جوان با استعداد و تحصیلکرده خودمان حمایت کنیم.

ذوالنوری همچنین با بیان این که تقویت شرکت های دانش بنیان یکی دیگر از الزامات در بحث اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: یکی از اصول اقتصاد مقاومتی تکیه بر شرکت های دانش بنیان است تا علم خود را وارد چرخه صنعت کرده و نتیجه آن در بهبود زندگی مردم ملموس شود چه آن که در غیر این صورت و عدم توجه و بهادادن به نسل جوان مستعد و تحصیل کرده شاهد سرخوردگی نخبگان جوان و تشدید فرار مغزها خواهیم بود.

انتها پیام/م

برچسب‌ها: 
آمریکا، انگلستان، فرانسه و آلمان در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کردند که آزمایش های موشکی ایران در تقابل با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است.

به گزارش صدای دانشجو؛ خبرگزاری «رویترز» نوشت که آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی آن در نامه‌ای مشترک به بان کی مون مدعی شدند که ایران با آزمایش موشک‌هایی که قابلیت هسته‌ای دارند در تقابل با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد عمل کرده است؛ قطعنامه‌ای که در تائید توافق هسته‌ای صادر شد.

آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان در این نامه خطاب به «بان کی‌مون» دبیر کل سازمان ملل متحد و «رومان اویارزون مارشسی» سفیر اسپانیا در سازمان ملل، آمده است آزمایش‌های موشکی بالستیک اخیر ایران «در تقابل» و «ناسازگار» با قطعنامه 2231 شورای امنیت است.

در ادامه این نامه با بیان این ادعا که موشک‌های آزمایش شده ایران «ذاتاً قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را دارد»، از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته شده است که «پاسخ‌های مناسب» به آزمایش موشکی اخیر ایران را بررسی کند. 

در زمان تصویب قطعنامه 2231 مقرر شد که دولت اسپانیا مأمور هماهنگی امور مربوط به این قطعنامه باشد. 

بر اساس این قطعنامه که در تائید توافق هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 صادر شد، محدودیت‌های موشکی ایران برای 8 سال دیگر پابرجا ماند، با این حال ادبیات قطعنامه در مقایسه با قطعنامه 1929 که پیشتر برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران تصویب شده بود، تفاوت کرده است. در قطعنامه جدید تنها «از ایران خواسته» شده که روی موشک‌هایی «که برای داشتن توانایی حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده‌اند» کار نکند. این در حالی است که در قطعنامه پیشین گفته شده بود که شورای امنیت «تصمیم می‌گیرد که ایران نباید» بر روی «موشک‌های دارای توان حمل سلاح هسته‌ای» کار کند. 

همین تغییر ادبیات قطعنامه موجب شده تا آمریکا و متحدانش برای پیشبرد تصویب تحریم‌های تازه علیه برنامه موشکی ایران از مسیر شورای امنیت با مشکل مواجه شوند، چراکه آنطور که مسکو می‌گوید، در قطعنامه تنها از ایران درخواست شده و یک درخواست قابل نقض نیست، بلکه یک کشور می‌تواند این درخواست را بپذیرد یا نه.

ایران اواخر سال گذشته رزمایش موشکی‌ای را برگزار کرد که کشورهای غربی مدعی هستند ناقض قطعنامه 2231 است. شورای امنیت اندکی بعد به درخواست آمریکا برای بررسی این رزمایش تشکیل جلسه داد، اما این نشست بدون نتیجه خاصی به پایان رسید. 

به نوشته رویترز، دیپلمات‌های شورای امنیت نیز خود اذعان دارند که توجیهات مطرح شده برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران به بهانه رزمایش موشکی، ضعیف است، چراکه با متن قطعنامه همخوانی ندارد. 

چهار کشور تدوین کننده این نامه نیز آنطور که رویترز نوشته، کاملا در نگارش این نامه دقت کرده‌اند و در آن مدعی «نقض» قطعنامه نشده‌اند، بلکه مدعی شده‌اند که آزمایش موشکی ایران «در تقابل» با قطعنامه است. 

رویترز به نقل از دیپلمات‌ها نوشته است که اعضای شورای امنیت می‌دانند که درخواست از ایران از لحاظ قانونی الزام آور نیست و نمی‌توان از آن برای اعمال تنبیهات فصل هفتمی از جمله تحریم یا به کارگیری نیروی نظامی استفاده کرد. با این حال کشورهای غربی می‌گویند ایران تعهدی سیاسی برای پایبندی به این محدودیت دارد. 

در این نامه همچنین از اینکه ایران عنوان کرده است که این موشک‌ها تهدیدی مستقیم برای اسرائیل هستند، ابراز نگرانی شده است. 

به نوشته رویترز، چندین دیپلمات به این خبرگزاری گفته‌اند که نهایت واکنش شورای امنیت علیه ایران، محکوم کردن آزمایش‌های موشکی باشد. بر اساس توافق هسته‌ای، تنها در صورت نقض تعهدات هسته‌ای ایران است که امکان بازگشت تحریم‌ها وجود دارد. 

 

با این حال دیپلمات‌های غربی می‌گویند محکومیت از سوی شورای امنیت می‌تواند سکوی پرتاب قانونی‌ای در اختیار کشورهای اروپایی قرار دهد تا تحریم‌های جدید یکجانبه علیه ایران را مورد بررسی قرار دهند. 

 

انتهای‌پیام/م

برچسب‌ها: 
همیشه فرصت برای کتابخوانی هست اما تعطیلات نوروز می‌تواند بهانه خوبی برای شروع یک مطالعه دلچسب باشد؛ مطالعه‌ای با طعم‌های مختلف که می‌تواند نقش بسزایی در فایده ایام تعطیل باشد.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران به معرفی کتاب «رود خوانی» می‌پردازیم:

محمد مهدی سیار شاعر خوش ذوقی است.این را می شود از ترانه های "مرگ بر آمریکا" و "گزینه های روی میز" حامد زمانی و یا از متن شعری حماسی که میثم مطیعی برای یمن خواند، فهمید.

سیار خوش ذوق است، مثل قیصر. برای همین است که سروده های سیار گاهی آدم را یاد قیصر امین پور می اندازد. او هم با طبعی لطیف و نگاهی هنرمندانه و دقیق در سرودن انواع شعر دستی داشت. حالا می شود گفت که سیار هم به او اقتدا کرده و راهش را با زبان و بیانی دیگر ادامه می دهد.

گهگاه تنفسی به اوقات بده
رنگی به همین آینه مات بده

من می دانم سرت شلوغ است ولی
گاهی به خودت وقت ملاقات بده

خواندن اشعار "رودخانی" سیار در این روزهای بلند بهاری می تواند همان وقت ملاقاتی باشد که خودش سروده است. عرضم تمام است، فقط بدانید که این کتاب را رهبر معظم انقلاب هم خواندند و بعد از آن خطاب به سیار در دیداری فرمودند: «کولاک کردید، آقای سیار!»

 

چند سی سی از اشعار کتاب:

کتمان نباید کرد،
در این عکس ها پیداست
من بعد از آن پاییز هم خندیده ام گهگاه!
خندیده ام، یا از ته دل
یا دست دور گردن فرد بغل دستی
با گفتن یک  ((سیب)) ناقابل
خندیده ام اما تو میدانی
من بعد از آن پاییز تنهایم
خندیده ام اما تو میدانی
در عکس های دسته جمعی نیز تنهایم

انتها پیام/م

برچسب‌ها: 

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران؛ موضوع تسهیلات دانشجویی اما در سالهای نچندان دور عملا به یک رویای کمیاب بدل شده بود و برای دستیابی به آن، دانشجو باید احتمالا باید از هفت خوان رستم عبور می‌کرد، به همین دلیل هم از همان ابتدا به طور کلی، بیخیال ماجرا می‌شد.

عملکرد صندوق رفاه دانشجویان در سال گذشته این نگاه را تغییر داده است؛ افزایش چندین برابری ارائه تسهیلات به دانشجویان، درآمدزایی، وصول مطالبات معوقه و افزایش گستره پوشش تسهیلاتی برای انواع دانشجویان از کارهای مهم این سازمان تحت نظارت وزارت علوم بوده است.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران، ضعف کمی و کیفی برنامه های صدا و سیما آنچنان مشهود است که وقتی تیزر برنامه جدیدی پخش می شود مخاطب با دیدن آن تیزر متوجه می شود تقلید کدام برنامه از شبکه های ماهواریی است و دیگر جذب مخاطبی ندارد وفقط  در حال پر کردن زمان هایست که باید برای مخاطب انجام دهد.

به جرات می توان گفت در تمام برنامه های تولیدی سال گذشته این سازمان عریض و طویل به نیاز سنجی، تاثیر در خانواده، نحوه چینش در ساعات مختلف، عدم استفاده از مجری های حاشیه دار و موارد مشابه توجه نشد و فقط پول و نیروی انسانی در بیت المال اسراف شد.

دو فیلم سینمایی «بادیگارد» و «ابد و یک روز» با موضوع اجتماعی از مرز ۱میلیارد فروش در تهران و شهرستان عبور کردند.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از فارس، در میان آثار اکران شده در ایام نوروز دو فیلم سینمایی «بادیگارد» و «ابد و یک روز» در ژانر اجتماعی رقابت تنگاتنگی در اقبال مخاطب دارند. این دو فیلم در تهران و شهرستان با فاصله کمی با یکدیگر رقابت می کنند. با احتساب فروش شب گذشته دو فیلم در تهران فیلم سینمایی «بادیگارد» 1 میلیارد و 140 میلیون تومان فروخت و فیلم سینمایی «ابد و یک روز» به فروش 1 میلیارد و 20 میلیون تومان دست یافت.

امیر قطبی مدیر فروش دفتر پخش فیلمیران که عهده دار پخش دو فیلم است در گفت و گو با خبرنگار سینمایی فارس گفت: فروش فیلم «بادیگارد» در شب گذشته (7 فروردین) در تهران 95 میلیون تومان فروخت و فیلم سینمایی «ابد و یک روز» در شب گذشته در تهران به فروش 87 میلیون تومان در تهران فروش داشت.

وی درباره فروش فیلم در تهران و شهرستان گفت: فروش فیلم «بادیگارد» در تهران 840 میلیون تومان و در شهرستان 300 میلیون تومان بوده است و در کل به فروش 1 میلیارد و 140 میلیون تومان دست یافت. فیلم سینمایی «ابد و یک روز» در تهران به فروش 800 میلیون تومان و در شهرستان به فروش 220 میلیون تومان  رسید که با احتساب تهران و شهرستان فیلم تاکنون 1 میلیارد و 20 میلیون تومان فروش داشته است.

قطبی در خاتمه تاکید کرد: فیلم های سینمایی اجتماعی و جدی همراه با فیلم های کمدی امسال توانستند نظر مخاطبان را به خود جلب کنند.

بنابراین گزارش دو فیلم سینمایی «ابدو یک روز» و «بادیگارد» 12 روز نمایش خود را در تهران تجربه کردند و تنها 8 روز است که در شهرستان های کشور به نمایش درآمدند.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها: 

صفحه‌ها

اشتراک در پایگاه خبری، تحلیلی صدای دانشجو RSS