مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 7. آذر 1400 - 12:26   |   کد مطلب: 24529
صدر با تشکیلاتی میلیونی،دقیق و با گستردگی بسیار بالا در میان جوانان و فقیران و حاشبه نشینان شیعه توانسته بدنه اجتماعی قوی و در صحنه ای براب خود مهیا کند.

پس از انتخابات زودهنگام ۲۰۲۱ عراق،جریان صدر با کسب ۷۳ عدد از ۳۲۹ کرسی پیشتاز در تعداد کرسی های مجلس عراق می‌باشد.در مجلس عراق قدرت های زیادی برای تصمیم گیری دارد اما آنچه مهمترین قدرت این مجلس ب. حساب می آید این است که چه کسی نخست وزیر و رئیس جمهور باشد.
با این حال جریان صدر پیشتاز در تعداد است و جریان های مقاومت و حامی مقاوت متاسفانه شاهد کاهش صندلی این جریانات در مجلس هستیم.
مقتدی صدر شخصیتی کاریزما و موفق است که راز موفقیت وی بخاطر مطالبه گری و ژست انتقادی وی است،صدر خودش را از هرگونه پاسخگویی مبرا میداند و با طرح انتقاداتی از مسئولین و حالتی طلبکارانه توانسته در میان عوام جایگاهی ویژه پیدا بکند،و یکی از علل موفقیت جریان وی دقیقا همین هست که تابحال در مقام پاسخگویی و مسئولیت نبوده است،فلذا مردم عراق رغبتی بیشتری برای تجربه چهره های جدید در سیاست دارند.

صدر با تشکیلاتی میلیونی،دقیق و با گستردگی بسیار بالا در میان جوانان و فقیران و حاشبه نشینان شیعه توانسته بدنه اجتماعی قوی و در صحنه ای براب خود مهیا کند.صدر با طرح مباحث و اقداماتی مهیج سوار بر امواج سیاست است و با یک توئیت خود میتواند به تیتر رسانه ها (چه داخلی و چه خارجی) برسد.صدر با هوش سیاسی خود همیشه در یک موضع و اصل پایدار نبوده و مواضع ضد و نقیض وی باعث شده منتقدان وی به دوست وی  تبدیل شوند و دوستان وی به منتقدان،و این چرخه را تا کنون ادامه داده است و علت موفقیت وی میتوان همین باشد
انصراف وی از شرکت در انتخابات باعث ایجاد کمپین تحریم انتخابات و تشکیل کمپین چند هزارنفری  در خیابان های بغداد برای دعوت از صدر در انتخابات شد،و با محبوبیتی برنامه ریزی شده و ساختگی رقابت های سیاسی خود را ادامه داد.

علی ای حال صدر به دنبال چه چیزیست؟
صدر یک پان عربیست که سودای مرجعیت خود بر عراق را در سر‌می پرواند.صدر اولویت را بر عراق و ملی گرایی میداند تا مقاومت و اسلام و دیپلماسی نهضتی،به همین علت به دنبال مرجع سازی از خود برای دوران پسا سیستانی ( آیت الله العظمی سیستانی دامه برکاته) است.صدر بدنبال مرجعیتی اول عراقی و بعد اسلامی است و هویت عراق ملی را اولی تر از هویت اسلامی شیعی میداند و قائل به ولایت فقیه و رهبری جهان اسلام توسط مقام معظم رهبری امام خامنه ای (مدظله العالی) نیست.
فلذا آینده وی برای مرجعیت کاملا سیاسی و بدنبال اخلال در نظم مذهبی منطقه است.

مقتدی،موضع  ناپسند دیگری دارد،انحلال بسیج مردمی حشد الشعبی و تضعیف جبهه مقاومت.
ساختار حشدالشعبی و یا بسیج های مردمی برگرفته از الگوی مقاومت فراملی است و درهرکجای جهان اسلام مسلمانی در ناامنی و در تهاجم دشمنان باشد،وظیفه خود میداند به دفاع از حق آن مظلوم بایستد و دفاع کند.اما مقتدی صدر با این الگو مخالف است و خواستار انحلال حشد الشعبی و پیوست افراد این گروه به ارتش ملی عراق است،هرچند که درخواست وی خالی از اعتبار است و پیش نخواهد رفت.
حشد الشعبی بسیج مردمی عراق است که پس از فتوای تاریخی ایت الله العظمی سیستانی بعد از هجوم داعش در عراق و به ابتکار شهیدان مقاومت سردار سپهبد شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس ایجاد شد.

امیرمحمد  کشاورزیان

دیدگاه شما

آخرین اخبار