مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 7. بهمن 1394 - 16:17   |   کد مطلب: 16836
رئیس واحد علوم و تحقیقات گفت: این واحد دانشگاهی به دنبال ایجاد اسباب و شرایط پژوهش و رشد معنوی و ارتقا سطح فرهنگ و اندیشه دینی و فلسفی جامعه دانشگاهی کشور و جهان است.

به گزارش گروه صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری فارس، علی عباسپور رئیس واحد علوم و تحقیقات در چهارمین همایش بین المللی دین معاصر، واحد علوم و تحقیقات را ساخته سرمایه‌های معنوی و مادی ملت ایران دانست و گفت: این واحد دانشگاهی به دنبال ایجاد اسباب و شرایط پژوهش و رشد معنوی و ارتقا سطح فرهنگ و اندیشه دینی و فلسفی جامعه دانشگاهی کشور و جهان است.

وی به نقد تفکر بر زندگی انسان معاصر در یک قرن اخیر اشاره کرد و ادامه داد: در مقام مقایسه انسان مدرن، نسبت به انسان سنتی به موفقیت‌های روزافزونی دست یافته است.

وی با تاکید بر ناتوانی انسان در حل معضلات درونی، علی رغم سیطره بشر بر طبیعت و  غلبه بر بحران‌های طبیعی، اظهار داشت: نگاه مدرنیته نگاهی انتزاعی، فرضی و محدود به کتابخانه‌ها نیست و با بسط علمی در زندگی انسان غربی متبلور شده است.

عباسپور بررسی فلسفه زندگی انسان از دو منظر نظری و معرفت شناختی و نیز عملی و علمی را ضروری دانست و اظهار داشت: تجلی این نقد معرفتی و محصول علمی این نگاه در زندگی غربی و نیل به ایجاد آرمان شهر بشر متجلی است.

وی ریشه‌های بحران‌های امروز بشری را نگاه تک ساحتی اندیشه مدرن به انسان، معرفت و هستی ارزیابی کرد و افزود: منحصر کردن هستی به جهان پدیداری تجربی، انسان را با مشکلات عمده مواجه کرده است.

عباسپور با اشاره به ظهور شبکه‌های اجتماعی در جهان امروز، گفت: بشر در ارتباط با خود، طبیعت و ماورا دچار مشکل شده و در سیل عظیم اطلاعات سردر گم است.

رئیس واحد علوم و تحقیقات  مشکل انسان عصر حاضر را در درون دانست و تصریح کرد : بشر در دهکده جهانی به بی هویتی و رنج تنهایی دچار شده است و راه ادامه و مواجهه با مرگ را نمی‌داند و تنها راه برون رفت از این بحران ، تغییر نگرش به نگاه شرقی است که راه تعالی بی نهایت را برای انسان در نظر دارد.

وی با اشاره به تعبیر رابرت نوزیک که معنا را در تعالی می پنداشت، تنها راه معنادار شدن زندگی انسان را  حرکت به سمت سرچشمه معنا، هنر، ادبیات، عرفان و در یک کلام خدا ارزیابی کرد و گفت: معنویت بدون توجه به اندیشه دینی اصیل و تنها بنیاد استوار و خلل ناپذیر هستی یعنی خداوند متعال، سطحی و گذرا است زیرا که بنا به فرمایش قرآن کریم، خداوند معنا بخش به زندگی همه موجودات است.

حمیدرضا آیت اللهی رئیس انجمن علمی فلسفه دین ایران نیز در افتتاحیه این همایش ، ابراز امیدواری کرد: این همایش زمینه گفتگوهای چندگانه در حوزه فلسفه دین را پدید آورد.

وی از استقبال چشمگیر از این دوره همایش ابراز خرسندی کرد و افزود: نسل جدید با دقت، تکاپو و نوآوری توفیق حضور در تعاملات بین المللی در حوزه فلسفه دین را دارد.

محسن جوادی دبیر این همایش نیز در این مراسم با اشاره به برگزاری 5 پنل موازی برای ارائه مقالات، تصریح کرد: ارائه دهندگان مقالات در دو پنل  به زبان انگلیسی و 3 پنل به زبان فارسی به سخنرانی می‌پردازند.

وی از دریافت 400 مقاله به زبان فارسی و 100 مقاله به زبان انگلیسی توسط دبیرخانه همایش خبر داد و افزود: از این میان 110 مقاله فارسی و 30 مقاله انگلیسی برگزیده شده اند که در پنل‌های همایش ارائه خواهند شد.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار