مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 13. بهمن 1394 - 18:26   |   کد مطلب: 16891
رئيس دانشگاه صنعتي همدان بر كنار هم قرار گرفتن دانشگاه‌ها و بخش‌هاي اجرايي جامعه در راستاي حل مشكلات استان به صورت علمي و پژوهشي تأكيد كرد.

به گزارش صدای دانشجو، به نقل از روزنامه هگمتانه؛رئيس دانشگاه صنعتي همدان اولين مؤلفه در پيشرفت يك شهر را فرهنگ غني شهر خواند كه همدان به طور كامل از آن برخوردار است و گفت: فرهنگ همدان و مردم آن در تمام زمينه‌ها غني و ريشه‌دار است و با توجه به اينكه صنايع و بازار همدان در غرب كشور همواره پررونق بوده بنابراين به لحاظ فرهنگ اشتغال نيز از زيرساخت‌هاي بسيار قوي برخوردار بوده است.

محمود نيلي مسأله جغرافيا را مؤلفه دوم مؤثر در پيشرفت يك شهر خواند كه همدان نيز از موقعيت بسيار مناسبي در اين زمينه برخوردار است و اضافه كرد: سومين مؤلفه كه همدان چندان در آن پرقدرت ظاهر نشده، استفاده از موقعيت‌ها و شرايطي است كه بايد به موقع از آنها براي پيشرفت در حوزه‌هاي اقتصادي و صنعتي بهره بگيرد اما همدان نتوانسته اين كار را انجام دهد و چندان به دنبال استفاده از موقعيت‌هاي خود مانند نزديك شدن به اسم پايتخت تاريخ و تمدن كه به استان همدان اطلاق شده است نيست.
 
* استفاده از امكانات علمي پژوهشي استان با كنار هم قرار گرفتن مراكز دانشگاهي و اجرايي
وي مؤلفه چهارم پيشرفت را كه استان همدان در آن ضعيف عمل كرده است موضوع نهادها و كارگروه‌هايي خواند كه بايد در استقرار و استفاده از آنها بيش از اين توجه داشت و ادامه داد: نهادها، كارگروه‌ها و كميته‌هايي كه اعضاي آنها را افراد دانشگاهي تشكيل مي‌دهند مي‌توانند در توسعه استان از طريق استفاده از امكانات علمي و پژوهشي بسيار مؤثر باشند و با كنار هم قرار گرفتن بخش‌هاي اجرايي و دانشگاه‌ها مجموعه‌اي قوي براي اين منظور شكل گيرد.
نيلي اظهار كرد: اگر كارگروه آموزش، پژوهش و فناوري استان همدان كه در دانشگاه صنعتي همدان و با حضور دكتر وطني معاون علمي و پژوهشي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري آغاز به كار كرد با حضور همين اعضاي فعال و علمي، كارش را ادامه دهد و توسط مسؤولان اجرايي مورد توجه قرار گيرد فرصت خوبي براي شهر همدان خواهد بود تا از همكاري دانشگاهيان و بخش‌هاي اجرايي نتيجه مطلوبي به دست آورد.
وي با اشاره به فعاليت بيش از يك هزار و 200 استاد دانشگاه در دانشگاه‌هاي بوعلي‌سينا، علوم‌پزشكي و صنعتي همدان گفت: اگر هر استاد 2 موضوع را براي دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتري تعريف كند در مجموع به 2 هزار و 400 موضوع و مشكل استان مي‌توان رسيدگي كرد و به طور قطع با اين روند ديگر مشكل حل نشده‌اي در شهر باقي نخواهد ماند.
 
* دانشگاه‌ها براي رفع مشكلات استان راهكارهاي علمي دارند
دكتر محمود نيلي دانشگاه را آزادراه نيروي انساني دانست و با تأكيد بر اينكه مسائل و مشكلات استان براي برطرف شدن بايد به دانشگاه‌ها منتقل شوند تا راهكار علمي براي آنها پيش‌بيني گردد، اضافه كرد: بهره‌گيري از نهادها، كارگروه‌ها و كميته‌هاي علمي براي تصميم‌گيري و طلب كمك از دانشگاه‌ها بايد با جديت بيشتري توسط مسؤولان دنبال شود.
وي همچنين تأكيد كرد: بايد موضوعات و مشكلات از سوي نهادهاي اجرايي مطرح شود تا محققان بتوانند روي موضوعات شروع به كار كنند و اساتيد ملزم به حل مسائل مبتلا به شهر شوند و از نظرات افراد توانمند علمي در حل مسائل استفاده گردد.
وي در ادامه به مسأله دانش‌بنيان شدن شهر همدان اشاره كرد و با بيان اينكه تنها يك نامگذاري تعيين كننده نيست و بايد به محتواي شهر دانش‌بنيان توجه كرد، اذعان داشت: بايد ظرفيت‌هاي همدان بررسي شود و براساس آن روي تجارت و بازار همدان كار شود تا به واقعيت‌هاي شهر همدان به عنوان يك شهر علمي و فرهنگي پي برد.
رئيس دانشگاه صنعتي همدان اضافه كرد: همدان ظرفيت و شايستگي‌هاي تبديل شدن به شهري با مختصات پويا و دانش‌بنيان را دارد اما بايد استعدادهاي اين شهر توسط يك جمع نخبه و دانشگاهي شناسايي شود و معضلات آن توسط كميته‌اي كه محققان را در اختيار دارد احصا گردد.
 
* اجراي 4 مرحله كارآموزي، كاربيني، كارورزي و كارآفريني براي دانشجويان دانشگاه صنعتي همدان
محمود نيلي در رابطه با اينكه «دانشگاه صنعتي چه برنامه‌اي براي تربيت افراد متخصص كه بتوانند در تحقق شهر دانش‌بنيان مؤثر باشند دارد؟» گفت: در حال حاضر دوره‌هاي كارآموزي براي دانشجويان تعريف شده است اما پيشنهاد گذراندن اين دوره در 4 مرحله كارآموزي، كاربيني، كارورزي و كارآفريني را با همكاري فني و حرفه‌اي داده‌ايم كه آزمونه آن را براي رشته برق در سال آينده پايه‌گذاري مي‌كنيم تا دانشجويان با مهارت كامل وارد بازار كار شوند و شاهد افزايش آمار فارغ‌التحصيلان بيكار در جامعه نباشيم.
وي با بيان اينكه اجراي اين 4 مرحله كارآموزي در ساير دانشگاه‌ها هم مي‌تواند در كسب و كار دانشجويان مؤثر باشد، ادامه داد: در مرحله نخست دانشجو با الفباي كار اجرايي در كارخانه‌ها و كارگاه‌ها آشنا مي‌شود و بعد از آن در مرحله كاربيني از حوزه تئوري خارج شده و در مرحله كارورزي وارد كار عملياتي مي‌شود و در پايان مي‌تواند به صورت يك شخص كارآفرين به فعاليت خود در بازار كار ادامه دهد.
نيلي با اشاره به اين مطلب كه متأسفانه امروز دانشگاه‌هاي ما در نزديك كردن دانشجو از مرحله تئوري به مرحله عمل ضعيف عمل مي‌كند، ابراز كرد: در حال حاضر دفتر اشتغال فارغ‌التحصيلان با عنوان دفتر كارآفريني در دانشگاه صنعتي همدان شروع به كار كرده و در نظر دارد با اجراي 4 مرحله كارآموزي براي دانشجويان، نگراني‌هاي اشتغال فارغ‌التحصيلان را برطرف كند.
 
* وجود ديدگاه تخصصي و علاقه‌مند به ارتباط با صنعت در دانشگاه صنعتي همدان
وي بر وجود ديدگاه تخصصي و علاقه‌مند به ارتباط با صنعت در دانشگاه صنعتي تأكيد كرد و افزود: نگاه اكثر دانشگاه‌ها نگاهي آكادميك است كه بيشتر به دنبال گسترش رشته‌هاي ارشد و دكتري هستند در حالي‌كه مقاطع پايين‌تر تحصيلي مي‌توانند در صورت كسب مهارت‌هاي كافي، بيشترين خدمات را به جامعه ارائه دهند.
دكتر محمود نيلي افزايش بيكاري در جامعه را به دليل فعاليت برخي دانشگاه‌ها بدون نيازسنجي‌هاي لازم از جامعه دانست و گفت: آنها دانشجو را بدون كارآيي تربيت مي‌كنند در حالي‌كه اگر نيرويي كاربلد باشد هرگز بيكار نمي‌ماند و ما نيز در دانشگاه صنعتي قصد داريم دانشجو را به سمت حل مشكلات جامعه بكشانيم و تنها به صورت انبوه به گرفتن دانشجو نپردازيم.
وي همچنين به برپايي كارگاه‌هاي آموزشي براي دانشجويان در روز مهندس سال گذشته با حضور مديران كارخانه‌هاي همدان و فعالان حوزه صنعت اشاره كرد و افزود: دانشجويان ارتباط خيلي خوبي با مديران بخش صنعت برقرار كردند و امسال نيز براي دومين بار اين جلسه را تكرار مي‌كنيم تا صنعتگران مهم استان با دانشجويان ديدار كنند و مشكلات بخش صنعت را با آنها در ميان گذارند.
نيلي با بيان اينكه دانشگاه‌ها مي‌توانند در تعديل توقعات جامعه نيز نقش مؤثري ايفا كنند، اضافه كرد: اگر انسان‌هاي دانشگاهي وارد عرصه شوند و در آگاه‌سازي مردم ايفاي نقش كنند توقعات جامعه با وجود شرايط كنوني و لغو تحريم‌ها بالا نمي‌رود چراكه هنوز مشكلات زيادي وجود دارد كه بايد برطرف شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار