مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 18. آبان 1393 - 23:09   |   کد مطلب: 14432
پس از گذشت چهار سال از استخدام پیمانی اعضای هیات علمی، آن هم پس از به عمل آمدن گزینش ها و مصاحبه های مختلف علمی و صلاحیت عمومی، دانشگاه قصد تسویه حساب با هجده نفر از اعضای هیات علمی خود داشته و آنها را تا به حال که سه ماه از تاریخ پایان حکمشان گذشته است، بلا تکلیف نگه داشته و هیچ گونه اقدام عملی و پاسخ مشخصی در مورد تبدیل وضعیت این اعضای فرهیخته صورت نداده است
 دانشگاه جامع علمی-کاربردی

به گزارش صدای دانشجو جمعی از اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه علمی کاربردی با ارسال نامه ای به جهان نیوز نسبت به اقدام اخیر سرپرست این دانشگاه و بلاتکلیفی اعضای اعضای هیات علمی این دانشگاه انتقاد کردند.

متن این نامه به این شرح است:

یکی از انتقادات اساسی و جدی به دولت تدبیر و امید، نابسامانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد. نظارت ضعیف این وزارتخانه بر عملکرد دانشگاه ها و به ویژه دانشگاه علمی-کاربردی موجب گردیده تا از بدو تاسیس این دانشگاه با حاشیه های بسیاری همراه باشد. از طرف دیگر فاصله گرفتن دانشگاه علمی-کاربردی از فضایی با محوریت علم، دانشگاه را وارد فضایی می‌کند که هم خودش را آسیب می‌زند و هم برای دولت یازدهم حاشیه‌سازی می‌کند از این رو به نظر می رسد آقای رئیس جمهور که خود یک شخصیت علمی و دانشگاهی می باشد و خود را برخاسته از جریان فرهیخته می‌داند مطمئنا از این رفتارهای منتسب به دولتش که با مشی اعتدالی همراهی ندارد بی اطلاع می باشد.

دانشگاه جامع علمی کاربردی هر ساله در راستای نیل به اهداف، رسالت و تامین کادر هیات علمی خود از بین دانش آموختگان برتر دانشگاه ها که دارای سوابق ارزنده و درخشان علمی (شامل سوابق آموزشی، پژوهشی و اجرایی) می باشند اقدام به جذب هیات علمی به صورت هیات علمی پیمانی طرح سربازی می نماید تا بتواند هم نیروی انسانی خود را فراهم نماید و هم هرم هیات علمی خود را ارتقا و بهبود بخشد.

آن دسته از اساتید دانشگاه علمی-کاربردی که در سال‌های گذشته به صورت پیمانی به این دانشگاه پیوسته بودند، اکنون با مشکلی مواجه شده‌اند که چه بسا هرگز تصور آن را هم نداشتند. ماجرا ‌بدین گونه است که حال پس از گذشت چهار سال از استخدام پیمانی اعضای هیات علمی، آن هم پس از به عمل آمدن گزینش ها و مصاحبه های مختلف علمی و صلاحیت عمومی، دانشگاه قصد تسویه حساب با هجده نفر از اعضای هیات علمی خود داشته و آنها را تا به حال که سه ماه از تاریخ پایان حکمشان گذشته است، بلا تکلیف نگه داشته و هیچ گونه اقدام عملی و پاسخ مشخصی در مورد تبدیل وضعیت این اعضای فرهیخته صورت نداده است در صورتی که این بلاتکلیفی با بخشنامه های وزارت علوم مغایر بوده و پیامدهای سنگینی را برای این اساتید‌ داشته است.

بنا بر ماده دوازده و سیزده آئین نامه استخدامی دانشگاه ها و موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری مورخ ۹۰/۱۲/۲۷ به شماره ۱۵/۲۷۳۲۹۸ دانشگاه موظف می باشد در خصوص تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی پیمانی خود تصمیم گیری نماید. در ماده دوازده این آیین نامه آمده است "دانشگاه می تواند در صورت تائید صلاحیت عمومی، موافقت هیات اجرایی جذب موسسه (رئیس دانشگاه) و کسب حداقل ۷۰ درصد امتیازات تعیین شده در آئین نامه ارتقا، اعضای هیات علمی پیمانی خود را به رسمی-آزمایشی تبدیل وضعیت نماید". با این تفاسیر سرپرست دانشگاه علمی-کاربردی جناب آقای دکتر شفیعی در جلسه ای رسمی با حضور اعضای هیات علمی دانشگاه بیان می نماید که "دانشگاه علمی-کاربردی دانشگاه نبوده بلکه موسسه می باشد و موسسه نیز نیاز به هیات علمی ندارد". به نظر می رسد این ادبیات و اینگونه تصمیمات شتابزده پس از انتصاب ایشان، نه تنها توهین بزرگی به خانواده علمی-کاربردی می باشد بلگه هزینه های سنگینی را برای دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی به همراه دارد. 

در بسیاری از دانشگاه های معتبر کشور جذب هیات علمی پیمانی به صورت "طرح سربازی" یکی از روشهای تامین نیروی علمی دانشگاه محسوب شده و این افراد با توجه به تجربه ای که در طی چهار سال به دست می آورند و هزینه ای که دانشگاه برای آنها صرف می کند، "حفظ" می شوند و تبدیل به اعضای هیات علمی رسمی می شوند و اتفاقا این مساله عقلا و منطقا به صواب نزدیک تر است اما متاسفانه در دانشگاه علمی-کاربردی با تنگ نظری مسئولان و بدون در نظر گرفتن مبانی انسانی، شرعی و اخلاقی این نیروهای علمی به سادگی کنار گذاشته می شوند که این موضوع پیامد های سنگینی را در زندگی خانوادگی و اجتماعی این افراد به دنبال دارد.

هجده نفر از اعضای محترم هیات علمی دانشگاه که در تاریخ ۹۳/۵/۱۶ مدت تعهد پیمانی آنها به اتمام رسیده و تعداد ۵۵ نفر دیگر که در سال های آتی به اتمام خواهد رسید با امید فراوان به این دانشگاه آمدند، برای آینده زندگی و شغلی خود برنامه ریزی کرده، تشکیل خانواده داده، صاحب فرزند شده، برخی به سمت‌های اجرایی رسیده، سن استخدام و فرصت های شغلی دیگر را از دست داده‌اند و حال در هنگام تبدیل وضعیت سرپرست دانشگاه می گوید این دانشگاه نیاز به هیات علمی ندارد و این در حالی است که تمامی این افراد از مطرح ترین دانشگاه های کشور و با بهترین رزومه علمی و آموزشی فارغ التحصیل شده اند.

سوالات مهمی که در اینجا مطرح می گردد این است:

۱- چگونه دانشگاه جامع علمی کاربردی در دوران ریاست های قبلی دانشگاه نیاز به هیات علمی و تبدیل وضعیت مدیران ستادی به هیات علمی داشت، اما در دوران ریاست جدید نیاز ندارد؟ 

۲- چگونه در شرایطی که هیات امنای دانشگاه پس از بررسی و تخصیص زمان فراوان مجوز جذب هیات علمی را برای تکمیل چارت علمی و اجرایی صادر می کند و جذب انجام می شود به ناگهان بعد از گذشت چهار سال عنوان می شود جذب هیات علمی اشتباه بوده است؟

۳- آیا عدم جذب ۷۰ نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه که به دنبال خود فلاکت ۷۰ خانواده و کودک را به دنبال دارد مغایر با سیاست های کلی نظام و بیانات مقام معظم رهبری در خصوص ایجاد شرایط مناسب به منظور رشد جمعیت و افزایش امید به ازدواج نیست؟

۴- آیا شرایط مذکور با شعار رییس جمهور منتخب مردم یعنی تدبیر، امید، عدالت و قانون مداری مطابقت دارد؟ به نظر می رسد تمامی این شعارها در دانشگاه جامع علمی کاربردی لگدمال شده است.

۵- کدامین قانون به یک شخص اجازه می دهد تا اعضای هیات علمی یک دانشگاه را بدون هیچ بررسی صلاحیت های علمی و عمومی و صرفا بدلیل تفکر شخصی، به صورت فله ای اخراج کند؟ حتی اگر بنا بر فرض محال اینگونه باشد این عمل با کدامین موازین علمی، اخلاقی و شرعی مطابقت دارد؟

یقینا این رفتار دانشگاه علمی-کاربردی اثری جز افزایش نا امیدی بین قشر تحصیل کرده کشور و متعاقبا افزایش خروج نخبگان از کشور نخواهد داشت کما اینکه هم اکنون نیز این شرایط بین این اعضا مشهود است. قطعا نه تنها بررسی وضعیت جذب اعضای هیات علمی در سال جاری و آینده کم اهمیت تر از وضعیت بورسیه های غیر قانونی سال های گذشته نیست بلکه بسیار پر اهمیت تر است. لذا، جناب آقای دکتر روحانی حال را دریاب که گذشته گذشته است.

دیدگاه شما

آخرین اخبار