مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 28. آذر 1394 - 8:29   |   کد مطلب: 16484
مسئول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد همدان با بیان اینکه وزارت امور خارجه کشور با تاخیر به مسئله حادثه نیجریه ورود پیدا کرد، گفت: از دولت و وزارت امور خارجه تقاضا داریم موضوع کشور نیجریه را تا آزادی شیخ زکزاکی دنبال کنند.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از فارس، حجت‌الاسلام حمیدرضا طالقانی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه همدان با اشاره به اینکه امروز 27 آذر مصادف با سالروز شهادت افتخار استان همدان شهید آیت‌الله مفتح است، اظهار کرد: سالروز شهادت آیت‌الله مفتح به نام وحدت حوزه و دانشگاه نام‌گذاری شده است.

وی در خصوص اهمیت و ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه، بیان کرد: رمز این اهمیت را در کلام امام (ره) و مقام معظم رهبری می‌توان دنبال کرد.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد همدان افزود: امام (ره) می‌فرمایند با وحدت این دو قطب متفکر کشور عزیز به رشد واقعی، ترقی و تعالی حقیقی می‌رسد به این معنی که اگر بناست کشور به ترقی و تعالی برسد چاره‎ای ندارد جز اینکه این دو قطب یعنی حوزه و دانشگاه با هم وحدت داشته باشند.

وی با بیان اینکه مدل حاکمیت ایران دینی و جامعه اسلامی است پس لازم است دانشگاه به عنوان مغز متفکر علمی و حوزه به عنوان مغز متفکر دینی با هم ارتباط و وحدت داشته باشند، ادامه داد: برای تعالی و پیشرفت جامعه اسلامی اتحاد این دو قطب یعنی حوزه و دانشگاه لازم و ضروری است.

طالقانی در خصوص چرایی ایجاد وحدت بین حوزه و دانشگاه، ادامه داد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند وحدت حوزه و دانشگاه یعنی وحدت در هدف به این معنی که حوزه و دانشگاه در هدف یکی باشد و اگر یکی شد وحدت به وقوع پیوسته است.

وی با بیان اینکه هدف در حوزه و دانشگاه تربیت نیروهای متخصص و متعهد است، ادامه داد: حوزه باید طلبه متخصص و باتقوا تربیت کند و فارغ‌التحصیل دانشگاه باید متخصص، متعهد و باتقوا باشد.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد همدان در ادامه با تاکید بر اینکه مقام معظم رهبری در جایی دیگر می‌فرمایند وحدت حوزه و دانشگاه به معنی وحدت در اهداف عالی است، بیان کرد: موضوعی که در کلام امام (ره) و مقام معظم رهبری مطرح می‌شود وحدت در اهداف است.

طالقانی در خصوص مؤلفه‌های وحدت حوزه و دانشگاه، افزود: نخستین مؤلفه وحدت بین حوزه و دانشگاه همدلی و رفاقت است، چراکه حوزه و دانشگاه باید با هم رفیق باشند و رقیب نباشند.

وی با تاکید بر اینکه حوزه نباید دانشگاه را به غیردینی و دانشگاه حوزه را به تحجر متهم کند، بیان کرد: اگر در برخی از مکان‌ها دانشگاه‌ها را به بی‌دینی متهم می‌کنند برای این است که از حوزه‌ها بی‌خبر هستند و اگر عده‌ای هم حوزه را به بی‌علمی متهم می‌کنند به دلیل بی‌خبری از حوزه است.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد همدان با بیان اینکه اگر حوزه و دانشگاه رفیق و همدل شوند و در کنار هم قرار گیرند، همدلی ایجاد می‌شود، افزود: درهای دانشگاه‌ها به روی حوزه‌ها باز است و درهای حوزه‌ها نیز باید به روی دانشگاه‌ها باز باشد و اساتید علوم تجربی به راحتی بتوانند به حوزه‌ها رفت و آمد داشته باشند.

وی با طرح این سئوال که چرا دانشگاه به بی‌بند و باری متهم می‌شود، اظهار کرد: اعتکاف دانشگاه‌ها یکی از پررونق‌ترین‌ اعتکاف‎هاست.

طالقانی مؤلفه دوم را تهذیب نفس دانست و با بیان اینکه اگر در دانشگاه تهذیب نفس تقویت شد وحدت ایجاد خواهد شد، بیان کرد: امام (ره) فرمودند دانشگاه کارخانه آدم‌سازی است و هدف از تأسیس حوزه تربیت انسان‌هاست.

وی مؤلفه سوم را همراهی علم و دین بیان کرد و ادامه داد: علم و دین در کنار هم قرار دارند، در مقابل هم نیستند و در نظام اسلامی علم و دین پا به پا حرکت می‌کنند.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد همدان بیان کرد: هم دانشگاهیان در کنار علمی بودن دین‌مدار و هم در حوزه حوزویان در کنار دین‌مدار بودن علمی هستند.

وی در ادامه به حوادث تلخ کشور نیجریه اشاره کرد و افزود: متأسفانه نظامیان کشور نیجریه به مرکز اسلامی تشیع در این کشور حمله کردند و صدها انسان بی‌گناه شیعه را به خاک و خون کشیدند، رهبر شیعیان نیجریه را زخمی کردند در حالی که تنها جرم این جمعیت چیزی جز داشتن محبت امام علی (ع) در دل نیست.

طالقانی ادامه داد: شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر شیعیان نیجریه در سه کشور مالی، نیجر و نیجریه 25 میلیون انسان را با مکتب اهل بیت (ع) آشنا کرده است.

وی ریشه حوادث اخیر در نیجریه را در عربستان دانست و با بیان اینکه دل‌های آنها سخت است، افزود: نظامیان نیجریه شیخ زکزاکی این شیعه و عالم را زخمی و اسیر کرده‌اند و اکنون در زندان نظامی کشور نیجریه محبوس است.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه آزاد همدان با بیان اینکه متأسفانه دولت و وزارت امور خارجه با تأخیر به مسئله حادثه نیجریه ورود پیدا کردند، بیان کرد: از دولت و وزارت امور خارجه تقاضا داریم موضوع کشور نیجریه را تا آزادی شیخ زکزاکی، مداوای این عالم بزرگ و دستگیری و به سزای عمل رساندن مسببان حادثه دنبال کنند.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما

آخرین اخبار