مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 27. دى 1395 - 23:21   |   کد مطلب: 19051
رئیس کمیسیون بررسی برجام در مجلس نهم با بیان اینکه دوستان ما به طرف آمریکایی درحد اعلا اعتماد کردند گفت: برجام اکنون یک کودک ناقص الخلقه‌ای است که در دامن مردم ایران گذاشته شده است.
امیدواریم دولت از «انشاء» به «اجرا» برسد/برجام کودک «ناقص الخلقه‌ای» است که باید سال‌ها تیمارش کرد/ سند برجام در پاویون فرودگاه به تصویب رسید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از دانا؛ دکتر علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون بررسی برجام در مجلس نهم صبح امروز در نشست مطبوعاتی «تجربه‌گران» که به مناسبت اولین سالگرد برجام از سوی انجمن روزنامه نگاران مسلمان در محل تالار اسوه برگزار شد اظهار داشت: اکنون یک سال از اجرای برجام می‌گذرد و این یک سال می‌تواند قضاوت دقیقی را برای ما فراهم کند تا بازبینی کنیم که چه شد به این توافق رسیدیم و مقدمات این توافق با چه مسیری فراهم شد. 

وی افزود: در سال 82 بهانه‌جویی و اظهار نظرات مغرضانه‌ای از سوی آمریکایی‌ها باعث باز شدن پرونده‌ای شد که تا سال 92 توسط آقایان روحانی، لاریجانی و جلیلی پیگیری شده و نتیجه آن مذاکرات آلماتی 2 شد. 

زاکانی با بیان اینکه از انتهای دولت دهم راه دومی در موضوع هسته‌ای به پیشنهاد آمریکا گشوده شد، خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب با تدبیر دقیق و هوشمندانه این راه را در جهت حذف منافع حداکثری رد نکردند و راهی برای مذاکرات غیررسمی باز شد تا در مذاکرات رسمی ثبت خواسته‌های خود را حداکثری نگه داریم. 

وی افزود: با آغاز دولت یازدهم این دولت تمام مسیر سابق را کنار گذاشته و همچنین با کنار گذاشتن 1+5 خود را در برابر آمریکا قرار داده و با آن مذاکره را آغاز کردیم. 

*رویکرد این دولت مذاکره با کدخدا بود

رئیس کمیسیون بررسی برجام در مجلس نهم با بیان اینکه دولت یازدهم همه دستاوردهای گذشته را کنار گذاشت، گفت: رویکرد این دولت همان مذاکره با کدخدا بود و شاهد بودیم که در طول مذاکرات تمام تلاش خود را برای مذاکره با آمریکا به کار گرفته بود.

وی افزود: کار اشتباه این بود که در قالب مذاکرات با آمریکا از ظرفیت‌های موجود در طرف مقابل استفاده نکردند و خود را نیازمند ارتباط با آمریکا معرفی کردند. 

*گره زدن آب خوردن مردم به مذاکرات استغنایمان را تبدیل به نیاز کرد

رئیس کمیسیون بررسی برجام در مجلس نهم در همین راستا ادامه داد: اینکه گفتند خزانه کشور خالی است و گره زدن آب خوردن مردم به مذاکرات بسته است و اظهاراتی اینچنین باعث این شد که ما برخورد از سر استغنا را به برخورد از سر نیاز تبدیل کردیم و این مسیر با اشکالات جدی ادامه پیدا کرد.

وی با بیان اینکه ما در مذاکرات روی متن آمریکایی‌ها مذاکره کردیم؛ عدم استفاده از گسل‌های میان 6 کشور در روند مذاکرات را یکی از مشکلات روند گفت‌وگو‌ها دانست و گفت: چنین اشتباهاتی باعث شد تا ما در نقشه راه آمریکا وارد شدیم و خود مذاکره کنندگان نیز اعلام کردند که برجام سندی آمریکایی است و ما فقط درباره آن اعلام نظر کردیم که این با منطق انقلاب اسلامی مغایر بود.

زاکانی همچنین با بیان اینکه تصحیح این سند بسیار مشکل بود و از نظر حقوقی دست و پای ما بسته بود؛ اظهار داشت: رئیس‌جمهور به آقای ظریف دستور داد که از ظرفیت‌های حقوقی برجام در جهت بدعهدی آمریکا استفاده کند و تیم مذاکره کننده بروند و کمیسیون مشترک تشکیل شود. باتوجه به سیری که در مفاد 3731 برجام و تیم ارشد مذاکره کننده؛ ادامه راه شکایت وجود ندارد جز اینکه شکایت مبتنی بر ماده 12 قطعنامه 2231 کل قطعنامه‌ها و ششگانه 1929 باشد که بیان می‌کند کل تحریم‌های قبل برگردد.

*دوستان ما به طرف آمریکایی درحد اعلا اعتماد کردند

وی همچنین با بیان اینکه دوستان ما به طرف آمریکایی به حد اعلا اعتماد کردند تصریح کرد: بنده زمانی که به عنوان رئیس کمیسیون برجام بودم و تیم مذاکره‌کننده به مجلس آمدند از آقای عراقچی پرسیدم نگاه شما به آمریکا به عنوان دوست است یا دشمن، این سند را با دوست بسته‌اید یا دشمن، او گفت با دشمن، اما زمانی که سند را نگاه می‌کردیم انگار با برادر تنی بسته شده بود.

*سند برجام در پاویون فرودگاه به تصویب رسید

رئیس کمیسیون بررسی برجام در مجلس نهم ادامه داد:‌ در مرحله اول 5 نفر عضو ارشد می‌بایست سند برجام را دنبال می‌کردند که بعد آقای صالحی و وزیر دفاع به آنها اضافه شدند و آن 5 نفر به‌صراحت اعلام کردند که ما نسبت به محتوای برجام بی‌خبریم و این به ضرر ما بود که علاوه بر آن ما فرصت کمی هم داشتیم که باعث شد در پاویون فرودگاه سند برجام بررسی شود که باید آن را سند پاویونی نام نهاد و این سند غیرکارشناسی به ثبت و ضبط رسید و آنها برای تعجیل خود دلایلی را می‌تراشیدند که هیچ‌یک از این دلایل مبنای درستی نداشت.

*آمریکا نیازمند معامله هسته‌ای با ایران بود

نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: ما سرمایه بزرگی را به عنوان صنعت هسته‌ای قبول کردیم که با آن سرمایه معامله می‌کنیم و کسی که به این معامله نیاز داشت آمریکا بود. ما هم نیاز داریم، ولی نیاز ما برابر نیست و اگر اوباما توافق هسته‌ای ما را نداشت باید به جای گریه خون می‌گریست.

وی ادامه داد: ما هیچ‌وقت صحنه مذاکره را ترک نکردیم و منعی هم برای آن نداشتیم. ما به مردم حرف راست نزدیم و دروغ گفتیم و به آنها نگفتیم که این معامله در صنعت هسته‌ای به ضرر شماست و آنچه که حاصل می‌شود برای شما خسران محض خواهد بود.

زاکانی تصریح کرد: آقایان می‌گفتند که نفت داشت به صفر می‌رسید و  تمام می‌شد و جالب این است که می‌گویند برجام کار خود را کرد. اگر کارکرد برجام همینی بود که ما دیدیم باید وامصیبتا سر داد.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس با طرح این پرسش که یعنی تمام کارکرد برجام همین بوده است، گفت: این نحوه مراجعه با افکار عمومی نیست چراکه در درازمدت به افکار عمومی آسیب می‌زند. چرا باید یک عده مردم را این‌گونه تحقیر کنند.

* ادعای دور شدن سایه جنگ از سر ایران از اساس دروغ و اشتباه بود

وی به ادعای برخی‌ها مبنی بر اینکه برجام سایه جنگ را از سر ایران برداشت اشاره و این دیدگاه را از اساس غلط دانست.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به ادعای برخی از عوامل داخلی مبنی بر اینکه ما منزوی هستیم، اظهار داشت: چرا باید آن چیزی را القا کنیم که غربی‌ها به دنبال آن هستند. امروز سازمان ملل و شورای امنیت نام ما را به‌عنوان عنصر مؤثر در مورد سوریه بیان می‌کند. آیا این به دلیل برجام است؟ چرا ما قابلیت‌های خود را نادیده می‌گیریم؟

به اعتقاد زاکانی اگر مقاومت در سوریه، عراق و مدل موفق دفاعی و مستشاری ایران نبود امروز از دست وحشی‌هایی چون داعش در منطقه در امان نبودیم و باید در تهران با آن‌ها مواجه می‌شدیم. 

*ما با مذاکرات مخالف نیستیم

رئیس کمیسیون برجام در مجلس نهم با تأکید بر اینکه ما با مذاکرات مخالف نیستیم و هیچ وقت زمین مداکره را ترک نکردیم، تصریح کرد: هرکسی مخالف است باید در داشته‌های عقلانی خود شک کند؛ اما نباید در مذاکرات از سر نیاز و احتیاج به یک ورشکسته بین‌المللی (آمریکا) رجوع کنیم.

وی مذاکره و معامله خوب را شرط هر گفت‌وگوی دوجانبه و چندجانبه عنوان و تأکید کرد: آقایان گفتند که ما منزوی هستیم که این حرف نادرستی بود چون آن‌ها نیازمند ما هستند که البته ما نیز نیازمند تعامل با همه جهان به‌غیراز رژیم نامشروع صهیونیستی و با شروطی با آمریکا هستیم.

زاکانی دست برداشتن از موضع استکباری و موضع دشمنی با ایران از سوی آمریکا را دو شرط ایران برای تعامل و ارتباط با این کشور عنوان و بیان کرد: چرا در ماده 28 برجام اعلام می‌کند که باید طرفین با حسن نیت به این مسئله نگاه کنند اما ما فردای برجام شاهد تحریم ایران از سوی آمریکا هستیم.

به گفته نماینده مردم تهران در مجلس نهم ما دائماً خلاف‌های آمریکایی‌ها در برجام را توجیه کردیم که این اشتباه بود. به چه حقی دولت توجیه‌گر عهدشکنی و خلاف‌های‌ آمریکایی‌ها هست؟

وی به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه ما چیزی را از دست نمی‌دهیم و دستاورد این برجام بالا رفتن سطح نگاه جامعه به دشمن خود است،‌گفت: بالا رفتن سطح نگاه جامعه به دشمن خود کف جامعه است و باید هویت نامشروع آمریکا و بدعهدی این دولت جنایتکار روشن شود؛ بنابراین دولت نباید ما را از این حداقل محروم کند.

زاکانی خطاب به دولت یازدهم گفت: ما به شما دستاورد هسته‌ای دادیم اما بدمعامله کردید و تبدیل به خسران محض شد. 

*دولت دستاوردهای هسته‌ای را سبک شمرد

نماینده مردم تهران در مجلس نهم به بیانات مقام معظم رهبری در تاریخ 29 دی‌ماه سال گذشته مبنی بر اینکه دولت متوجه باشد که سرمایه سنگینی و امکان سنگینی را از دست دادیم، اظهار داشت: یکی از اشکالات عظیم بخش هسته‌ای در دولت جدید این بود که دولت دستاوردهای هسته‌ای را سبک شمرد. 

«بله سانتریفیوژ نسل یک مثل تفنگ برنو در مقابل یک تفنگ اتوماتیکی است که امروز کشورهای مختلف سانتریفیوژهایی با 20 سو و 30 سودارند اما اثر آن شلیک است. فرق می‌کند کسی تفنگ بر کمربسته باشد یا بخواهد با شمشیر و تیر و کمان بجنگد.» این سانتریفیوژ مثل توپ‌های سر پر دوره قاجار است اما داشتن و نداشتن این امکان نیز فرق می‌کند. علاوه بر اینکه بر پیشرفت هسته‌ای مسیری را طی می‌کردیم که به‌صورت جهشی سانتریفوژهایی با سو بسیار بالا و دقت بسیار بهتری را تولید می‌کردیم.»

وی بابیان اینکه دولت یازدهم از همان ابتدا صنعت هسته‌ای را سبک می‌شمرد، تصریح کرد: سازمان انرژی اتمی از ماه مهر سال 92 می‌گفتند که این صنعت هزینه‌ فایده ندارد و بهتر است ما نداشته باشیم و به کمک ما بیایند. اعتقاد داشتند که دنیا امدادگر خیرخواهی است (آمریکا) که نیاز و مشکلات داخلی ما را رفع و التیام می‌بخشد.

زاکانی افزود: ما تجربه سال 86 راداریم که شاهد بودیم پلیگون را بر ما قطع کردند که فقط در حوزه هسته‌ای قابل استفاده است. 

*برجام کودک ناقص الخلقه‌ای است که باید مدام تیمارش کنیم/دولت نمک به زخم ملت نپاشد

به اعتقاد نماینده مردم تهران در مجلس نهم دولت یازدهم مسیری را در مذاکرات طی کرد که دچار بچه ناقص‌الخلقه شدیم و باید مدام تیمارداری کنیم. بنابراین دولت نمک به زخم نپاشد و واقعیت‌ها را بگوید.

وی می‌گوید که دولت باید به دلیل نقض برجام توسط آمریکایی‌ها و بدعهدی‌های این کشور در سطح جهانی برای آمریکا رسوایی درست کند و سایر کشورها نیز از تجربه ما استفاده کنند اما دولت می‌خواهد ما را از حداقل خود نیز محروم کند. 

زاکانی با تأکید بر اینکه دولت برای بعد از برجام هیچ برنامه‌ای نداشت، گفت: بنده جلسات دولتی‌ها را بررسی و مطالبه کرده‌ام که در بهمن سال گذشته در جمع انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان گفتم که کشور شاهد یک غارت بزرگ است که البته مرا به دادگاه فراخواندند و در دادگاه مطرح کردم. 

خروجی برجام یک هواپیمای ایرباس 321 است

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با اشاره به تحویل ایرباس 321 به ایران اظهار داشت: محصول و خروجی برجام امروز یک هواپیمای ایرباس 321 به ایران است و بزرگ‌ترین جایگاه رسمی این کشور یعنی در حوزه راه و ترابری اعلام می‌کند که باید این هواپیما را به مشهد ببرند و طواف بدهند. 

وی ضمن ابراز تأسف ازاین‌گونه اظهارات گفت: ما خجالت می‌کشیم از کسانی که برای کشور این‌گونه تصمیم‌گیری می‌کنند. این افراد چه اطلاعاتی دارند و چگونه به جامعه چهار و نیم میلیونی دانشجو و چند هزارنفری اساتید نگاه می‌کنند؟ آیا اینکه برویم هواپیما را در مشهد طواف دهیم بازی کردن باعزت کشور نیست؟ چرا عزت ملی را منسوخ می‌کنید؟

* امروز هیچ چارچوب‌ حقوقی که کدخدا را مکلف به تعهدات برجام کند دریافت نمی‌کنیم

زاکانی معتقد است که بحث امروز در کشور اولویت‌ها و چگونگی رسیدن به آن‌ها است. بنابراین همه این اتفاقات بر مبنای غلط نگاه کردن به منافع ملی و مصالح انقلابی به‌عنوان یک دستاورد سیاسی برای جناح خاص شکل‌گرفته است و عدم باورمندی و توانمندی داخلی در حد صفر نیز یکی از این دلایل است. 

نماینده مردم تهران در مجلس نهم افزود:‌ امروز هیچ مستند دقیق و چارچوب‌ حقوقی که کدخدا را مکلف به تعهدات خود کند از برجام دریافت نمی‌کنیم چراکه اوباما اعلام کرد من با دشمنم تعهد بسته و مذاکره کرده‌ام. درحالی‌که آن‌ها نیازمند تعامل و مذاکره با ما بودند.

*دشمن در حال طراحی بازی پلیس خوب و پلیس بد است

وی به جامعه سیاسی آمریکا و تفویض نقش‌ها در قالب پلیس خوب و پلیس بد بین نیروهای سیاسی پرداخت و گفت: امروز که ترامپ بر سر کار آمده در حالیکه آمریکایی‌ها نیازمند سند برجام هستند وزیر دفاع این کشور یک موضع و وزیر پیشنهادی امور خارجه نیز موضع دیگری می‌گیرند که بتوانند با این مواضع کشور خود را بیشتر کنند و امتیاز بیشتری نیز کسب کنند. 

رئیس کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم در ادامه با انتقاد از رویکرد دولت در عدم توجه به منتقدین گفت: دولت حاضر نبود حرف‌های منتقدان را گوش دهد و در جواب منتقدان می‌گفتند به ما اعتماد کنید درصورتی‌که با همین رویکردشان ما را به سراب بردند.

زاکانی افزود: امیدواریم دولت ما را به مسیری ببرد تا حداقل این تجربه برایمان باشد که آمریکا با دستکش مخملی و با دست چدنی خود به‌پای میز مذاکره آمده بود.

*چرا دلار گران و گشایش اقتصادی ایجاد نشد

وی با اشاره به افزایش قیمت دلار در ماه‌های اخیر گفت: جواب بدهند که چرا قیمت دلار نه‌تنها پایین نرفت بلکه در این یک‌سال افزایش هم یافت و جواب دهند که چرا گشایش اقتصادی ایجاد نشد.

رئیس کمیسیون بررسی برجام در مجلس نهم افزود: چیزی هم که در مورد تحریم‌ها گفتند نادرست بود و رئیس بانک مرکزی گفت: دستاوردی نداشتیم و نتیجه برجام خسران بوده است.

زاکانی ادامه داد: روحانی به مردم صراحتاً بگوید از برجام چه چیزی عاید اقتصاد شد و چقدر از منابعی که به دست آمد به داخل کشور منتقل شد؛ همچنین روحانی به مردم بگوید میزان موجودی جیب مردم چه تغییری در این یکسال کرده است.

*شعار درمانی علاج مشکلات کشور نیست

رئیس کمیسیون بررسی برجام در مجلس نهم ادامه داد: می‌شود آمار سازی کرد اما جیب خالی مردم را چه می‌شود کرد؟ مگر قبل از انتخابات است که از موضع اپوزیسیون صحبت می‌کنید و از کمبود اشتغال‌ و وجود رکود حرف می‌زنید.

زاکانی با بیان اینکه دولت از حرف درمانی و تنظیم انشاءهای مختلف دست بردارد گفت: فکر، عمل و تدبیر است که گره از مشکلات مردم باز می‌کند و اکنون زمان انشاء نوشتن نیست.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس با بیان اینکه شعار درمانی علاج مشکلات کشور نیست و قرار نیست دولت پس از 4 سال بگوید که مشکلات کشور رکود و بیکاری است خاطرنشان کرد: دولت پاسخ دهد دلیل رکود کشور کیست و موضع اپوزیسیون نظر ندهد چون این حرف‌ها مربوط به قبل از انتخابات است نه بعد از انتخابات که دولت در مقام پاسخگویی قرار دارد.

*امیدواریم دولت از «انشاء» به «اجرا» برسد

زاکانی ادامه داد: دولت تبدیل به دولت انشاء شده و امیدواریم به دولت اجرا تبدیل شود.

رئیس کمیسیون بررسی برجام در مجلس نهم بابیان اینکه روحانی صراحتاً بگوید‌ روزی 150 میلیارد دلاری که قرار بود بعد از برجام به نفع کشور شود دقیقاً کجاست؟

زاکانی تأکید کرد: دولت سرمایه‌‌های خود را باید به سمتی ببرد که باتوجه به داشته‌های داخلی کشور مشکل بیکاری را حل کند.

*بیکاری و تعطیلی کارخانه‌ها به یک مشکل بزرگ بدل شده است

نماینده سابق مردم تهران با اشاره به خرید ایرباس توسط دولت گفت: شرکت ایرباس کارکنان خود را اخراج می‌کرد و با خرید ایران از مشکل اقتصادی خارج شد درصورتی‌که بیکاری و تعطیلی کارخانه‌ها در کشورمان به یک مشکل بزرگ بدل شده است.

*خرید ایرباس 100هزار شغل برای شرکت بوئینگ ایجاد کرد

زاکانی در همین راستا افزود: مدیرعامل شرکت بوئینگ می‌گوید بزرگ‌ترین مشکل ما بیکاری است ولی با خرید ایران 100 هزار شغل را برای خود ایجاد کرده‌ایم و این درحالی است که کارخانه‌های داخلی‌مان رو به تعطیلی رفته‌اند.

وی با تمجید از اقدامات دستگاه قضا در مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: باید روزبه‌روز این اقدامات توسعه پیدا کند تا حقوق ملت را از کام یغماگران بیرون بکشد و این وظیفه دستگاه قضا است که این کار را انجام دهد. 

*عوامل دولتی به دنبال بزک کردن آمریکایی نباشند

رئیس کمیسیون بررسی برجام در مجلس نهم افزود: امیدواریم با توجه به آنچه امروز درصحنه برجام رخ‌داده است؛ دولت لااقل مواجه حرفه‌ای و دقیق‌تری با موضوع برجام داشته باشد و رسوایی آمریکا را در دستور کار قرار گیرد تا حداقل التیامی برای مردم باشد و روزنه‌ای برای بهتر شناختن آمریکا در منطقه و جهان شود نه اینکه عوامل دولتی دنبال بزک کردن آمریکا باشند و اوضاع را به شرایطی تبدیل کنند که ماحصل آن این باشد که واقعیت تلخ از دسترس مردم دور بماند.

زاکانی ادامه داد: امیدواریم دولت به توانمندی‌های داخلی تکیه کند و برجامی را که مفادش را بیش از تعهداتمان در آن اجرا کردیم را به یک نتیجه‌ای برساند و حداقل تعهداتی را که آمریکایی‌ها داده‌اند برای ملت ایران بگیرند. از طرفی هم مسیری را برویم تا این عبرت‌ها ثبت و ضبط شود.

*وزارت امورخارجه صورت جلسه‌ای از مذاکرات ندارد 

وی با اشاره به یکی از ایرادات وارد بر برجام گفت: یکی از ایرادات وارد بر نحوه مذاکره در برجام این است که این مذاکرات صورت‌جلسه ندارد و بعداً صدایش درمی‌آید. چراکه وزارت امور خارجه هیچ صورت مذاکراتی از برجام ثبت نکرده است و کسانی که عضو تیم مذاکره بودند به کمیسیون ویژه برجام گزارش دادند که ما نه‌تنها صورت مذاکرات نداریم بلکه از روند پیشرفت مذاکرات نیز مطلع نیستیم و فقط تعدادی دست‌نوشته با «مداد» را ثبت کرده‌ایم. جالب است که چنین مذاکرات مهمی را با چند دست‌‌نوشته با «مداد» ثبت کرده‌اند. 

*در آمریکا دو موضع متفاوت در مورد برجام وجود دارد

رئیس کمیسیون بررسی برجام در مجلس نهم بابیان اینکه امیدواریم مشاوران کم‌تجربه جای خود را به کسانی بدهند که صاحب هنرمندی فن مذاکره هستند، گفت:‌ باید مشاوره را به کسانی دهند که دقت نظر در حفظ منافع ملی دارند البته اگر بخواهم پیش‌بینی هم در مورد آینده برجام داشته باشم این است که در آمریکا دو موضع متفاوت در مورد برجام وجود دارد. 

زاکانی در تشریح اولین موضع آمریکایی‌ها در قبال برجام تصریح کرد: اولین گروه برجام را دستاوردی برای خود می‌دانند و تمام تلاششان صیانت از آن است چون به این باورند که هم صنعت هسته‌ای ما را محدود کرده‌اند و هم این صنعت محدودشده را در مسیری قرار داده‌اند که ماحصلش بتوانند در کنار بهره‌مندی از منابع سرشار انرژی کشورمان ما را در آینده‌ای نه‌چندان دور به کشوری بالاجبار مستعمره خود تبدیل کنند.

وی بابیان اینکه گروه دوم نیز به این راضی نیستند و به دنبال شکستن برجام هستند گفت: آنها به دلیل روحیه استکباری که دارند به دنبال شکستن برجام هستند؛ عده‌‌ای  در آمریکا اظهار می‌کنند که باید برجام را بازبینی کنیم و هدفشان این است که حداقل‌هایی را هم که در برجام وجود دارد، هیچ‌چیزی را به‌عنوان جایگزین و مبدل به ایران ندهند و یک شرمندگی بزرگ را برای ایران در اذهان جهانیان به تصویر بکشند.

زاکانی تأکید کرد: امیدواریم مسئولین لااقل در این مقطع پایانی با ملت صادقانه سخن و گزارش بدهند چون از این گزارش صادقانه هم خودشان سود خواهند برد و هم ملت یک عبرت و درس بزرگی را می‌گیرد و سایر ملل نیز از آن به نحو احسن استفاده می‌کنند. 

رئیس کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم ادامه داد: آرامشی که امروز در کشور شاهدش هستیم مرهون کسانی است که با خون خودشان آن را ایجاد کرده‌اند، و باید بر روح پاک آنها درود و سلام فرستاد و آرزو کرد که منطقه ما همیشه عاری از استکبار و زیاده‌طلبی باشد. 

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس پیرامون اظهارات قبلی رئیس‌جمهور در مورد اقدامات ایران در قبال نقض برجام گفت: در مراحل بررسی برجام بالغ‌بر ده‌ها هزار ساعت کار جمعی انجام دادیم و از کارشناسان کشور اعم از موافق و مخالف استفاده کردیم و خودمان را در مقام قضاوت نشاندیم و تمام نکاتی را که از قبل پیش‌داوری می‌کردیم را پشت در گذاشته و به داخل کمیسیون رفتیم و این سند را از ابتدا شروع به بررسی کردیم تا حق منافع ملی و مصالح انقلابی تأمین شود. 

رئیس کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم بابیان اینکه در این مسیر کمیسیون در مقام داور به نتایجی رسید که در 7 بخش در گزارش کمیسیون منعکس شد، تصریح کرد: همان‌جا به‌صراحت بیان کردیم که این سند با 37 بند و 5 الحاقیه و قطعنامه 2231 با دو ضمیمه A و B  که از آن برخوردار است هیچ راهی برای اینکه بتوانیم به‌حق و حقوقمان برسیم تأمین نمی‌کند. برای اینکه وقتی بنده 36 را ملاحظه می‌کنید در آنجا با ابهام کلمه‌ای را آورده است که آن ابهام و کلمه امکان سوءاستفاده را برای طرف مقابل ایجاد می‌کند. بند 36 و 37 را که ملاحظه کنیم این امکان را فراهم کرده که آمریکایی‌ها حتی اگر ما شکایت هم بکنیم، همه قطعنامه‌ها و تحریم‌هایی که روی کاغذ و در عمل وجود داشت را برگرداند.

وی بابیان اینکه در این شرایط دو اتفاق خواهد افتاد،‌گفت: اولین اتفاق این است که آمریکایی‌ها که برجام را به‌طور مکرر نقض کرده‌اند فراتر از این نقض مکرر اصلش را مبتنی بر یک زیاده‌خواهی و حرکت مستکبرانه از بین ببرند و اصل برجام را زیر پا بگذارند. درحالی‌که آمریکا امروز در هر موضعی نقض برجام کرده است اما عملاً و رسماً این را اعلام کند که البته خیلی دور از ذهن و عقل است ولی چون دشمنان ما احمق و مستکبر هستند، امکانشان اتفاقی نیز وجود دارد. البته این شرایط بهترین وضعی است که ما از این تنگنای موجود رهایی پیدا کنیم چون ما دیگر از مشکلات فشار تحریم در سال 92 و 93 عبور کرده بودیم و این بر اساس آمار بانک مرکزی و بانک جهانی است.

زاکانی در همین زمینه افزود: تحریم به ما کارگر نیفتاده بود هرچند حداقلش هم برای ملتمان ظالمانه بود اما این تحریم ظالمانه برای ملت ما سختی‌هایش را ایجاد کرد ولی ما از منافع ایجاد زمینه دور زدن تحریم‌ها بهره نبردیم. لذا یا آمریکایی‌ها باید بشکنند و یا ما در داخل کشور مسیری را برویم که کنه احدشکنی آن‌ها را برایمان نشان دهد و به‌صورت مرحله‌ای اموراتی را دنبال کنیم که برایمان قابلیتی ایجاد شود و همزمان با ایجاد قابلیت و مجاب کردن افکار عمومی جهانی شرایطی ایجاد می‌شود که گام‌به‌گام به حقوق هسته‌ای خود بازگردیم و آن بند 3 قانون مجلس شورای اسلامی را دنبال کنیم. این تنها راه است ولی متأسفانه دولت محترم علاقه‌ای برای این ندارد که کار غیر کارشناسی‌اش کوچک‌ترین لطمه‌ای را ببیند و کأنه آن را وحی منزل می‌داند.

وی تأکید کرد: دولت کاری جزء این نمی‌تواند بکند که واقعیت را به مردم و جهانیان بگوید و رایزنی کند. همچنین زحمتی که در دیپلماسی برای بستن برجام کشیدند باید ده‌ها برابرش را امروز بکشند تا احقاق حقوق ملت و بدعهدی آمریکا انجام شود. 

رئیس کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم با بیان اینکه نکته سومی هم برای ایران وجود دارد، خاطرنشان کرد: می‌توانند با تحقیق و توسعه ظرفیت‌سازی مقدماتی‌اش را فراهم کنند و در کنارش نیز این رایزنی‌ها و روشنگری‌ها را انجام دهند تا اگر روزی تصمیم  گرفتیم که ماده 3 قانون مجلس را عملیاتی کنیم، ما را در موضع متهم ننشانند و بگویند شما در موضع متهم نشستید و مجبور شویم از خسران کنونی نیز بیشتر هزینه کنیم. 

زاکانی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران پیرامون اظهارات جان‌کری مبنی بر اینکه برجام یک قراردادی دائمی است و تناقض آن با اظهارات رهبر انقلاب گفت: چیزی که کری گفت امر منطبق بر واقعی است که آنها به آن پایبند هستند و در خود سند برخی از اجزایش دائمی است و برخی 25 ساله، 10 ساله و 15 ساله است.

*این دولت امنیتی‌ترین کابینه بعدازانقلاب است

زاکانی در پاسخ به سئوالی درباره قرارداد محرمانه ایرباس با ایرلاین‌ وعدم شفاف بودن مباحث مالی آن اظهارداشت: به نظر بنده این سوال توضیح نمی‌خواهد چراکه این دولت امنیتی‌ترین کابینه بعدازانقلاب است و به دلیل همین نگاه امنیتی تمام کارها را مخفی و محرمانه می‌دانند؛ البته در این میان افرادی نیز هستند که از این مخفی‌گری‌ها سودهای کلانی را به جیب می‌زنند.

وی تصریح کرد: ما وقتی درباره IPC تذکر دادیم و گفتیم این مصوبه دولت اشکال دارد نقد کارشناسانه ما را بر‌نتابیدند و درنهایت پس از مدتی آقای جهانگیری گفت که این مصوبه 150 تا اشکال دارد و بازهم این مشکل ادامه دارد.

*پس از اعترافات یک جاسوس فهمیدیم سندی به نام FATF تنظیم‌ شده است

زاکانی ادامه داد: در FATF هم این موضوع را محرمانه کردند و مابعد از دستگیری یک جاسوس و اعترافات او متوجه شدیم که یک سندی به نام FATF تنظیم‌شده است.

این نماینده سابق مجلس اظهار داشت: شرکت بوئینگ اعلام کرده قراردادی که با ایران بسته، بخشی از مشکلات اقتصادی این شرکت را حل کرده؛ اما نمی‌دانم که چرا هیچ‌کس مشکلات اقتصادی ما را حل نمی‌کند. ما مخالف هواپیمای جدید نیستیم اما زمانی 70 درصد از مردم کشور ما با جاده سفر می‌کنند باید  به فکر ترمیم و بها دادن به این 70 درصد باشیم که سالیانه 20 تا 30 هزار نفر کشته می‌دهیم.

*دولت شو درمانی راه انداخته است

وی در پایان تصریح کرد: این قرارداد یک جنبه سوءاستفاده و یک جنبه القایی دارد که این کار را انجام دهند و به عواقب آن واقف نیستند و به نظرم اولویت‌های کشور وارونه شده زیرا اگر صنعت خودروسازی در اولویت بود دولت بهتر می‌توانست برنامه‌ریزی کند و مشکلات اقتصادی را حل کند اما متأسفانه دولت شو درمانی راه انداخته است.

انتهای پیام/چ

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار