مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 2. آذر 1395 - 15:12   |   کد مطلب: 18716
امروز سه شنبه دوم آذر ماه، دکتر ستار عزیزی،استاد حقوق بین الملل دانشگاه بوعلی سینا، به بررسی ساختار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در دانشکده ادبیات پرداخت که در این گزارش خلاصه ای از مباحث مطرح شده آورده شده است.

به گزارش صدای دانشجو، امروز سه شنبه دوم آذر ماه، دکتر ستار عزیزی،استاد حقوق بین الملل دانشگاه بوعلی سینا، به بررسی ساختار انتخابات ریاست جمهوری آمریکاپرداخت.
عزیزی ضمن بررسی جزئیات شمار تعداد رای دهندگان در ایالات مختلف آمریکا و پیروزی ترامپ بر کلینتون در نتیجه آن،گفت : حدود ۹۵ میلیون نفر از مردم آمریکا پای صندوق رای نرفته اند و همچنین از تشکیل کمپینی از مخالفین ترامپ سخن گفت که پس از بررسی کردن این مساله نتیجه را بدون تغییر پیش بینی کرد و گفت: از آنجایی که افرادی که مخالف ترامپ بودن، از جمله اوباما هم به او تبریک گفته و این مساله را پذیرفته اند، و هر چند از لحاظ حقوقی تشکیل چنین کمپینی بلا مانع است ولی در اصل پیروزی برای کلینتون را نخواهد داشت.

وی اشاراتی به تعداد آرا الکترال و درصد جمعیت ایالات داشت و گفت رابطه بین این دو را در ایالت مختلف آمریکا مساوی دانست.
عزیزی در ادامه صحبت های خود به تغییرات آرای الکترال ها در طول زمان اشاره داشت و به بررسی جداول این تغییرات پرداخت که در برخی این روال در برخی کشور ها ثابت مانده و در برخی یا کاهش ویا افزایش یافته است.
استاد حقوق بین الملل دانشگاه بوعلی سینا، با بررسی حد نصاب لازم برای پیروزی در یک انتخابات در کشوری مثل آمریکا، جمع آوری و جذب آرای و رای در ۱۱ ایالت را موجب کسب پیروزی در انتخابات دانست که البته کسب چنین نتیجه ای راهم در عمل مشکل معرفی کرد.
وی اهمیت آرای الکترال برای ایالات کم جمعیت را عنوان نمود که در اینجا حتی یک ایالت با سه رای الکترال هم میتواند نقش تاثیرگذاری در نتیجه انتخابات داشته باشد و در این میان به مقایسه آرای انتخابی بوش و الگور پرداخت.
عزیزی دو ادامه بحث خود در رابطه با ساختار انتخاباتی آمریکا،اشاراتی هم به وضعیت های غیر معمول انتخاباتی و تفاوت آرای عمومی و الکترال در انتخابات اخیر داشت.
عزیزی ضمن بررسی تعداد آرای تخصیص یافته در هر ایالت به ترامپ و کلینتون، ترامپ را یک جمهوری خواه ظاهری دانست که در اصل تنها به قصد ریاست جمهوری با این عنوان جلو آمده است.
وی از تاثیرات نقش نامزد ثالث در این انتخابات گفت و اینکه اینگونه افراد میتوانند در جهت دهی انتخاب حزب خاصی مؤثر باشند و بخشی از آرای طرف مقابل را بگیرند.
استاد حقوق بین الملل دانشگاه بوعلی سینا، در انتهای بحث خود، عامل شکست کلینتون را از دست دادن حمایت سه ایالت آبی، نسلوانیا، میشیکان و ویسکانسین دانست چرا که در اکثر انتخابی که صچرت گرفته این ایالت ها خود را طرفدار دموکرات نشان داده بودند.
انتها پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار