مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 17. بهمن 1395 - 22:24   |   کد مطلب: 19346
لابی‌گری برخی از نامزدها و سوء استفاده آنها از رانت مناصب خود برای جلب آرای مجمع از اثرگذاری ‌انتخابات هیئت‌های ورزشی همدان کاسته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از تسنیم، هر تلاش و اقدام قانونی برای تاثیرگذاشتن بر افکار و آرای فرد یا افرادی در جهت تحقق منافع و آرمان‌های شخص یا گروهی دیگر را در اصطلاح لابی می‌گویند.

لابی و لابی گری در ادبیات سیاسی پیشینه طولانی دارد اما از زمانی که ورزش و مسابقات ورزشی مورد توجه افکار عمومی و رسانه‌ها قرار گرفت و افراد سیاسی  برای ورود به عرصه ورزش به منظور خودنمایی بیشتر به صرافت افتادند پای این اصطلاحات به ادبیات ورزشی نیز باز شد؛ با این حال تا زمانی که تلاش و اقدام برای اثرگذاری بر افکار و آرای افراد از رویه قانونی خارج نشود لابی و لابی گری منعی ندارد، اما زمانی که با رانت، رشوه یا هر راهکار غیرقانونی دیگری افراد صاحب نظر و رای  تطمیع شوند لابی به اقدامی غیرقانونی و خلاف تبدیل می‌شود.

وفور شایعه و شائبه در انتخابات هیئت‌های ورزشی استان

همواره در آستانه انتخابات فدراسیون‌ها یا هیئت‌های ورزشی شایعه و شائبه‌هایی در مورد نوع تبلیغات نامزدها از جمله زدن کانال و ایجاد ارتباط  با اعضای مجمع، لابی با افراد با نفوذ، وابستگی به دستگاه‌های دولتی و سیاسیون و سوء استفاده از رانت مناصب و مسئولیت‌های مهم خود در جهت جلب آرا به وجود می‌آید که در بیشتر مواقع از سوی نامزدهای متهم رد و تکذیب می‌شود.

از این دست شایعه‌ها در مورد مجمع انتخابات هیئت کشتی و هیئت فوتبال استان همدان نیز به گوش می‌رسد. از سوی دیگر روند مجمع انتخابات هیئت کشتی استان که در تاریخ یازدهم بهمن برگزار شد و نیز اقدامات برخی از نامزدهای انتخابات هیئت فوتبال که مجمع آن در تاریخ بیست و ششم بهمن برگزار می‌شود شائبه هایی در ذهن اهالی این دو رشته پرطرفدار و جذاب ایجاد کرده و بر شایعات دامن می‌زند.

لابی در رستورن‌ها و هتل‌های شهر

پیش از برگزاری مجمع انتخابات هیئت کشتی استان همدان رستوران‌ها و هتل‌های شهر به محل لابی برخی از نامزدهای این انتخابات تبدیل شده بود و با حضور برخی از اهالی کشتی استان، برخی از اعضای مجمع هیئت کشتی و نیز افرادی که دارای مسوولیت‌های دولتی و مدیریت شهری بودند سفره‌هایی پهن و غذاهایی سرو می‌شد که گویی انتخابات ریاست جمهوری یا مجلس در پیش است.

فضای مجازی نیز که کمتر مورد رصد قرار می‌گیرد به میدان جنگ طرفداران این افراد تبدیل شد و حامیان برخی از نامزدها با انجام نظرسنجی‌های صوری قصد القاء برتری نامزد مورد حمایت خود را نسبت به دیگر نامزدها داشتند. گاهی هم  پا را فراتر از این گذاشته و به تهدید مخالفان خود و خبرنگارانی که پی به برخی از رفتارهای نامتعارف نامزدها برده بودند می‌پرداختند.

پیشنهاد پرداخت پول به برخی از اعضای مجمع در لفافه کمک خیرخواهانه به هیئت شهرستان، قول حضور در کادر جدید هیئت به افراد صاحب رای و انجام مصاحبه‌هایی با مضمون ایجاد شغل برای ورزشکاران حاضر در مجمع از دیگر اقدامات غیر قانونی برخی از نامزدهای هیئت کشتی استان همدان بود که نگرانی اهالی ورزش و افکار عمومی استان را به همراه داشت.

روند عجیب مجمع انتخابات هیئت کشتی

با همه این اوصاف  شب قبل از برگزاری انتخابات هیئت کشتی استان اخبار در گوشی حاکی از اجماع اعضای مجمع بر روی انتخاب محمد حسین سلطانی نامزدی از جنس کشتی و قهرمان مطرح استان در این رشته ورزشی بود و حتی جلال صابریون، رئیس سابق هیئت کشتی استان، که از بخت‌های اصلی این انتخابات به شمار می‌رفت همان شب به نفع سلطانی کناره‌گیری کرد، اما ناگهان در صبح برگزاری انتخابات به هر دلیلی محمد حسین سلطانی و 6 نامزد دیگر حاضر در مجمع به نفع حمیدرضا یاری، مدیرعامل شرکت سیاحتی علیصدر، که از شرکت‌های متمول و تاثیرگذار در صنعت گردشگری و اشتغالزایی استان است کناره گیری کردند تا رقابت نهایی میان یاری و علی رحیمی فر دیگر نامزد انتخابات که از اعضای شورای اسلامی شهر همدان است برگزار شود.

درحالی که انتظار می‌رفت با کناره گیری نامزدهایی که هریک در کشتی استان به عنوان ورزشکار و داور و رئیس هیئت صاحب جایگاه بودند به نفع  حمیدرضایاری این نامزد با اختلاف زیاد به عنوان رئیس هیئت کشتی استان همدان انتخاب شود، اما پس از شمارش آرا در کمال تعجب رحیمی فر که در این انتخابات مورد حمایت برخی از مدیران شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر همدان بود با اختلاف یک رای سکان مدیریت کشتی همدان را در دست گرفت.

اقدامات غیر اخلاقی در ورزش پهلوانی

یکی از کشتی نویسان استان در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در همدان با بیان این که روند برگزاری مجمع انتخابات هیئت کشتی عجیب و باور نکردنی بود گفت: اهالی کشتی و اصحاب رسانه و افکار عمومی به این اجماع رسیده بودند که کشتی همدان را پس از مدت‌ها به دست به یک خاک خورده کشتی که سابقه حضور در جام جهانی و جام تختی را در کارنامه دارد بسپارند تا همان اتفاقات مثبتی که با حضور رسول خادم از قهرمانان نامی این رشته در فدراسیون کشتی افتاد درهیئت استان نیز تکرار و دنبال  شود.

حامد صیفی افزود: محمد حسین سلطانی گزینه مجمع تا شب انتحابات بود و بیشترین بخت را در بین نامزدها  تا پیش از برگزاری انتخابات داشت اما اقدامات خارج از عرف برخی نامزدها و لابی گری آنها آن هم در رشته ای که از آن به عنوان ورزش پهلوانی یاد می‌کنند باعث شد تا وی و تیم مشاورانش تصمیم بگیرند با دیگر نامزد این انتخابات یعنی حمیدرضا یاری ائتلاف کنند و سلطانی به نفع این نامزد کناره گیری کند.

وی با اشاره به این که این تصمیم بهترین تصمیم برای کمک به کشتی استان بود و با مشورت بزرگانی چون برادران جوکار اخذ شد اظهار داشت: مهم‌ترین عاملی که انتخابات را از روال طبیعی خود خارج کرد لابی گری برخی از نامزدها بود که واقعا در شان مجمع انتخابات این رشته ورزشی نبود.

مدیر سابق روابط عمومی هیئت کشتی استان همدان تصریح کرد:  وقوع چنین اتفاقات ناپسندی در رشته پهلوان پرور و باستانی کشتی آزار دهنده است. این رشته طرفداران بسیاری دارد و خانواده‌ها به امیدی فرزندان خود را به سمت این ورزش سوق می‌دهند و شاید اگر بدانند چنین اتفاقاتی در راس مدیریت این ورزش رخ می‌دهد  اجازه فعالیت فرزندانشان را در کشتی ندهند.

ورود به کشتی برای دیده شدن

صیفی با بیان این که کشتی به عنوان ورزش اول استان و پر افتخارترین رشته ورزشی در همدان با دو مدال نقره المپیک و صدها مدال جهانی، آسیایی، بین المللی و کشوری بیش از 8 هزار ورزشکار و ده‌ها هزار نفر مخاطب و بیننده در استان دارد خاطر نشان کرد: همین مسئله باعث شده تا برخی از افراد با هدف دیده شدن و یا کسب رای برای انتخابات مجلس یا شورا بدون تخصص لازم پا به این عرصه حساس و خطیر بگذارند.

وی عنوان کرد: افراد صاحب نفوذ، مدیران دولتی و اعضای محترم شورای شهر که قصد خدمت به کشتی را دارند لازم نیست حتما به عنوان رئیس هیئت به این رشته کمک کنند. آنها می‌توانند از طریق سوق دادن برخی منابع و جذب اسپانسر از موقعیت خود به نفع این رشته و دیگر رشته‌های ورزشی استفاده کنند و حسن نیت خود را نشان دهند.

وی از برگزاری مجمع انتخابات کشتی استان همدان به عنوان یک درس بزرگ برای خود و اهالی ورزش استان یاد کرد و گفت: در این مدت به دلیل ارتباط تنگاتنگ با اهالی کشتی استان از جمله میثم جوکار، قهرمان با اخلاق استان،  درس‌های زیادی گرفتم و جای تاسف است که در این رشته ورزشی با حضور چنین افراد خوشنام و خوش اخلاقی برخی با اقدامات خلاف خود ذهن افکار عمومی را نسبت به کشتی بدبین ‌کنند.

مجمع هیئت فوتبال، کپی‌برار اصل مجمع هیئت کشتی

از قرار معلوم آن چه که در انتخابات هیئت کشتی استان همدان از روز ثبت نام نامزدها تا برگزاری مجمع رخ داد عینا در انتخابات هیئت فوتبال استان نیز در حال تکرار است.

در انتخابات فوتبال نیز نامزدهای صاحب نفوذ و با مناصب و مسئولیت‌های مهم کم نیستند. برخی از آنها از مدت‌ها پیش لابی خود را با تعدادی از افراد صاحب رای در مجمع آغاز کرده اند و جلسات شبانه و سفره‌های شام‌‌شان برقرار است.

طرفداران این نامزدها در فضای مجازی به برگزاری نظرسنجی‌های صوری و تهدید مخالفان نامزد مورد حمایت خود پرداخته‌اند و از هیچ اقدام غیرقانونی در این راه پرهیز نمی‌کنند.

با این شرایط که اثبات آن نیز کار چندان سختی نیست بهتر است حراست اداره کل ورزش و جوانان استان همدان و برخی دیگر از دستگاه‌های نظارتی توجه بیشتری نسبت به انتخابات هیئت‌های ورزشی از جمله مجمع انتخابات هیئت فوتبال استان همدان داشته باشند تا از ورود افرادی که برای انتخاب شدن اقدام به هر عمل غیرقانونی می‌کنند جلوگیری شود.

چرا و به چه علت؟

حال با این شرایط جای سوال است  انتخاب شدن به عنوان رئیس یک هیئت ورزشی چه منافعی در پی دارد که برخی افراد برای رسیدن به این جایگاه اخلاق را زیر پا می‌گذارند؟ آیا افزایش تحرک برخی نامزدها برای پیروزی در انتخابات هیئت‌های ورزشی پرطرفداری چون کشتی و فوتبال به خاطر نزدیکی انتخابات شورای اسلامی شهرها نیست؟ آیا بهتر نیست نمایندگان مردم همدان در شورای اسلامی شهر که با اعتماد مردم به این شورا راه یافتند در صدد رفع مشکلات شهری باشند و حضور در راس هیئت‌های ورزشی را به افراد متخصص بسپارند؟ آیا نامزدهایی که در مشاغل مهم مشغول فعالیت هستند فرصت رسیدگی به مشکلات ورزش استان را به عنوان رئیس هیئت خواهند داشت؟ آیا بهتر نیست این افراد در حالی که بیرون گود ایستاده‌اند به فکر کمک به ورزش باشند و ریاست هیئت های استانی را به اهالی ورزش بسپارند؟

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار