مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 17. فروردين 1396 - 21:55   |   کد مطلب: 20158
کانون انجمن‌های صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران در بیانیه‌ای نسبت به رفتار تامل برانگیز وزیر راه و شهرسازی با خبرنگار زن مسلمان جامعه رسانه‌ای ایران واکنش نشان داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از دانا؛ کانون انجمن‌های صنفی خبرنگاران و روزنامه‌نگاران ایران در این بیانیه با تاکید بر نقش بی‌بدیل رسانه در انتشار اخبار و گزارشات پیرامون توانمندی‌های مدیریتی دولتمردان و مدیران ارشد اجرایی و همچنین موفقیت‌ها در اجرای برنامه‌ها و طرح‌های آنان، آمده است: خبرنگاران و تصویرپردازان با حضور در لایه‌های مختلف افکارعمومی با رصد میدانی عملکردها و رفتارها و گفتارها نقش میزان الحراره جامعه را ایفا می‌کنند و مدیران و مسئولان ارشد اجرایی را در تحقق برنامه‌ها و طرح‌ها یاری‌ می‌دهند.

متن این بیانیه‌ به شرح زیر است:

رسانه‌ اعم از دیداری و شنیداری نقش بی‌بدیلی در تعاملات میان مردم و مسئولان بر عهده دارد. این نقش بی‌بدیل یک واقعیت مسلم و موضوعی انکار‌ناپذیر است.

روزانه هزاران خبر، گفت‌وگو،‌ یادداشت و گزارش منضم به تصاویر در ژست‌های مختلف درباره دولتمردان و مدیران ارشد اجرایی کشور روی آنتن شبکه‌های تلویزیونی،‌خروجی خبرگزاری‌ها و صفحات رنگین‌ مطبوعات فراروی افکار عمومی قرار می‌گیرد.

دولتمردان و مدیران اجرایی همواره رسانه‌ را در بازتاب مراسم‌های متنوع و برنامه‌های خبری خود فرا خوانده و می‌خوانند.

خبرنگاران و تصویرپردازان با حضور در لایه‌های مختلف افکارعمومی با رصد میدانی عملکردها و رفتارها و گفتارها نقش میزان الحراره جامعه را ایفا می‌کنند و مدیران و مسئولان ارشد اجرایی را در تحقق برنامه‌ها و طرح‌ها یاری‌ می‌دهند.

انتشار هزاران گفت‌وگوی کوتاه و بلند رسانه‌ای با مدیران و دولتمردان گواه این واقعیت است که رسانه تریبونی را با میلیون‌ها مخاطب برای مقامات مسئول فراهم ساخته تا کارنامه‌ای از طرح‌ها و کارکردها و عملکردهای خود فراروی افکار عمومی قرار دهند و طبعا این سازوکار رسانه‌ای نقش بسیار موثری در تداوم مدیریت و بلکه ارتقای جایگاه مدیریتی آنان داشته و دارد.

برخورد تند و عتاب‌گونه دولتمردان و مدیران ارشد وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌ها با خبرنگاران و اصحاب رسانه شایسته تلاش صادقانه اصحاب قلم و رسانه‌ نیست و بی‌تردید جایگاه دولتمردان و مدیران را در نگاه افکارعمومی تنزل خواهد داد.

نگاهی به کارکرد رسانه در سه دهه اخیر نشان می‌دهد که اصحاب رسانه‌ بدون هیچ چشمداشتی با تلاشی ستایش برانگیز و مجاهدت‌گونه در نقش مکمل روابط عمومی سازمان‌ها و نهادها  به بازتاب کارکردها، موفقیت‌ها و توانمندی‌ها می‌پردازند و  همچنین با تلاش و مجاهدت شبانه‌روزی موضوعات و رویدادهای روز جامعه و کنش‌ها و واکنش‌های آحاد جامعه نسبت به طرح‌ها و برنامه‌ها را رصد کرده و در فرصت‌های به‌هنگام ، درباره نقاط قوت و ضعف  طرح‌ها و برنامه‌ها از نگاه کارشناسان و مردم در قالب نشست‌های خبری و حواشی‌ برنامه‌های رسمی با مدیران ارشد اجرایی به گفت‌وگو می‌نشینند. حاصل این تعامل و همکاری و همراهی ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی نسبت به عملکردها بوده است. اما متاسفانه در موارد بسیاری مقام مسئول هیچ سئوال انتقادی را نسبت به برنامه‌، طرح و رفتار و گفتار خود بر‌نمی‌تابد و خشمگینانه اصحاب رسانه و مدیران رسانه‌ای را نشانه‌ می‌رود که این شایسته رفتار صادقانه اصحاب رسانه نیست.

بی‌تردید مدیران و به ویژه دولتمردان،‌ نقش موثری در تقویت تعامل و همکاری فی‌مابین میان رسانه‌های گروهی و دستگاه‌ها و نهادهای حکومتی را دارند و باید به این نقش وفادار بمانند.

رفتار تند و ناشایست آقای آخوندی وزیر محترم راه و شهرسازی با یک خبرنگار در حاشیه جلسه هیئت دولت و پرخاشگری زننده وی در واکنش به یک سئوال که حق طبیعی هر صاحب فکر و قلمی است ، از مصادیق تلخ برخورد نامناسب با خبرنگاران بوده که هرگز قابل اغماض و توجیه نیست.

کانون انجمن‌های صنفی روزنامه نگاران و خبرنگاران ایران با تقبییح این اقدام با دلجویی و عذرخواهی وزیر محترم را حداقل اقدام لازم در راستای دفاع از حریم حقوق شهروندی می‌داند.

امید است از این پس شاهد تکرار چنین رفتارهایی از سوی مسئولان نباشیم.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار