مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 2. اسفند 1395 - 21:05   |   کد مطلب: 19569
جلسه علنی صبح امروز نمایندگان مجلس با دستور کار بررسی بودجه 96 در حالی از دقایقی قبل آغاز شد که 71 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور ندارند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از دانا، نشست علنی صبح امروز (دوشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس و با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد.

هم‌اکنون 215 نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور دارند که بر این اساس کرسی 71 نماینده مجلس خالی است.

بررسی کلیات لایحه بودجه سال 1396 کل‌کشور تنها دستور کار نشست علنی امروز پارلمان است.

مجلس امروز در 2 شیفت کاری صبح و عصر برای رسیدگی به بودجه 96 نشست علنی خواهد داشت.

امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در ابتدای نشست علنی صبح امروز (دوشنبه) پارلمان اسامی نمایندگان مخالف و موافق کلیات لایحه بودجه سال 1396 کل‌کشور را اعلام کرد.

وی گفت: مسعود گودرزی، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، محسن کوهکن، مصطفی کواکبیان، نادر قاضی‌پور، محمدجواد ابطحی، عبدالرضا عزیزی، عین‌الله شریف‌پور، مهرداد لاهوتی و محمد محمودی‌شاه‌نشین، 10 نماینده مخالف کلیات بودجه 96 هستند که هر کدام به مدت 10 دقیقه می‌توانند در صحن علنی صحبت کنند.

قاضی‌زاده‌هاشمی تصریح کرد: همچنین عزیز اکبریان، غلامرضا کاتب، رحیم زارع، علی‌اصغر یوسف‌نژاد، غلامعلی جعفرزاده، شهباز حسن‌پور، اسدالله عباسی، رضا انصاری، عباسعلی پوربافرانی و محمد فیضی، 10 نماینده موافق کلیات بودجه 96 هستند که هر کدام به مدت 10 دقیقه در نشست علنی امروز مجلس سخنرانی می‌کنند.

طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، در جریان سخنرانی مخالفان و موافقان کلیات بودجه 96، به ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق در صحن علنی صحبت می‌کنند.

 

گودرزی در مخالفت با کلیات بودجه ۹۶: آموزش و پرورش نیازمند ۲۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای نوسازی زیرساخت‌هاست/ بدهکاری ۵۵۰۰ میلیاردی دولت برای پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان

 

مسعود گودرزی نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه پارلمان) طی سخنانی به عنوان اولین مخالف کلیات لایحه بودجه سال 1396 کل کشور، اظهار داشت: نگاه به آموزش و پرورش برای ما مسئله‌ای سطحی، شکلی و تریبونی شده که فکر می‌کنیم باید آن را مطرح کنیم تا از قبل آن اتفاقی بیفتد، اما سؤال اینجاست کدام کشور در جهان توسعه پیدا کرده که آموزش و پرورش آن کشور توسعه نیافته باشد؟ 

وی افزود: آنچه در لایحه بودجه 96 می‌بینیم، تکرار همان تراژدی است که راجع به فرهنگیان داریم، آموزش و پرورش امروز نیازمند 20 هزار میلیارد تومان بودجه برای نوسازی زیرساخت‌هاست. نباید توسعه را قربانی کنیم. باید از خودمان بپرسیم به چه قیمتی می‌خواهیم این کار را انجام دهیم؟ 

گودرزی تأکید کرد: در خصوص حقوق فرهنگیان هم به همین صورت اقدام شده است، چه کسی باید سند تحول بنیادین را در آموزش و پرورش محقق کند؟ با چه شرایطی؟ با چه وضعیت و منزلتی فرهنگیان کشور باید زندگی کنند؟ باید تضمین‌های لازم داده شود تا اهداف اجرایی شوند. معلمان ما شریف‌ترین و دلسوزترین افراد جامعه هستند. باید این مطالبات و دغدغه‌های آنان را ببینیم، آن هم نه خیرخواهانه بلکه این حق آنهاست. 

نماینده ممسنی در مجلس بر همین اساس یادآور شد: در خصوص پاداش پایان خدمت ببینید در برخی دستگاه‌های اجرایی چه می‌کنند، اما برای فرهنگیان قطره‌چکانی پاداش پایان خدمت پرداخت می‌شود. همین الان 5 هزار و 500 میلیارد تومان دولت در زمینه پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان بدهکار است. 

وی افزود: ما از طرفی می‌گوییم خط فقر در کشورمان 3 میلیون تومان است ولی در بودجه می‌گوییم حقوق بازنشستگان را به 2 میلیون تومان می‌رسانیم، اما از خودمان نمی‌پرسیم این فرد بازنشسته که عروس، داماد و نوه دارد، چگونه قرار است زندگی خودش را بگذراند؟ این موضوع باید برای همه بازنشستگان کشوری و لشگری در نظر گرفته شود. بازنشستگان با این حقوق چگونه می‌خواهند زندگی‌شان را اداره کنند؟ 

مسعود گودرزی در پایان نسبت به کم‌توجهی به بخش کشاورزی به خصوص در حوزه منابع، آب و مهار آب انتقاد کرد و گفت: ما باید بدانیم امروز یک بخش بی‌بی‌سی فارسی بیشتر از صدا و سیمای ما بودجه دارد و لذا لازم است بودجه مورد نیاز را دراختیار صدا و سیما قرار دهیم. 

 

حاجی دلیگانی در مخالفت با کلیات بودجه ۹۶: بودجه سال ۹۶ حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت

در ادامه جلسه علنی روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۹۶، حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مخالفت با کلیات لایحه بودجه گفت: برخی تکالیفی که در برنامه ششم آمده، در بودجه سال ۹۶ درج نشده و برای آنها اعتباری در نظر گرفته نشده است.

وی با انتقاد از افزایش استقراض در بودجه سال ۹۶ گفت: روند تأمین مالی در سال‌های گذشته تا به امروز خطرناک بوده است و میزان استقراض خارجی افزایش یافته است.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه سال ۹۶ حداقل ۷۰ هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت، گفت: هزینه‌ها به شدت افزایش یافته، میزان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش یافته که این امر موجب افزایش نقدینگی در کشور می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه مجلس، عدم ارائه جدول بدهی‌های دولت را از اشکالات لایحه بودجه خواند و گفت: اصل سالانه بودن بودجه رعایت نشده و برخی احکام که مربوط به سال‌های آینده است، در لایحه بودجه گنجانده شده است.

وی اظهار داشت: علاوه بر این صندوق توسعه ملی به خزانه دوم کشور تبدیل شده است. در حال حاضر بودجه کشور از دو محل خزانه‌داری کل کشور و صندوق توسعه ملی تأمین می‌شود که این اقدامی اشتباه است.

حاجی‌دلیگانی با انتقاد از عدم توجه به اصل جامعیت در لایحه بودجه ۹۶ تصریح کرد: دولت ۷۶ هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها درآمد دارد، ولی فقط ۴۸ هزار میلیارد تومان آن در بودجه ذکر شده و ۲۸ هزار میلیارد تومان آن حتی در بودجه هم ذکر نمی‌شود.

وی گفت: در لایحه بودجه سال ۹۶، ۱۶ هزار میلیارد تومان به صورت آزاد به وزارت نفت اختصاص یافته است. به دولت نیز اجازه داده شده هر موقع که خواست، خودش بودجه را بدون ارائه لایحه اصلاح کند.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: از سال ۸۳ تا امروز بودجه جاری کشور ۱۱ برابر افزایش یافته، در حالی که بودجه عمرانی تنها به پنج برابر افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: در بودجه سال ۹۶ حقوق کارمندان ۱۰ درصد اما هزینه‌های جاری ۳۰ درصد افزایش یافته است.

حاجی‌دلیگانی در پایان از عدم عدالت در بودجه شهرستان‌ها انتقاد کرد و گفت: بودجه‌ای برای مقابله با آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی در لایحه بودجه ۹۶ دیده نشده است.

 

اکبریان در موافقت با کلیات بودجه ۹۶: ۳۰ درصد درآمدهای نفتی در بودجه ۹۶ به صندوق توسعه ملی اختصاص یافته است

عزیز اکبریان نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه پارلمان) طی سخنانی به عنوان اولین موافق کلیات لایحه بودجه 1396 کل کشور، اظهار داشت: آیا درآمد دولت از فروش نفت، مالیات و فروش اموال افزایش یافته که بخواهیم برای بخش‌های مختلف بودجه قابل توجهی درنظر بگیرد؟ 

وی افزود: تا روزی که انتظار داشته باشیم دولت باید راه بسازد، کارخانه بسازد، اشتغال ایجاد کند، شرایط به همین منوال خواهد بود، در حالی که دولت باید اختیاراتش را به بخش خصوصی واگذار کند. اگر حمل و نقل ریلی در کشور افزایش یابد، این همه تصادف نخواهیم داشت. در مصرف آب خانگی، کشاورزی و صنعتی توجه خاصی به ساماندهی این بخش نداریم. در بودجه سال 96 به راه‌های کشور و کمک به صندوق‌های بازنشستگی توجه شده است. 

اکبریان بر همین اساس یادآور شد: ما صدها اولویت در کشور داریم، اما نمی‌توانیم همه این اولویت‌ها را محقق کنیم، لازم است شرایط استفاده از فاینانس را در کشور ساماندهی کنیم تا بتوانیم از تسهیلات مالی خارجی استفاده نماییم. 

عزیز اکبریان، تخصیص 30 درصد از درامدهای نفتی به صندوق توسعه ملی در بودجه 96 را یکی از نقاط قوت این لایحه دانست و تصریح کرد: در بودجه سال آینده نسبت به اهدای تسهیلات به بخش خصوصی از صندوق توسعه ملی توجه خاصی شده است. پرداخت بدهی‌های دولت به تأمین اجتماعی،‌ درست شدن برخی زیرساخت های کشور، پرداخت وام به کشاورزان خسارت‌دیده و اختصاص یک‌هزار میلیارد تومان تسهیلات یارانه برای اشتغال جوانان از دیگر نقاط قوت بودجه سال آینده است. 

نماینده کرج در مجلس در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: راه‌اندازی سامانه حقوق و تجمیع تمامی پرداخت‌ها برای شفاف‌سازی پرداخت‌ها در کشور، تأمین اعتبارات اقتصاد مقاومتی، واگذاری 10 درصد خدمات عمومی به بخش خصوصی، تسهیل تأمین مالی طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای دارای توجیه اقتصادی، افزایش سقف مالیات، توجه ویژه به کمیته امداد و همچنین بهداشت و درمان و تجهیز بیمارستان‌ها و نیز توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان از دیگر بخش‌های مهم لایحه بودجه سال 96 است. 

 

کوهکن در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۶: فروش اوراق برای تأمین بودجه کشور را به گِل می‌نشاند

محسن کوهکن نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه 2 اسفند ماه) به عنوان مخالف کلیت لایحه بودجه سال 96 کل کشور گفت: از مجموع سخنان موافقات و مخالفان لایحه مشکلی ساختاری در بودجه‌نویسی کشور را نتیجه می‌گیریم که اجازه ورود نمایندگان به جزئیات را نمی‌دهند.

وی با اشاره به اینکه دولت‌ها معمولا در سال اول کارشان درباره بودجه اصولی‌تر عمل می‌کنند اما از سال‌های بعد به علت مواجع شدن با بن‌بست‌هایی از جمله مجلس، آن را طور دیگری می‌نویسند، اظهار داشت: دولت‌ها می‌گویند که اقتصاد کشور را چگونه از دولت قبل تحویل گرفته‌اند اما نمی‌گویند چگونه می‌خواهند آن را تحویل دهند.

کوهکن به 500هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌کاره در کشور اشاره کرد و با انتقاد از سخن گفتن نمایندگان با هدف خوشامد موکلانشان گفت: برخی نمایندگان چون رأی مردم را می‌خواهند، برایشان مهم نیست که بر سر مملکت چه می‌آید اما شما نظر مرکزپژوهش‌های مجلس را ببینید که چون به رأی مردم نیاز ندارد چه گفته است؛ مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح می‌دارد که فروش اوراق برای تأمین بودجه مملکت درست نیست.

وی با تأکید بر اینکه با شیوه فروش اوراق جهت تأمین بودجه، مملکت به گِل می‌نشیند، اضافه کرد: نمایندگان اصلاح‌طلب و اصولگرا هر دو محافظه‌کاری می‌کنند.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی ضمن درخواست از نمایندگان جهت روراست بودن با مردم گفت: دولت آینده هر چقدر هم که درآمد داشته باشد باید همه را صرف هزینه‌های جاری و صندوق‌های بازنشستگی کند و بخش عمرانی تعطیل خواهد بود.

وی با یادآوری نقدهای کارشناسان به بودجه سال اول دولت محمود احمدی‌نژاد مبنی بر منتج شدن آن به بیماری هلندی خاطرنشان کرد: به خاطر خدا بیایید درآمدها را واقعی و مطابق با شرایط اقتصادی کشور ببینید.

 

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: نمایندگان به محافظه‌کاری افتاده‌اند و نمی‌خواهند به مردم واقعیت را بگویند.

 

کواکبیان در مخالفت با کلیات بودجه 96: بوی اشتغال را در بودجه 96 استشمام نمی‌کنیم/ دولت باید طرح ضرورت اشتغال ارائه کند

 

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه 2 اسفند ماه 95) طی سخنانی به عنوان مخالفت کلیات لایحه بودجه سال 96 کل کشور، اظهار داشت: بودجه پیشنهادی قطعا امتیازات فراوانی دارد البته نکات مثبتی هم دارد که موافقان به آن اشاره می‌کنند.

وی تقویت بنیه دفاعی و اموری که در رابطه با شرکت‌های دانش بنیان و امثال اینها شده را از جمله موارد ضروری مورد توجه در لایحه بودجه 96 عنوان کرد‌ و افزود:‌ حتی در نظر گرفتن بحث توسعه سیاسی در بخش یارانه احزاب یا مباحثی که درخصوص قوه قضائیه مطرح شده که حساب‌های این قوه در آمدهایش به خزانه واریز شود؛ اینها نکات مثبتی است که خوشبختانه کمیسیون تلفیق بودجه و دولت نکات مثبتی را در این لایحه قید کردند.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: بیشتر از منظر اقتصاد سیاسی باید به لایحه نگاه شود؛‌ اولین مساله خواهش بنده از سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه است، همچنین عزیزان دولت که بگویند بعد از اجرای این بودجه ما سرجمع چقدر به اشتغال مملکت کمک کرد‌ه‌ایم؟ اصلی‌ترین و مهمترین دغدغه جامعه ما اشتغال است، ما باید اینجا بیاییم و بگوییم واقعا چقدر توانستیم پایان بودجه ایجاد اشتغال کنیم.

وی بر همین اساس اضافه کرد: ممکن است برخی زمینه‌ها را دوستان مطرح کنند و پیشنهادات را بگویند اما واقعیت این است که بنده بوی اشتغال از این بودجه استشمام نمی‌کنم. شاید بنده استشمامم ضعیف است! شامه من ضعیف است اما از این بودجه ما واقعا ممکن است حتی بگوییم نمی‌گذاریم بیکاری افزایش پیدا کند، اما ایجاد اشتغال چه؟

کواکبیان ادامه داد: 85 درصد مکاتبات و مراجعاتی که به بنده می‌شود برای اشتغال است و بنده جز شرمندگی و خجالت هیچ چیزی ندارم که به آنها بگویم. دولت غیر از بودجه و برنامه یک طرح ضرورت اشتغال باید بیاورد، متاسفانه در بودجه هم این مساله را نمی‌بینیم.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی دومین موضوع مخالفت خود با کلیات لایحه بودجه 96 را وابستگی بودجه به نفت عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری بارها به سیاست‌های کلی تاکید کردند که دولت در این زمینه از 25 درصد به 36 درصد افزایش داده و خوشبختانه یا متاسفانه کمیسیون تلفیق ما آن را به 40 درصد رسانده یعنی 40 درصد درآمدهای بودجه مستقیما از نفت استفاده می‌‌‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با افتخار سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اعلام می‌کند که ما سهم صندوق توسعه ملی را به 30 درصد افزایش داده‌ایم اولا اینکه قرار بوده این صندوق برای بخش خصوصی و زیرساخت‌های اصلی منابع‌اش استفاده شود. مقام معظم رهبری هم برداشت از این صندوق را منوط به اجازه مجلس دانستند یعنی اگر ما بیاییم اینجا کلا این حساب را مسدود کنیم قطعا شخص رهبری هیچ نگرانی نخواهند داشت.

وی بر همین اساس اضافه کرد: ما نباید سریعاً بگویم این موضوع بر اساس اجازه رهبری صورت گرفته است بحث این است که ایشان می‌گویند مجلس باید تشخیص کارشناسی دهد اما ما چنین کاری نکردیم ای کاش این مقدار 30 درصد نمی‌شد و 20 درصد بود اما منابع می‌ماند و به جای خود مصرف می‌شد ما به جای اینکه بودجه دفاعی را در جای دیگری ببینیم آمدیم از صندوق توسعه ملی هزینه کردیم.

کواکبیان همچنین خاطرنشان کرد: چرا مجلس در این زمینه جدی برخورد نمی‌کند که از محل صندوق توسعه ملی برای مصرف حقیقی خود که همان زیرساخت‌ها و تقویت بخش خصوصی است استفاده شود؟ مساله دیگر جداول بودجه است که هیچگاه بنده در چند سالی که در مجلس بودم نه به آن رسیدیم و نه حتی در کمیسیون تلفیق آن را تصویب نکرده است اصل قانون مربوط به جداول است ما در این مساله باید شفاف‌سازی کنیم بنده 11 سیاست‌های کلی ابلاغیه مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد مقاومتی موضوع شفاف‌سازی است که متاسفانه در بسیاری از موارد بودجه ابهاماتی وجود دارد.

این نماینده در ادامه مخالفت خود با کلیات بودجه 96 خاطرنشان کرد: جدول 17 لایحه بودجه را اگر ببینیم چرا ما باید نهادهایی داشته باشیم که پول را بگیرند اما نظارت ناپذیر باشند هیچ دستگاهی نتواند به آنها بگوید بالای چشمتان ابرو است تا کی می خواهیم ما این کمک‌ها را داشته باشیم. در سال 95 فقط 3 میلیارد دلار ما توانستیم به اقتصاد کمک کنیم و ما 50 میلیارد دلار فاینانس پیش‌بینی شده بعضی هم برای طر‌ح‌های عمرانی چرا همدیگر را می‌خواهیم گول بزنیم. آیا ما می‌توانیم با این 50 میلیارد طرح‌های عمرانی در کشور انجام دهیم.

 

زارع در موافقت با کلیات لایحه بودجه: پروژه‌های نیمه‌تمام در لایحه بودجه ۹۶ تعیین تکلیف شده است

رحیم زارع نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه 2 اسفند ماه) مجلس و در موافقت با لایحه بودجه سال 96 کشور با اشاره به اینکه تاکنون 237هزار میلیارد تومان از بودجه کشور محقق شده است، گفت: در کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجموعه‌ای از ردیف‌ها و تبصره‌ها از جمله بودجه عمرانی کشور افزایش یافت. همچنین بر سهم بودجه‌های هر استان 15درصد افزوده شد.

وی با یادآوری بودجه 15هزار میلیارد تومانی آموزش و پرورش در بودجه سال 93 به افزایش 2.3 برابر این بودجه در 96 و رسیدن آن به 35هزار میلیارد تومان اشاره کرد و در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: بودجه‌ریزی عملیاتی آرزوی همه ماست اما از سال گذشته اهداف، فعالیت‌ها و هزینه‌ها بررسی و محاسبه شده و هرچند با بودجه‌ریزی ایده‌آل فاصله داریم اما استارت آن در این دولت زده شده است.

نماینده مردم آباده در مجلس شورای اسلامی از کاهش اتکای بودجه به نفت در سال قبل سخن گفت و اظهار داشت: این میزان در بودجه سال قبل 25درصد بود و در بودجه سال 96 به علت بهبود وضعیت فروش نفت به 35درصد رسیده است.

نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعیین تکلیف شدن پروژه‌های نیمه‌تمام کشور در بودجه 96 گفـت: تا آنجا که توانستیم بودجه سال بعد زا با برنامه 5 ساله ششم توسعه تطبیق داده‌ایم.

 

کاتب در موافقت با کلیات بودجه ۹۶: رشد 12.3 درصدی سرمایه‌گذاری‌ها برای رسیدن به رشد اقتصادی 7.6 درصدی در بودجه 96

غلامرضا کاتب در موافقت با کلیات بودجه سال 96 در جلسه علنی امروز مجلس (دوم اسفندماه 95) گفت: در بودجه سال 96 اولین باری است که بیشترین سهم به بخش یارانه اختصاص یافته است و این به این جهت است که در برنامه ششم توسعه تکلیف شده که حقوق مستمری‌بگیران بهزیستی و کمیته امداد به حدود 200 هزار تومان برسد. 

وی افزود: در سیاست‌های کلان لایحه بودجه سال 96 رشد سرمایه‌گذاری به 12.3 درصد مشاهده می‌شود و اگر ما می‌خواهیم رشد اقتصادی 96 به 7.6 درصد برسد لازمه آن رشد سرمایه‌گذاری 12.3 درصد است.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مهار تورم در سال 96 مقدار 7.8 درصد است و وابستگی به درآمدهای نفتی اگرچه میزان درآمدهای نفتی افزایش پیدا می‌کند از 25 به 33 درصد افزایش پیدا کرده است.

کاتب خاطرنشان کرد: اعتباری معادل 11 هزار و 700 میلیارد تومان به توازن منطقه‌ای اختصاص یافته که در بودجه سال 96 این میزان 40 درصد افزایش یافته است. همچنین در اعتبارات تملک دارایی 83 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: در برنامه ششم مصوب شده که اعتبارات استانی به 30 درصد برسد و در بودجه 96 ملاحظه می‌کنید که این اعتبارات به حدود 35 درصد رسیده است. 

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خوشبختانه درآمدهای مالیاتی ما در بودجه 96 از 86 هزار میلیارد تومان به 99 هزار میلیارد تومان رسیده و در این حوزه 14 درصد رشد را می‌توان مشاهده کرد و این رشد صرفا به شرکت‌های دولتی مربوط می‌شود.

کاتب خاطرنشان کرد: اعتباری معادل 1440 میلیارد تومان به بخش ورزش اختصاص یافته که نزدیک به 740 میلیارد آن مربوط به استان‌ها و شهرستان‌هاست.

وی افزود: ما در سنوات گذشته استقراض را زیاد داشتیم اما کاهش فروش اوراق مشارکت از 400 هزار میلیارد ریال به 345 هزار میلیارد ریال در بودجه سال 96 کاهش داده شده است و از طرفی واگذاری سهام نیز از 161 به 97 کاهش یافته است. 

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در بحث انضباط مالی تمام دریافتی‌ها و پرداختی‌ها به حساب خزانه‌داری واریز و از آن برداشت می‌شود.

کاتب در پایان خاطرنشان کرد: صندوق توسعه ملی برای زمان‌های بحرانی است. باید مورد استفاده قرار گیرد و ما امروز بحران رکود در کشور داریم و ما هزار و 300 میلیارد تومان به بنیه دفاعی داده‌ایم. 300 میلیون دلار به آبیاری تحت فشار و 300 میلیون دلار به آبرسانی و 100 میلیون دلار به صدا و سیما، 200 میلیون دلار به آزمایشگاه‌های دانشگاه اختصاص داده‌ایم.

 

یوسف‌نژاد در موافقت با کلیات لایحه بودجه 96: بیکاری و رکود همچنان در کشور مشاهده می‌شود/ تخصیص 360 میلیون دلار برای کمک به فناوری در بودجه

علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری و عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز دوشنبه (2 اسفند ماه 95) طی سخنانی به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه سال 1396 کل کشور در صحن علنی مجلس، اظهار داشت: بودجه بر اساس نظام اطلاعاتی مقاصدی که در بخش مدیریت عمومی است، بر مبنای پیش‌بینی انجام می‌شود.

وی افزود: بخشی از فضای عمومی کشور بودجه است؛ فضای عمومی کشور به گونه‌ای است که رکود، بیکاری و وضعیت خاص اشتغال را شاهدیم منابع ما نیز محدود است. از هزار و 84 میلیارد تومان، 750 هزار تومان آن مربوط به شرکت‌ها و تنها برای 350 هزار تومان آن برنامه‌ریزی می‌کنیم از این مقدار حدود 90 درصد صرف بودجه جاری می‌شود و تنها 10 درصد آن عمرانی است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: در این فضای عمومی ما می‌خواهیم مانور دهیم و هر کمیسیون تلفیق و هر ترکیب دیگری از کمیسیون بود نظراتی در حدود همین نقطه نظرات کمیسیون تلفیق می‌داشت؛ اما با وجود این، کمیسیون تلفیق بودجه اقدامات مؤثری را در جهت اینکه قوانین بالادستی از جمله سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، برنامه رعایت کرده است.

وی با بیان اینکه در لایحه بودجه شفافیت، انضباط مالی و مدیریت بر منابع و همچنین کاهش هزینه‌ها توجه شده است، اضافه کرد: نکاتی که دغدغه‌های مخالفان است و یا بعدا به آن اشاره می‌شود کم لطفی به بخش آموزش و پرورش نیست همچنین کم لطفی به بازنشستگان و بخش دفاعی نشده است. به مسائل مربوط به ایثارگران و جانبازان است بی‌توجهی نشده است بنده شهادت می‌دهم اعضای کمیسیون تلفیق بودجه 96 جهت‌شان بر مبنای توجه به دانشگاه‌ها و بخش‌های مختلف آسیب‌پذیر بوده ولی چاره‌ای جز این نداشتیم.

وی بر همین اساس اضافه کرد: یکی از نکاتی که کمیسیون به آن توجه داشته موضوع توجه به صندوق‌ها بوده است. 83 هزار و 500 نفر از بازنشستگان فولاد که مربوط به 15 استان هستند و سال‌ها گرفتار بودند با تدبیر کمیسیون تلفیق جهت داده شدند. چاره‌ای جز این نداشته‌ایم؛ 113 هزار میلیارد تومان منابع ما از نفت است. اگر اتفاقی بیفتد مربوط به مالیات‌ها است چاره‌ای جز استفاده از فاینانس از اوراق مشارکت نداریم. ولی در پناه همین منابع محدود اتفاقات خوبی افتاده است.

وی در  بخش دیگری از سخنان خود توجه به استان‌ها عدم تمرکز در تصمیم‌گیری در بودجه را از دیگر نکات مثبت بودجه سال 96 برشمرد و  عنوان کرد: در مورد هدفمندی باید گفت کل حداکثر درآمد ما 48 هزار میلیارد بیشتر نیست. آنهایی که می‌گویند 60 یا 70 هزار میلیارد اینگونه نیست این موضوع بررسی شده و با اتکا به آمار و ارقام این موضوع ذکر می‌شود. در مورد دانشگا‌ه‌ها تصمیم خوبی گرفته شده است برای تجهیزات آزمایشگاه‌ها و کمک به فناوری 360 میلیون دلار در اختیار وزارت علوم و تحقیقات قرار گرفته شده است.

نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در ادامه موافقت خود با کلیات لایحه بودجه سال 96 کل کشور تصریح کرد: 100 میلیون دلار در راستای کمک به توسعه فناوری در اختیار وزارت بهداشت و درمان قرار گرفته است همچنین به دانشگاه‌های مختلف پیام نور،فنی و حرفه‌ای، فرهنگیان، آزاد مبلغ قابل توجهی در نظر گرفته شده است که از این منابع استفاده کنند.

«این بودجه بر اساس مقدورات، توان و ظرفیتی که در اختیار داشتیم خوب بسته و اولویت‌های برنامه ششم در آن رعایت شده است. همچنین مسائل مربوط به حمل و نقل ریلی، محیط زیست و آب توجه شده است.»

یوسف‌نژاد اهداف بودجه‌ای برنامه ششم را مبنی بر عدم تمرکز بر افزایش اعتبارات استانی و توجه به طرح‌های مصوب سفر مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری بوده دانست و افزود:‌ بهبود انضباط مالی از دیگر موارد رعایت شده در لایحه بودجه است که نسبت به گذشته بهتر شده است و به سمت یک استقرار بودجه‌ریزی مبتنی بر چیزی که مورد تقاضای یکی از مخالفان عنوان شد.

وی در خاتمه یادآور شد:‌ در لایحه بودجه سال 96 کل کشور همچنین تلاش شده است سقف معافیت مالیاتی در مورد اقشار آسیب‌پذیر جامعه افزایش پیدا کند. اعتبارات تملک دارایی افزایش پیدا کرده و نسبت به لایحه بودجه که حدود 60 بوده به پیشنهاد کمیسیون تلفیق افزایش پیدا کرد و 72 رسیده است زیرساخت‌های توسعه کشور با توجه به منابع محدود در بخش حمل و نقل آب شهری و دیگر مسائل به آن توجه شده است.

 

ابطحی در مخالفات با کلیات لایحه بودجه 96: افزایش 5 درصدی قیمت بنزین مغایر ادعای عدم افزایش قیمت‌ها در بودجه 96 است/ وزیر راه چگونه قول افزایش منابع را می‌دهد؟

محمدجواد ابطحی نماینده مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 96 ضمن انتقاد از شیوه بودجه‌نویسی اظهار داشت: بودجه‌ای که ما باید طبق برنامه تنظیم کنیم تا یکسال از جدول برنامه ما را پر کند کجاست، در حالی که این برنامه قرار است چشم‌انداز ما را نشان دهد.

ابطحی با طرح این سوال که اعداد و ارقامی که برای افزایش بودجه داده می‌شود از کجا قرار است افزایش پیدا کند، ادامه داد: آقای تاجگردون می‌گوید که در بودجه 96 از افزایش قیمت اجتناب شده است و دولت و کمیسیون تلفیق مخالف افزایش قیمت جدید بوده‌اند در حالی‌که بندهای مختلف بودجه از جمله افزایش پنج درصدی قیمت بنزین این را نمی‌گوید.

این نماینده مجلس با بیان اینکه با معاف مالیاتی 6 هزار میلیارد از مالیات دولت کم کرده‌اند، به صندوق توسعه ملی اشاره کرد و گفت: ما نمی‌گوییم معاف مالیاتی نباشد، اما این چه نوع بودجه نویسی است، من نمی‌توانم این اعداد و ارقام را بگویم، شما با کدام درآمد صندوق و از کجا می‌خواهید این منابع را تأمین و خرج کنید. ما همین حالا 700 میلیارد کم داریم.

وی با اشاره به بدهی‌های کشور ادامه داد: دولت یک تبصره مربوط به نظارت بر بدهی و این مسائل را آورده است، ما از کمیسیون تلفیق تشکر می‌کنیم که این بند را حذف و قوه نظارت را تعطیل کرد، بر چه مبنایی دو هزار و 800 میلیارد برای جرائم رانندگی وصول می‌شود؟ آیا جرائم هزار و 500 تومانی برای تأخیر در پرداخت برنامه‌نویسی است؟

ابطحی تأکید کرد: مگر می‌شود خارج از بودجه مصوب قول داد که وزیر راه به برخی قول می‌دهد؛ برای توسعه مجلس 130 میلیارد تومان اضافه کرده‌ایم، دولت 120 میلیارد تومان داده اما درباره مطالبات فرهنگیان که می‌‌شود هیچ چیز اضافه نمی‌کنیم.

این نماینده مجلس ضمن انتقاد از عدم شفافیت در بحث بودجه‌نویسی یادآور شد: این چه شفاف‌سازی است که صورت می‌گیرد که هر جا خواستند خرج سمینار و همایش کنند؟ 

وی با اشاره به بحث فرار مالیاتی افزود: چگونه از این فرار مالیاتی جلوگیری شده است، معلوم نیست و این در بودجه مشخص نشده است، قوانین ما اصولا مشکل دارد، ما هم در بودجه نوشته‌ایم که طبق قوانین ذی‌ربط عمل خواهد شد، دقیقا کدام قوانین ذی‌ربط این عبارت باعث تفسیر می‌شود.

ابطحی با بیان اینکه دولت این کار را نکرد چرا کمیسیون تلفیق این قوانین را اشاره نکرده است، خاطرنشان کرد: دوگانگی در وضع مقررات مشکل‌زاست و این عبارات در اجرا ما را دچار مشکل خواهد کرد و این آش شله‌قلمکاری است که ما تحویل مردم می‌دهیم. 

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: کسری امسال بودجه در حالت بدبینانه 134 هزار میلیارد و در حالت خوش‌بینانه 84 میلیارد است، دولت از کجا می‌خواهد این را تأمین کند؟

 

حسن‌پور در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۶:سال‌ آینده صدها معدن در کشور فعال می‌شود/با برنامه ششم به نقطه اوج در منطقه می‌رسیم

 

شهباز حسن‌پور بیگلری نماینده مردم سیرجان در موافقت با کلیات بودجه 96 ضمن اشاره به بیانات صبح امروز رهبر معظم انقلاب در درس خارج فقه تصریح کرد: از دولت محترم و سازمان برنامه و بودجه می‌خواهم با یک لایحه سه فوریتی برای پیشگیری از بحران‌ها با تأکید بر مناطق حادثه‌خیز و با قید فوریت در صورت نیاز اقدام نماید.

وی ادامه داد: از مخالفین می‌پرسم که مطالبی را مطرح می‌کنند و مردم شاهد آن هستند. دو نماینده در بعضی مواقع در 30 متر اتاق به مردم پاسخگو هستند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آیا بایستی بگویند که بودجه مجلس زیاد است؟ یک بهیار امروز امکاناتش از نمایندگان مجلس بیشتر است . آقای تاجگردون خدا را در بحث بودجه در نظر گرفته‌اند. یک نفر از اعضای کمیسیون تلفیق پیشنهاد شهرستانی نتوانسته است بدهد.

حسن‌پور بیگلری بیان داشت: امروز پیام ما به دولت باید پیام همبستگی،‌وحدت و انسجام باشد. ما همه خادم ملت هستیم و داخل یک کشتی سوار هستیم. وظیفه ما خدمت‌رسانی بی منت به مردم است. یکی از بهترین بندهایی که در این قانون مصوب شده بحث اقتصاد مقاومتی بوده است.

این نماینده موافق بودجه 96 تصریح کرد: نمی‌خواهیم شما از آقای تاجگردون و دولت تشکر کنید. این افراد را خودتان انتخاب کرده‌اید. کمیسیون تلفیق برنامه ششم انتخاب و دست‌پخت خود ما است. از اعضای کمیسیون تلفیق تشکر می‌کنم زیرا انضباط مالی را در کشور حاکم می‌کند. 

وی بیان داشت: تا امسال حداکثر 17 درصد از بودجه در اختیار استانداران و فرمانداران بوده است. سال آینده حداقل 35 درصد بوده است. مخالفین حق دارند مطالب خود را بفرمایند اما به نکات مثبت هم اشاره نمایند. سال 96 تعداد زیادی از پروژه‌ها مخصوصا پروژه‌های ورزشی تعیین تکلیف خواهد شد. بیش از هزار پروژه ورزشی نیمه‌تمام در کشور داریم. در سال 96 بیش از هزار و 400 میلیارد فقط کمیسیون به ورزش اضافه کرده است.

نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در بحث اشتغال جوانان کارهای خوبی در بودجه 96 انجام شده. در برنامه ششم پیشنهادات خوبی شده است. ما همه شرمنده مردم هستیم.

وی در مورد بحث فرهنگیان در بودجه 96 تصریح کرد: برای بحث فرهنگیان بیشترین توجه شده است. عدد و رقم مشخص است. تأکید همه بر حمایت از بخش خصوصی است. در بودجه سال 96 بیشترین تأکید ما بر بحث فرهنگیان شده است . تأکید همه ما بر حمایت از بخش خصوصی است. در بودجه سال 96 پایه مالیاتی را زیاد افزایش نمی‌دهیم تا بر بخش خصوصی فشار وارد نشود تا بخش خصوصی آسیب ببیند.

وی ادامه داد: یکی از افتخارات دولت بحث ایمیدرو است. ایمیدرو توانسته در بخش معادن و اکتشافات گام‌های بزرگی را بردارد. سال آینده یکی از بخش‌های مولد کشور ایمیدرو خواهد بود. صدها معدن سال آینده در این کشور فعال می‌شود. کشور دارد آماده می‌شود برای یک جهش بزرگ.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ما با حول و قوه الهی با برنامه ششم داریم به سمتی می‌رویم که به اوج قله ترقی یا پیشرفت در منطقه نائل خواهیم شد اما مشکلات را هم می‌بینیم. من هم ایرادات و مشکلاتی را می‌بینم. درخواست من از نمایندگان این است که امروز با یک رأی تاریخ‌دار خبر خوشحالی به مردم بدهیم و آنچه در بضاعت‌مان بوده دولت، ملت و نمایندگان آنچه را به فکر و عقل ناقص‌مان رسیده را داریم تدوین می‌کنیم و در اختیار مسئولین امر قرار می‌دهیم و یک خدمت بی‌منت به مردم انجام می‌دهیم.

وی بیان داشت: تنها راه نجات کشور استفاده از سرمایه‌های خارجی است. بایستی بیاییم دست نیاز به سوی مردم دراز کنیم و از مردم بخواهیم به کمک دولت، مجلس بشتابند و کشور را اداره کنیم. سال آینده در بحث صادرات یک جهش خوب خواهیم داشت. سال آینده وضعیت کمیته امداد و بهزیستی سال خوبی خواهد بود. در بودجه 96 به همه توجه شده در بحث سلامت به عنوان یک فاکتور اصلی و در بحث بازنشستگی توجه شده است. 

 

فیضی در موافقت با کلیات بودجه 96: 300 هزار میلیارد از بودجه 96 مربوط به هزینه‌های جاری است/ دولت در بودجه سال آینده همچنان به کنترل تورم پایبند است

محمد فیضی نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه پارلمان) طی سخنانی به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه سال 1396 کل کشور، اظهار داشت: ما امروز بودجه‌ای را بررسی می‌کنیم که از حیث منابع و مصارف رقمی بالغ بر هزار و 146 هزار میلیارد تومان است که 800 هزار میلیارد تومان از این رقم مربوط به شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت است که بیش از 70 درصد بودجه را به خودش اختصاص می‌دهد و 396 هزار میلیارد تومان که در واقع 30 درصد رقم کل بودجه است نیز مربوط به مصارف اختصاصی می‌شود که البته 300 هزار میلیارد تومان از این رقم مربوط به هزینه‌های جاری است و تنها 70 هزار میلیارد تومان باقی می‌ماند. 

فیضی همچنین تأکید کرد: ما چاره‌ای جز ایجاد تعادل و توازن بین 3 منبع درآمدی شامل مالیات، واگذاری اسناد خزانه و فروش نفت نداریم و مخالفان کلیات بودجه باید بدانند صرف انتقاد به کلیات، مؤثر و کارساز نیست بلکه باید پیشنهادات سازنده در کنار انتقادات مطرح شود. 

نماینده مردم اردبیل در مجلس با بیان اینکه بودجه دولتی جدای از مباحث فنی در کلان، همان اعمال سیاست‌های مالی است، گفت: دولت به دنبال رویکرد انبساطی با شیب ملایم است، همچنین دولت در بودجه 96 همچنان به هدف کنترل تورم پایبند بوده و با سیاست‌های انبساطی ملایم به دنبال رفع رکود اقتصادی در کشور است. 

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: افزایش درصد سهم مناطق محروم و نفت‌خیز کشور از دو درصد به 3 درصد گام مهمی در راستای افزایش اعتبارات پروژه‌های عمرانی است و نشان از توجه به توسعه متوازن منطقه‌ای در کشور دارد. 

فیضی در پایان خاطرنشان کرد: افزایش 81 درصدی اعتبارات مناطق کمتر توسعه یافته از 9700 میلیارد تومان به 11 هزار و 800 میلیارد تومان موجب توسعه مناطق کم‌برخوردار در کشور می‌شود. 

 

فرهنگی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۶: ضعف بودجه ۹۶، بدهکار کردن کشور در سال‌های بعد است

محمدحسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه 2 اسفند ماه) در مخالفت با کلیات لایحه بودجه سال 96 با اشاره به کاهش منبع درآمدی آموزش و پرورش از محل یک درصد شرکت‌های دولتی و توزیع آنها میان دیگر دستگاه‌ها در این لایحه گفت: آموزش و پرورش مشکلات عدیده‌ای از جمله ناتوانی در پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان دارد.

وی با اشاره به اینکه سهم صندوق توسعه ملی در این لایحه از 20 درصد به 30 درصد افزایش یافته اما به خلاف سیاست‌های ابلاغی و برنامه ششم، برداشت‌هایی از آن برای مصارف دولتی و حاکمیتی رخ داده که سهم آن را به زیر 20 درصد آورده است، خاطرنشان کرد: بدهکار کردن کشور برای سالهای بعد چه منطقی دارد؟

فرهنگی گفت: بدون پیش‌بینی تأمین مالی اصل و سود و بدون تعیین تکلیف بدهی‌های سال گذشته روش درستی برای بودجه‌نویسی نبوده و در حقیقت بودجه‌نویسی برای سالهای آینده است.

وی افزایش مالیاتی استان‌ها را در لایحه بودجه 96 غیرمنطقی خواند و اظهار داشت: 17 استان با رشد درآمدی بیش از میانگین کشور مواجه‌اند؛ چه رشدی در اقتصاد این کشور رخ داده که توجیه‌کننده این رشد باشد؟

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بسیاری از اصناف کسب و کار خود را تعطیل کرده‌اند، گفت: استان‌هایی همچون البرز، گلستان، کهکیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، قزوین، کرمانشاه، زنجان و چهارمحال و بختیاری افزایش درآمد 20درصد و بعضاً بالاتر داشته‌اند. در استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل هم بالاتر از میانگین کشور رشد داشته‌اند. در حالی که در استان‌هایی که وضع به مراتب بهتری که از نظر اقتصادی دارند، رشد کمتری دیده شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: که در نحوه استفاده از فاینانس‌ها نیاز به نیازهای استانی توجه نشده است.

 

انصاری در موافقت با کلیات لایحه بودجه ۹۶:قیمت واقعی برای نفت و دلار نقطه قوت لایحه بودجه ۹۶ است

رضا انصاری نماینده مردم داراب و زرین‌شهر در مجلس شورای اسلامی امروز (دوشنبه 2 اسفند ماه) در جلسه علنی مجلس و در موافقت با کلیات لایحه بودجه سال 96 در پاسخ به این سوال که چرا اتکای این بودجه به نفت بیشتر شده است، گفت: اگر بودجه به نفت متکی نباشد باید یا به مالیات متکی باشد و یا اوراق اسلامی.

وی ادامه داد: کشور امروز ظرفیت فشار مالیاتی بیشتر در اصناف را ندارد و اوراق اسلامی هم نمی‌تواند تأمین‌کننده بودجه کشور باشد و به این ترتیب بدهی روی بدهی می‌آید؛ از این رو چاره‌ای نداریم جز آنکه به روند فعلی ادامه بدهیم.

انصاری با تأکید بر اینکه باید درک کنیم که در تله‌ای به نام درآمدهای نفتی گرفتار شده و بیش از 40 سال است که این تفکر بر کشور نهادینه شده است، گفت: راه حل، تولید ثروت در کشور است تا جایگزین اتکای به نفت شود که عزمی جدی و جسارت می‌طلبد ولی این عزم اکنون در دولت و مجلس نیست.

وی با اشاره به اینکه صنعت ما در کشور تا اطلاع ثانوی نمی‌تواند ثروت خلق کند، خاطرنشان کرد: با روندی که به پیش می‌رویم رشد 8 درصد پایدار یک آرزوست مگر آنکه به الزامات آن تن دهیم.

نماینده مردم داراب و زرین‌شهر در مجلس شورای اسلامی از قیمت واقعی برای نفت و دلار و سایر شاخص‌ها در لایحه بودجه 96 به عنوان نقطه قوت این لایحه یاد کرد و گفت: بیمه کشاورزی، تقویت بنیه دفاعی، طرح‌های آبرسانی، توجه به اولویت‌های کلیدی برنامه ششم و توجه به نقاط محروم از جمله دیگر نقاط قوت لایحه بودجه 96 است.

**مجلس عصر امروز جلسه علنی ندارد/ ادامه بررسی کلیات به نشست عصر فردای پارلمان موکول شد

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه) پارلمان با برگزاری جلسه علنی مجلس در نوبت عصر امروز به منظور ادامه بررسی کلیات لایحه بودجه سال 96 مخالفت کردند.

پس از نزدیک شدن به دقایق انتهایی نوبت صبح جلسه علنی که به بررسی کلیات لایحه بودجه سال 96 اختصاص داشت، علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس که اداره جلسه را برعهده داشت، از نمایندگان خواست رأی استمزاجی خود را جهت برگزاری جلسه شیفت عصر مجلس ارائه دهند که نمایندگان با 71 رأی موافق، 96 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در صحن علنی، به برگزاری جلسه نوبت بعدازظهر رأی منفی دادند.

بنابراین ادامه بررسی کلیات لایحه بودجه به نشست عصر فردا (سه‌شنبه) سوم اسفندماه مجلس موکول شد.

**اولین روز بررسی بودجه 96 در مجلس پایان یافت/ مجلس صبح فردا جلسه علنی ندارد/ نشست بعدی؛ عصر فردا

اولین روز بررسی لایحه بودجه سال 1396 کل‌کشور در مجلس شورای اسلامی دقایقی قبل با اعلام علی مطهری نایب رئیس دوم مجلس پایان یافت.

وکلای ملت در این جلسه، کلیات لایحه بودجه 96 را مورد بحث و بررسی قرار داده و ادامه رسیدگی به کلیات بودجه سال آینده و رأی‌گیری درباره کلیات به نشست عصر فردای پارلمان موکول شد.

نمایندگان مجلس صبح فردا برای حضور در ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین جلسه علنی نخواهند داشت و نشست علنی مجلس عصر فردا از ساعت 14 آغاز می‌شود.

 

انتهای پیام/چ

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار