به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
مطبوعات همدان
تاریخ : 29. مرداد 1394 - 8:22   |   کد مطلب: 15649
گویا چنین است که منطقه خاورمیانه روی آرامش به خود نبیند منطقه‌ای که سرشار از منابع انرژی است و حوزه نفوذ بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای

پایگاه اطلاع رسانی صدای دانشجوبه نقل از تسنیم،این روزها منطقه خاورمیانه حوادث پرتلاطمی را سپری می کند، هر کدام از کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای بر سر نفوذ در  این منطقه دست و پا می زنند و تلاش دارند از هر راهی که شده قیمومیت خود را بر آن حفظ کنند. این کشورها صرف نظر از اینکه بر سر منافع با هم اختلاف نظر داشته باشند ولی در یک موضوع با هم اتفاق نظر دارند و آن حفظ امنیت رژیم اسرائیل و برتری این رژیم در منطقه است.

بازسازی مجدد منطقه پروژه جدی آمریکایی‌ها البته در «جنگ‌های نیابتی» است که این پروژه با ابزارهای آن از جمله داعش در منطقه در حال اجراست. جنگ های مستقیم برای آمریکایی ها هزینه های هنگفتی به همراه داشت و دولتمردان آمریکایی را بر آن داشته تا در پی جنگ های مستقیم نباشند این کار دو کارکرد برای آنها دارد: اول اینکه هزینه این جنگ‌ها از  جیب رژیم‌های وابسته و مرتجع عربی پرداخت می‌شود و در ثانی خود نیز از ورود به جنگ مستقیم که تلفات انسانی زیادی را برای آنها به بار می آورد و مخالفت ها و انتقادات داخلی را به همراه دارد،  به دور  خواهند بود.

تشکیل گروههای تروریستی از جمله داعش که اهداف مورد نظر آنها را محقق کند، برای اجرای این پروژه صورت گرفته است. اظهارات  «مایکل فلین» مدیر سابق اطلاعات دفاعی پنتاگون مؤید این مطلب است . وی در مصاحبه با شبکه الجزیره به صراحت به نقش آمریکا در شکل‌گیری گروه تروریستی داعش اذعان کرده و می گوید: رشد گروه‌های افراط‌گرا در سوریه حاصل یک «تصمیم ارادی» از سوی دولت آمریکا بود.(جزئیات بیشتر)

پروژه  تجزیه کشورها نیز از دیگر راهبرد آمریکایی ها در منطقه است که با هدف ایجاد اختلافات برای تشکیل خاورمیانه جدید  صورت می گیرد . بر این اساس منطقه روی آرامش را به خود نخواهد دید و پایانی برای درگیری های خونین متصور نیست. در صورت تحقق این طرح، درگیری ها همه را فرسوده کرده و در این صورت جنگ دائمی ادامه پیدا خواهد کرد نتیجه آن خواهد شد که در سایه چنین  شرایطی (پروژه هرج و مرج  خلاق ) تداوم حضور نیروهای خارجی در منطقه توجیه پیدا خواهد بود و خیال آمریکایی ها برای ماندن در منطقه برای همیشه راحت خواهد شد. ویروس تجزیه در جسم نحیف و ضعیف که بازدارندگی لازم را ندارد، کارساز خواهد بود و در این صورت است که پروژه اصلی محقق خواهد شد. ایجاد کشورهای کوچک و تکه تکه شده که پیوسته وابسته به آنها خواهند بود.

در رسانه‌های غربی هر جایی که نامی از گروههای اسلامی  برده می‌شود بلافاصله برچسب هایی نظیر افراطی ، خشونت طلب ، ستیزه جو آورده می شود کافی است نگاهی به گزارش ها و تحلیل های رسانه های غربی در این زمینه بیاندازیم و این خط فکری را به وضوح مشاهده خواهیم کرد.  اسلام هراسی و دامن زدن به اختلافات مذهبی و نشان دادن چهره ای خشونت طلب از اسلام در این راستاست.

با وجود برنامه های مزبور یعنی ایجاد جنگ نیابتی با تشکیل گروههای تروریستی ، دامن زدن به اختلافات مذهبی که آن را در عراق، سوریه ، یمن و دیگر مناطق این کشور شاهدیم و پروژه تجزیه کشورهای منطقه، حال این سوال مطرح است که هدف اصلی و نهایی آنها چیست؟

به عقیده تحلیلگران مسائل منطقه ، هدف نهایی آمریکایی‌ها و غرب در منطقه مبارزه با آنچیزی است که نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه می خوانند  زمانی که طرح خاورمیانه جدید آمریکا مطرح شد این ایران و همپیمانانش در منطقه بودند که مانع از اجرای این پروژه شدند در چنین شرایطی باید این کشورها یعنی محور مقاومت ضعیف و عملا فاقد نقش آفرینی فعال در منطقه باشد.  در جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی علیه مقاومت لبنان، کاندولیزا رایس وزیر خارجه وقت  آمریکا در بیروت به صراحت گفت:« آنچه درحال روی دادن است درد زایمان خاورمیانه جدید است.»

بر اساس این برآورد، باید هدف  اصلی غرب را در منطقه در راستای تضعیف جمهوری اسلامی ایران و تضمین امنیت اسرائیل ارزیابی کرد.  آنها این پروژه را در امپراطوری رسانه های خود روزانه دنبال می‌کنند. روزی نیست که در رسانه هایشان نامی از ایران و اینکه ایران به دنبال نفوذ در منطقه -البته منظور آنها از نفوذ ، دخالت منفی است- به کار نبرند. اینها خواب‌های پرشانی است که آمریکایی‌ها برای کشورها و ملت‌های منطقه دیده‌اند.

یادداشت: حسن رستمی

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار