مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 27. دى 1395 - 23:06   |   کد مطلب: 19046
وزیر راه مدعی شد: قیمت واقعی خرید جزو اسرار تجاری شرکت‌هاست که با چانه زنی به دست می‌آید و هیچ کس نباید آن را اعلام کند. اگر اختلاف قیمت می‌بینید تفاوت قیمت رسمی و قیمت چانه زده شده است.
 قیمت واقعی هواپیما جزو اسرار شرکت‌هاست/ به مردم باید راست گفت و معمولا تبعات دارد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری دانشجو، عباس آخوندی با حضور در یک برنامه تلویزیونی، با اشاره به ورود نخستین فروند از هواپیماهای خریداری شده به کشور، ‌گفت: انقلاب ما داعیه‌دار به دست آوردن سهم ملت ایران در تحولات و اقتصاد جهانی بوده است.

 

وی افزود: در حوزه‌های سیاسی و حوز‌ه‌های مهمی به برکات دلاوری‌های مردم و شهدا موقعیت‌های خوبی داشته و داریم. اما در حوزه‌های اقتصادی گرفتاری‌های بسیاری داشته‌ایم. این ورود بیشتر نشان از آغاز یک دوران جدید برای بازگشت به دوران خوب است تا بتوانیم برای مردم خود و ایران چه در منطقه و چه در جهان آن جایگاه را به دست آوریم.

 

وی در پاسخ به این سوال که تامین مالی خرید این هواپیماها چگونه صورت گرفته است و مبلغ قرارداد چقدر است و اینکه گفته می‌شود از منابع مسکن‌مهر بوده است؟ گفت: به دلیل قرار گرفتن در تحریم و همزمان برخی بی‌تدبیری‌های صورت گرفته، سال‌ها اقتصاد حمل‌ونقل هوایی را به دست خارجی‌ها دادیم. در طول سال بین ۴تا ۵ میلیارد دلار پول بلیتی است که مردم ایران برای سفر به خارج پرداخت کردند به خارجی‌ها رسید. اینکه مردم ما سفر می‌کنند و در برنامه‌های اقتصادی مشارکت دارند، خوب است، اما قسمت بد آن است که سهم ایران در این بازار بسیار اندک است.

 

آخوندی ادامه داد: ایده ما برای خرید و تامین مالی بسیار ساده است و از شدت سادگی آنهایی که دوست ندارند باورکنند مرتب ایجاد ابهام می‌کنند. ما از روش اجاره به شرط تملیک استفاده کرده‌ایم که مفهوم آن این است که رقم اولیه‌ای را شرکت هما می‌پردازد و خرید می‌کند، ولی بلافاصله بعد از خرید این هواپیما در اختیار موسسات مالی جهانی قرار می‌گیرد و به پشتوانه همین هواپیما برای پرداخت باقی قیمت هواپیما تسهیلات می‌گیرد.

 

وزیر راه و شهرسازی با طرح این سوال که چگونه تسهیلات پرداخت می‌شود؟ گفت: از سهمی که از بازار به دست می‌آورد و همچنین از محل پروازهای هواپیما. در واقع به جای اینکه پول بلیت به ایرلاین‌های بین‌المللی پرداخت شود، بخشی از آن را در اختیار خود ایرانی‌ها قرار می‌دهیم و به این ترتیب هم ناوگان نوسازی می‌شود و هم سهم‌مان را از اقتصاد جهانی می‌گیریم.

 

آخوندی گفت: روش اجاره به شرط تملیک در ایران تاکنون رایج نبوده، اما در دنیا بسیار رایج است و اکثر خطوط هوایی جهان دیگر مثل گذشته از پول خود هواپیمای ملکی نمی‌خرند و از روش لیزینگ استفاده می‌کنند. لازمه استفاده از لیزینگ هم قرارداد رسمی است که بدون دلالی انجام می‌شود. لیزینگ باید شفاف باشد و شرکت فروشنده و فاینانسور و خریدار دست اول باشند. بعد از برجام توانستیم قراردادها را شفاف کنیم و در پی آن توانستیم برای اولین بار در ایران از روش لیزینگ استفاده کنیم.

 

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما در ایران چنین منابع مالی‌ای نداشتیم که بخواهیم چنین خرید بزرگی کنیم. همه شاهکار در همین تدبیر و درک ایران از موقعیت خود شکل گرفت و کار انجام شد.

 

وی گفت: من مطمئن بودم دنیا به ما اطمینان می‌کند. درست است فقط در این چهل سال تنها دو فروند ایرباس خریدیم و بوئینگ هم اصلا نخریدیم، اما مطمئن بودم ایران موقعیتی دارد که می‌تواند اعتماد جهانی را جلب کند و دوم فهم ما از اقتصاد جهانی بود و این‌که در دنیا چگونه این خریدها انجام می‌شود. افرادی که با اقتصاد جهانی آشنایی ندارند، فکر می‌کنند برای خرید همه چیز باید پول نقد پرداخت آن هم از منابع دولت، همه این خریدها از منابع خود شرکت است و از منابع دولت استفاده‌ای نشده است. ما از اقتصاد جهانی به نفع ملت ایران استفاده کردیم و این خرید نشان‌دهنده فهم ما از اقتصاد جهانی است.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای خرید واگن هم می توان از این روش استفاده کرد؟ پاسخ داد: بله. می‌توان. یکی از بحث‌های ما هم نوسازی خودروها و  واگن‌ها است.

 

آخوندی در خصوص اختلاف قیمت‌های اعلام شده درباره رقم نهایی خرید هواپیما توضیح داد: یک قیمتی به نام قیمت رسمی وجود دارد که معمولا روی سایت ایرباس و بویینگ هم وجود دارد. معمولا رقمی که اعلام می‌شود رقم قیمت رسمی است. ولی معمولا شرکت‌ها موقع خرید چانه می‌زنند و تخفیف می‌گیرند. ضمن اینکه قیمت واقعی خرید جزو اسرار تجاری شرکت‌هاست که با چانه زنی به دست می‌آید و هیچ کس نباید آن را اعلام کند. اگر اختلاف قیمت می‌بینید تفاوت قیمت رسمی و قیمت چانه زده شده است.

 

آخوندی در پاسخ به این سوال که آیا زیرساخت‌ها در فرودگاه‌ها برای پذیرش هواپیماها فراهم است؟ گفت: تمام اقدام ما فقط خرید هواپیما نبوده است. نوسازی فرودگاه‌ها و نوسازی سیستم ناوبری فرودگاه‌ها جزو دستور کار بوده است. تمام فضای آسمان ایران نوسازی شده است و مسیرها و راه‌های هوایی همه در برنامه نوسازی قرار داشته است.

 

وی با بیان اینکه ورود سیستم‌های راداری جدید به کشور  با هدف امنیت پرواز و هدایت پروازهای عبوری نیز از برنا‌مه‌ها بوده است، ادامه داد: آسمان ایران یکی از منابع اقتصادی ایران است. روزی ۱۱۰۰ هواپیما از آسمان ایران عبور می‌کند و لازمه عبور بیشتر این است که چه خدمتی به خطوطی که از ایران عبور می‌کنند می‌دهیم؟ سیستم راداری امکان خوبی است که ایجاد می‌کنیم. بنابراین نوسازی سیستم ناوبری ایران مهم است و بعد از برجام برای نوسازی سیستم ناوبری هزینه شده است.

 

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی رسانه‌ها با شما مشکل دارند، گفت: من دوست دارم ایران آباد باشد و برای آبادانی باید کارهای بزرگی کرد و به مردم باید راست گفت و راست گفتن معمولا تبعات دارد.

 

آخوندی در خصوص وضعیت فرودگاه‌های کشور گفت: ما تقریبا ۶۰ فرودگاه داریم و تقریبا ۸۰ درصد پروازها در ۹ فرودگاه متمرکز است و باقی ۵۰ فرودگاه‌ها به شدت زیر ظرفیت کار می‌کنند. این نظام سکونت‌گزینی ایران که هشت کلان شهر بسیار بزرگ داریم و باقی ایران خالی از جمعیت شده است آثارش را همه جا می‌بینید. در شهرستان‌های درجه دو و سه گاهی یک پرواز فقط انجام می گیرد در واقع خرید ای‌تی‌آرها برای پرواز در این فرودگاه‌ها است که مردم این شهرها هم دسترسی به خدمات هواپیمایی داشته باشند.

 

وی با بیان اینکه میلیاردها تومان برای ساخت این فرودگاه‌ها هزینه شده است اما بهره‌وری پایینی دارند، گفت: با ورود هواپیماهای کوچک از این ظرفیت استفاده می‌کنیم.

 

آخوندی ادامه داد: کسانی که ازعدم ظرفیت فرودگاه‌ها برای پذیرش هواپیماهای جدید می‌گویند معمولا مهرآباد و امام را می‌بینند. به غیر از امام و فرودگاه مهرآباد که به شدت بالای ظرفیت خود عمل می‌کنند  ۵۰ فرودگاه داریم که پرواز به‌صرفه ندارند.

 

وزیر راه و شهرسازی از برنامه‌های توسعه‌ای برای فرودگاه امام خبر داد و گفت: برنامه بسیار بلندپروازانه‌ای برای فرودگاه امام داریم که آن را به ظرفیت صدمیلیونی برسانیم. درحال حاضر شش میلیون بیشتر ظرفیت وجود ندارد. گام نخست ساخت یک ترمینال بیست میلیون نفری است که ظرف دو تا سه ماه آینده برای عقد قرارداد مهیا می‌شود.

 

آخوندی همچنین خبر داد: یک سرمایه گذاری جدید در مهرآباد درحال انجام است که آخر کار پروازهای داخلی را کامل پوشش دهد، ضمن اینکه بهسازی و نوسازی فرودگاه مهرآباد از ترمینال‌ها تا باند فرودگاه در دست اقدام است و بعد از 40 سال این نوسازی درحال انجام است.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار