مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 20. اسفند 1395 - 22:11   |   کد مطلب: 19829
بیان مسائلی از جمله تقلب و دخالت در انتخابات بدون هیچ پشتوانه و اسناد معتبر نه تنها اعتماد مردم نسبت به نظام و عوامل برگزار کننده انتخابات را از بین می برد بلکه بازی کردن در زمین دشمن بوده و شرایط را برای ایجاد اغتشاش و آشوب بعد از انتخابات فراهم می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از دانا؛ کمتر از سه ماه به انتخابات ریاست جمهوری زمان باقی مانده است؛ اگرچه روحانی تا کنون هیچ سخنی مبنی بر حضور مجدد در عرصه انتخابات مطرح نکرده است اما طبق یک رسم دیرینه روسای جمهور برای 4 سال دوم خود نیز پا به عرصه انتخابات می گذارند از طرف دیگر روحانی در سخنرانی های خود به کرات اذعان کرده است که برای تکمیل برنامه های خود زمان بیشتری لازم دارد.

ورود دولت ها به انتخابات همواره شائبه های زیادی به دنبال خود داشته است اما نکته قابل توجه عدم دخالت دادن امکانات دولتی در انتخابات و سوء استفاده از اموال عمومی برای تبلیغ کاندیدا یا جریان خاص بوده است.

برخی از جریان ها همواره سعی کرده اند با ایجاد حاشیه های پررنگ تر از انتخابات، مسیر انتخابات را مهندسی کرده و در این فضا آرای بیشتری را به صندوق خود بریزند.

طی هفته های گذشته روحانی در همایش سراسری مجریان برگزاری انتخابات سال ۹۶، با بیان اینکه همه باید مراقب استفاده نکردن از اموال به نفع شخص یا جناحی در انتخابات باشند، گفت که این موضوع شامل قوه قضاییه، مقننه و نیروهای مسلح و تریبون‌های عمومی نیز می‌شود.

روحانی پیش از این نیز چندین بار به مساله دخالت در انتخابات اشاره کرده و گفته بود: «نمی پذیرم که کسی بگوید شورای نگهبان مسئول است، شورای نگهبان مسئولیت نظارت بر انتخابات را دارد. اگر کسی تخلف کند، چه نیروهای نظامی، مسلح و امنیتی باید بایستیم و فریاد بزنیم.»

روحانی در حالی از قوه های مختلف برای دخالت در انتخابات انتقاد کرد که نامی از قوه مجریه نبرده است اما در سال های گذشته به ویژه انتخابات مجلس بیشترین دخالت از جانب قوه مجریه بوده است تا جایی که پاستور نشینان لب به اعتراف در این انتخابات گشودند.

واعظی، وزیر ارتباطات دولت یازدهم در دیدار جمعی از منتخبان مجلس دهم به این موضوع اعتراف کرد تا جایی که در خصوص نامگذاری فهرست «امید» در انتخابات مجلس، بیان می‌کند: «یک شب دیدیم وضع خیلی ناجور است، به ذهنمان آمد یک اسم انتخاب کنیم، صبح آن روز جمع شدیم و بحث «لیست امید را انتخاب کردیم و بعد هم توسط بزرگان جناب آقای هاشمی و خاتمی اعلام شد، این سیر تحولی بود که دنبال شد.»
پیامک های مکرر روحانی پیش از برگزاری انتخابات و نام بردن از واژه امید در این پیامک ها موضوع دومی بود که دخالت آشکار قوه مجریه در انتخابات را محرز می کرد هرچند هیچگاه به این اتهامات دولت رسیدگی نشد.

 

دخالت های دولت در انتخابات به این نقطه ختم نمی شود و از ماه ها پیش سفرهای استانی روحانی و هیأت دولت آغاز شده است که همه این سفرها با هزینه های دولت صورت گرفته تا جایی که بسیاری از کارشناسان نیز نسبت به زیاد شدن این هزینه ها اعتراض کرده اند.

 

لقمه‌های خبری در دهان رسانه‌های اپوزیسیون

این بخش از سخنان روحانی اگرچه در رسانه‌های داخلی بازتابی نداشت اما رسانه‌های بیگانه و معاند روی آن مانور زیادی دادند تا جایی که تنها بخش دخالت در انتخابات از سخنان روحانی را برجسته کردند.

تجربه انتخابات سال های گذشته نشان داده است که طرح عناوینی از جمله دخالت در انتخابات از سوی هر جریانی بدون ارائه اسناد و مدارک و بیان این مسائل از تریبون های عمومی تبدیل به فرصت های بی بدیلی برای رسانه‌های غربی و اپوزیسیون شده و از این طریق توانسته اند اقدامات کلیدی را علیه امنیت ملی کلید بزنند.

بیان مسائلی از جمله تقلب و دخالت در انتخابات بدون هیچ پشتوانه و اسناد معتبر نه تنها اعتماد مردم نسبت به نظام و عوامل برگزار کننده انتخابات را از بین می برد بلکه بازی کردن در زمین دشمن بوده و شرایط را برای ایجاد اغتشاش و آشوب بعد از انتخابات فراهم می کند.

تا جایی که صدای آمریکا در این خصوص نوشته است: اگر چه رئیس جمهوری ایران به رسانه یا نهاد خاصی اشاره نکرده است، اما طی یک دهه گذشته دخالت برخی نهادها در انتخابات خبرساز شده است.

 

طرح مساله جعلی دخالت در انتخابات برای فرار از پاسخگویی

با نزدیک شدن به انتخابات، از آنجایی که انتقادات زیادی نسبت به عملکرد دولت یازدهم وجود دارد و وعده‌های صد روزه دولت با گذشت 4 سال محقق نشده است، طرح چنین مسائلی برای فرار از پاسخگویی مسئولین در قبال عملکرد 4 ساله خود بوده است.

در حالی که هنوز دولت نتوانسته است اذهان عمومی را راجع به عدم اجرای برجام قانع کند و از سوی دیگر مشکلات معیشتی مردم نه تنها کم نشده بلکه بیشتر هم شده است اظهارات حاشیه ای مانند دخالت در انتخابات فرار به جلو محسوب می شود.

خواسته ها و مطالبات مهم تری وجود دارد که دولت موظف است به آنها پاسخ دهد تا در نهایت آرای مردم را به دست بیاورد اما به نظر می رسد از آنجایی که دست دولت در ارائه کارنامه عملکرد خود بسته است، به طرح مسائل جنجالی پرداخته تا بتواند آرای مردم را در آستانه انتخابات به صندوق خود بریزد.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار