به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
مطبوعات همدان
تاریخ : 9. آبان 1393 - 0:06   |   کد مطلب: 14373
سخني با مداحان و منبري‌ها
لزوم تبيين اهداف قيام عاشورای حسینی
«كربلا را تو مپندار كه شهري است در ميان شهرها و نامي است در ميان نام‌ها، نه كربلا، حرم حق است و هيچ كس را جز ياران امام حسين(ع) راهي به سوي حقيقت نيست...»
ربانی مهر

«محرم و صفر است كه اسلام را زنده نگه داشته است.» حضرت امام خميني(ره)

واقعيت اين است كه يكي از محوري‌ترين اصول در دين اسلام جهاد و شهادت و دفاع از مظلوم و ايستادگي در برابر ظالم است كه عاشورا تجسم عيني و واقعي شهادت‌طلبي، مظلوميت و ايستادگي در برابر ظلم است. عاشورا به همه انسان‌ها نشان داد كه نبايد در برابر زياده‌خواهي‌ها ايستاد و سكوت كرد، بلكه بايد مقاومت كرد حتي تا مرز شهادت پيش رفت. اسلام از ابتدا تاكنون با فراز و فرودهايي همراه بوده است اما يكي از مسائلي كه موجب شد اسلام زنده بماند و استمرار پيدا كند عاشوراست. عاشورا سراسر درس آزادگي و دين‌مداري و ايستادگي در برابر ظلم و ستم است و فرقي نمي‌كند كه در كدام زمان يا مكان باشي، بلكه مهم اين است كه در برابر ستم ايستادگي كني و حس استقلال و آزادي را هميشه با خود داشته باشي و اين مي‌تواند يكي از معاني اصلي قيام عاشورا باشد.

امروز نخستين روز از ماه محرم‌الحرام است و مراسم عزاداري در ايران اسلامي از امروز با شور و نواي خاصي برگزار مي‌شود و اما آنچه مهم است اين است كه مداحان و منبري‌ها در اين ماه بزرگ سعي كنند بيشتر اهداف قيام عاشورا را براي مردم تبيين كنند و به چند موضوع مهم ذيل كه بسيار مورد توجه مقام معظم رهبري و مراجع دلسوز نظام است، توجه كنند:

1 . سعي شود روضه‌ها و سخنراني‌ها مستند و به دور از شبهه باشد.
2. اهداف قيام براي مردم به خوبي تبيين شود.
3. از مسائل غيرواقعي و تفرقه‌افكنانه خودداري شود.
4. افراد مسؤول با مطالعه كتاب‌هاي معتبر به سخنراني و مديحه‌سرايي بپردازند.
5. به گفته استاد قرائتي همچون مراسم مقام معظم رهبري، برنامه‌ها در ساعت مشخص و با برنامه آغاز شود و خاتمه يابد.
6. وحدت و همدلي بين مذاهب به دور از مسائل تفرقه‌آميز شكل گيرد.
7. مراسم با حضور جوانان و نخبگان برگزار شود و به كيفيت بيشتر از كميت توجه شود.
8. مشكلات فرهنگي جامعه در مراسم يادآوري شود و به عنوان تذكر مطرح گردد.
9. روش‌هاي سنتي عزاداري حفظ گردد و از بعضي وسايل غيرمتعارف استفاده نشود.
10. خصوصيات و صفات ياران امام حسين(ع) براي مردم گفته شود.
11. از رقابت، خودنمايي و اسراف پرهيز گردد.
12. بهانه به دست دشمن ندهيم و مسائل غيرواقعي را در مراسم عزاداري مطرح نكنيم.

به هر حال مطالب گفته شده مربوط به نگارنده نيست و توصيه رهبر انقلاب و بزرگان دين است كه به منظور يادآوري اشاره شده است ان‌شاءا... كه روز به روز شاهد عنايت بيشتر مردم به مكتب عاشورا باشيم و اين مكتب تا هميشه همچون نوري در آسمان زندگي همه مؤمنان بدرخشد.

در آخر اشاره‌اي مي‌كنم به يك جمله بسيار زيبا از شهيد مرتضي آويني كه در مورد عاشورا مي‌گويد: «كربلا را تو مپندار كه شهري است در ميان شهرها و نامي است در ميان نام‌ها، نه كربلا، حرم حق است و هيچ كس را جز ياران امام حسين(ع) راهي به سوي حقيقت نيست...»

دیدگاه شما

آخرین اخبار