مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 10. آذر 1398 - 13:50   |   کد مطلب: 24018
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا از فعالیت ۱۳ پایگاه مشاوره رفتاری در همدان خبر داد و گفت: زمان پیک بیماری آنفلوانزا طی شده است اما به شکل نیم‌بند تا پایان ماه ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،عصر امروز رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان به همراه معاون بهداشتی خود در جمع خبرنگاران نسبت به وضعیت بیماری ایدز و آنفلوآنزا در استان گزارشی ارائه داد.

در این نشست رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا ابتدا در مورد بیماری ایدز اظهار کرد: نهمم تا پانزدهم آذر به نام هفته ملی اطلاع‌رسانی ویروس «اچ آی وی» و بیماری ایدز نامگذاری شده است.

رشید حیدری‌مقدم اقدامات پیشگیرانه را در خصوص ویروس HIV و ایدز مهم دانست و گفت: به طور کلی فردی که کوچکترین کاری انجام می‌دهد مثلا سوزن بیمار مبتلا به دستش برود، ۹۸.۹ درصد به «اچ آی وی» مبتلا نمی‌شود اما فردی که از قبل بیماری داشته باشد و سیستم ایمنی قوی نداشته باشد، ممکن است به این بیماری مبتلا شود.

وی با اشاره به اینکه بیشترین نگرانی در خصوص همکاران ابتلای به هپاتیت B است و به همین دلیل واکسیناسیون آنها طی سه مرحله مد نظر است تاکید کرد: تمام افرادی که در معرض خطر ابتلای به این بیماری هستند باید سه بار واکسینه شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه مهمترین عامل ابتلا به بیماری ایدز در کشور قبلاً اعتیاد تزریقی عنوان می‌شد اما متاسفانه در حال حاضر شیب آن به سمت ابتلا از طریق رابطه جنسی رفته است گفت: نخستین فردی که در استان به این بیماری مبتلا شد سال ۸۱ بود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس سایت جهانی تخمینی که در استان زده شده، حداکثر موارد ابتلا یک‌هزار و ۱۸۰ نفر است افزود: در کنترل این بیماری مرکز مشاوره در استان تاسیس شده است.

فعالیت ۱۳ پایگاه مشاوره رفتاری در همدان

حیدری‌مقدم از فعالیت ۱۳ پایگاه مشاوره رفتاری در استان خبر داد و گفت: ما نهایت تلاش خود را در خصوص کنترل بیماری انجام می‌دهیم اما نقش رسانه در اطلاع‌رسانی بسیار حائز اهمیت است و باقیات‌الصالحات ما این است که زندگی افراد را نجات دهیم.

وی با اشاره به اینکه هیچ محدودیتی در رابطه با اطلاع‌رسانی نداریم اما باید به طریقی باشد که مشکلاتی در جامعه ایجاد شود افزود: با انتشار برخی اطلاعات نباید دغدغه‌ای به دغدغه های مردم اضافه کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در ادامه به وضعیت بیماری آنفلوانزا در استان پرداخت و گفت: آنفلوآنزا بیماری ویروسی است که هر پنج تا ۱۰ سال یک بار اپیدمی آن رخ می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه آنفلوانزایی که امروز با آن درگیر هستیم قاره آسیا و اروپا را در برگرفته و از نوع آنفلوانزای«H1N1 »است افزود: در همه‌گیری آنفلوآنزا شاهد شروع آن چند هفته زودتر بودیم که البته آمادگی نحوه برخورد با این بیماری را داشتیم.

حیدری‌مقدم با بیان اینکه اقدامات مورد نیاز در سطح پیشگیری و درمان نظیر آماده‌سازی مراکز ایزوله انجام شده است گفت: از سطح خانه بهداشت تا بیمارستان آموزش‌های لازم در مورد این بیماری ارائه می‌شود.

وی تأکید کرد: ۹۸ درصد موارد آنفلوآنزا بدون طی درمان، درمان می‌شود اما این بیماری برای کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند و سیستم بدنی آنها ضعیف است خطرناک است بنابراین این افراد باید از ۱۵ شهریورماه تا ۱۵ مهرماه واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه در کنترل بیماری آنفلوآنزا بر آموزش تمرکز داریم تاکید کرد: کسانی که به بیماری آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند از روبوسی کردن و دست دادن با افراد خودداری کند و مدام شست و شوی دست‌ها را در برنامه داشته باشند.

وی رعایت بهداشت فردی را در کنترل این بیماری موثر دانست و افزود: مهمترین درمان  این بیماری در استراحت و نوشیدن مایعات است زیرا با این اقدام ۹۸ درصد کنترل می‌شود، مشکل ما در دو درصد افراد است که باید اقدامات به موقع درمان را برای آنها آغاز کنیم.

حیدری‌مقدم با بیان اینکه متاسفانه امروزه افرادی که کوچکترین سرماخوردگی، سردرد یا کمردرد دارند دگزامتازون مصرف می‌کنند در حالی که خطرناک است گفت: مصرف خودسرانه داروها باعث می‌شود مقاومت دارویی ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از نگرانی‌های آینده مقاومت افراد نسبت به آنتی‌بیوتیک‌هاست افزود: در حال حاضر نوازدی در بیمارستان بستری است که بدنش ۹۰ درصد به آنتی‌بیوتیک مقاوم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با تاکید به خودداری از مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک، کورتن و مسکن خاطرنشان کرد: امروزه متاسفانه هر خانواده‌ای در منزل داروخانه سیار دارد و این اصلا خوب نیست.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکانات بهداشتی و درمانی استان در کنترل بیماری آنفلوآنزا کافی است؟ گفت: در بیمارستان بعثت سه بخش خالی شده و اورژانس نیز فعال است.

راه‌اندازی ۳۰ تخت اضطرار در بیمارستان سینا

حیدری‌مقدم با بیان اینکه به بیمارستان سینا ۳۰ تخت اضطرار اضافه شده است افزود: مشکلی در خصوص تامین داروی بیماران بستری نداریم.

وی با اشاره به اینکه زمان پیک بیماری آنفلوانزا را طی کرده‌ایم اما به شکل نیم بند تا پایان‌ماه ادامه دارد گفت: نحوه آموزش و اطلاع‌رسانی ما در خصوص بیماری آنفلوآنزا برمبنای سیاست وزارت بهداشت است و نمی‌خواهیم در جامعه التهاب ایجاد کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا با بیان اینکه در استان سیاه‌زخم را توانستیم برمبنای سیاست‌های خاص مدیریت کنیم که اگر زودتر اطلاع می‌دادیم نتایج مورد نظر حاصل نمی‌شد افزود: هدف ما درمان آکادمیک و علمی بیماری‌هاست.

وی  با تاکید به اینکه تلاش ما این است بیمارانی که نیاز به مراقبت و بستری دارند و نه هرکس خدمات دریافت کنند و ما نیز بتوانیم بهترین عملکرد را داشته باشیم گفت: آنفلوآنزا بیماری است که با مرگ و میر همراه بوده است اما هدف ما این است که آن را کنترل کنیم بدون اینکه التهابی در جامعه ایجاد شود و این به معنای این نیست که اطلاع‌رسانی و آموزش را در دستور کار نداشته باشیم.

حیدری‌مقدم بیان کرد: اگر ۲۰ روز قبل اخباری منتشر می‌شد افراد زیادی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کردند و نمی‌توانستیم به دو درصد جمعیت حساس خدمات ارائه دهیم.

وی در پاسخ به پیشنهاد یکی از خبرنگاران مبنی بر افزایش پزشکان عمومی بیمارستان سینا که می‌گفت «این بیمارستان تنها یک پزشک عمومی دارد و حجم زیاد بیماران باعث می‌شود که ساعاتی را در انتظار باشند و همین امر باعث انتقال ویروس به دیگران شود» افزود: سیستم به نحوی است که پزشک تریاژ  پذیرش بیماران را انجام و هر کدام از بیماران را به ۸۰ پزشک دیگر ارجاع می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا تصریح کرد: قبول دارم باید پزشک تریاژ در مواقع پیک مراجعات افزایش داشته باشد و به همین دلیل قبلا کار با یک یا دو پزشک انجام می‌شد اما بعد طبق مدیریت انجام شده تعداد را به سه پزشک ارتقا دادیم.

وی در پاسخ به اظهارات یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آمار فوتی‌ها را اعلام کنید چراکه همین اعلام نشدن‌ها هم باعث ایجاد التهاب می‌شود و اجازه بدهید خانواده‌ها نگران باشند و کنترل بیماری به موقع صورت گیرد گفت: تا پاسخ آزمایش‌ها ارسال نشود نمی‌توانیم آمار را ارائه دهیم.

حیدری‌مقدم تصریح کرد: در استان همدان یک پیرمرد ۷۵ سال که قبلاً بیماری داشت و یک کودک در اثر ابتلا به آنفلوآنزا فوت کردند اما اجازه دهید تا دریافت جواب آزمایش تخصصی که به زمان بیشتری نیاز دارد، از ارائه آمار خودداری کنیم.

وی  با بیان اینکه هنوز به پاسخ قطعی نرسیده‌ایم و نمی‌توانیم آمار را اعلام کنیم گفت: نقش رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی به موقع و کنترل موارد ابتلای افراد بسیار موثر است.

خرید ۲ دستگاه سی تی اسکن برای بیمارستان‌های شمال همدان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در ادامه از خرید دستگاه سی تی اسکن برای بیمارستان شهرستان رزن و کبودراهنگ خبر داد و افزود: در شمال استان دستگاه «سی تی اسکن نداریم که اخیراً یک دستگاه ۱۶ اسلایس برای رزن و کبودراهنگ خریداری شده که به زودی راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اخیراً در ارزیابی‌های صورت گرفته طبق رتبه‌بندی ۹ دانشگاه از جمله دانشگاه علوم پزشکی همدان نمره بالای ۹۰ را اخذ کرده است گفت: در بین ۸۰ دانشگاه علوم پزشکی رتبه برتر را کسب کرده‌ایم.

حیدری‌مقدم با بیان اینکه در رضایتمندی ارباب رجوع در بین ۳۱ استان، همدان دومین استان کشور شده‌ است افزود:‌ در حوزه مصرف حامل‌های انرژی دانشگاه ابن سینا به عنوان دستگاه برتر شناخته شده است.

وی با اشاره به اینکه در استان نرم‌افزاری راه‌اندازی شده که مصرف انرژی در هر جا مشخص می‌شود گفت: اگر این طرح در کشور راه‌اندازی شود در مصرف بهینه انرژی بسیار اثرگذار خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا از رتبه برتر دانشگاه علوم پزشکی همدان در جشنواره شهید رجائی خبر داد و افزود: همدان در کنترل فشار خون نیز رتبه سوم را در کشور به دست آورده است.

وی  در خصوص انتقاد صورت گرفته به عملکرد دانشگاه علوم پزشکی همدان در نحوه اطلاع‌رسانی نسبت به آلودگی هوا در استان گفت: در همدان به آن شکل درگیر آلودگی نبوده‌ و اطلاع‌رسانی از طریق سایت دانشگاه صورت گرفته اما قبول دارم باید از طریق رسانه‌ها نیز اطلاع‌رسانی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

حیدری‌مقدم در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نحوه نظارت بر عطاری‌ها چگونه است چراکه مشاهده شده برخی قرص‌هایی را به عنوان قرص آنفلوآنزا عرضه می‌کنند افزود: نظارت بر عطاری برعهده ما نیست چرا که مجوز آنها را دانشگاه علوم پزشکی نمی‌دهد اما اما اگر کوچکترین دخالتی در خصوص سلامتی داشته باشند، ورود می‌کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار