مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 21. شهريور 1394 - 19:07   |   کد مطلب: 15960
مقام معظم رهبری :: باید با استفاده از تواناییها و استعدادهای جوان کشور و با سیاستگذاری صحیح و اقدامات سنجیده و هماهنگ و بدون از دست دادن زمان به سمت خروج از حالت انفعال در عرصه فضای مجازی، و حضور فعال و تأثیرگذار و تولید محتوای اسلامی متقن و جذاب حرکت کنیم..

به گزارش صدای دانشجو،امروزه فضای مجازی در جای جای جهان به عنوان فضایی جهت رد و بدل کردن اطلاعات ، تبلیغات ، ارتباطات اجتماعی و... شناخته شده و عمق تاثیر گذاری آن بر کسی پوشیده نیست . یک عده در این فضای ملتهب به عنوان تولید کننده با اهداف مختلف مشغول تولید فکرو سیاست و تولیدات عقیدتی و مذهبی و یا ضد عقیدتی و تخریبی هستند و عده ای هم اگاهانه یا ناخود آگاه فقط مصرف کننده هستند. بحث مهمی که در این بین وجود دارد این است که هم مسئولان فرهنگی ما به عنوان مسئول و دست اندر کار و هم جوانان متعهد ما به عنوان کسانی که دغدغه دین و مسائل دینی و فرهنگی دارند در این فضا چه اقداماتی انجام داده اند؟

ما به عنوان یک کشور اسلامی که به حکم دین در برابر حوادث پیرامون خود مسئول هستیم تا چه حد جو اینگونه شبکه ها را در اختیارداریم و با تولیدات مثبت و تاثیر گذار با حمله های عقیدتی و فرهنگی و سیاسی  دشمنان مقابله می کنیم؟ تا چه حد از این فضا به نفع مصالح کشور و به نفع عقیده و ایمانمان استفاده می کنیم؟ به نظر می رسد یک زنگ هشدار جدی در این زمینه وجود دارد که هم به لحاظ فنی به حدی رشد داشته باشیم که در مقابل تهاجمات دشمن ایستادگی کنیم و هم به حیث نرم افزاری به جای اینکه در معرض انفعال و تاثیر پذیری باشیم در نقش تاثیر گذاری و در معرض قدرت قرار بگیریم.

حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در تاریخ 16/6/94 در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای شورای عالی فضای مجازی  با اشاره به گسترش روزافزون و پرسرعت پدیده عظیم و بی‌نظیر فضای مجازی تأکید کردند: باید با استفاده از تواناییها و استعدادهای جوان کشور و با سیاستگذاری صحیح و اقدامات سنجیده و هماهنگ و بدون از دست دادن زمان به سمت خروج از حالت انفعال در عرصه فضای مجازی، و حضور فعال و تأثیرگذار و تولید محتوای اسلامی متقن و جذاب حرکت کنیم.
ایشان با اشاره به تأثیرگذاری گسترده فضای مجازی به عنوان یک قدرت نرم فوق‌العاده در عرصه‌های مختلف از جمله فرهنگ، سیاست، اقتصاد، سبک زندگی، ایمان، اعتقادات دینی و اخلاقیات، بر لزوم طراحی مناسب و دقیق برای حفظ حریم امنیت فکری و اخلاقی جامعه در این عرصه تأکید کردند و افزودند: لازمه حضور فعال و تأثیرگذار در فضای مجازی، «تمرکز در تصمیم‌گیری»، «جدیت در اجرا بدون از دست دادن زمان»، «هماهنگی میان دستگاهها» و «پرهیز از موازی‌کاری و تعارض» است.

با بررسی سخنان مهم مقام معظم رهبری در این زمینه هم به این نکته پی می بریم که ما جهت تاثیر گذاری در فضای مجازی باید یک حرکت پرشتاب را شروع کرده و از زمان خود عقب نمانیم . باید فرصت ها را غنیمت بشماریم و قبل از اینکه خیلی دیر شود به مبارزه با دشمن و ترویج فرهنگ اسلامی و انقلابی خود بپردازیم.

دستگاههای مربوطه باید یک برنامه دقیق و منسجم در این  زمینه داشته باشند و با برنامه ریزی و تولید محصولات پر محتوا و جذاب جهانیان را به سمت عقاید پاک و اخلاقیات جذب کنند. همانگونه که در امور مختلف کشوری و اداری یک ساز و کار منسجم و یک قانون و نظم خاص وجود دارد که باید رعایت شود و مسئولین باید در عملکرد خود پاسخگو باشند ، در فضای مجازی هم باید این نظم و انسجام و برنامه وجود داشته باشد و پاسخگویی مناسب از ناحیه مسئولین فرهنگی صورت بگیرد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار