مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 11. مهر 1393 - 19:31   |   کد مطلب: 14170
وحید جلیلی درجمع دانشجویان جنبش عدالتخواه درمشهد به بیان چند محور اصلی فعالیت این تشکل دانشجویی پرداخت و گفت: عدالتخواهی انجام کار دیگران نیست بلکه هر کس و هر سازمان و ارگانی در تعریف خودش به وظایفش عمل کند.

به گزارش صدای دانشجو وی بیان داشت: بسیاری از مشکلات جامعه را می‌توان با تصحیح رفتار حکومت برطرف کرد مانند حل کردن یک مشکل توسط یک بند قانونی و یا یک تصویب نامه مجلس؛ که این مهم در زمان شاه ممکن نبود.

جلیلی با بیان اینکه در زمان شاه ما شاهد برگزاری انتخابات سوری بویدم و ملت می‌دانستند که کسی که از صندوق بیرون می‌آید توسط رای آنان انتخاب نمی‌شود تاکید کرد: جمهوری اسلامی این امکان را به ملت داد که بتوانند با رای خودشان سرنوشتشان را تعیین کنند.

شش محور فعالیت جنبش عدالتخواه
این کارشناس رسانه استفاده درست از ظرفیت‌های نظام را اولین محور فعالیت جنبش عدالتخواه عنوان کرد و افزود: بزرگترین سازو کار عدالتخواهی، نظام جمهوری اسلامی است و ما باید درست عمل کنیم.

جلیلی با اشاره به اینکه ظرفیت‌های نظام باید فهرست شوند گفت: بسیاری از مشکلات با یک اقدام درست شورای شهر، مجلس و غیره برطرف می‌شود؛ اگر هر سازمان و ارگانی به آیین نامه خود عمل کند ما شاهد حل شدن بسیاری از مشکلات در کشور خواهیم بود.

وی مطالبه از دستگاه‌های حکومتی برای عمل کردن به وظیفه خود را از وظایف دانشجویان دانست و خاطرنشان کرد: جنبش عدالتخواه، عدالتخواهی را در حوزه‌های تخصصی دنبال کنند. مثلا در زمینه کشاورزی شاخص‌ها را تعریف کنند ما در زمینه تخصصی کارهیا بر زمین مانده بسیار داریم.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: دانشجویان این تشکل مفاهیم آرمانی را به حوزه‌های تخصصی خود بکشانند.

جلیلی حفظ دستاوردهای گذشته را سومین محور فعالیت این تشکل دانشجویی بیان کرد و گفت: اگر جامعه شما به دستاوردی رسیده باشد باید آن را حفظ کرد و مانع از صفر کیلومتر شدن جامعه شد.

مثلا اگر در جامعه فرهنگ اشراف ستیزی وجود دارد، اشرافیت نباید به شکل قبلی جرات مانور دادن در جامعه داشته باشد.

وی بیان داشت: اعضای جدید این تشکل دانشجویی با دسترسی به تجربیات اعضا قبلی این تشکل اشتباهات قبل را مرتکب نشوند.

این کارشناس سیاسی مردمی‌تر کردن عدالت خواهی را چهارمین محور فعالیت این تشکل دانشجویی دانست و افزود: عدالت خواهی وظیفه‌ای بر دوش آحاد مردم است و این مهم باید هدف این جنبش باشد.

جلیلی با اشاره به اینکه باید برای ابزارها وروش‌های مردمی‌تر کردن عدالتخواهی ابتکار داشت خاطرنشان کرد: ما باید زبان قابل فهم با توده‌های فعال مردم را داشته باشیم که در این راستا جنبش دانشجویی ارتباط سریع و برنامه ریزی شده با مردم داشته باشد.

وی با تاکید بر ارتقاء توانایی مهارتی و ابزاری به عنوان محور پنجم فعالیت این تشکل دانشجویی بیان داشت: کسی که در تشکل دانشجویی فعالیت می‌کند باید از همه ابزارها به بهترین وجه ممکن استفاده کند.

این کارشناس سیاسی ادامه داد: در حال حاضر ابزاری مانند شبکه‌های اجتماعی viber و whatsapp  در اختیار دانشجویان است که می‌توان از این ابزار در راستای آرمانها استفاده کرد، دانشجویان جنبه فرصتی رابیشتر از جنبه تهدیدی آن ببینند.

جلیلی با اشاره به توجه دانشجویان به مهارت تشکیلاتی خاطرنشان کرد: مهارت تشکیلاتی استفاده از توان دیگران است که ما در برگزاری جشنواره عمار و ساخت آثار این جشنواره به خوبی شاهد این امر هستیم.

وی جلوگیری از گسست اندیشه آرمان خواهانه یا نشان دادن یکپارچگی آرمانخواهی را دیگر محور فعالیت این تشکل دانشجویی دانست و بیان داشت: یکی از وظایف دانشگاه‌ها مقابله با تجمل گرایی است که در ذیل پرچم عدالتخواهی قرار دارد.

در جامعه غفلت داریم نه جهل

این کارشناس سیاسی ادامه داد: دانشجویان ما در این نظام بزرگ و تربیت شده‌اند برای همین ابتدا باید براساس دانسته‌هایشان عمل کنند.

جلیلی با بیان اینکه ما شاهد غفلت در جامعه هستیم نه جهل خاطرنشان کرد: خیلی از بی‌عملی بودن ما نشان از غفلت دارد دانشجویان ما در زمینه‌هایی که قطعیت دارند فعالیت کنند مثلا در حمله رژیم صهیونیستی به غزه همه دنیا شاهد بی‌آبرویی این رژیم جنایتکار، آمریکا و کشورهای غربی بودند اگر با شروع سال تحصیلی جدید عده‌ای غرب‌زده در دانشگاه‌ها از غرب و امریکا دفاع کنند این امر نشان از غفلت دارد چون همه دنیا شاهد این بی‌آبرویی بودند.

ضد انقلاب هم نمی‌تواند جنایات اسرائیل را در غزه توجیه کند

وی با بیان اینکه امروز شعار«مرگ بر آمریکا» شعار همه مردم دنیا شده و همه فریاد بی‌اعتمادی به آمریکا را سر می‌دهند بیان داشت: با وجود این شرایط نباید در داخل کشور بگوییم باید به آمریکا اعتماد کرد.

این کارشناس سیاسی افزود: امروز سلطنت طلب و ضد انقلاب هم در حکم یک انسان نمی‌توانند جنایات اسرائیل را در غزه توجیه کنند.

دانشگاه اسلامی نسبت به بی‌توازنی در جامعه بی‌قرار باشد

وی با تاکید بر مدیریت زمان و استفاده از زمان‌هایی که پرت هستند گفت: در الویت‌ها بر داشته‌هایمان تمرکز کنیم، ما یک الویت و یک فوریت داریم که گاهی فوریت در دل الویت گم می‌شود و یا بالعکس مثلا هنگامی که کسی در حال غرق است نمی‌توان گفت من مشغول درس خواندن هستم و باید آن فرد را نجات داد.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه در کار تشکیلاتی بسیاری از مشکلات اخلاقی است و نه فکری افزود: عدالت خواهی از دل معنویت نجوشد تبدیل به بازبچه شهرت طلبی خواهد شد. دانشگاه اسلامی باید نسبت به بی‌توازنی در جامعه بی‌قرار باشد.

جلیلی با تاکید بر این اینکه تفکر دینی مبتنی بر ایمان دینی و ولایی باید بر جامعه حاکم شود به دعاهای حضرت زهرا(س) در نیمه‌های شب که ابتدا برای دیگران دعا می‌کردند اشاره کرد و گفت: اگر تفکر فاطمی در جامعه و تشکل‌های دانشجویی باشد شاهد بسیاری از تغییرات خواهیم بود.

وی بیان داشت: هر نماز باید عدالت خواهی را پمپاژ کند، عقلانیت دینی و استکبار ستیزی باید در سبک زندگی ما باشد.

ما امروز خط شکن نیاز داریم

این کارشناس سیاسی معنویت و عدالت را دو روی یک سکه دانست و افزود: معنویت؛ قرار گرفتن در نسبت درست با هستی و عدالت؛ قرار گرفتن در نسبت درست با جامعه است که می‌توان گفت این عدالت رویش جدید دارد و مشمول وعده الهی می‌شود.

جلیلی با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب جوانانی مانند شهید دیالمه داشتیم که در خلوت خود با معنویت انس داشتند گفت: معنویت عامل رشد انسان است و اگر عدالت دینی انقلابی مبتنی بر اسلام ناب باشد راهش باز می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه کار قوی در دانشگاه‌ها تاثیر گذار بر دانشجویان خواهد بود بیان داشت: ما امروز خط شکن نیاز داریم و شما دانشجویان جنبش عدالتخواه خط شکن باشید.

جلیلی با بیان اینکه فرهنگ تربیتی اسلام مسئولیت پذیری و احساس مسئولیت است گفت: این فرهنگ باید در جامعه نهادینه شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار