مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 5. شهريور 1394 - 8:39   |   کد مطلب: 15740
خردادماه سال گذشته آتش سیاست و بازی‌های جناحی وزارت علوم، برچسبی را با عنوان بورسیه غیرقانونی به 3هزار دانشجو چسباند که علاوه بر هتک حیثیت این دانشجویان، شأن علمی ایران و اعتبار جامعه دنشگاهیان نیز گرفتار شعله‌های این آتش شد.

 

به گزارش صدای دانشجو به نقل ازوطن امروز، خردادماه سال گذشته آتش سیاست و بازی‌های جناحی  وزارت علوم، برچسبی را با عنوان بورسیه غیرقانونی به 3هزار دانشجو چسباند که علاوه بر هتک حیثیت این دانشجویان، شأن علمی ایران و اعتبار جامعه دنشگاهیان نیز گرفتار شعله‌های این آتش شد. کم‌توجهی وزارت علوم و تشکیل کمیته‌هایی با نتایج گوناگون در این وزارتخانه پرونده دانشجویان بورسیه را به جایی رساند که کمیسیون آموزش و تحققات مجلس، کمیسیون اصل 90 و دیوان محاسبات با ارسال گزارشی مشترک در قالب صورتجلسه‌ای 10ماده‌ای مهر تایید خود را بر تخلفات محرز وزارت علوم حک کنند. هرچند وزارت علوم نیز تحت فشارهای رسانه‌ای و تذکرهای پی در پی بهارستان تصمیمات تازه‌ای را درباره دانشجویان بورسیه ابلاغ کرده است اما آیا احیای دوباره اعتبار جامعه دانشگاهی و جبران زیر سوال رفتن شأن و جایگاه علمی ایران تنها با قبول اشتباه میسر است؟ عملکرد خلاف تدبیر وزارت علوم طی یکی دو سال گذشته حقوق تعداد قابل‌توجهی از دانشجویان را پایمال کرد؛ این موضوعی است که رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و اعضای این کمیسیون در گفت‌وگو با «وطن امروز» ضمن اشاره به آن خواستار توجه بیشتر دولت و وزارت علوم به احقاق حقوق دانشجویان بورسیه و برخورد قضایی با عاملان این بلوای سیاسی در دانشگاه‌ها شدند.

نامه‌های گوناگون تظلم‌خواهی   
اتهام بزرگ به جامعه علمی که پرونده بورسیه‌ها را به پیچ بهارستان رساند تبعات قابل‌توجهی در جامعه به دنبال داشت که آبروی از دست رفته دانشجویان و ایجاد بدبینی نسبت به سیستم آموزشی کشور به عنوان کمترین تبعات آن مطرح است که در کش و قوس پرونده‌سازی برای این دانشجویان قربانی منفعت‌طلبی سیاسی برخی گروه‌ها در وزارت علوم شد. گلایه‌های مکرر دانشجویان از این وضعیت که با ارسال نامه‌های متعدد به نهادهایی همچون دیوان عدالت اداری صورت گرفت نشان‌دهنده عمق خراشی است که بر صورت آبروی آنها نقش بسته است. این در حالی است که اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس کمترین آسیب ایجاد منازعات سیاسی در دانشگاه‌ها و جنجال‌سازی وزارت علوم در پرونده دانشجویان بورسیه را ظلم به دانشجویان می‌دانند. به باور آنها ماجرایی که وزارت علوم برای انتقامجویی‌های سیاسی و حزبی به راه انداخت باعث ظلم به نظام، جامعه نخبگان و دانشگاهیان  شده که آخرین ترکش این بمب خبری دانشجویان بورسیه را هم تحت تاثیر قرار داده است.  محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به 3 مشکل و گروه‌هایی که در پرونده بورسیه‌ها دچار ظلم شده‌اند به «وطن‌امروز» بیان داشت: اولین و بزرگ‌ترین مشکلی که وزارت علوم به آن دامن زده است ظلم به نظام و خدشه‌دار کردن آبروی آن است. گروه دوم جامعه دانشگاهی و نخبگان هستند و آخرین گروه که در مقایسه با دو گروه دیگر کمترین آسیب را دیده‌اند دانشجویان بورسیه و خانواده‌های آنها هستند.

منتظر رفتار عدالتخواهانه دولت هستیم
بدون شک ایجاد بدبینی نسبت به نظام آموزشی کشور موضوعی است که هم در داخل و هم در خارج از کشور برای ایران مساله‌ساز خواهد شد. انگ بهره‌مندی از رانت برای سپری کردن مدارج علمی موضوعی است که نه تنها دانشجویان و مجامع علمی کشور را نسبت به کیفیت آموزش بدبین می‌کند بلکه باعث تسری همین نگاه در خارج از کشور هم خواهد شد، چرا که چهره علمی کشور را تیره و تار خواهد کرد.  حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز که از عملکرد وزارت علوم درباره بورسیه‌ها رضایت ندارد به«وطن‌امروز» اظهار داشت: دود آتش سیاست در وزارت علوم به چشم نظام و جامعه علمی ایران رفت و ایجاد این فضا و دمیدن در آتش آن کمتر از فساد مالی نیست. سلیمی با اشاره به وظایف قوای سه‌گانه برای پیگیری این موضوع خاطرنشان کرد: قوه‌قضائیه باید افرادی را که نان از تنور این  شایعات خورده‌اند به مردم معرفی کند و با آنها برخورد جدی صورت گیرد. به باور این عضو کمیسیون آموزش، دولت و وزارت علوم باید پیشقراول تظلم‌خواهی باشند و به افکار عمومی پاسخ دهند. با توجه به اتمام حجت کمیسیون‌های آموزش و اصل نود و دیوان محاسبات چشم انتظار رفتار عدالت جویانه رئیس‌جمهور هستیم.

تعیین راه دولت با صورتجلسه 10ماده‌ای
این در حالی است که کمیسیون‌های آموزش و اصل 90 به همراه دیوان محاسبات با ارسال گزارشی 10 ماده‌ای ضمن تایید تخلفات صورت گرفته در وزارت علوم، برای جبران حقوق از دست رفته دانشجویان بورسیه مسیری را پیش پای دولت قرار داده‌اند و به نوعی چارچوب عملکرد دولت در قبال دانشجویان بورسیه مشخص شده است. اما حالا که پس از تذکر رهبر انقلاب مبنی بر ظلم به دانشجویان بورسیه و تایید چندباره تخلفات وزارت علوم درباره بورسیه‌ها گزارش مشترک بهارستان و دیوان محاسبات منتشر شده است تنها راهی که دولت می‌‌تواند تمکین خود به قانون را نشان دهد اجرای بی‌چون و چرای این دستورالعمل است. این موضوع را عبدالوحید فیاضی، عضو دیگر کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» خواستار شد. به گفته فیاضی جایی برای تعلل از سوی دولت باقی نمانده و تنها انتظار مجلس از دولت اجرای بیانیه 10ماده‌ای است تا شاید گامی برای جبران حقوق از دست رفته دانشجویان باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار