مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 5. بهمن 1395 - 23:21   |   کد مطلب: 19176
دومین نشست خبری حادثه پلاسکو با حضور رئیس ستاد برگزاری مراسم تشییع شهدای آتش نشان، جانشین پلیس تهران بزرگ، سخنگوی ستاد بحران حادثه پلاسکو و رئیس شورای اطلاع رسانی شهرداری تهران و مدیر کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران برگزار شد.
 خانواده با مراجعه پلیس آگاهی اعلام فقدانی کرده‌اند/ کشف ۷۵ گاو صندوق/کسبه مجاور پلاسکو از شنبه می‌توانند فعالیت‌ خود را آغاز کنند/ شورای‌شهر به دنبال نامگذاری محلی برای آتش‌نشانان/ دمای روی آتش آوارها 540 درجه است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از فارس، دومین نشست خبری حادثه پلاسکو با حضور مجتبی عبداللهی رئیس ستاد برگزاری مراسم تشییع شهدای آتش نشان، سردار قادر کریمی جانشین پلیس تهران بزرگ، جلال ملکی سخنگوی ستاد بحران حادثه پلاسکو و ذاکری رئیس شورای اطلاع رسانی شهرداری تهران و شهرام گیل‌آبادی مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران برگزار شد.

در این نشست خبری مجتبی عبداللهی، رئیس ستاد تشییع پیکر شهدای آتش نشان گفت:  بر اساس آمارها نیروهای عملیاتی که در حادثه ساختمان پلاسکو به درجه شهادت نائل آمدند 16 نفر هستند، به نحوی که 15 نفر در اینجا نیرو داشتیم و یک نفر هم روز اول دچار سوختگی شده بود که به بیمارستان منتقل شد و به درجه شهادت نائل آمد

وی افزود: صحبت های اولیه مبنی بر 20 نفر شهید آتش نشان بود اما بررسی های دقیق تر نشان می دهد 16 نفر از همکاران خود را در این حادثه از دست داده ایم  ضمن اینکه در این مدت 7 پیکر کشف شده که 3 پیکر پیدا شده که 3 پیکر شهدا هستند و 4 نفر برای سایر شهروندان هستند همچنین  تلاش می‌کنیم تا روز پنج شنبه بتوانیم پیکر مطهر سایر شهدای آتش نشان را در حادثه ناگوار پیدا کنیم.

رئیس ستاد تشییع پیکر شهدای آتش نشان تصریح کرد: بر اساس گزارش های واصله شرایط به گونه ای است که از نظر حجم آتش و حرارت قابل تصور نیست، به نحوی که حتی آهن ها در اینجا ذوب شده اند.
وی افزود: پیکر مطهر شهدا روز پنج شنبه صبح از دانشگاه تهران تشییع خواهد شد به طوری که این مراسم ساعت 8:30 با تلاوت قرآن کریم و سپس مداحی آغاز خواهد شد همچنین پس از قرائت نماز بر پیکر شهدا، شهدای آتش نشان در مسیر خیابان انقلاب به سمت خیابان حافظ تشییع شده و از خیابان حافظ به بهشت زهرا و قطعه شهدا منتقل می شوند.

عبداللهی گفت: روز شنبه مراسم بزرگداشتی برای شهدای آتش نشانان از ساعت 10 صبح تا 12 در مدرسه عالی شهید مطهری در میدان بهارستان برگزار خواهد شد که از هموطنان عزیز دعوت می کنیم در این مراسم حضور پیدا کنند.

وی اظهار داشت: از همه هموطنان عزیز و مردم نوع دوست و مهربان و وطن پرست ایران که با پیام ها و حضور با معنای خودشان در صحنه های فعالیت آتش نشانان و ایستگاه های آتش نشانی با آنها ابراز همدردی کردند تقدیر و تشکر می کنیم
مجتبی عبداللهی گفت: به خانواده شهدای آتش نشان توجه لازم را داشته ایم و سرکشی ها را انجام داده ایم ضمن اینکه خانواده شهدای آتش نشان به صورت کامل تکریم شده اند چرا که ما وظیفه داشتیم در مقابل خانواده این شهدا تواضع کرده و توجه های لازم را به آنها داشته باشیم.

در ادامه این نشست خبری شهرام گیل آبادی مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران تصریح کرد: بر اساس محاسبه شب گذشته دمای روی آتش 540 درجه بود.
سردار قادر کریمی، جانشین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اظهار داشت: 16 شهید آتش نشان جان خودشان را تقدیم کردند که جان دیگران به خطر نیفتد؛ ایثارگری، شجاعت و همت این عزیزان ستودنی است ضمن اینکه امیدواریم در ساعت های آینده خبرهایی از پیکر پاک سایر شهدای آتش نشان به دست بیاید و همه مردم بتوانیم در روز تشییع باشکوه شهدای آتش نشان حضور پیدا کنیم.

وی افزود: از دقایق اولیه این حادثه نیروهای انتظامی حضور داشتند و برای تخلیه مردم در مجتمع پلاسکو تلاش کردند تا بتوانند مردم را از خطر مصون کنند همچنین موادی که در پلاسکو بود باعث خطر و تهدید شده بود از این رو توانستیم اکثر کسانی که در ساختمان بودند را به بیرون هدایت کنیم.

جانشین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ اظهار داشت: بر اساس مستنداتی که داریم مردم برای خروج مقاومت می کردند اما با همکاری آتش نشانان، آنها به بیرون هدایت شدند و باعث شد صدمات بیشتری نداشته باشیم ضمن اینکه بعد از حادثه پلیس بلافاصله محل را ایزوله کرد و توانستیم وضعیت را برای امداد و نجات آماده کنیم.
سردار قادر کریمی تصریح کرد: تا امروز سعی کردیم امنیت مغازه‌های موجود در مجاور این پاساژ را ایجاد کنیم همچنین با گذشت 6 روز از حادثه حتی یک گزارش از سرقت و هرگونه نا امنی در محدوده این ساختمان را نداشتیم.

وی خاطرنشان کرد: خبرنگارانی که در مراحل اولیه حضور پیدا کردند اثر مناسبی داشتند تا اطلاع رسانی صورت گیرد و مردم در صحنه حضور پیدا کنند. ضمن اینکه در این اتفاق همکاری و همراهی مردم بی نظیر بود؛ همین که در چند ساعت بعد از حوادث حضور مردم را کمتر شاهد بودیم باعث شد تا امداد و نجات زودتر صورت گیرد قابل تقدیر است.

سردار قادر کریمی افزود: خبرنگاران نوشتاری و صدا و سیما توانستند به خوبی این موضوع را برای مردم تفهیم کرده و مردم هم به خوبی قانون را رعایت کردند تا این محیط باز شود و امداد و نجات صورت گیرد.

وی تصریح کرد: تا امروز حدود 75 گاو صندوق کشف شده است که این گاوصندوق ها به گنجینه پلیس آگاهی منتقل شده و تا کنون 5 گاوصندوق نیز تحویل صاحبان آنها شده است / روز دوم و یا سوم حادثه تعدادی از افراد از درب پشتی وارد ساختمان شده و توانستیم اموال حدود 30 نفر را خارج کنیم، اما به دلیل خطر مبنی بر ریزش آوار از ادامه این کار جلوگیری شد.

جانشین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ گفت: پلیس تلاش کرد بتواند همکاری مناسبی با مدیریت بحران شهر تهران سایر مسئولان داشته باشد که این هم افزایی در این واقعه دلخراش بسیار قابل قبول بود همچنین هم اکنون همه محدودیت ها در اطراف حادثه پلاسکو برداشته شده و تنها محدودیت، در محل خود حادثه است.

سردار کریمی خاطرنشان کرد: استنباط ما این بود در اطراف حادثه پلاسکو ترافیک سنگینی داشته باشیم اما با همکاری مردم این ترافیک سنگین ایجاد نشده است همچنین تا امروز حدود 8 نفر به پلیس آگاهی مراجعه کرده و اعلام فقدانی کرده اند که از این تعداد جنازه 4 شهروند پیدا شده و امیدوارم پیکر بقیه افراد در آوار برداری پیدا شود.

وی افزود: پلیس آگاهی در حال بررسی است که صحت و سقم این 4 فقدانی باقی مانده را بررسی کند تا موضوع خاصی در این مسئله ایجاد نشود ضمن اینکه تا کنون تنها جنازه یک نفر شناسایی نشده است که اقدامات اولیه برای شناسایی انجام شده و امیدواریم هویت آن یک نفر نیز از طریق پزشک قانونی و پلیس آگاهی مشخص شود.
ذاکری رئیس شورای اطلاع رسانی شهرداری تهران در این نشست خبری افزود: دوربین صدا و سیما به صورت 24 ساعته در اینجا مستقر بوده است.

وی گفت:  با استناد به سخنگوی بحران، آتش نشانی، پلیس، شهردار تهران و پزشکی قانونی هر آنچه که لازم بوده از سر صحنه گزارش داده و حتی این گزارش مستقیم یک دقیقه هم قطع نشده است.

رئیس شورای اطلاع رسانی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: ما با حواشی در فضای مجازی مواجه هستیم که این حواشی توسط کسانی منتشر می شود که عمدتا در داخل کشور نیستند همچنین مردم ما هوشیار تر از این هستند و وقتی این همه محبت از مردم را مبینیم که به فضای موجود کمک می کنند، رسانه ها نیز باید کمک کنند.

وی تصریح کرد: باید بدانیم وقتی برخی از این مطالب غیر موثق و حاشیه‌ای منتشر می شود چقدر دلهره، آزار و اذیت به خانواده های این عزیزان منتقل می شود این در حالی است که اخبار واقعی و مستند همین مطالبی است که از سوی رسانه های رسمی، صدا و سیما و مسئولان منتشر می شود.

ذاکری اظهار داشت: برخی افراد به سادگی اخباری منتشر می‌کنند که این سندیتی ندارد و با این کار عملا به خانواده آتش نشانان دلهره منتقل می شود ضمن اینکه از مردمی که به انتشار این اخبار بی سند اقدام می کنند درخواست داریم تا این شایعات را منتشر نکنند چرا که ممکن است خانواده شهدای آتش نشان مدت های مدیدی در نگرانی باقی بمانند.
در این نشست خبری شهرام گیل آبادی مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران  با بیان اینکه  430 خبرنگار در شب اول و دوم حادثه با هماهنگی پلیس در سر حادثه حضور داشته اند و وقایع را گزارش داده اند به طوری که یک شب دمای 3  درجه زیر صفر و یک شب دمای صفر درجه بوده است اما رسانه ها، خبرگزاری ها، صدا و سیما و واحد مرکزی خبر حضور داشته اند و از نزدیک شاهد تمامی عملیات و حواشی آن بوده اند.
مجتبی عبداللهی، رئیس ستاد بزرگداشت مراسم شهدای آتش نشان هم در این نشست گفت: تا روز پنج شنبه تلاش برای یافتن پیکر مطهر شهدا ادامه دارد ضمن اینکه پیکر 4  فرد شهروندی که در زیر زمین ساختمان شناسایی شده همزمان با شهدای آتش نشان در روز پنج شنبه تشییع خواهد شد و در انتهای مراسم به خانواده آنها تحویل داده می شود.

وی تصریح کرد: طبق پیگیری های صورت گرفته درخواست خانواده این عزیزان آن است که 2  پیکر به شهرستان های خودشان منتقل شود از این رو بعد از پایان مراسم تشییع این پیکرها به خانواده ها تحویل خواهد شد.

عبداللهی خاطرنشان کرد: همه موضوعات برای خدمت رسانی به مراسم تشییع آماده است و خدمات مورد نیاز پیش بینی شده به نحوی که شرکت واحد اتوبوسرانی و شرکت مترو برای حمل و نقل افراد برنامه ریزی لازم را کرده است ضمن اینکه مردمی که بخواهند از نقاط مختلف شهر در مراسم حضور پیدا کنند، تسهیلات لازم برای آنها به صورت رایگان فراهم است تا به راحتی به محل مراسم تشییع شهدای آتش نشان دسترسی داشته باشند.
ذاکری رئیس شورای اطلاع رسانی شهرداری تهران هم در ادامه این نشست افزود:: آن چیزی که مسلم و مسجل است نباید به مطالبی که بوی اختلاف می دهد ورود پیدا کنیم همچنین دستگاه قضایی و دادستانی محترم کارهای خود برای بررسی نقش، دلایل وقوع حادثه را شروع کرده اند.

وی خاطرنشان کرد: مردم می خواهند بدانند آیا شهرداری تهران اختیار پلمپ تمامی کارگاه ها، ساختمان ها و مراکزی که رعایت ایمنی و بهداشت را دارد؟ شهرداری تهران اختیار پلمپ ندارد بلکه مکلف است آرای کمیسیون ماده 100 را اجرا کند همچنین سازمان آتش نشانی شهر داری تهران با مراجعات خود، اخطارهای مکتوبی دارد که هیات امنا ساختمان ها باید نسبت به رفع آنها اقدام کنند.
جلال ملکی، سخنگوی ستاد بحران حادثه پلاسکو گفت: ما 4 دستگاه نردبان هیدرولیکی بلند مرتبه در حادثه حضور پیدا کردیم اتفاقا 2  دستگاه در ضلع جنوبی مشرف به نمای ساختمان بود ضمن اینکه من خودم در سر صحنه بودم تا حد نیاز آب در دسترس بود و نیروها از داخل برای اطفای حریق و نجات افراد حضور داشتند همچنین 4 دستگاه نردبان کاملا کفایت می کند و نمی دانم چرا برخی افراد می گویند آب در سر صحنه حادثه نبوده است؟!!

سردار کریمی، جانشین پلیس تهران بزرگ خاطرنشان کرد: در زمانی که دوستان آتش نشان در داخل حضور داشتند، ایثارگرانه اقدام می کردند ضمن اینکه جمعیتی حدود 100 نفر در طبقات مختلف بودند که توسط نیروهای آتش نشانی و نیروی انتظامی از محل حادثه خارج شدند.

وی افزود: حتی دوستان ما ورود پیدا کردند و این افراد را به زور از طبقات خارج کردند تا تلفات انسانی بالایی نداشته باشیم همچنین اگر اصرار نیروها برای خروج افراد نبود با واقعه بسیار بزرگ تری از لحاظ تلفات جانی روبرو بودیم .
جانشین رئیس پلیس تهران تصریح کرد: در واکاوی محل دپو آوارهای حادثه اسناد و مدارکی کشف شده است که تحویل صاحبان مغازه ها و کسبه خواهد شد.
جانشین رئیس پلیس تهران تصریح کرد : مفقودی هایی که تا به امروز به پلیس آگاهی آمده اند 8 نفر بوده اند که 4 نفر از این افراد پیدا شده اند ضمن اینکه در مورد4  نفر باقی مانده در حال تلاش هستند تا پس از آواربرداری پیدا شوند.

وی افزود: افراد باید در پلیس آگاهی حضور پیدا کنند و فقدانی را اعلام کنند؛ ممکن است در این محل اتباع خارجی افغانی هم داشته باشیم اما اگر وجود داشت در طول این شش روز باید یک نفر از خانواده آنها، یک دوست و یا یکی از همکاران آنها اطلاع رسانی می کرد.

سردار کریمی گفت: تا الان گزارشی درباره اتباع افغانی نداشتیم.

وی اظهار داشت: بعضی از مسئولان از نیروی انتظامی گلایه کرده اند که چرا آنقدر حضور خبرنگاران وسیع بوده است، درب ورود و خروج در درست نیروی انتظامی بود و این تعداد حجیم از خبرنگاران حضور پیدا کرده اند.

جانشین رئیس پلیس تهران بزرگ افزود: الان بعضی خبرنگاران هستند که شخصا به من مراجعه کردند و حتی کارت نداشتند، من هم گفتم اجازه دهید ورود پیدا کنند چرا که معتقدیم مردم باید اطلاع داشته باشند ضمن اینکه اگر حضور خبرنگاران نبود شاید این همکاری مردم با نیروی انتظامی و نیروهای امدادی هم حاصل نمی شد.
رئیس شورای اطلاع رسانی شهرداری تهران گفت: بعد از شهادت شهید امید عباسی، با پیگیری های قالیباف و آتش نشانان در سراسر کشور اخیرا از طرف رهبر انقلاب موافقت شد تا عزیزان آتش نشانی که در هنگام ماموریت جان خود را از دست می‌دهند، به عنوان شهید تلقی شوند و تحت پوشش قرار گیرند.
شهرام گیل آبادی، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران خاطرنشان کرد: یک تیم مستند ساز برای مدل سازی حادثه در حال فعالیت هستند و مدیریت دانش صورت می گیرد همچنین باید روی خیلی از این موضوعات کار کنیم تا مدل حادثه را به شکل علمی در بیاوریم تا مشابهت سازی های لازم در مواقع لزوم صورت گیرد.
وی خاطرنشان کرد: در این چند روزه صد ها نفر از مسئولان بزرگوار و دیگر افراد حرف های متعددی زدند که جز وارد کردن فشار جدی، نتیجه دیگری نداشته است که این موارد همه تبدیل به مطالباتی شده که باعث شده است دستگاه های امداد رسان نتوانند به وظایف خود برسند و ممکن است بسیاری از این حرف ها به صورت احساسی سر حادثه زده شده و بعدا تکذیب شده باشد.

شهرام گیل آبادی تصریح کرد: بعضی سر حادثه حضور پیدا کردند و عکسشان را گرفتند اما وقتی از حادثه دور شدند، این اخبار را تکذیب کردند همچنین برخی مطالب و طنزها، عزیزانی که در میدان حضور دارند و در حال جنگ با آتش و آوار هستند را تحت تاثیر قرار می دهد
ذاکری رئیس شورای اطلاع رسانی شهرداری تهران اظهار داشت: کمیسیون نام گذاری شورای اسلامی شهر تهران در تدارک هستند تا محلی برای شهدای آتش نشان نام گذاری کنند ضمن اینکه سازمان زیباسازی در حال برنامه ریزی برای نصب تندیس آتش نشانان در چهار راه استانبول است.
جانشین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ افزود: بعد از تاییدیه سازمان آتش نشانی و نظام مهندسی درباره مغازه های مجاور حادثه پلاسکو امکان دسترسی مغازه داران فراهم بود ضمن اینکه به دلیل اینکه جان انسان ها اهمیت زیادی دارد، کسبه مجاور پاساژ پلاسکو می توانند از روز شنبه فعالیت خود را دنبال کنند اما این منوط به آن است که نهادهای تخصصی نظر خود را اعلام کنند و پیش بینی می کنیم از روز شنبه این محدوده، فعالیت عادی خود را از سر بگیرد
جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی اظهار داشت: تجهیزات موجود در داخل میدان که در اختیار سازمان آتش نشانی قرار گرفته جوابگوی امداد رسانی است ضمن اینکه با تعامل تحت نظر ستاد مدیریت بحران شهر تهران، از لحظات اولیه تجهیزات در اختیار قرار گرفت اما باز هم اگر امکانات بیشتری نیاز باشد، به دوستان در دولت اطلاع خواهیم داد.
مجتبی عبداللهی، رئیس ستاد بزرگداشت مراسم تشیع شهدای آتش نشان افزود: برای روز پنج شنبه هنوز به طور قطع فردی از مراجع عظام تقلید برای اقامه نماز مشخص نشده و این موضوع تا فردا اطلاع رسانی می شود.

وی گفت: مراسم روز پنج شنبه از ساعت 8:30 با تلاوت قرآن آغاز می شود ضمن اینکه طبیعتا مردم به صورت باشکوه و ملی حضور خواهند داشت و زودتر از این ساعت در مراسم حضور پیدا می کنند اما تشییع پیکرها از دانشگاه تهران از دانشگاه تهران تا تقاطع حافظ خواهیم داشت؛ از تقاطع خیابان حافظ مراسم تشییع پایان می یابد و خودروها به سمت بهشت زهرا منتقل می شوند.

رئیس ستاد بزرگداشت مراسم تشیع شهدای آتش نشان اظهار داشت: مراسم روز شنبه از ساعت 10 صبح تا 12 ظهر در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار خواهد شد
مجتبی عبداللهی گفت: آتش نشانان در قطعه 50 در کنار شهدای مدافع حرم تدفین خواهند شد اما درباره شهدای آتش نشان که در گذشته به مقام رفیع شهادت نائل آمدند، این موضوع نیاز به کار کارشناسی و بررسی‌های بیشتر دارد و الان نمی توان به صراحت اعلام کرد که آیا شهدای گذشته آتش نشان تحت پوشش بنیاد شهید قرار می گیرند یا خیر؟
جانشین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در ادامه این نشست افزود: کسبه و مردم پس از اطلاع از حادثه، در این محل تجمعی داشته اند و حدود 700 نفر از مردم در اینجا حضور داشتند اما جلوی خود محل حادثه نبودند چرا که نیروها از ابتدا خیابان را مسدود کرده بودند.

سردار کریمی خاطرنشان کرد: حضور مردم باعث شده بود تا برای حضور آمبولانس و خودروهای امداد و نجات وقفه ای حاصل شود اما از ساعت 11:30 دقیقه این محوطه پاکسازی شده و در اختیار نیروهای امداد و نجات قرار گرفت ضمن اینکه در مراحل اولیه تعدادی از مردم جمع شدند و حتی کمک کردند اما سپس از محل حادثه دور شدند و محدودیت هایی در این زمینه حاصل شد.
جانشین فرماندهی انتظامی تهران بزرگ تصریح کرد: تمهیدات ترافیکی برای روز تشییع شهدای آتش نشان در پنج شنبه، فردا به اطلاع مردم خواهد رسید همچنین در بحث انتظامی و امنیتی تلاش می کنیم تا حضور پر رنگی در روز پنج شنبه داشته باشیم.

وی اظهار امیدواری کرد همکاری خوب مردم نمادی از اقتدار حضور مردم و رشادت شهدای آتش نشان را به نمایش بگذارد ضمن اینکه از مردمی که تمایل به حضور در مراسم تشییع را دارند درخواست داریم از طریق حمل و نقل عمومی خود را به دانشگاه تهران و بهشت زهرا برسانند.

انتهای پیام/ چ

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار