مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 24. مهر 1396 - 19:19   |   کد مطلب: 22857
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین _ پیشوا در شهرستان‌های ورامین و پیشوا در استان تهران و ۳۵ کیلومتری شهر تهران واقع شده ‌است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به‌نقل از شبکه خبری تهران نیوز ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا در شهرستان‌های ورامین و پیشوا در استان تهران و ۳۵ کیلومتری شهر تهران واقع شده ‌است. این واحد که در هفتم مرداد مرداد ۶۴ در یک ساختمان کوچک و با ۳۵ دانشجو کار خود را آغاز کرد در حال حاضر با درجه جامع دارای پنج دانشکده کشاورزی، مامایی و پرستاری، ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه و علوم زیستی است.

انتخاب دانشگاه خوب دغدغه‌ خیلی از جوان‌ها و نوجوان‌هاست. آنها ضمن آنکه تلاش می‌کنند درس بخوانند و رتبه خوبی در کنکور بیاورند‌ بخشی از هوش و حواس‌شان را هم می‌گذارند برای پیدا کردن دانشگاهی که بهترین شرایط را برای درس خواندن و پیشرفت‌شان دارد. بعضی از ویژگی‌هایی که برای انتخاب یک دانشگاه مناسب مفید است عبارتند: از رتبه علمی، وضعیت استادان، نسبت استاد به دانشجو، نسبت فضای آموزشی به دانشجو، وضعیت تشکل‌های دانشجویی و کانون‌ها. دانشگاهی که در این ویژگی‌ها سرآمد باشد، می‌تواند سکوی پرشی برای موفقیت‌های دیگر شما باشد.

 

* کوتاه از واحد ورامین-پیشوا از تأسیس تا تثبیت

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا در شهرستان‌های ورامین و پیشوا در استان تهران و ۳۵ کیلومتری شهر تهران واقع شده ‌است. این واحد که در هفتم مرداد مرداد ۶۴ در یک ساختمان کوچک و با ۳۵ دانشجو کار خود را آغاز کرد در حال حاضر با درجه جامع دارای پنج دانشکده کشاورزی، مامایی و پرستاری، ادبیات و علوم انسانی، علوم پایه و علوم زیستی است. این پنج دانشکده در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد پذیرای نزدیک به ۱۶ هزار نفر از دانشجویان کشور است. تا امروز حدود ۴۳ هزار دانشجو از این واحد جامع علمی فارغ‌التحصیل شده‌اند که حدود ۷۰درصد دانشجویان این واحد دانشگاهی بومی منطقه هستند و این مهم در همه مقاطع دغدغه خانواده‌های منطقه را به اندازه قابل‌توجهی کاهش داده است.

این واحد دارای ۴۵۰ نفر کارمند بوده و اعضای هیات علمی و حق‌التدریس آن ۷۸۳ نفر عضو هستند. همچنین دارای ۱۵۰ هکتار زمین و فضاهای آموزشی و پژوهشی است. داشتن چنین مزایایی این واحد را در زمره بهترین واحدهای دانشگاهی کشور قرار داده و باعث شده است رتبه ۱۲۴ را در بین ۲۵۰۰ دانشگاه کشور به دست آورد.

 

* افتخارات دانشگاه

 این واحد مقام نایب‌قهرمانی ربات‌های ترابری پیشرفته در ششمین جشنواره بین‌المللی رباتیک و هوش مصنوعی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور بیش از ۴۸ شرکت‌کننده از ۲۰ کشور جهان، کسب رتبه دوم مسابقات نانو، کسب مدال نقره در همایش علمی نجوم در هندوستان، کسب رتبه برتر در جشنواره فرهیختگان و کسب رتبه برتر در جشنواره کارآفرینی و بیش از ۴۰ مورد اختراع را در کارنامه خود دارد.

 * خبرهای خوش برای علاقه‌مندان رشته‌های پزشکی

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین – پیشوا و قرچک یکی از اولویت‌های خود را توسعه و توجه به رشته‌های پزشکی قرار داده است. توسعه رشته‌های پزشکی متناسب با نیازهای منطقه یکی از برنامه‌های اصلی واحد به شمار می‌رود. پروژه بیمارستان ۹۶ تختخوابی این واحد دانشگاهی با هدف ارتقای سطح پاسخگویی به نیازهای بهداشتی و درمانی منطقه و همچنین تامین نیازهای آموزشی دانشگاه در حال اجرا است. در آینده‌ای نزدیک نیز شاهد تکمیل شدن و راه‌انداز‌ی فازهای مختلف این بیمارستان خواهیم بود.

 

* به جای پرداخت شهریه کار کنید

شهرستان‌های ورامین- پیشوا به دامداری و کشاورزی شهره هستند. همین ویژگی اقتصادی باعث شده دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا برای کاهش وابستگی به شهریه‌ها برنامه‌ریزی گسترده‌ای را برای بهره‌برداری از این شرایط انجام دهد؛ بهره‌برداری‌ای که تا‌کنون نتیجه‌بخش بوده و کماکان ادامه دارد و توانسته ضمن تامین بخشی از هزینه‌های دانشگاه در برخی رشته‌هایی که مرتبط با بنگاه‌های اقتصادی بوده و توسط دانشگاه راه‌اندازی شده‌اند – مانند رشته‌های علوم کشاورزی، دامپروری و زراعت‌- دریافت شهریه خود را متوقف کند. در این بخش می‌توانید با برخی از این اقدامات آشنا شوید.

* دانشگاهی که تولید کننده گوشت است

با پیش‌بینی انجام گرفته با توسعه و راه‌اندازی واحد یک هزار راسی که در حال ساخت است سالانه ۵۵۰ تن گوشت قرمز تولید خواهد شد.

این واحد گوشتی در فضایی به متراژ۳۰ هزار مترمربع و کاملا مجهز به امکانات روز بوده و کلیه امور به شکل مکانیزه صورت می‌پذیرد. این واحد علاوه‌بر تامین نیازهای آموزشی و تحقیقاتی واحد‌، صرفه اقتصادی نیز خواهد داشت. باغداری و زراعت از کشت غلات و علوفه تا باغ پسته ۱۰ هکتار از اراضی واحد ورامین- پیشوا به کشت غلات و تولید علوفه اختصاص پیدا کرده است که محصول برداشتی به منظور تامین خوراک مورد نیاز دام‌های موجود مصرف می‌شود.

کشت یونجه‌، ذرت‌، گندم و جو به صورت مکانیزه و تحت پوشش آبیاری تحت‌فشار با حداقل مصرف و بالاترین راندمان از نظر تولید صورت می‌گیرد. گفتنی است مزارع آموزشی و تحقیقاتی این واحد با استفاده از پتانسیل‌ها، امکانات و نیروی انسانی موجود فعالیت کرده و سعی شده است بدون استفاده از سموم شیمیایی و با روش‌های جدید و سنتی برای دفع آفات ، کنترل‌های لازم صورت گیرد.

همچنین تولید پسته در فضایی به متراژ یک هکتار و تولید سالانه ۳٫۵ تن از دیگر تولیدات کشاورزی واحد محسوب می‌شود.

 * گلخانه‌ای برای دانشجویان گل

در حال حاضر گلخانه واحد در فضایی به متراژ سه هزار متر‌مربع به منظور تامین نیازهای آموزشی و تحقیقاتی فعال است و برای توسعه آن تا سقف ۱۳ هزار متر مربع اقدامات لازم صورت گرفته است‌.

هم‌اکنون تولید خیار درختی این مجموعه  ۲۴ تن در هر دوره ۶ ‌ماهه است که پس از عملیاتی شدن طرح پیش‌بینی شده به ۳۰۰ تن در هر دوره افزایش یابد.

از ویژگی‌های این کشت می‌توان به کاهش یک دهمی مصرف آب وکنترل مطلوب آفات و بیماری‌ها اشاره کرد.
 

* تولید مرغ از مصرف در سلف تا توزیع میان استادان  و کارکنان

واحد مرغداری دانشگاه در حال حاضر با ۱۰ هزار قطعه  سالانه۱۰۰ تن مرغ تولید می‌کند و توسعه‌ این مجموعه جهت افزایش سه برابری تولید آن در حال پیگیری است.

تولید مرغ این واحد به صورت ارگانیک بوده و علاوه بر رفع نیازهای پژوهشی و تامین نیازهای سلف دانشجویی واحد  با قیمت تمام شده میان استادان و کارکنان به منظور رفاه حال آنها توزیع می‌شود.

 راه‌اندازی بزرگ‌ترین مرکز تکثیر و پرورش ماهی گرمابی و سرد‌آبی در منطقه

 این واحد دارای یکی از بزرگ‌ترین مراکز تولید و پرورش ماهی‌هایی است که در هر دوره ۱۰۰ تن ماهی تولید می‌کند. ضمن آنکه محلی برای طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی اعضای هیات علمی و دانشجویان است.

 

 

 

* شیبانی: آمادگی برای کیفی‌سازی کامل دانشگاه

دانشگاه آزاد اسلامی که به عنوان شجره طیبه انقلاب اسلامی به شایستگی در دل این سرزمین پهناور به بار نشسته است و بی‌‌شک باید اذعان کرد یکی از پربرکت‌ترین و موثرترین نهادهای علمی مولود انقلاب اسلامی است، اکنون به یک سند افتخار ملی تبدیل شده است. در حال حاضر این دانشگاه با هدایت و تدابیر حکیمانه مقام معظم رهبری توان مضاعفی پیدا کرده است. سکان هدایت این دانشگاه در مسیر تدبیر فرهیخته ارجمند دکتر ولایتی، با سابقه مدیریت انقلابی قرار گرفته است. یقینا توسعه پایدار دانشگاه نیز با مدیریت علمی دکتر فرهاد رهبر استمرار خواهد یافت که این اتفاق ثمره سال‌ها تلاش و حضور این دو چهره فرهیخته در پست‌های مهم و اثرگذار علمی و اداری کشور است. جامعه دانشگاهی از تحولات اخیر مدیریتی در دانشگاه امیدوار شده و ما افق روشنی را برای دانشگاه آزاد اسلامی متصور هستیم.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا در پنج سال اخیر با برنامه‌ریزی دقیق و علمی صورت گرفته، اقدامات موثر و گسترده‌ای در راستای مسائل آموزشی و پژوهشی به انجام رسانده که می‌توان به گسترش تحصیلات تکمیلی و تصویب بیش از ۱۵۰ رشته آموزشی، بهبود وضعیت هرم هیات علمی، ارتقای مرتبه علمی ۱۰ نفر از اعضای هیات علمی واحد به مرتبه استادتمام و دانشیاری، ۴۰ نفر بورسیه در حال تحصیل، ساخت کارگاه‌های برق و مکانیک، راه‌اندازی مرکز آموزش مهارت‌های بالینی، ساخت چهار آزمایشگاه تخصصی، راه‌اندازی مرکز مطالعات فناوری‌های نوین و مرکز رشد و توسعه مجلات علمی اشاره کرد که این موارد به ارتقای سطح کیفی و رتبه این واحد دانشگاهی در سطح ملی و جهانی منجر شده است.

در بخش اداری و مالی کاهش هزینه‌ها و مدیریت هزینه‌کرد درآمد‌ها، اصلاح سیستم‌ها و روش‌های اداری و مالی از طریق گردش کار اداری و تسویه همه بدهی‌های مالی و وام‌های بانکی گذشته و عدم دریافت وام جدید و جذب بودجه‌هایی غیر از شهریه از جمله اقدامات انجام شده است.

 افتخارات کسب شده‌ متنوع کشوری و بین‌المللی توسط دانشجویان این واحد جامع دانشگاهی در زمینه‌های نانو و مسابقات جهانی رباتیک، نماد خود‌باوری، عزت و توانمندی جوانان برومند ایران اسلامی هستند و دانش‌آموختگان این دانشگاه مهم‌ترین سفیران و سرمایه‌های دانشگاه هستند.

واحد ورامین – پیشوا با توجه به سیاست‌های علمی و فناوری کشور و نیز تاکیدات سازمان مرکزی دانشگاه، نسبت به ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان اقدامات موثری انجام داده و شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه نانو و کشاورزی به ثبت رسانده و قرارداد‌های متعدد بازرگانی با بخش خصوصی منعقد کرده است.

با عنایت به نام‌گذاری شعار سال و سیاست‌های سازمان مرکزی‌، مسلما ایجاد بستر‌های مناسب برای کاهش هزینه‌های تولیدات و همچنین افزایش تولید و بهره‌وری مناسب از مهم‌ترین رویکردهای ما در این حوزه بوده و آمادگی کامل این واحد دانشگاهی مبنی‌بر کاربردی کردن طرح‌های تحقیقاتی‌، ارتقای سطح کمی و کیفی تولیدات کشاورزی و برطرف کردن مشکلات منطقه در این خصوص را اعلام و عملیاتی کرده است.

قطعا این واحد دانشگاهی در بخش کشاورزی با وجود ظرفیت‌های موجود از قبیل استادان مجرب و دانشجویان پژوهش‌محور آمادگی پوشش طرح‌های پژوهشی کلان کشور را داراست.

 

 

* واحد ورامین _ پیشوا از نگاه دانشجویانسیدامین موسوی‌راد، دبیر انجمن علمی زیست‌شناسی یکی از دانشجویان فعال در عرصه علمی است که تابه حال تالیف دو کتاب در زمینه «سرطان» و «حیوانات آزمایشگاهی» و یک مقاله ISC را در کارنامه خود دارد، ما به سراغ او رفته‌ایم تا از وضعیت فعالیت‌های علمی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین با خبر شویم.   

این دانشجوی ترم آخر رشته زیست‌شناسی سلولی مولکولی-ژنتیک که خودش سمبلی از دانشجویان فعال دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه‌های علمی و پژوهشی است نظرش را درباره موقعیت و امکانات علمی-آموزشی دانشگاه این‌گونه بیان می‌کند:

دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین- پیشوا با بستر خوبی که در زمینه‌های آموزشی و پژوهشی ایجاد کرده است و از همه مهم‌تر وجود آزمایشگاه‌های متعدد و پیشرفته توانسته نیازهای بسیاری از دانشجویان، به‌خصوص در رشته‌هایی همچون ژنتیک، میکروبیولوژی و… را رفع کند که با توجه به دور بودن نسبی این منطقه و واحد دانشگاهی آن از پایتخت فراهم آوردن این امکانات برای منطقه جای تقدیر و تشکر دارد.

موسوی‌راد که توانسته با پشتیبانی‌های دانشگاه شرکت دانش‌بنیانی را تاسیس کند و تنه‌ای هم به شرکت‌های بزرگ و رقیب بزند، از روزهایی می‌گوید که با توجه به نیازهای کشور و پژوهشگران آن به حیوانات آزمایشگاهی تصمیم گرفته در این زمینه فعالیت کند و همه‌چیز را از صفر و در پارک علم و فناوری دانشگاه شروع کرده است و توانسته به همراه هم‌تیمی‌هایش به موفقیت‌های بزرگی برسد؛ موفقیت‌‌هایی که باعث حضور در نمایشگاه‌های مختلفی شده و توانسته پتانسیل‌های علمی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را به رخ دیگران بکشد.

او از دانشجویانی که در این دانشگاه قبول شده و می‌شوند می‌خواهد تا با توجه به حمایت‌های خوب سازمان مرکزی دانشگاه از ایده‌ها و ابداعات دانشجویان و وجود زیرساخت‌های آزمایشگاهی خوب خلاقیت‌های خود را به‌جد پیگیری کنند و بار علمی و اجرایی خود را در این واحد ببندند.

 

 

 

* هداوند میرزایی: نگاهی به فعالیت‌های دانشجویی

با توجه به نقشی که دانشگاه می‌تواند در پیشرفت علمی دانشجویان و شکل‌گیری مسیر زندگی جوانان داشته باشد ‌باید در مسائل علمی و فرهنگی آن دقت نظر و تأمل بیشتری داشت. از این رو تشکل‌های دانشجویی به‌عنوان تاثیرگذارترین جریان‌ها در دانشگاه که نقش بسزایی در حوزه اجتماعی و فرهنگی دارند بار چنین رسالتی را به دوش می‌کشند و بسیج دانشجویی به‌عنوان یک تشکل در دانشگاه در همین راستا در پی ظرفیت‌سازی برای انقلاب و کشور است.  حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل دانشگاه و با همکاری مسئولان محترم دانشگاه و دانشجویان عزیز به دنبال نشاط علمی، اخلاقی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه است.  بسیج دانشجویی با جذب درصد بالایی از دانشجویان دانشگاه و برگزاری نشست‌های تخصصی، میزهای گفت‌وگو و گفتمان‌سازی، کرسی‌های آزاد‌اندیشی و همچنین اردوهای تفریحی، راهیان نور و جهادی، کانون‌های علمی و پژوهشی و علمی توانسته است به موفقیت‌هایی به شرح زیر دست پیدا کند:

کسب رتبه سوم کشوری نانو فناوری در سال ۹۴٫
۲ – کسب دو دوره‌ متوالی به‌عنوان گروه جهادی برتر استان تهران.
 ۳- کسب عنوان موفق‌ترین حوزه بسیج دانشجویی استان تهران در ششمین جشنواره مالک‌ اشتر.
 ۴ – اعزام بیش از ۱۰ کاروان به مناطق عملیاتی جنوب و جنوب غرب کشور.
 ۵- تاسیس و راه‌اندازی قرارگاه «عمار» برای تصمیم‌گیری در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی و پیاده‌سازی برنامه‌ها .
 ۶ – برگزاری نشست‌های تخصصی علمی با موضوعاتی همچون تراریخته و GMO، سرطان، زیست‌شناسی و کارگاه‌های قبولی در کنکور کارشناسی‌ارشد و دکتری.
 ۷ -تاسیس و راه‌اندازی اکران و نقد و بررسی فیلم با موضوع «دوشنبه فیلم‌های عمار».
 ۸- راه‌اندازی پویش «ما زنده‌ایم» و برگزاری قریب به ۵۰ نشست تخصصی طی یک سال با موضوع عفاف و حجاب .
 ۹- انتشار چندین شماره نشریه دانشجویی «فانوس»، «تاکتیک» و دیگر نشریات تخصصی علمی.
 ۱۰- ثبت‌نام و اعزام دانشجویان به پیاده‌وری اربعین حسینی.
 ۱۱- برپایی ایستگاه‌های صلواتی در مناسبت‌های گوناگون.

انتهای متن/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار